INNOWACYJNE TECHNIKI I METODY EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ WE WŁOSKICH
SZKOŁACH: KU EFEKTYWNEJ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ.
Amalia
Rizzo, Lucia Chiappetta Cajola. Warsztaty.
Zajęcia
warsztatowe dotyczące innowacyjnych technik i metod edukacji włączającej
we włoskiej szkole prowadzone przez Amalię Rizzo były kontynuacją
teoretycznego wstępu, jaki przedstawiła dzień wcześniej. W czasie
wystąpienia skupiła się na dwóch aspektach systemu edukacyjnego we
Włoszech: ankiecie diagnozującej i roli nauczyciela wspomagającego.
Prowadząca rozpoczęła od pokazania krótkiego filmu z fragmentem
zajęć z dziećmi w klasie w jednej z włoskich szkół. Realizowane zajęcia
dotyczyły muzyki i sztuki. Brali w nich udział wszyscy uczniowie, wraz z
niepełnosprawnym chłopcem, dziećmi imigrantów i uczniami z dysleksją.
Film przedstawiał zgraną i radosną klasę, a tym, co zwracało szczególną
uwagę, była współpraca między dziećmi.
Zostały omówione dwa różne podejścia do ucznia w szkole. Z
jednej strony model oparty na diagnozie medycznej zwraca uwagę na ucznia
głównie w kontekście jego wad. Celem jego pobytu w szkole jest korekta
tych problemów. Centrum uwagi całej instytucji skupia się na
niepełnosprawności, co dodatkowo etykietuje dziecko. Z kolei w modelu
opartym na myśleniu społecznym w centrum zainteresowania ucznia i
nauczycieli są siły i potrzeby dziecka. Osoba jest postrzegana przede
wszystkim jako wartość.
Prelegentka zaznaczyła, że wspólna praca wszystkich uczniów
jest jednym z osiągnięć włoskiej edukacji, ale wciąż istnieją obszary do
zbadania, takie jak faktycznie równy dostęp każdego do szkół. Dalszej
dyskusji wymaga również odpowiedź na pytanie, jak pracować z klasami,
aby uzyskać wysoki poziom nauczania.
Aby móc skutecznie wprowadzać edukację włączającą do standardów
nauczania, używa się dwóch narzędzi. Rolą nauczyciela wspierającego jest
współpraca z całym zespołem nauczycieli w celu stworzenia indywidualnego
planu dla dziecka oraz jego realizacji.
Drugim narzędziem do dyspozycji szkół jest ankieta
diagnozująca. Służy ona monitorowaniu procesów, jakie zachodzą w szkole.
Z jednej strony ankieta może być użyta, aby określić poziom
inkluzywności w szkole, a z drugiej strony szkoły są zachęcane, aby co
roku w ten sposób diagnozować swoją pracę i uzyskiwać szeroki wgląd w
rozwój i zmiany tego systemu. Jest to również ważne, ponieważ plany na
kolejne lata mają być realną odpowiedzią na to, co się w szkole dzieje.
Ankieta jest tak dostosowana, że mogą na nią odpowiadać nauczyciele,
uczniowie, rodzice, dyrektorzy i pracownicy administracji szkolnej. |