Budowanie
przedmiotowych systemów oceniania.
Wykład i warsztaty.
Dr Gabriela Olszowska , OSKKO.
Dr
Gabriela Olszowska poprowadziła wykład i warsztaty
dotyczące systemów oceniania. Jest to tematyka ważna,
ponieważ wielu nauczycieli i dyrektorów popełnia błędy i
nie przestrzega prawidłowo przepisów o ocenianiu.
Niedługo pojawi się zmiana w przepisach dotyczących
oceny z zachowania, choć jest ostateczny kształt nie
jest jeszcze znany.
Prowadząca rozpoczęła praktyczną część od omówienia podstawy prawnej,
czyli rozporządzenia MEN z 30.04.2007 o ocenach. Mówi ono, że ocenianie
polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów ucznia w
opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
Dr Olszewska wskazała na niejasność terminów „rozpoznawanie”, „poziom” i
„postęp”, co sprawia, że można różnie je interpretować.
Wśród
celów oceniania uczniów wymieniła takie jak:
·
informowanie ucznia o
jego osiągnięciach, zachowaniu i postępach,
·
udzielanie mu pomocy w
samodzielnym planowaniu rozwoju,
·
motywowanie do rozwoju,
·
pomoc w zarządzaniu
własną wiedzą.
Kolejna
kwestia, na której skupiła się prowadząca to niewłaściwe używanie
nazewnictwa dotyczącego ocen. Popularnie mówi się o „wystawianiu oceny”,
ale nie jest to poprawne. W świetle przepisów powinno się mówić o
„ustalaniu oceny”. „Ocena cząstkowa” to „ocena bieżąca”, „ocena
semestralna” to „śródroczna ocena klasyfikacyjna”, a „zaliczyć semestr”
to „uzupełnić braki w materiale”.
Inną
praktyką, która narusza przepisy jest obliczanie średniej z ocen
bieżących, w celu ustalenia oceny śródrocznej. Jest to błąd, ponieważ
ocena powinna pokazywać poziom i postęp ucznia. Dziecko mimo słabych
ocen na początku semestru, jeśli uzupełniło braki i prezentuje wysoki
poziom powinno dostać ocenę odzwierciedlającą aktualny stan swojej
wiedzy.
Na
koniec prelegentka omówiła opisywanie celów nauczania. |