powrót powrót do strony g³ównej OSKKO
Og³oszenie
zamiarów Ministra Edukacji Narodowej. Stanowisko OSKKO wyg³oszone w
Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i M³odzie¿y . OSKKO na posiedzeniu KENiM, Sejm RP, 18 grudnia 2007r. |
18 grudnia 2007r na posiedzeniu Sejmowej
Komisji Edukacji Nauki i M³odzie¿y minister Katarzyna Hall wyg³osi³a g³ówne
zamierzenia MEN na najbli¿sze lata.
Podczas posiedzenia przedstawiciel OSKKO, dyrektor biura OSKKO, Marek Pleœniar
zabra³ g³os w sprawie g³ównych problemów
oœwiaty, przybli¿y³ pos³om
stanowisko kadry kierowniczej stworzone w wyniku II Kongresu Zarz¹dzania Oœwiat¹.
Katarzyna Hall po raz pierwszy od powo³ania na stanowisko ministra przedstawi³a zamiary resortu oœwiaty. Zebrani na posiedzeniu Komisji us³yszeli je pierwsi. Og³oszono tak¿e pierwsze terminy dzia³añ. |
G³ówne
zamierzenia MEN.
Dzia³ania planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej maj¹ dwa wa¿ne
cele: dokoñczenie reformy systemu edukacji rozpoczêtej przez
ministra Miros³awa Handkego z rz¹du Jerzego Buzka oraz uproszczenie
prawa oœwiatowego sprzyjaj¹ce unowoczeœnieniu polskiej szko³y i jej
otwartoœci na œwiat
Reforma systemu edukacji bêdzie kontynuowana m.in. poprzez:
I. G³ówne zamierzenia s³u¿¹ce przede wszystkim celowi dokoñczenia reformy systemu edukacji i terminy dzia³añ:
II. Uproszczenie prawa oœwiatowego, wzmacniaj¹ce autonomie samorz¹du lokalnego ! autonomiê dyrektora szko³y zapewni¹:
III. Otwartoœæ na œwiat polskiego systemu edukacji oraz aktywnoœæ obywatelska bêdzie wzmocniona poprzez:
IV. Zostan¹ tak¿e zaproponowane pewne korekty prawa oœwiatowego wychodz¹ce naprzeciw potrzebom spo³ecznoœci szkolnych:
Pos³owie zadali minister Hall du¿¹ liczbê pytañ dotycz¹cych przede wszystkim wymienionych zamierzeñ ale tak¿e m.in: religii na maturze. Szczególnie poddano krytyce zapowiedŸ dokoñczenia reformy. Przeciwnicy stanowiska MEN skupiali siê g³ównie na nazwisku ministra Handke, problemach szkolnictwa zawodowego.
K. Hall wyjaœnia³a, ¿e reforma jest zbiorowym dzie³em, pope³niano w czasie jej wdra¿ania b³êdy ale te¿ je korygowano.
Wyst¹pienie przedstawiciela OSKKO.
Marek Pleœniar stwierdzi³, ¿e szczególnie obiecuj¹co wygl¹da zapowiedŸ postawienia na dyrektora szko³y, wzmocnienie tej postaci. Podobnie jak na starcie reformy, kadra kierownicza oœwiaty nadal zbyt ma³o jest wykorzystywana jako czynnik decyduj¹cy dla powodzenia wszelkich przedsiêwziêæ oœwiatowych, zbyt wiele znamy przyk³adów zaniedbañ w tej sferze. To projakoœciowo dzia³aj¹ca grupa zawodowa, czego dowodem jest chocia¿by uczestnictwo jej przedstawiciela w pracy tej komisji.
Uwierzymy w zmianê w priorytetach resortu oœwiaty, gdy Minister Edukacji Narodowej zawita wreszcie na kongresie kadry. Od lat odbywaj¹ siê ogólnopolskie konferencje, ostatnio ju¿ od 2 lat Kongres Zarz¹dzania Oœwiat¹, a ministrowie daj¹ wrêcz zabawne dowody zainteresowania swoimi "oficerami liniowymi". Podczas konferencji w Poznaniu obecna tu minister £ybacka by³a o kilka kilometrów od naszej konferencji, ale odwiedzi³a tylko podpoznañsk¹ ma³¹ szko³ê, a ju¿ swoich kilkuset dyrektorów nie. Minister Sawicki po roku, podczas kolejnej konferencji wyst¹pi³ ... z taœmy wideo, mówi¹c o tym jak wa¿ni dla niego s¹ dyrektorzy. Minister Giertych zaœ odpisa³ "inicjatywa ta nie zyska³a akceptacji". Pytamy wiêc czy pani minister odwiedzi dyrektorów, których wsparcie deklaruje.
K. Hall stwierdzi³a w odpowiedzi ¿e bêdzie obecna. Zgodzi³a siê te¿ wyst¹piæ podczas dorocznej konferencji OSKKO 29 lutego 2007r w Miêtnem.
Nastêpnie M. Pleœniar poruszy³ m.in. kwestie:
Kszta³cenia zawodowego. Ze wzglêdu na deklaracje MEN - podjêcia dzia³añ w kierunku naprawy tej dziedziny oœwiaty - przypominamy o stanowisku kongresu w tej sprawie. Minister Hall stwierdzi³a, ¿e stanowisko jest dobrze w ministerstwie znane, a jego czêœci zosta³y przekazane odpowiednim departamentom MEN do zbadania i s¹ tam w³aœnie rozpatrywane.
Nadzoru pedagogicznego.
Nale¿y rozpocz¹æ rozmowê o idei sprawowania
nadzoru pedagogicznego w Polsce. Ci¹g³e zmiany koncepcji, przepisów,
interpretacji, mno¿enie pomys³ów, konflikt kompetencji powoduj¹ zmniejszenie
motywacji, zaniechanie podejmowania prób zmiany i zgodê na tymczasowoœæ.
Dyrektorom szkó³ towarzyszy utrata wiary w dobre intencje i m¹droœæ stanowi¹cych
prawo oœwiatowe. Tak wiêc wobec nadzoru pedagogicznego zarz¹d OSKKO postanowi³
prezentowaæ postawê to¿sam¹ wobec postawy stowarzyszenia w zwi¹zku z awansem
zawodowym. Nale¿y zacz¹æ dyskutowaæ o strategii i zaprzestaæ formalnych zmian na
poziomie operacyjnym, które zmieniaj¹ jedynie szczegó³y wdra¿ania b³êdnej idei.
Opowiadamy siê za modelem fiñskim (równie¿ Wielka Brytania sk³ania siê ku
zmianie w tym kierunku). Jest on oparty o: samoocenê i brak rozbudowanego
„nadzoru oœwiatowego”, zaufanie do szko³y, powierzenie wiêkszych kompetencji
samorz¹dom, znaczne podwy¿szenie jakoœci kszta³cenia nauczycieli. Fiñski
Narodowy Instytut Edukacji wykaza³ w badaniach, ¿e ostatni z powy¿szych punktów
jest kluczowy i zdecydowa³ o powodzeniu reform fiñskich.
Selekcji do zawodu nauczyciela. Kluczowe
dla powodzenia oœwiaty w Polsce s¹ dzia³ania na rzecz zmiany sposobu kszta³cenia
nauczycieli, sposób naboru do zawodu, a tak¿e doskonalenia zawodowego
nauczycieli.
Podczas II Kongresu Zarz¹dzania Oœwiat¹ przedstawiciel fiñskiej National Board
of Education, L. Pahkin stwierdzi³, ¿e „porówna³ fiñski system z systemami
innych krajów nordyckich. S¹ one podobne i funkcjonuj¹ w podobnych warunkach.
Widaæ tu jedn¹ zasadnicz¹ ró¿nicê. Stanowi¹ ja nauczyciele. Ich podejœcie do
pracy. Nauczyciel to postaæ bardzo wysoko ceniona. Ka¿dego roku sk³ada siê 5000
podañ na kierunki nauczycielskie. Przyjmuje siê 700-800 osób. Wybierani s¹
naprawdê najlepsi”
Postulujemy podjêcie dzia³añ wraz z resortem szkolnictwa wy¿szego oraz jego
„klientami” – dyrektorów szkó³, na rzecz ustalenia standardów kszta³cenia
nauczycieli oraz nadzoru nad jakoœci¹ tego kszta³cenia.
Standardów pracy szkó³. Dowodem
prawdziwej odwagi któregoœ z rz¹dów bêdzie ustalenie standardów organizacyjnych,
finansowych i materialnych ich funkcjonowania.
Dopiero na tej bazie mo¿na w sposób po¿¹dany realizowaæ jakoœciowe standardy
pracy szkó³ (bol¹czk¹ szkó³ jest np. rezygnacja ze standardów zatrudnienia
nauczycieli i tworzenie w konsekwencji nadmiernie licznych klas). Brakuje
standardu podstawowych us³ug edukacyjnych dla ucznia. OSKKO od dawna zabiega o
stworzenie rodzaju „teczki dla ucznia”, w której mieœci³yby siê niezbywalne
szkolne uczniowskie prawa - jednakowe w gminach bogatych i biednych, miejskich i
wiejskich, zawieraj¹cej m.in. dostêp do biblioteki, prawo do przestrzeni
szkolnej, mo¿liwoœæ skorzystania z do¿ywiania i inne. By³oby to wielkie,
reformatorskie osi¹gniêcie, godne kontynuatorów reformy.
Bonu edukacyjnego. M. Plesniar powiedzia³: strawestujê tu znan¹ aktorkê. "Panie i panowie, w Polsce od 2000r pieni¹dz idzie za uczniem; innymi s³owy od tego w³aœnie roku funkcjonuje w Polsce bon oœwiatowy".
Zebrani pos³owie byli wyraŸnie poruszeni. Mo¿na odnieœæ wra¿enie i¿ mamy do czynienia z brakiem solidnych podstaw, wiedzy na ten temat wœród "decydentów".
Systemu awansu zawodowego nauczycieli oraz motywacji pracowników oœwiaty. Polska szko³a w Europie charakteryzuje siê wybitn¹ "prostot¹" modelu zarz¹dzania wewn¹trzszkolnego. OSKKO promuje rozwi¹zanie odmienne od aktualnie wprowadzonego w Polsce. Z naszego ogl¹du sprawy wynika, ¿e nasz system „awansu” zawodowego nie jest wystarczaj¹co projakoœciowy.
Proponujemy podjêcie dzia³añ w kierunku
stworzenia nowego systemu awansu zawodowego, realnie pozwalaj¹cego na pionowy
awans w ramach szko³y. Nale¿y odejœæ od op³acania kolejnych, nastêpuj¹cych co
kilka lat zbiurokratyzowanych dzia³añ nauczycieli, zarzuciæ skomplikowany i
sztuczny system "awansu" na rzecz prostej zasady - szkolni liderzy powinni
otrzymaæ za sw¹ pracê zap³atê, wp³yw na zarz¹dzanie szko³¹ oraz odpowiedzialnoœæ
za swe dzia³ania kierownicze. Nale¿y zmierzaæ do utworzenia formalnych stanowisk
liderów w szkole: szefów zespo³ów przedmiotowych, wychowawczych, szkolnych
koordynatorów itp.
Nowy system awansu i motywowania nauczycieli pozwoli zrealizowaæ ambicje
nauczycieli w konstruktywny sposób, uruchomi aktywnoœæ zaanga¿owanych w proces
zarz¹dzania i da dyrektorowi sojuszników, spowoduje, ¿e zaczniemy p³aciæ za
realnie wykonywan¹ pracê.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oœwiaty deklaruje wolê rozmowy
na temat koniecznych do dokonania zmian i wspó³pracê koncepcyjn¹ w tym zakresie.
Zwracamy ponadto uwagê na koniecznoœæ dokonania badañ na temat realizacji
ambicji kierowniczych nauczycieli, przywództwa w szkole. Polska zaniedba³a
tworzenie ubieg³orocznego raportu OECD na ten temat. Dysponujemy projektem
dzia³añ – nie wszystko jeszcze jest stracone.
Szkolnictwa specjalnego i integracji. Zagadnienie jest z³o¿one, dlatego wskazane bêdzie rozpatrzenie naszego stanowiska z³o¿onego MEN na piœmie.
Procesu legislacyjnego. Postulujemy powrót do efektywnego dialogu spo³ecznego. W ostatnich latach odnotowujemy opóŸnienia w wydawaniu aktów prawnych, irracjonalne terminy ich konsultowania/wprowadzania/obowi¹zywania. Mamy do czynienia z kilkudniowymi terminami "konsultacji" projektów aktów prawnych.