Relacja z
obrad X Konferencji OSKKO
Spotkanie z Ministrem Edukacji Narodowej,
Krystyną Szumilas.
Wizyta Ministra Edukacji Narodowej związana była z 10.,
jubileuszową Konferencją OSKKO – największego ruchu społecznego
polskich dyrektorów i osób zajmujących się profesjonalnym
zarządzaniem w oświacie w historii polskiej edukacji. Minister
wysłuchała dyskusji programowych.
czytaj relację z panelu
Funkcjonowanie i kierunki zmian systemu
nadzoru pedagogicznego w Polsce. Dyskusja z twórcami systemu.
Rekomendacje OSKKO dla zmian.
Dyskusja kierowana z udziałem ekspertów. Ewaluacja, kontrola. Co
należy ulepszyć w już funkcjonującym systemie? Kierunki rozwoju
wspierania szkół.
W dyskusji wzięli m.in. udział: twórcy polskiego systemu nadzoru
– Grzegorz Mazurkiewicz, Agnieszka Borek, szef nadzoru
nad szkołami Szkocji, Kenneth Muir, przedstawiciele OSKKO
– reprezentujący głosy dyrektorów, zaprosiliśmy także wysoko
ocenianego w zakresie ewaluacji kuratora oświaty.
czytaj relację z panelu
Szkocki system nadzoru pedagogicznego.
Porównanie z polskimi realiami.
Kenneth Muir.
Szef nadzoru nad szkołami Szkocji (Strategic Director for
school years -
http://www.educationscotland.gov.uk/about/management/cmg/index.asp).
Odpowiedzialny za wdrażanie Curriculum for Excellence.
Poprosiliśmy szefa szkockiego nadzoru pedagogicznego o
przedstawienie stanu tej dziedziny w jego kraju oraz o
rekomendacje praktyka dla nas.
czytaj relację z panelu
Pomysły na promocję zdrowia nauczycieli.
Dr hab. Jacek Pyżalski, Instytut Medycyny Pracy.
Jak wesprzeć nauczycieli w ich ciężkiej pracy. Czy stan zdrowia
polskich nauczycieli i warunki ich pracy są alarmujące? Czy o
zdrowiu nauczycieli należy myśleć tylko wtedy, gdy pojawiają się
tradycyjne deficyty, problemy i gdy przychodzi pora na alarm?
Czy specyfika pracy nauczyciela wymaga posiadania szczególnych
zasobów psychospołecznych? Seminarium.
czytaj relację z panelu
Wizerunek szkoły w nowych mediach.
Dr Kaczmarek-Śliwińska.
Jak zadbać, aby wizerunek szkoły zarządzany był przez
samą jednostkę, stanowił część jej strategii
funkcjonowania. Seminarium.
czytaj relację z panelu
OSKKO i IBE w sieci
European Policy Network on School Leadership.
OSKKO i Instytut Badań Edukacyjnych.
W
2011 r. IBE zawarł umowę o współpracy z OSKKO, w zakresie
wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, badań związanych z
zarządzaniem w oświacie. Dziś, realizując porozumienie, wspólnie
weźmiemy udział w projekcie na rzecz Europejskiej Sieci dla
Przywództwa w Szkole (EPNoSL).
czytaj relację z panelu
Państwowa Inspekcja Pracy w szkole.
Spotkanie z inspektorem PIP, z praktyką w inspekcji szkół.
Jakie są „pięty achillesowe” placówek oświatowych, jeśli chodzi
o prawo pracy? Czy dyrektor może korzystać z porad PIP w
sytuacjach dotyczących stosowania prawa pracy? Co kontroluje PIP
w szkołach? Przykłady z doświadczenia praktyka.
czytaj relację z panelu
Ewolucja nauczania: modele kształcenia i
nowoczesne narzędzia edukacyjne.
Prowadzący: Andrzej Grzybowski, Intel Technology Poland.
Przedstawiciele: Dariusz Andrzejewski, Szkoła Podstawowa we
Wrześni; Kamil Sijko i Jacek Staniszewski z Instytutu Badań
Edukacyjnych; Agata Wilman, Uniwersytet Dzieci, Krzysztof
Wojewodzic, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Przedmiotem panelu dyskusyjnego była refleksja nad zmianami w
szkole XXI wieku, do których może przyczynić się nowoczesna
technologia, a także prezentacja dobrych praktyk z Polski i ze
świata, pokazujących, jak dobrze wykorzystać technologię, żeby
zmieniać środowisko szkolne na lepsze.
czytaj relację z panelu
Dyrektor twórcą szkolnej zmiany w zakresie
nauczania i uczenia się. Praktyki dyrektorskie.
Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Prezentacje zmian wprowadzonych przez dyrektorów z różnych typów
szkół w zakresie poprawy jakości uczenia się i nauczania.
czytaj relację z panelu
Planowanie pracy szkoły.
Ryszard Sikora, OSKKO.
Jakie plany w tym zakresie mogą i powinny być stworzone. Jaka
jest autonomia szkoły. Praktyczne przykłady dobrej praktyki.
Wymiana doświadczeń.
czytaj relację z panelu
Zarządzania nieruchomościami szkolnymi.
Bogna Skoraszewska, OSKKO.
Zadania dyrektora szkoły jako zarządzającego nieruchomością
szkolną. Utrzymanie nieruchomości – zapewnienie odpowiednich
warunków technicznych, okresowe kontrole, remonty i prace
modernizacyjne. Inwestowanie w nieruchomość. Plan zarządzania
nieruchomością.
czytaj relację z panelu
Odpowiedzialność cywilno-prawna
nauczycieli.
Jacek Rudnik, OSKKO.
Odpowiedzialność materialna. Odpowiedzialność porządkowa i
dyscyplinarna. Bezpieczeństwo uczniów. Rzetelność w wywiązywaniu
się z zadań dydaktycznych i wychowawczych.
czytaj relację z panelu
Diagnozować, aby lepiej uczyć. Przedmioty
zawodowe.
Anna Dubiecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Podczas wystąpienia zostały poruszone zagadnienia związane z
diagnostyką edukacyjną i zaprezentowane przykłady dobrych
praktyk. Została także przedstawiona koncepcja pomocy szkołom w
organizacji diagnozowania, w analizie wyników diagnoz oraz
doskonaleniu nauczycieli.
czytaj relację z panelu
Kontrola zarządcza – oświatowa specyfika a
uniwersalne standardy.
VULCAN.
Refleksje z trzech lat obowiązywania aktualnych przepisów
prawnych.
czytaj relację z panelu
Nadzór i ewaluacja w aspekcie pełnienia kontroli zarządczej.
Praktyczne zastosowanie aplikacji internetowej „System
Zarządzania Informacją”.
Tomasz
Pieper, ProgMan.
We wstępie Tomasz Pieper przedstawił pokrótce, czym jest i na
czym polega kontrola zarządcza. Wyjaśnił pochodzenie i znaczenie
terminu, zwracając uwagę na to, że kontrola zarządcza nie jest
tożsama z kontrolą operacji finansowych, lecz ma na celu
weryfikację postępów w realizacji wszystkich celów szkoły.
czytaj relację z panelu
„Prawo Oświatowe” – praktycznie rzecz biorąc. Rozwiązanie
stosunku pracy.
Tomasz
Wróbel, Wolters Kluwer Polska.
Przedstawiciel firmy Wolters Kluwer Polska podczas spotkania
zaprezentował aplikację „Prawo Oświatowe”, która daje dostęp do
bazy przepisów dotyczących oświaty, komentarzy książkowych i
praktycznych do obowiązujących ustaw oraz do bieżących zmian w
prawie.
czytaj relację z panelu
Zarządzenie ryzykiem jako
kluczowy element kontroli zarządczej.
Anna Jaskulska, Instytut Raabe.
Celem spotkania było przede wszystkim objaśnienie terminu
„zarządzanie ryzykiem” oraz oswojenie z nim dyrektorów szkół.
czytaj relację z panelu
Z perspektywy nauczyciela i Rodzica: amerykańskie podejście
nauczycieli a polska praktyka nauczania.
Jolanta
Gałecka, Young Digital Planet.
Co wnosi nauczyciel amerykański do klasy, a z czym przychodzi
nauczyciel polski? Z jakimi ograniczeniami związane jest
nauczanie w Stanach, a jakie spotykamy w Polsce? Skąd wynika
różnica? Czy wyposażenie klasy ma wpływ na nauczanie? Stosunek
rodziców i uczniów amerykańskich a polskich do nauczycieli i
procesu edukacyjnego.
czytaj relację z panelu
Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
Tylko Członkowie OSKKO
·
Sprawozdanie Zarządu. Relacja z prac OSKKO w roku 2012.
·
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Uchwała o absolutorium dla
Zarządu.
·
Dyskusja programowa, stanowisko OSKKO w sprawie podstawowych
problemów oświaty. Plan działań na 2013 r.
|