edukacyjna wartość dodana w szkole podstawowej.
Model EWD dla II etapu edukacyjnego. Przykłady zastosowania
kalkulatora EWD SP.
Instytut Badań Edukacyjnych – Grzegorz Humenny,
Pracownia EWD.
Wykład wprowadzający.
Przedstawiciel Instytutu Badań Edukacyjnych, Grzegorz Humenny, na
początku wystąpienia zapoznał zebranych reprezentantów kadry
kierowniczej oświaty z metodą EWD, będącą zestawem technik
statystycznych, umożliwiających zmierzenie wkładu szkoły w wyniki
nauczania. Prelegent zaznaczył, że aby możliwe stało się zastosowanie
takiej metody, potrzebne jest dokumentowanie wyników z przynajmniej
dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i
na jej zakończenie. Wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej są bez
wątpienia istotną informacją zwrotną dla placówki oświatowej, decydującą
o kierunkach jej rozwoju.
Podstawowym założeniem metody jest mierzenie postępu dokonanego przez
uczniów podczas nauki w danej szkole. Grzegorz Humenny zwrócił uwagę na
fakt, iż zasadniczą ideą EWD jest porównywanie szkół podobnych do
siebie. Konfrontowanie ze sobą uczniów chodzących do różnego typu
placówek, bądź ocenianie ich osiągnięć przez pryzmat wyników końcowych
lub miejsca szkoły w rankingu, do której uczęszczają, jest
nieodpowiednie, ponieważ wyniki egzaminacyjne zależą często od wielu
czynników niezależnych od szkoły, np. wcześniejszych osiągnięć. Zatem
wnioskowanie o efektywności kształcenia szkoły na podstawie testów
końcowych czy też wyników początkowych jest niepełne. Prelegent po raz
kolejny przypomniał, że rozwiązaniem tego problemu, czyli rzetelną i
trafną metodą mierzącą postęp podczas nauki w danej szkole, jest właśnie
EDW.
W kolejnej części spotkania odbył się quiz, podczas którego słuchający
przemówienia dyrektorzy mogli w praktyczny sposób sprawdzić swoje
kompetencje matematyczne, obliczając różne miary statystyczne takie jak
średnia czy odchylenie standardowe.
Grzegorz Humenny podczas wykładu przedstawił także metodologię związaną
z policzeniem EWD dla próby, która objęła niektóre szkoły, posiadające
zachowane dane z Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów w
2011 roku. Po trzech latach w badanych placówkach odbyły się
sprawdziany, będące drugim koniecznym do sprawdzenia postępu pomiarem
osiągnięć szkolnych. Prelegent szczególną uwagę zwrócił na różne kwestie
związane z poprawnym przebiegiem procesu badawczego, czyli wyznaczeniem
właściwego przedziału ufności oraz dążeniem do normalnego rozkładu
wyników.
Reprezentant IBE, kończąc część wykładową, wspomniał o istocie EWD jako
o elemencie ewaluacji umożliwiającym zrozumienie słabych i mocnych stron
szkoły oraz podniesienie jakości edukacji. Dla szkoły bardzo ważnym
zastosowaniem metody jest także możliwość sprawdzenia wewnętrznych
różnic pomiędzy poszczególnymi uczniami ale również klasami. Taki rodzaj
analiz może być bardzo przydatnym źródłem wiedzy dla jednostki
nadzorującej, dającym pozwalającym na zwiększenie efektywności
kształcenia.
Ćwiczenia z kalkulatorem EWD SP.
Kolejnym spotkaniem w ramach modułu poświęconego EWD były warsztaty, w
których wzięli udział dyrektorzy uczestniczący w poprzedzającym
wykładzie. Prowadzący szkolenie umożliwiające praktyczne sprawdzenie
umiejętności wykorzystania kalkulatora EWD SP pierwszą część spotkania
poświęcił na przygotowanie techniczne uczestników, którzy poproszeni
zostali wcześniej o zainstalowanie programu pozwalającego wykonywać
ćwiczenia związane z zakresem analizy statystycznej.
W drugiej części spotkania G. Humenny przestawił pokrótce teorię
dotyczącą obsługi technicznej kalkulatorów oraz ich podstawowych
funkcji. Zaznaczył, że bardzo ważna jest dbałość o to, aby dokonując
analiz korzystać z odpowiedniego kalkulatora, ponieważ każdy z nich
zawiera różne tabele przeliczeniowe, które pozwalają określić
prawdopodobieństwo osiągnięcia danego wyniku przez ucznia na egzaminie
końcowym na podstawie jego wyniku na sprawdzianie. Tabele te są jednak
wyznaczane empirycznie, za pomocą wyników egzaminacyjnych dla krajowej
populacji, i co roku są inne.
Wysłuchawszy krótkiego wstępu, zebrani dyrektorzy, korzystając z
kalkulatora EWD, samodzielnie przeprowadzili przykładowe analizy
wewnątrzszkolne, a następnie starali się ocenić zarówno efektywność
kształcenia w szkole, dla której analizy były prowadzone,
jak i jej mocne i słabe strony. |