„Dyrektor, liderzy, zespół – jak unikać pułapek pracy
zespołowej w szkole ”.
Strefa Potencjału Coaching & Training TEAM.
Przedstawiciele Strefy Potencjału Coaching & Training TEAM
przeprowadzili warsztaty pt.: „Dyrektor, liderzy, zespół – jak uniknąć
pułapek pracy zespołowej w szkole”.
Na
początku spotkania, włączając w dyskusję uczestników spotkania,
próbowali wskazać zakres kompetencji, które powinni posiadać liderzy
pracy zespołowej, a także określić zachowania służące ich wzmocnieniu.
Zwrócili również uwagę na istotę tworzenia kontraktów między członkami
społeczności szkolnej biorącymi udział w konkretnym przedsięwzięciu,
które bez wątpienia usprawniają pracę w zespole.
W
kolejnej części warsztatów prowadzący podzielili zebranych na
kilkuosobowe grupy,
które
miały za zadanie znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące
selekcji oraz
sposobu
odpowiedniego motywowania liderów.
Przedstawiciele Strefy Potencjału poruszyli kwestie związane z zakresem
odpowiedzialności wiążącej się z podjęciem dodatkowej pracy, a także z
odpowiednimi metodami aktywizowania pracowników. Zaznaczyli, iż każdy
powinien traktować pracę jako wartość nadrzędną, jednak żeby takie
przekonanie zaczęli podzielać także inni, należy zadbać zarówno o
poprawne funkcjonowanie zespołu, jak i skoncentrowanie pewnego ducha
współpracy. Niebagatelne znaczenie ma również świadomość zjawisk,
których zaistnienie sprawia, że wykonywane czynności są nieefektywne. Z
jednej strony częstym problemem pojawiającym się w trakcie współpracy
grupy ludzi jest syndrom grupowego myślenia, w wyniku którego członkowie
zespołu zubażają dobrowolnie swoje zdolności intelektualne. Z drugiej,
próżniactwo społeczne oraz wiążące się z nim trudności wykrycia
indywidualnego wkładu.
Zdaniem
prowadzących warsztaty ważna dla motywacji pracowników, jest umiejętność
„namaszczania” liderów za pomocą uświadomionej komunikacji. Dyrektorzy
powinni pamiętać o unikaniu ogólników w rozmowie oraz informowaniu
wybranych przewodników grup zadaniowych o wartości ich pracy.
W
ostatniej części spotkania reprezentanci Strefy Potencjału przedstawili
przykładowe kontrakty zawarte między uczniami klas podstawowych oraz
nauczycielami, zwracając uwagę na ich kompatybilność. Wymienili także
szereg wytycznych takich jak zaufanie, konflikt, zaangażowanie,
współodpowiedzialność czy wspólny cel, o których należy pamięć przy
podejmowaniu pracy w zespole.
|