Wniosek o
odrzucenie ustaw dotyczących zmiany ustroju szkolnego
i podjęcie inicjatywy realnych konsultacji w ww. sprawie.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej oraz sympatycy wnioskują do Pana Prezydenta RP o
odrzucenie skierowanych do podpisu ustaw:
- Ustawa „Prawo oświatowe”, przyjęta
przez Senat uchwałą z dn. 16 grudnia 2016 r., (przyjęta
przez Sejm dn. 14 grudnia 2016 r.).
- Ustawa „Przepisy wprowadzające ustawę
– Prawo oświatowe”, przyjęta przez Senat uchwałą z dn.
16 grudnia 2016 r., (przyjęta przez Sejm dn. 14 grudnia 2016
r.).
ze względu na:
1. sposób ich tworzenia – z pominięciem konsultacji
planowanych zmian ze środowiskiem oświatowym,
2. zasadność proponowanych zmian systemowych w oświacie,
budzącą powszechny sprzeciw dyrektorów szkół, nauczycieli,
samorządowców,
3. potrzebę przywrócenia dialogu i współpracy stron, od
których zależy powodzenie polskiej oświaty.
Uzasadnienie
1. Zasadniczą wadą nowego prawa oświatowego jest brak
konsultacji zawartych w nim najistotniejszych zmian – zmian
systemu szkolnego.
- Nie odbyły się na ten najważniejszy temat
spotkania konsultacyjne w MEN, choć w pozostałych kwestiach
takie spotkania zorganizowano w pierwszej połowie 2016 r.
- Nie uwzględniono stanowisk partnerów
społecznych, w tym naszej organizacji, mimo kierowania uwag
do Ministra Edukacji Narodowej. W bieżącym roku złożyliśmy
na ręce Ministra edukacji trzy obszerne, merytorycznie
uzasadnione stanowiska, które zignorowano. Stanowiska te
załączamy do niniejszego dokumentu.
2. Planowane zmiany w systemie oświaty mają
poważne wady merytoryczne, które poniżej pokrótce wymienimy:
- Lokalny dostęp do edukacji, wyższego
niż podstawowy poziomu, jest dla dzieci z terenów wiejskich,
dzieci z małych miast przepustką do lepszego życia.
Wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania dalszych
szczebli wykształcenia. Likwidacja ok. 7,5 tysiąca gimnazjów
w pobliżu miejsc zamieszkania uczniów oznacza degradację
małych miejscowości. Po wykształcenie ponadpodstawowe będzie
trzeba wysłać dzieci do większych miast.
- Gimnazja kształcą dobrze.
Międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują polskie
piętnastolatki jako jedne z najlepiej wyedukowanych w
świecie. Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym,
przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które
niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces
edukacyjny.
- Głos w obronie bezpiecznej szkoły
podstawowej dla dzieci młodszych. Przestrzegamy przed
wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków. Młodzież w
wieku gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły jednocześnie z
dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przejście
młodzieży do gimnazjów przyniosło zdecydowaną poprawę w
szkołach podstawowych.
- Grozi nam spisanie na straty edukacji
uczniów obecnych klas 5 i 6; będą oni realizować
tymczasową (nie istniejącą jeszcze) podstawę programową.
- Błędem jest posłanie uczniów
dzisiejszych klas 6, w roku szkolnym 2019/2020 do jednej
klasy szkoły średniej z ostatnim rocznikiem likwidowanych
gimnazjów. To koszt społeczny nie do zaakceptowania.
- Przestrzegamy przed odebraniem uczniom
klas 1. i 2. gimnazjum możliwości nauki ze swoimi
nauczycielami do ukończenia szkoły. Zacznie się wtedy
wymiana kadry pedagogicznej. Ci uczniowie zapłacą za
nieuzasadnione zmiany.
- Zwracamy uwagę na nieprzygotowanie
nauczycieli do zmian. Nie zbudowano systemu doskonalenia
nauczycieli przygotowanego na informowanie nauczycieli o
zmianach. Pracownicy ośrodków doskonalenia nic realnie
użytecznego o zmianach nie wiedzą, resort edukacji nie jest
bowiem w stanie ich o niczym pewnym powiadomić.
- Nie ma dobrych podstaw programowych
dla uczniów nowych szkół. To zadanie na lata. Najważniejsze
dla kształcenia uczniów i niezwykle wymagające.
Przestrzegamy przed traktowaniem go w pośpiechu i bez
dostatecznych konsultacji.
3. W dziedzinie tak uzależnionej od
kapitału ludzkiego, od współpracy setek tysięcy osób z wyższym
wykształceniem, jakimi są nauczyciele, dyrektorzy, urzędnicy
samorządowi sukces zależy od dialogu i przekonania ludzi do
zmian. Nieskonsultowane zmiany, nieprzekonana do nich kadra to
przepis na klęskę. Polskie dzieci korzystają dziś z wysokiego
poziomu kształcenia, szanowanego i uznawanego w całym świecie.
Powinniśmy skupić wysiłki na osiągnięciu maksimum możliwości
systemu zamiast bezzasadnie i bez przygotowania go
rozregulowywać.
Apelujemy do Pana Prezydenta o wstrzymanie ww. ustaw. Prosimy
też o podjęcie mediacji między środowiskami oświatowymi a Rządem,
w celu wpłynięcia na zmianę sposobu jego współpracy z ww.
środowiskami w zakresie rozwoju oświaty. Wszystkim nam zależy na
dobrej, profesjonalnej szkole. Nie potrzebujemy walki o oświatę,
lecz sojuszu nas wszystkich dla jej rozwoju. Prosimy o
wysłuchanie głosu obywateli, a zarazem specjalistów - praktyków
zarządzania oświatą. Deklarujemy współpracę i zaangażowanie w
pracę nad lepszą edukacją.
Z poważaniem: Zarząd OSKKO
Kontakt, informacja:
Marek Pleśniar, Dyrektor Biura OSKKO,
tel. 513 057 830
email:
oskko@oskko.edu.pl,
marek.plesniar@oskko.edu.pl
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO)
ul. Żniwna 58, 10-811, Olsztyn
www.oskko.edu.pl
|
OSKKO zrzesza ok 5000 dyrektorów szkół i urzędników
oświatowych - członków rzeczywistych, ma ok. 33 000
korespondentów i czytelników mediów Stowarzyszenia, a
także kilka tysięcy uczestników spotkań i konferencji. |
|