Efekty konsultacji
- zebrane w tabeli przez Joannę Jasiak.
Projekt rozporządzenia z 16.11.2011 |
Uwagi OSKKO |
§ 19. 1. W
przedszkolu, szkole i placówce, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy,
planowaniem i koordynowaniem udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej:
1)
uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania lub opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej -
niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii;
2) uczniowi, o
którym mowa w § 18 ust. 2, który nie posiada orzeczenia lub opinii
wymienionych w pkt 1,
zajmuje
się zespół
nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów,
prowadzących zajęcia z uczniem, zwany dalej "zespołem".
2. Pracę
zespołu koordynuje osoba wskazana przez dyrektor przedszkola, szkoły
lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy. Pracę większej
liczby zespołów może
koordynować także jedna osoba.
|
Zgodnie z intencją prawodawcy tak sformułowany zapis §
19 pozwoli na
uniknięcie formalizowania przez niektórych dyrektorów szkół sposobu
powołania zespołów realizujących zadania z zakresu ppp. W dalszym
ciągu mamy wątpliwości, jak efektywnie zorganizować pomoc
psychologiczno – pedagogiczną w szkole i placówce, gdzie powołanych
zostanie wiele zespołów,a czas poświęcony na pracę w zespołach,
mógłby zostać wykorzystany na zajęcia bezpośrednio z uczniem.
Jednocześnie zauważamy, że pozytywnym aspektem zespołowego
planowania i koordynowania udzielania pomocy uczniowi jest fakt, że
wszyscy nauczyciele, wychowawcy
grup wychowawczych oraz specjaliści zobowiązani
są do udzielenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi,
dzięki czemu efektywność świadczonej pomocy będzie większa.
|
§ 20. 1.
Do zadań zespołu należy:
2) określenie zalecanych
form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o
których mowa w § 19
ust. 1 pkt 1 - także
z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
|
Brak uwag |
§ 21. 1.
Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt
5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa w § 20 ust. 1
pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym
poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o
których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z
uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa
w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.).
|
W § 21. 1.wymienia
się przedszkola, których nie dotyczą godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz.
674, z późn. zm.).
Dlatego obecnie
zajęcia te realizowane są w ramach pensum, ponieważ brak środków na
organizację dodatkowych zajęć.
Proponujemy zmianę
lub uzupełnienie tego zapisu.
|
§ 22. 1.
Zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola, szkoły
i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, form, sposobów i
okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
opracowuje dla ucznia, z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, plan działań wspierających
zawierający:
3) metody
pracy z uczniem; (uchyla się)
4) sposób dostosowania
wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych, w szczególności poprzez zastosowanie odpowiednich
metod i form pracy z uczniem;
|
Wg intencji
prawodawcy zmiany te powinny ułatwić zespołowi nauczycieli,
wychowawców,... prowadzących zajęcia z uczniem, opracowanie planu
działań wspierających.
Uważamy, że zapisy w proponowanym brzmieniu są
zmianami kosmetycznymi i nie powodują zmniejszenia ilości
dokumentacji, którą zobowiązani są tworzyć nauczyciele w zespole.
|
§ 23. 1.
Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć, dotyczącej:
2)
pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym
– w terminie
wyznaczonym przez dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, o
której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy.
|
Brak uwag |
§ 26. 1.
Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
2. O terminie spotkania
zespołu dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w
art. 2 pkt 5 ustawy, informuje rodziców ucznia w
sposób ustalony w danym przedszkolu, szkole i placówce.
|
Brak uwag |
§ 27. 1.
Zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia, zwaną
dalej "kartą". Karty nie zakłada się dla ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Karta
zawiera:
3)
informację, czy
udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczy ucznia, o
którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 1 albo pkt 2;
5) zalecane przez
zespół formy i okresy udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6)
ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy
i okresy udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym
poszczególne formy pomocy będą realizowane;
|
W uzasadnieniu do
projektu zapisano, że §
27, pkt.3)
wystarczy wskazać rodzaj dokumentu ( orzeczenie lub opinię ppp ),
albo rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia, będące podstawą do
udzielenia danemu uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.Ponadto w pkt 5) zrezygnowano z
umieszczenia w karcie zalecanych przez zespół sposobów
udzielania uczniowi pomocy.
Mimo, iż taki zapis spowoduje uniknięcie
powtarzania tych informacjiw karcie, jednak w dalszym ciągu budzi
obawy duża ilość dokumentacji, którą zobowiązany jest opracować
zespół.
|
|
|