Zapytanie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
Zapytanie OSKKO w sprawie zasad oceniania i klasyfikowania w szkołach dla dorosłych prowadzonych w formie stacjonarnej.
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Spis treści:
Ze względu na liczne
pytania i wątpliwości dyrektorów dotyczących zasad oceniania i
klasyfikowania w szkołach dla dorosłych prowadzonych w formie stacjonarnej,
OSKKO wystosowało do
Ministerstwa Edukacji Narodowej pismo w ww. sprawie.
Pytania opracowali: Bogna Skoraszewska, Jacek Wojdałowicz, Jarosław Tułaczyk.
Pismo skierowano do Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN.
Treść:
W sprawie zasad oceniania i klasyfikowania w szkołach dla dorosłych prowadzonych w formie stacjonarnej.
Zwracamy się z prośbą o wyjaśnienie niejasności zgłaszanych przez dyrektorów szkół całego kraju w związku ze stosowaniem zmienionych zasad oceniania i klasyfikowania w szkołach dla dorosłych prowadzonych w formie stacjonarnej, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Stowarzyszeni w OSKKO uprzejmie proszą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy przez sformułowanie § 24 ust. 2 „Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia (…)” należy rozumieć, że:
a) do egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na te konkretne zajęcia edukacyjne w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia;
b) do egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na ogół zajęć edukacyjnych w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te wszystkie zajęcia.
2. W jaki sposób należy w praktyce realizować zapisy § 24 ust. 2 "W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, pracę kontrolną" w świetle zapisu ust. 1 "Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania."? oraz obowiązującego w szkołach dla dorosłych na mocy § 23 zapisu § 3 ust. 3 pkt. 3 stanowiącego, że w szkołach tych obowiązuje również ocenianie bieżące?
W szczególności:
a) czy słuchacz, który otrzymał kilka ocen pozytywnych i jedną ocenę niedostateczną powinien wykonać pracę kontrolną?
b) ile prac kontrolnych powinien wykonać słuchacz, który otrzymał w ocenianiu bieżącym więcej niż jedną ocenę niedostateczną?
c) czy pracę kontrolną powinien wykonać słuchacz, który w ocenianiu bieżącym otrzymał ocenę niedostateczną np. z odpowiedzi ustnej, a następnie uzyskał ocenę pozytywną ze sprawdzianu, obejmującego również zakres materiału, z którego wcześniej otrzymał ocenę niedostateczną?
d) jaki zakres materiału powinna obejmować praca kontrolną – czy tylko zakres materiału, z którego otrzymał ocenę lub oceny niedostateczne, czy tez cały zakres materiału?
3. W jaki sposób należy w praktyce realizować postanowienia obowiązującego w szkołach dla dorosłych na mocy § 23 zapisu § 11 ust. 9 stanowiącego, że w szkołach tych obowiązuje informowanie o przewidywanych ocenach semestralnych w świetle zapisów § 24 ust. 1, stanowiącego, że podstawą klasyfikowania jest wynik egzaminu semestralnego? Czy nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne powinien przewidzieć wynik egzaminu na podstawie ocen cząstkowych?
4. W jaki sposób należy w praktyce realizować postanowienia obowiązującego w szkołach dla dorosłych na mocy § 23 zapisu § 3 ust. 3 pkt 6 stanowiącego, że w szkołach tych obowiązuje ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w świetle zapisów § 24 ust. 1, stanowiącego, że podstawą klasyfikowania jest wynik egzaminu semestralnego?
5. Kiedy należy organizować egzaminy semestralne - czy podczas zajęć edukacyjnych, czy też w czasie poza tymi zajęciami?
6. Czy rozporządzenie obowiązuje w bieżącym roku szkolnym tylko słuchaczy rozpoczynających naukę, czy też słuchaczy wszystkich semestrów?
7. W jaki sposób stosować przepis § 25a ust. 1 w części dotyczącej skreślenia z listy słuchaczy w stosunku do niepełnoletnich słuchaczy gimnazjów dla dorosłych w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowiącemu, że obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia?
8. Czy przez sformułowanie § 25a. 4. "Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole (...)" należy rozumieć, że:
a) tylko jeden semestr można powtarzać w okresie kształcenia w danej szkole (słuchacz, który powtarzał semestr drugi, nie ma możliwości powtarzania semestru trzeciego),
b) każdy z semestrów można w wyjątkowych przypadkach powtarzać, ale nie więcej niż jeden raz (słuchacz, który powtarzał semestr drugi, ma możliwość powtarzania semestru trzeciego)?
2. Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej
Szanowny Panie,
przesyłam odpowiedzi na pytania, które dotarły za pośrednictwem poczty
elektronicznej do Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
Ministerstwa Edukacji Narodowej:
1. Zgodnie z § 1 pkt 15 dotyczącym § 24 ust. 4 rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) do egzaminu semestralnego w szkole
dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który
uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie
nauczania, w wymiarze co najmniej 50 % czasu przeznaczonego na te
konsultacje, co oznacza wymóg uczestniczenia w co najmniej połowie czasu
przeznaczonego na konsultacje w ramach danych zajęć edukacyjnych.
2. Ocenę negatywną, której uzyskanie skutkuje, zgodnie z z § 1 pkt 15
dotyczącym § 24 ust. 2 omawianego rozporządzenia, wykonaniem pracy
kontrolnej, należy rozumieć jako ocenę dopuszczającą do egzaminu, a nie
oceny czastkowe.
3. W § 1 pkt 14 zmieniającego rozporządzenia dotyczącym odpowiedniego
stosowania § 11 ust. 9 nakłada się obowiązek powiadomienia słuchaczy i jego
rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych, co oznacza, że nauczyciele
są obowiązani do informowania słuchaczy oraz rodziców uczniów
niepełnoletnich, o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych ich dzieci.
4. Skoro § 3, wymieniony w § 1 pkt 14 dotyczącym § 23, jest do słuchaczy
szkół dla dorosłych stosowany odpowiednio i jednocześnie, zgodnie z § 1 pkt
15 dotyczącym § 24. ust. 1 podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla
dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania to
§ 3 ust. 3 pkt. 6 obejmujący ustalanie warunków i tryb uzyskania wyższych
niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych, nie ma tu zastosowania, podobnie jak przepis
dotyczący oceny zachowania.
5. Poszczególne egzaminy semestralne przeprowadza się po zakończeniu
realizacji treści programowych przewidzianych w ramach danych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych/konsultacji. Tryb przeprowadzania egzaminów
semestralnych, w myśl § 1 pkt 20 dotyczącego § 27 przywołanego
rozporządzenia, określa się w statucie szkoły.
6. Przepisy wprowadzone cytowanym rozporządzeniem wchodzą w życie z dniem 1
września 2010 r. i dotyczą wszystkich słuchaczy szkół dla dorosłych, w tym
również słuchaczy kontynuujących naukę.
7. W § 1 pkt 18 dotyczącym § 25a ust. 1 wprowadzono mechanizm skreślenia
słuchacza z listy słuchaczy w przypadku opuszczenia w danym semestrze więcej
niż 50% godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane
w szkolnym planie nauczania lub obowiązkowe konsultacje lub w przypadku
niezdania egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
przewidzianych w szkolnym planie nauczania.
W przypadku niepełnoletniego słuchacza uczęszczającego do gimnazjum,
podlegającego obowiązkowi szkolnemu, w myśl art. 15 ustawy o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), należy umożliwić
mu kontynuację nauki po wyczerpaniu procedur zawartych w § 1 pkt 18
dotyczącym § 25a ust. 3 i 4.
Ponadto zgodnie z art. 39 ust. 2 a ww. ustawy, słuchacz, na wniosek
dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej
szkoły.
8. Słuchacz szkoły dla dorosłych, zgodnie z § 1 pkt 18 dotyczącym § 25a ust.
4 przywołanego rozporządzenia może powtarzać semestr, w okresie kształcenia
w danej szkole, jeden raz, a w wyjątkowych przypadkach dwa razy.
Przepis nie dotyczy konkretnego semestru, lecz jednego w okresie kształcenia
w danej szkole. Podsumowując: słuchacz może powtórzyć wyłącznie dwa semestry
w danej szkole.
Podpisano
Ewa Konikowska – Kruk
Dyrektor
Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ministerstwa Edukacji
Narodowej