EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA WE WŁOSKIEJ SZKOLE: KONCEPCJE, STRATEGIE,
PERSPEKTYWY.
(HOW INCLUSION POLICY WORKS IN ITALY: ISSUES AND PERSPECTIVES)
Amalia Rizzo. Lucia Chiappetta Cajola. Wykład.
Edukacja włączająca to bardzo wyraźny trend w europejskiej edukacji.
Jest to wyzwanie, przed którym stoją społeczeństwa wszystkich państw.
Amalia Lavinia Rizzo jest nauczycielką i pracownikiem naukowym
Uniwersytetu RomaTre. Przyjechała na konferencję, aby opowiedzieć o
włoskiej tradycji i doświadczeniach związanych z edukacją włączającą.
Na początku prelegentka wyjaśniła, że we Włoszech edukacja włączająca
jest powszechnie przyjęta i stosowana, co wyróżnia Włochy na tle innych
krajów europejskich. Ten rodzaj edukacji oznacza, że każde dziecko ma
taką samą możliwość uczęszczania do szkoły, bez względu na choroby,
upośledzenia, niepełnosprawności lub inne problemy (np. nieznajomość
języka włoskiego, jak w przypadku dzieci imigrantów). Ten system zakłada
przystosowanie całego otoczenia dziecka i współpracę wszystkich
instytucji, które je otaczają, aby w szkole i na drodze socjalizacji
mogło osiągnąć pełnię swojego rozwoju edukacyjnego, społecznego i
emocjonalnego. Z drugiej strony podkreśla się korzyści jakie płyną dla
reszty dzieci z uczenia się z w jednej klasie z dzieckiem
niepełnosprawnym. Jest to część budowania społeczeństwa włączającego,
które cechuje się otwartością i tolerancją. Jest to odpowiedź na
zmieniające się czasy, w których dzieci z różnymi problemami jest coraz
więcej, a zadaniem społeczeństwa jest dostosowanie się do tej zmiany.
Prowadząca
wspomniała o początkach przemian, jakie miały miejsce we Włoszech i
wskazała na rok 1971, ponieważ wtedy rozpoczęły się prace nad zmianą
systemu edukacyjnego z selekcyjnego na holistyczny. Od tamtej pory
system ciągle się rozwija. Jest obecny w debacie publicznej i poddawany
krytyce. W 1977 roku we Włoszech ostatecznie zostały zamknięte wszystkie
szkoły specjalne, a szkoły publiczne uzyskały nakaz przyjęcia każdego
dziecka do swojej placówki.
Dla funkcjonowania systemu ważne są ułatwienia i wsparcie. We Włoszech
różne instytucje współpracują ze sobą, aby dobro dziecka było
najważniejszą wartością. Są to: służba zdrowia, instytucje społeczne i
polityczne. Kolejnym ułatwieniem dla nauczycieli prowadzących jest
wprowadzenie nauczyciela wspierającego. Jego rolą jest praca z uczniem z
niepełnosprawnością i z całą klasą. Jest on obecny w klasie przez cały
czas i dopasowuje treści lekcji do możliwości dziecka.
Prelegentka opisała procedurę, jaką muszą przejść rodzice, aby ich
dziecko poszło do szkoły – opiera się ona na stworzeniu odpowiedniej
diagnozy oraz indywidualnego programu dla dziecka, gdzie opisane są jego
możliwości, kompetencje i potrzeby oraz sposoby pracy z klasą. Program
taki ustala specjalny zespół w szkole.
Debata o edukacji włączającej, jaka toczy się we Włoszech, dotyczy
głównie problemu utrzymania wysokiej jakości nauczania przy równoczesnej
otwartości na każdego ucznia.
Na zakończenie prowadząca podkreśliła, że wprowadzenie standardów
edukacji inkluzywnej nie było prostym procesem, ale na przestrzeni tylu
lat udało się wypracować poziom, z który jest dumą Włoch. Głównym
założeniem edukacji włączającej jest prawo każdego dziecka do rozwoju, a
konsekwencją społeczeństwo, które, wiedząc, jak się razem uczyć, wie,
jak żyć i pracować z osobami o innych potrzebach. |