Dyskusja o egzaminach i sprawdzianach zewnętrznych.
Spotkanie z Dyrektorem Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej, dr Marcinem Smolikiem.
W pierwszym dniu konferencji z uczestnikami spotkał się dyrektor
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dr Marcin Smolik, żeby odpowiedzieć
na pytania związane z egzaminami i sprawdzianami zewnętrznymi. Gościa
przedstawił Jacek Strzemieczny, który zaprosił do zadawania pytań
związanych z techniczną stroną organizacji egzaminów zewnętrznych.
Najpierw pytanie zadał przedstawiciel Zespołu Szkół Budowlanych w
Braniewie, który chciał się dowiedzieć, czy uczniowie zdający egzamin w
sierpniu podlegają już nowym zasadom egzaminu, jednak dyrektor CKE
zapewnił, że stosuje się do nich takie same zasady, jak do tych
zdających w maju. Kolejne pytanie od uczestniczki z Wrocławia dotyczyło
uczniów korzystających z nauczania domowego i mieszkających poza
granicami kraju. Jak wyjaśnił dr Smolik, uczniowie tacy nie mogą być
zwolnieni z egzaminów i muszą do nich przystąpić w kraju razem z innymi
uczniami. Następne pytanie zadała Dorota Kuchta, dyrektor Zespołu
Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Legionowie, a dotyczyło procedur
zwalniania dzieci ciężko chorych z egzaminu. Marcin Smolik zapewnił, że
już podjęto odpowiednia działania, aby uprościć tę procedurę, i aby nie
trzeba było czekać ze zwolnieniem do egzaminów w sesji sierpniowej.
Marzanna Kamińska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Bielawie zgłosiła
postulat uproszczenia procedur otrzymywania zestawów zadań
egzaminacyjnych z matury ustnej z języka polskiego. Dyrektor CKE
wyjaśnił, że nie można zastosować tych samych procedur co przy językach
obcych, ponieważ w przypadku jakichkolwiek przecieków egzamin z języka
polskiego straciłby sens, dlatego koniecznie jest utrzymanie obecnego
systemu, w którym zadania przychodzą do szkoły dopiero we właściwym
dniu. Jednak aby odciążyć nieco dyrektorów, wprowadzono możliwość
przekazania obowiązku odbierania zadań jednemu z nauczycieli. Kolejna
pytanie, zadane przez Ewę Szmit z I LO w Gorzowie Wlkp., również
dotyczyło matury z języka polskiego, tym razem pisemnej, a dokładnie
sprawdzania prac maturalnych po wycofaniu klucza. Marcin Smolik
odpowiedział, że ta decyzja była spełnieniem wielu postulatów wysuwanych
od dawna przez różne środowiska. Obecnie CKE będzie udostępniała kilka
wzorcowych prac, jednak to na egzaminatorach będzie teraz spoczywać
większa odpowiedzialność.
Kilka pytań zadała Beata Trzcińska-Staszczyk, dyrektor I LO w Puławach.
Pierwsze dotyczyło konieczności odbierania zestawów maturalnych o 5
rano, kolejne – powodu pojawienia się na maturze rozszerzonej z
matematyki zadań, które sprawdzają dokładność obliczeń, a nie myślenie
algorytmiczne, ostatnie zaś możliwości przeprowadzania matur w lipcu. Dr
Smolik odpowiedział, że sposób dostarczania zestawów maturalnych jest
podyktowany wymogami zachowanie tajności, więc nie ma możliwości
odstąpienia od tych regulacji; zadania z matematyki, które sprawdzają
dokładność, zostały wprowadzone pod wpływem opinii specjalistów,
natomiast termin matur nie może ulec zmianie, ponieważ pociągałoby to za
sobą zmiany w całym systemie szkolnictwa wyższego. Kolejne pytanie
dotyczyło planów sytuacyjnych sal, które jak wyjaśnił dyrektor CKE są
potrzebne
w przypadku podejrzenia niesamodzielności uczniów podczas pisania
egzaminu.
Następna uczestniczka, Grażyna Matyszkiewicz ze SP nr 1 w Woli, pytała o
organizację sprawdzianu dla szóstoklasistów. Jak odpowiedział Marcin
Smolik, z punktu widzenia psychologicznego nie ma znaczenia, czy
sprawdzian odbywa się jednego dnia, czy jest rozłożony na dwa dni,
przeważyły więc względy organizacyjne, natomiast formę egzaminu, który
składa się z trzech części, przyjęto, ponieważ uznano, że język
ojczysty, matematyka i język obcy są najważniejszymi kompetencjami,
które powinien mieć uczeń kończący podstawówkę. Na kolejna pytanie,
zadane przez Krystynę Gbur, dotyczące odbioru kodów do egzaminu i liczby
rezerwowych płyt z egzaminem z języka obcego, dr Smolik odpowiedział, że
decyzja o sposobie odbioru kodów pozostaje w gestii OKE, natomiast
zwiększenie liczby płyt zapasowych znacznie podniosłoby koszt egzaminu,
więc raczej nie będzie możliwe, jednak nagranie można w sytuacji
awaryjnej otrzymać także drogą elektroniczną.
Kolejny z uczestników, Ryszard Sikora, pytał o skład zespołów
nadzorujących. Jak wyjaśnił dyrektor Marcin Smolik, rozporządzenie,
które zmniejsza liczbę członków zespołów nadzorujących w niektórych
przypadkach, już jest w przygotowaniu. Jerzy Kostyra z Wodzisławia zadał
z kolei pytanie dotyczące różnego sposobu dostarczania prac przez
szkoły, które wysyłają je kurierem lub muszą dowozić osobiście, oraz
zgłosił postulat przeniesienia terminu egzaminu gimnazjalnego i
sprawdzianu. Marcin Smolik odpowiedział, że komisje przyjmują różne
sposoby organizacji zbierania prac, które podyktowane są koniecznością
zapewnienia jak najszybszego ich sprawdzenia, natomiast przesunięcie
terminu któregokolwiek egzaminu mogłoby spowodować, że egzaminatorzy nie
zdążyliby ich sprawdzić na czas.
Na kolejne pytania dotyczące celowości przeprowadzania egzaminu
gimnazjalnego z języka obcego na poziomie rozszerzonym, dr Smolik
odpowiedział, że egzamin ten będzie się liczył przy rekrutacji już od
roku szkolnego 2016/2017, więc konieczny jest na razie okres
przejściowy. Kolejna uczestniczka pytała o system e-oceniania, który jak
wyjaśnił Marcin Smolik jest na razie w fazie pilotażu i zostanie
wprowadzony, tylko jeżeli będzie pewność co do jego sprawnego działania.
Następne pytanie od uczestniczki z Legionowa dotyczyło ograniczenia
czasu na realizację podstawy programowej o tę część roku szkolnego,
która pozostaje po zdaniu egzaminów, oraz przyczyn zmiany na naklejkach.
Dyrektor CKE wyjaśnił, że nauczyciele muszą rozłożyć program tak, aby
zmieścić się przed egzaminami, natomiast zmiana naklejek była
spowodowana zmianą systemu informatycznego.
Urszula Skoczek, dyrektor szkoły integracyjnej w Dzierżoniowie, pytała o
możliwość zwolnienia z egzaminu uczniów z niepełnosprawnością umysłową w
stopniu lekkim. Marcin Smolik odpowiedział, że nie ma powodu wykluczać
tych uczniów z tej części życia szkoły, dlatego nie ma podstaw do ich
zwalniania.
Po zakończeniu dyskusji głos zabrał po raz kolejny Jacek Strzemieczny,
który przedstawił kilka zagadnień związanych z ideą egzaminów jako
części systemu edukacyjnego. Przede wszystkim wiążą się z nimi
konsekwencje życiowe, które ponoszą wszyscy członkowie społeczności
szkolnej. Badania dotyczące skutków egzaminów pokazują, że prowadzą one
do takich problemów jak zawężenie kształcenia do przedmiotów, które są
egzaminowane, minimalizacja znaczenia pogłębionej refleksji i
osłabienie wewnętrznej motywacji uczniów do nauki. Zauważył, że te
wszystkie problemy mogą stać się przyczynkiem do kolejnej dyskusji, na
którą zabrakło czasu podczas spotkania.
|