Krakowska Szkoła Doradztwa Zawodowego.
Temat Wydziału Edukacji UM Krakowa.
Spotkanie dotyczące szkolnictwa zawodowego w Krakowie rozpoczęła
prezentacja przedstawiciela Urzędu Miasta Krakowa, który przedstawił
kilka najważniejszych danych statystycznych dotyczących szkolnictwa
ponadgimnazjalnego w Krakowie. Na początku zwrócił uwagę na ogromne
wyzwanie, jakim jest edukacja dla władz wielkich miast, ponieważ w samym
Krakowie działa ponad 1000 placówek edukacyjnych, uczy się ok. 130
tysięcy dzieci i młodzieży, a budżet miasta poświęcony na ten cel wynosi
1,25 mld złotych.
Od 2002 roku, kiedy w pełni weszła życie reforma oświatowa, liczba
uczniów w mieście spadła, jednak ilość dostępnych środków w budżecie
podwoiła się, co dało szansą na poprawę jakości kształcenia. Podobnie
jak w całej Polsce zaobserwowano wzrost liczby uczniów liceów i mniejsze
zainteresowanie szkołami zawodowym, zatem miasto stanęło przed
wyzwaniem, jak zachęcić większą liczbę gimnazjalistów do wybierania
szkół technicznych i zawodowych. Ten rok po raz pierwszy przyniósł
odwrócenie tego negatywnego dla techników i szkół zawodowych trendu.
Na koniec prelegent przedstawił dane dotyczące obecnej sytuacji
szkolnictwa zawodowego w Krakowie, takie jak liczba szkół różnego typu,
obszary kształcenia i koszty ponoszone przez miasto. Jak stwierdził,
dzięki działaniom władz miasta udało się znacząco podnieść jakość
kształcenia zawodowego w Krakowie oraz zahamować odpływ uczniów m.in.
dzięki działaniom promocyjnym.
W
kolejnej części spotkania Marek Kolarski, dyrektor Zespołu Szkół
Energetycznych w Krakowie, oraz Andrzej Matyja, wicedyrektor Zespołu
Szkół Elektrycznych nr 1 w Krakowie, przedstawili osiągnięcia
krakowskich szkół zawodowych. Przede wszystkim położyli nacisk na
znaczenia współpracy między szkołami, które od 2010 roku działają w
porozumieniu szkół humbertowskich. Wsparcie unijne, współpraca z
pracodawcami oraz uczelniami w Krakowie, inwestycja w kadrę i rozwijanie
kształcenia wieloaspektowego były jednymi z czynników, które przyczyniły
się do sukcesu tych szkół. Na koniec dyrektorzy pokazali krótki film,
który ilustrował, jak duża jest rola szkół zawodowych we współczesnym
społeczeństwie.
Po spotkaniu zainteresowani udali się na wizytę studyjną w Technikum
Łączności nr 14 im. Obr. Poczty Polskiej w Gdańsku. |