Informacja
zwrotna w ocenianiu bieżącym.
Wykład.
Dr Jacek Strzemieczny.
Przykłady dobrej praktyki prezentowane przez nauczycieli
i dyrektorów wybranych szkół z terenu całego kraju.
Na początku spotkania publiczność otrzymała trzy publikacje: „Efektywne
wykorzystanie nowych technologii na lekcjach” autorstwa Howarda Pitlera,
Elizabeth R. Hubbell i Matta Kuhna, „Uczę (się) w szkole” Danuty Sterny
i „Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” pod redakcją
tejże.
Wykład, poprowadzony przez Jacka Strzemiecznego, ukazywał szersze
spojrzenie na ocenianie w szkole oraz rolę informacji zwrotnej w uczeniu
się. Prelegent rozpoczął swoje wystąpienie od zaprezentowania pracy
uczennicy ze szkoły podstawowej. Praca ta została oceniona na trójkę.
Prelegent skierował pytanie do publiczności o to, co mama tej uczennicy
dowie się o jej pracy. Publiczność zgodziła się, że jej mama zwróci
uwagę na ocenę, jaką dostała dziewczynka oraz na to, że robi ona błędy
ortograficzne.
Przedstawiony przykład posłużył prowadzącemu do zobrazowania, jak ważne
jest określenie kryteriów sukces, czyli opis tego, czego wymaga się od
ucznia. Informacja zwrotna powinna być ściśle związana z kryteriami
sukcesu ustalonymi przed wykonaniem pracy.
Cztery elementy informacji zwrotnej, to:
1) To, co
uczeń dobrze zrobił - wyszczególnione elementy i narysowanie dwóch
plusów (++);
2)
Odnotowanie tego, co wymaga poprawy – narysowanie jednego minusa (-);
3)
Wskazówki dotyczące tego, jak uczeń powinien poprawić ocenę;
4)
Wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
Prelegent przedstawił badania Ruth Buttler, które pokazywały, że
najskuteczniejszą metodą oceniania, powodującą zainteresowanie i poprawę
ze strony ucznia, jest udzielenie mu informacji zwrotnej (tak dobrego
efektu nie osiąga się poprzez dawanie ocen lub wystawianie oceny i
jednoczesne podawanie informacji zwrotnej). Zaprezentowane zostały
również badania innych autorów, na przykład Johna Hattie’ego i Helen
Timperley.
Po zakończeniu części wykładowej rozpoczął się panel dyskusyjny
poprowadzony przez Danutę Sternę. Do rozmowy zaproszone zostały Monika
Lolek, Urszula Skrzypczak, Maria Traczyk, Ewa Malec oraz Joanna Jasia.
Danuta Sterna rozpoczęła debatę od pytania o pierwsze doświadczenia z
programem Szkoła Ucząca Się (SUS) oraz serwisem Oceniania Kształtującego
(OK). Joanna Jasia odpowiedziała, że zachwyciła się kursem internetowym,
ponieważ to, czego uczy się w teorii przez Internet, może od razu
ćwiczyć w szkole.
Ewa Malec zauważyła, że bardzo pomocna jest druga osoba, z którą stosuje
się program w szkole – dzięki temu mogą się one nawzajem wspierać.
Urszula Skrzypczak, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 1 im. Stanisława
Staszica w Piastowie, opowiedziała, że od sześciu lat cała szkoła
pracuje zgodnie z filozofią SUS. Najpierw sama zapisała się na kurs a
dopiero później zachęciła do niego nauczycieli. W czasie swojej
wypowiedzi podkreśliła, jak ważną rolę odgrywa dyrektor w promowaniu
nowości w nauczaniu.
Maria Traczyk, również dyrektor szkoły, dała kilka rad dotyczących
wprowadzania Oceniania Kształtującego do szkół. Mówiła między innymi,
jak ważne jest ciągłe podkreślanie swojego stanowiska dyrektorskiego w
tej sprawie oraz obowiązkowe przeszkolenie nowych nauczycieli i
zapoznanie ich z programem OK.
Danuta Sterna podkreślała wartość ciągłego doceniania starań nauczycieli
jako jednej z najważniejszych motywacji.
Monika Lolek zaprezentowała wiele pomysłów autorskich, które wprowadziła
w swojej klasie. Według niej najważniejsza jest systematyczność
stosowania nowych metod oraz włączanie uczniów w proces rozwoju (na
przykład dzieci nawzajem oceniają swoje prace). Dzięki zaangażowaniu
dzieci, zmienia się relację między nimi a nauczycielem na partnerską.
Rolę podawania informacji zwrotnej w budowaniu pozytywnej, partnerskiej
relacji uczeń – nauczyciel zauważyła również Ewa Malec. Opowiedziała
również o wzroście motywacji słabszych uczniów do nauki.
Danuta Sterna zachęciła do wprowadzania zmian w szkole małymi krokami.
Urszula Skrzypczak zakończyła panel ostrzegając słuchaczy, że często
nauczyciele nie są zaangażowani w zmiany i mogą być zniechęceni.
Poradziła, żeby w takiej sytuacji znaleźć silnego lidera, obserwować
zespół i doceniać każdy przejaw stosowania zasad programu OK. Z
przekonaniem stwierdziła, że zmiany jakościowe warte są wysiłku
włożonego we wdrażanie zmian oceniania.
|