 |
|
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty |
W DNIACH 24-26 WRZEŚNIA 2012 ODBYŁ
SIĘ W TORUNIU VII MIĘDZYNARODOWY KONGRES KADRY
KIEROWNICZEJ OŚWIATY: DYREKTORÓW SZKÓŁ, PRACOWNIKÓW ORGANÓW
PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO -
OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ NA POZIOMIE PAŃSTWOWYM I
LOKALNYM
Udział w Kongresie wzięło
ok. 900
uczestników, w tym goście zagraniczni.
Ponadto gościliśmy
przedstawicieli m.in.: Sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży,
Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji i organizacji
oświatowych państw UE, Komisji Edukacji Związku Miast Polskich i
Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiejskich, OSKKO.
Patronat
Kongresu: |
 |
Prezydent
Miasta Torunia
Michał Zaleski |
|

Podczas trzech dni Kongresu odbyły się
następujące spotkania mające na celu doskonalenie
zawodowe nauczycieli: |
Spotkanie z
Ministrem Edukacji Narodowej, Krystyną Szumilas.
Plany resortu. Dyskusja nad przyszłością Karty
Nauczyciela i statusem dyrektora.
 |
- Nowy rok szkolny będzie
czasem spokojnego wdrażania wcześniej przyjętych zmian -
podkreśliła minister edukacji Krystyna Szumilas podczas VII
Kongresu Zarządzania Oświatą, zorganizowanego przez
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty.
Kongres odbył się w Auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
Toruniu.
W odbywającym się od 24 do 26 września Kongresie wzięło
udział około tysiąca dyrektorów szkół i placówek
oświatowych, samorządowców oraz nauczycieli z całej Polski
oraz z zza granicy. Podczas inaugurującego Kongres
wystąpienia minister Szumilas przedstawiła plany i obecne
działania resortu edukacji. Jako najważniejsze zadania w tym
roku wyróżniła obniżenie wieku obowiązku szkolnego, reformę
programową w szkołach ponadgimnazjalnych i sprawy
bezpieczeństwa na terenie szkół.
źródło - MEN |
 |
|
|
Nowy system
kompleksowego wsparcia pracy szkoły. Joanna
Berdzik, Podsekretarz Stanu Ministerstwa
Edukacji Narodowej.
Dyskusja nad przyszłością wspierania,
doskonalenia i kształcenia nauczycieli.
 |
W Kongresie wzięła
również udział podsekretarz stanu w MEN
Joanna Berdzik, która opowiedziała o
nowym systemie kompleksowego wsparcia
pracy szkoły oraz wysłuchała dyskusji
nad przyszłością wspierania,
doskonalenia i kształcenia nauczycieli.
Podsekretarz stanu w MEN, Joanna Berdzik
omówiła zmiany w prawie oświatowym
dotyczące funkcjonowania placówek
doskonalenia nauczycieli, bibliotek
pedagogicznych i poradni psychologiczno
- pedagogicznych. Przyjęto założenia,
że: wspomaganie jest adresowane do
szkoły jako organizacji, pomaga szkole w
rozwiązywaniu własnych problemów, nie
wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań,
wynika z analizy indywidualnej sytuacji
szkoły, odpowiada na jej specyficzne
potrzeby, jest procesem, czyli odchodzi
od pojedynczych, samodzielnych form
doskonalenia. Następnie J. Berdzik miała
okazję wysłuchania dyskusji nad
przyszłością wspierania, doskonalenia i
kształcenia nauczycieli.
|
 |
|
|
Strategie zarządzania
zachowaniami w klasie. Współpraca między
nauczycielami
w realizacji skutecznych strategii
wychowawczych.
Bill Rogers, Australia.
Bill
Rogers - brytyjsko-australijski specjalista w dziedzinie
strategii wychowawczych w klasach i radzenia sobie przez
nauczycieli z trudnymi zachowaniami uczniów - omówił dwa
bardzo istotne dla pracy wychowawczej obszary:
1/ strategie zarządzania zachowaniami w klasie,
2/ współpraca między nauczycielami w realizacji skutecznych
strategii wychowawczych. |
|
Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia
się TALIS.
Prof. Rafał
Piwowarski, IBE, Entuzjaści Edukacji.
Jakie są założenia Międzynarodowego Badania
Nauczania i Uczenia się, jakie były
dotychczasowe wyniki i jaki będzie harmonogram
badania TALIS
2013 – o tym uczestników wrześniowej
Kongresu zorganizowanego przez OSKKO w Toruniu
poinformował prof. Rafał Piwowarski z Zespołu
Badań Nauczycieli IBE.
Profesor, który jest kierownikiem TALIS w
Polsce, zaapelował do dyrektorów szkół, by
wyrażali zgodę na udział placówek w badaniu,
jeśli to ich szkoły zostaną wylosowane.
Uczestnicy Kongresu otrzymali też broszury
informacyjne o badaniu TALIS. Wielu z nich
zapewniało, że chętnie wezmą udział w
nadchodzącej edycji.
Więcej o badaniu, które realizowane jest w
ramach projektu systemowego przez Instytut Badań
Nauczycieli na stronie projektu
www.eduentuzjasci.pl/talis
źródło - IBE |
|
Monitorowanie realizacji
podstawy programowej – zadania nauczycieli i
dyrektorów.
Izabela Leśniewska, Joanna Jasiak, OSKKO.
 |
|
 |
Analiza badania podstawy programowej
(pdf) - dziękujemy autorom narzędzia
- dyrektorowi, Dorocie Kuleszy,
i nauczycielom Gimnazjum Niepublicznego im. ks. Jana
Twardowskiego w Zabierzowie Bocheńskim |
|
|
|
|
Szkoła odwrócona,
wykorzystanie gier oraz inne wyzwania i
możliwości dla edukacji w XXI wieku.
Sebastian Starzyński, Khan Academy.
Prelegent
omówił zagadnienia:
- zmiana oczekiwań wobec systemu edukacyjnego
– szkoła XIX vs. XXI wieku
- nowoczesne zarządzanie i komunikacja w szkole,
przykład: EDU-CMS
- zindywidualizowane nauczanie i szkoła
odwrócona, przykład: Khan Academy
- wykorzystanie gier i gryfikacji w edukacji,
przykłady z USA i Anglii |
|
Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Programy: e-nauczyciel, e-uczeń, e-szkoła,
e-podręcznik.
Krzysztof Wojewodzic, ORE.
|
|
Pokaz dobrej praktyki
Gimnazjum w Ostrowie Wielkopolskim.
Prezydent M. Ostrowa Wlkp. Jarosław Urbaniak,
pomysłodawca projektu. Program: e-tornister.
Wymiana doświadczeń. Mocne i słabe punkty.
Stosowanie czytników e-booków w szkole.
|
|
„Jak budujemy cyfrową
szkołę?”. Prezentacja dobrej praktyki.
Dariusz Stachecki, wicedyrektor Gimnazjum im.
Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu.
|
|
Wymiana doświadczeń,
dyskusja nad wdrażaniem rozwiązań cyfrowych w
szkole, samorządzie.
Wymiana doświadczeń. Mocne i słabe punkty
rozwiązań. Pytania do nauczycieli i dyrektorów.
Stosowanie czytników e-booków w szkole. Dyskusja
i pytania do autorów projektu ORE. |
|
Decyzje kierownicze w
szkole. Seminarium.
Jacek Rudnik, OSKKO.
|
|
Czas pracy nauczyciela –
rozliczanie i dokumentowanie. Seminarium OSKKO.
Ewa Halska, OSKKO.
|
|
Wizerunek szkoły w nowych
mediach.
Dr Kaczmarek-Śliwińska. |
|
Pomysły na promocję
zdrowia nauczycieli.
Dr Jacek Pyżalski.
|
|
Coaching we wspieraniu
kadry kierowniczej i nauczycieli.
Marzenna Skoczylas Bajeńska.
|
|
Dyrektor jako lider zmian
organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole.
Public Consulting Group.
Dobre praktyki PPP przy użyciu nowoczesnych
narzędzi i technik.
Michał Ratajczyk, wicedyrektor Zespołu Szkoły
Podstawowej im. Prof. J. Zwierzyckiego i
Gimnazjum.
 |
|
System Zarządzania Informacją - informatyczne
narzędzie do ewaluacji i nadzoru.
Tomasz Pieper, Progman.
 |
|
Diagnozowanie umiejętności
uczniów sprzyjające przygotowaniu uczniów do
egzaminów zewnętrznych.
Anna Dubiecka, WSiP.
 |
|
Prezentacja
Programu Rozwoju E-learningu "Narodowy 2.0".
Bartłomiej
Postek, Funmedia Sp. z o.o.
|
|
Wykorzystanie platformy
WSiPnet w pracy nauczyciela - warsztaty.
Barbara Dubiecka-Kruk – Kierownik Projektu
WSiPNET, Ośrodek Diagnostyki Edukacyjnej.
 |
|
Dyrektor szkoły – bardziej
nauczyciel czy bardziej menedżer?
Radosław Wiktorski, ekspert ds. zarządzania
oświatą, VULCAN sp. z o.o.
|
|
Niebieska Karta. Rola
szkoły w przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Adwokat Katarzyna Mrozicka-Bąbel, ekspert
współpracujący z VULCAN sp. z o.o.
|
|
Od koncepcji pracy szkoły
po pracę nauczyciela na lekcji, czyli jak
prowadzić ewaluację wewnętrzną, by uzyskać ważne
informacje i nie utonąć w papierach?
Era Ewaluacji.
 |
|
Jak rozwijać się
wykorzystując wyniki ewaluacji?
Era Ewaluacji.
 |
|
Polska Rama Kwalifikacji
dla szkolnictwa zawodowego.
Beata Balińska, ekspert wiodący w ramach
projektu KRK, Instytut Badań Edukacyjnych.
 |
|
Praca zespołowa w szkole.
Katarzyna Leśniewska, Małgorzata Pomianowska.
Wydawnictwo RAABE.
|
|
Praca z danymi jako metoda identyfikacji
obszarów wymagających doskonalenia w szkole.
Studium przypadku.
Public Consulting Group.
|
|
"Kopiuj-wklej" w szkolnych
wypracowaniach. Jak wykrywać gotowce i
przeciwdziałać ściąganiu.
Dr Sebastian Kawczyński, prezes Plagiat.pl i
Antyściąga.pl.
 |
|
Diagnoza problemu jako etap procesowego podejścia do
rozwiązywania obszarów problemowych w szkole. Studium
przypadku.
Program konsultacyjno-szkoleniowy PCG.
|
|
Prawdopodobne
organizacyjne i finansowe skutki postulowanych
zmian w Karcie Nauczyciela.
Mariusz Tobor – menedżer ds. doradztwa
oświatowego w VULCAN sp. z o.o.
|
|
Warsztaty z organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy użyciu
systemu informatycznego EdPlan™.
Public Consulting Group.
|
|
Jaki e-learning potrzebny
jest współczesnej szkole?
Paweł Stępień, Małgorzata Jastrzębska, Funmedia
Sp. z o.o.
|
|
|
Zapraszamy do relacji z ubiegłorocznego
Kongresu
Kontakt z
organizatorem:
tel: (89) 527-95-14
fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Kongresu - 513-057-820, 509-498-266,
514-136-661;
dyrektor – 513-057-830
noclegi na Kongresie: 509-498-266
email:
oskko@oskko.edu.pl
 |