Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych w
systemie oświaty i resocjalizacji.
Temat Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
Podczas spotkania jako pierwsza głos zabrała Beata Sobocińska, Dyrektor
Zespołu Edukacji i Wychowania w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, która w
imieniu Rzecznika ustosunkowała się do rosnącej liczby skarg związanych
z działalnością Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz zmian w
finansowaniu placówek. Podkreśliła, że w każdej placówce najważniejszą
kwestią powinno być podmiotowe traktowanie wychowanka. Beata Sobocińska
przypomniała, że 2 marca do Ministerstwa Edukacji Narodowej trafił
projekt nowych standardów w pracy ośrodków. Standardy zostały stworzone
przez specjalnie powołany zespół złożony z dyrektorów placówek oraz
specjalistów.
Następnie
głos zabrał Sławomir Moczydłowski, Dyrektor MOW w Goniądzu, jeden z
autorów opracowanych standardów, który podkreślił jak ważne dla
prawidłowego funkcjonowania placówek jest nakreślenie wspólnego celu
oraz ujednolicenie panujących w ośrodkach warunków.
W drugiej części spotkania Marek Pietrusiak, Dyrektor MOW w Kwidzynie,
omówił realizowany w placówce autorski projekt „Trybun Młodzieżowy”.
Dyrektor podkreślił rolę jaką w działalności ośrodka spełniają praca i
resocjalizacja młodzieży, jednocześnie zaznaczył, że wychowanie w
placówce ma przygotowywać do życia w środowisku otwartym, a nie jedynie
w zamkniętych warunkach ośrodka. Instytucja Trybuna Młodzieżowego ma
spełniać rolę dodatkowego wsparcia dla ośrodka i szczególną uwagą
obejmować dbałość o przestrzeganie praw wychowanek. Trybun Młodzieżowy
to
trzyosobowy zespół, w skład którego wchodzi osoba spoza ośrodka
posiadająca odpowiednią wiedzę i kompetencje, członek rady pedagogicznej
oraz wychowanka. Marek Pietrusiak zaznaczył, że wprowadzenie nowej
instytucji, a w szczególności nowej osoby, nie będącej wychowawcą, jest
bardzo dobrym rozwiązaniem. Taka osoba może spełniać rolę powiernika,
mediatora, rzecznika i arbitra, co umożliwia nowe rozwiązania i daje
szersze możliwości podjęcia konstruktywnej współpracy ze społecznością
wychowanek. Dyrektor wymienił również inne inicjatywy realizowane w
ośrodku – programy „Nie jesteś sama”, „Dobra mama”, Grupa
Usamodzielniania, wolontariat oraz projekty, w których uczestniczą
wychowanki – projekty „Młody Obywatel”, „Bezpieczna szkoła”, „Parlament
Dzieci i Młodzieży”.
Pod koniec spotkania głos zabrała sędzia Anna Maria Wesołowska,
omawiając problem braku edukacji prawnej wśród młodzieży.
Sędzia pokreśliła konieczność wprowadzania elementów takiej edukacji dla
dzieci już od najmłodszych lat. Jako przykład takich działań omówiła
ideę organizowania kącików prawnych w szkołach i przedszkolach oraz
symulacje rozpraw sądowych.
Podczas
drugiego modułu spotkania, który odbył się kolejnego dnia, wystąpił
dr Arkadiusz Kamiński, Dyrektor MOW w Kaletach, który przygotował
prezentację dotyczącą bezpieczeństwa wychowanków MOW-ów. Prelegent
przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej wśród wychowanków – większość
ankietowanych czuje się w ośrodkach bezpiecznie, a poczucie
bezpieczeństwa w większym stopniu zapewniają wychowawcy niż nauczyciele.
Niestety znacząca grupa wychowanków doświadczyła przemocy w placówce, a
brak wiary w możliwość skutecznej pomocy ze strony opiekunów pozostaje
zjawiskiem powszechnym. Uczestnicy spotkania podjęli temat i podzielili
się swoimi doświadczeniami, dotyczącymi budowania pozytywnych relacji
pomiędzy wychowankami a nauczycielami. Jako najkorzystniejsze rozwiązanie
przedstawiono łączenie funkcji nauczyciela i wychowawcy, aby młodzież
mogła cały czas
znajdować się pod opieką osób, które zna, i do których ma zaufanie.
Jeśli
takie rozwiązanie w danej placówce nie jest możliwe, zaproponowano, aby
nauczycieli, którzy pojawiają
się w ośrodku jedynie na czas lekcji, różnymi
sposobami angażować w życie placówki. Uczestnicy, jako nieodzowny
element dobrej atmosfery wśród uczniów wskazali tworzenie pozytywnych
relacji między wychowawcami.
Następnie dr Mariusz Dobijański, Dyrektor MOW w Jaworku, poruszył temat
„Modelu jakościowego funkcjonowania MOW”. Prelegent ponownie podkreślił,
jak ważna jest idea uznania podmiotowości młodzieży i wychowywanie jej
do życia poza ośrodkiem. Zaznaczył również, że niemożliwe jest
stworzenie jednego i uniwersalnego dla wszystkich ośrodków modelu pracy,
a każda placówka musi stworzyć własne metody działania w oparciu o
ogólne cele i zasady. Jedną z najważniejszych składowych takiego modelu
jest zbudowanie odpowiedniego klimatu społecznego
ośrodka
– wychowankowie muszą czuć się komfortowo i bezpiecznie. Mariusz
Dobijański podkreślił, że wszelkie działania, jakie podejmowane są w
placówce musi łączyć wizja docelowa. Bardzo istotnym pozostaje również
staranne dobranie wartości, na których chcielibyśmy swój system oprzeć.
Punktem wyjścia musi być wizja celu, do którego ośrodek chce dążyć.
Dopiero wówczas, po odpowiedzi na pytania, w jakim miejscu ośrodek
znajduje się obecnie, i w jakim chciałby znajdować się w przyszłości,
można opracowań
plan działania w oparciu o określone metody pracy i system wartości,
którego zadaniem
będzie
maksymalne zbliżenie placówki do celu końcowego. Podkreślona została
również rola dyrektora ośrodka, który pełni funkcję zarządzającego całym
procesem.
W końcowej części spotkania uczestnicy omówili bieżące problemy związane
z finansowaniem ośrodków. Dyrektorom placówek udało się wypracować
wspólne stanowisko w najpilniejszych i najbardziej problematycznych
kwestiach. |