Organizatorzy |
|
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty |
|
|
Uniwersytet
Jagielloński |
|
|
ÓSMA,
DOROCZNA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY:
DYREKTORÓW SZKÓŁ,
PRACOWNIKÓW ORGANÓW PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Patronat honorowy Dyrektora Ośrodka Rozwoju
Edukacji |
|
|
Partnerem
Konferencji było Muzeum Narodowe w Krakowie |
|
Spis treści: Kliknij aby przejść do tematu:
[Porozumienie o współpracy
OSKKO - UJ]
[Nowy nadzór
pedagogiczny – próba podsumowania - Dr Grzegorz
Mazurkiewicz, UJ]
[Aktualny stan
wiedzy na temat kontroli zarządczej realizowanej w
szkołach - Ewa Halska, OSKKO]
[Wykorzystanie
efektów ewaluacji oświaty w lokalnej polityce
oświatowej - Dr hab. inż. arch. Aleksander
Noworól, prof. UJ]
[Zarządzanie w
oświacie – wyzwania i możliwości - Dr Roman
Dorczak, UJ]
[Klasa jaka jest -
każdy widzi? - Małgorzata Cużytek, OTE Kangur]
[Jak twórczo
pracować z przedszkolakami? - Agnieszka Larysz–Onyszko,
OTE Kangur]
[Wychowanie w
szkole na styku z medycyną, terapią, sądem -
Ryszard Izdebski]
[Psychospołeczne
warunki pracy w szkole. Przemoc w relacji nauczyciel
- uczeń - Dr Jacek Pyżalski, IMP w Łodzi]
[Przybliżenie prac
zespołu MEN ds. statusu nauczyciela -
Podsekretarz Stanu MEN, Lilla Jaroń]
[Dyskusja
panelowa. Status nauczyciela. Przyszłość Karty
Nauczyciela.]
[Organizacja
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole -
Alicja Kapcia, Joanna Jasiak, OSKKO]
[Zmiany w systemie
egzaminów zewnętrznych - Jacek Rudnik, OSKKO]
[Metoda projektu w
gimnazjum – praktyka - Dorota Kulesza, OSKKO]
[Zmiany w
organizacji pracy szkół ponadgimnazjalnych -
Andrzej Jasiński, ORE]
[System Informacji
Oświatowej. Zadania dyrektora szkoły - Piotr
Tałan, OSKKO]
[Kierunki polityki
oświatowej MEN - Sekretarz Stanu MEN, Krystyna
Szumilas]
[System wspierania
szkół w rozwoju - Joanna Berdzik, Dyrektor ORE]
[Zebranie Walne
Członków Stowarzyszenia]
[Organizatorzy]
Rozpoczęcie obrad VIII
Ogólnopolskiej Konferencji Kadry Kierowniczej Oświaty. |
|
|
W dniach 4-6 marca 2011 r. odbyła się ósma,
doroczna konferencja Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO). Celem spotkania było zajęcie
stanowisk w kwestii prawa oświatowego,
komunikacja kadry z resortem oświaty,
uczestnikami i szefami projektów MEN,
kontakt ze światem nauki, doskonalenie
zawodowe kadry kierowniczej. W tej edycji
Konferencji wzięło udział prawie 450
uczestników, gości i prelegentów. Do OSKKO
należy aktualnie około 4400 dyrektorów,
wicedyrektorów, liderów i urzędników
oświatowych. W
ciągu niemal 10 lat powstał w Polsce silny ruch pozarządowy
osób zawodowo zajmujących sie kierowaniem
placówkami oświatowymi,
działających na rzecz rozwoju systemu
edukacji.
Obrady otworzył Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej OSKKO, Ryszard Sikora. Następnie
wystąpili przedstawiciele głównych
organizatorów - UJ i OSKKO. W imieniu
Zarządu wystąpił prezes
OSKKO, Marek Pleśniar. W imieniu uczelni
zebranych powitał
Dziekan Wydziału Zarządzania i Komunikacji
Społecznej
Uniwersytetu Jagiellońskiego,
dr hab. Jacek Ostaszewski, prof. UJ.
M. Pleśniar przedstawił członków Zarządu
OSKKO: Ewę Czechowicz, Ewę Halską, Bognę
Skoraszewską, Annę Zabielską, Andrzeja
Jasińskiego, Leszka Zaleśnego oraz Komisji
Rewizyjnej: Ryszarda Sikorę
(przewodniczącego), Annę Burec-Kobiałkę i
Sławomira Lipińskiego. Powitano gości, w tym
Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji, Joannę
Berdzik - do ubiegłego roku prezesa OSKKO.
^powrót do spisu
treści |
|
|
Podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy OSKKO a
Uniwersytetem Jagiellońskim. |
|
|
Pierwszy dzień
Konferencji OSKKO rozpoczęto ważnym dla
działań Stowarzyszenia wydarzeniem.
Przedstawiciele OSKKO i Uniwersytetu
Jagiellońskiego - Marek Pleśniar i Jacek
Ostaszewski podpisali w
imieniu Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty i Instytutu Spraw
Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego
"Porozumienie o współpracy, którego celem
jest nawiązanie długoterminowego
współdziałania pomiędzy Stronami".
W dokumencie zapisano, że:
Strony
deklarują zamiar współpracy w zakresie:
-
Monitorowania i tworzenia programów
nauczania w obszarze zarządzania w
oświacie
-
Projektowania i realizacji projektów
badawczych w obszarze zarządzania w
oświacie
-
Popularyzowania wiedzy z zakresu
zarządzania szkołą
-
Promowania i wspierania działalności
podpisujących porozumienie jednostek
Strony
ustalają, że współpraca będzie realizowana
poprzez:
-
Konferencje i kongresy naukowe
-
Organizowane wspólnie formy kształcenia
w zakresie zarządzania w oświacie
-
Projekty badawcze i wdrożeniowe
-
Publikacje
^powrót do spisu treści |
|
Nowy nadzór
pedagogiczny – próba podsumowania.
Dr Grzegorz
Mazurkiewicz, UJ.
|
|
|
Grzegorz Mazurkiewicz
przedstawił podsumowanie nowego jeszcze wciąż nadzoru
pedagogicznego w zakresie systemu ewaluacji oświaty.
Podkreślił, że w nowym systemie ewaluacji kluczową rolę
pełnią wymagania, stawiane szkołom i placówkom
oświatowym przez państwo. Zdaniem prelegenta umożliwiają
nowoczesne spojrzenie na edukację, wspomagają
realizowanie prorozwojowych zadań cywilizacyjnych,
uwzględniają uczenie się przez całe życie, współpracę,
zróżnicowanie, naukowe podejście i komunikację. Przede
wszystkim jednak są wymaganiami a nie biurokracją.
Przypomniał również, że głównym celem zmiany w obrębie
nadzoru pedagogicznego stało się wprowadzenie ewaluacji
umożliwiającej rozwój systemu oświaty, systematyczne
dostarczanie informacji, inspirowanie do refleksji i
dyskusji, a także zmiana kultury, relacji, struktur,
wspieranie profesjonalizmu rozumianego jako podejmowanie
decyzji na podstawie danych.
W ocenie szkół, które
poddane zostały ewaluacji wewnętrznej, odbierana jest ona jako
proces demokratyczny i partnerski, nie zakłóca funkcjonowania
szkół i placówek. Staje się też płaszczyzną do dyskusji na temat
stosowanych narzędzi i metod zbierania danych. W swoim
wystąpieniu Grzegorz Mazurkiewicz przedstawił też wyniki badań
przeprowadzonych w szkołach oraz wnioski, jakie na ich podstawie
można wysnuć. Wiele miejsca poświęcił również na przedstawienie
zamierzeń, jakie sformułować można na podstawie przeprowadzonych
ewaluacji, na określenie kierunku, w jakim należałoby zmierzać.
Wśród tych działań za ważne uznał:
-
podnoszenie jakości raportów z ewaluacji,
-
pomoc w analizie raportów w radach pedagogicznych,
-
analizę wykorzystywania raportów,
-
analizę działania systemu wobec wszystkich szkół, a nie
tylko „dobrych”,
-
ciągły rozwój i ewaluację systemu, a także integrację
danych,
-
popularyzację wymagań,
-
budowanie sojuszy i partnerstw,
-
doskonalenie wymagań i kryteriów,
-
doskonalenie narzędzi,
-
ciągłe uczenie się i wzmacnianie profesjonalizmu wizytatorów
i nauczycieli,
-
ciągłe doskonalenie modelu ewaluacji w nadzorze.
Dr Grzegorz Mazurkiewicz mocno podkreślił kluczową rolę
dyrektora, zachęcającego do refleksji nad zmianami,
uzgadniającego wspólne wartości i kierunki działania,
inwestującego w kapitał społeczny i zajętego budowaniem
zdolności organizacji do realizacji zadań, dzięki uczeniu się
w samo zarządzających się zespołach pracowników.
^powrót do spisu treści
|
Aktualny stan wiedzy na temat kontroli zarządczej
realizowanej w szkołach. Seminarium dla dyrektorów.
Ewa Halska, OSKKO. |
|
|
Prelegentka przedstawiła
zwięźle stan prawny obowiązujący w zakresie wprowadzonego rok
temu do porządku prawnego pojęcia kontroli zarządczej w
jednostkach sektora finansów publicznych. Ne jego podstawie
omówiła zadania, jakie nowe regulacje nakładają na dyrektora.
Zwróciła uwagę, że organizując i wdrażając kontrolę zarządczą w
szkole dyrektor powinien uwzględnić przywołane w art. 69 ust. 3
standardy kontroli zarządczej ogłoszone przez Ministra Finansów
w Komunikacie nr 23 dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. MF, Nr 15,
poz. 84). Standardy, jak podaje minister w przywołanym
komunikacie, stanowią uporządkowany zbiór wskazówek, które osoby
odpowiedzialne za funkcjonowanie kontroli zarządczej powinny
wykorzystać do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli
zarządczej. Określają one podstawowe wymagania odnoszące się do
kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych. Z wstępu
omawianego dokumentu, obejmującego „Cel i charakter standardów”
dowiadujemy się, że ich celem jest promowanie i wdrażanie w
sektorze finansów publicznych spójnego i jednolitego modelu
kontroli zarządczej zgodnego z międzynarodowymi standardami w
tym zakresie, z uwzględnieniem specyficznych zadań jednostki,
która ją wdraża i warunków, w których jednostka działa.
Upowszechnienie standardów stanowi wykonanie przez Ministra
Finansów wymogu ustawowego (art. 71 ust. 3 ustawy) w zakresie
koordynacji kontroli zarządczej. Uspokajająco zabrzmiały słowa
Ewy Halskiej odnoszące się do sporządzania planów działalności,
sprawozdań z wykonania planu działalności, oświadczenia o stanie
kontroli zarządczej przez jednostki samorządu terytorialnego
oraz składania przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta,
przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego
oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Prelegentka
przywołała wyjaśnienia umieszczone na stronie internetowej
http://www.mf.gov.pl/index.php?const=7&dzial=489&wysw=2&sub=sub3,
z których jednoznacznie wynika, że obowiązki te (art. 70 ustawy
o finansach publicznych) dotyczą wyłącznie ministrów kierujących
działem lub kierowników jednostek w dziale administracji
rządowej, którzy zostaną do tego zobowiązani przez ministra.
Natomiast, zdaniem ministerstwa, JST nie zostały objęte
zakresem tego przepisu i nie ciążą na nich powyższe obowiązki.
Ministerstwo nie widzi przeszkód do podjęcia przez organy
wykonawcze jednostki samorządu terytorialnego decyzji o
sporządzaniu planów, sprawozdań czy też oświadczeń, ale na
zasadzie dobrowolnej. Decyzja nakładająca na JST obowiązek
sporządzania różnego rodzaju dokumentacji jest więc decyzją
organu wykonawczego (poziom I i poziom II kontroli zarządczej na
terenie samorządu) wprowadzaną zarządzeniem (prawo lokalne), a
nie spełnieniem obligatoryjnego wymogu wynikającego z zapisów
ustawy o finansach publicznych.
^powrót do spisu treści |
Wykorzystanie efektów ewaluacji oświaty w lokalnej polityce
oświatowej.
Dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól, prof. UJ.
|
|
|
Prof. Aleksander Noworól skierował swój wykład zarówno do
samorządowców jak i do dyrektorów szkół.
^powrót do spisu treści
|
Zarządzanie w oświacie – wyzwania i możliwości.
Dr Roman Dorczak, UJ. |
|
|
Proces budowania wiedzy w dziedzinie zarządzania w
oświacie rozpoczął się dość niedawno, ciągle więc
poszukuje się właściwych dla tej dziedziny koncepcji i
sposobów myślenia. Proces ten jest trudny z kilku
powodów, wśród których najważniejszym jest brak
specyficznie edukacyjnych teorii i koncepcji zarządzania
szkołą. Wystąpienie było próbą wskazania właściwego dla
zarządzania w edukacji podejścia, za jakie wykładowca
uznaje podejście kulturowe. Dokonując przeglądu
najważniejszych koncepcji kultury organizacji, wskazuje
te ich elementy, które mogą najlepiej służyć do
budowania wiedzy specyficznej dla dziedziny zarządzania
w oświacie.
W dziedzinie badań i praktyki edukacyjnej jeszcze do
niedawna niezwykle trudno było znaleźć wzmiankę na temat
zarządzania. Nauczyciele, dyrektorzy szkół,
administracja szkolna, politycy, jak również badacze
zajmujący się szkołą zdawali się nie widzieć związku
pomiędzy tymi dwoma obszarami. Zjawisko to było
powszechne we wszystkich systemach edukacyjnych. Tego
typu nastawienie wynikało, jak uważa Bottery, z typowego
dla ludzi sfery edukacji przeświadczenia, że jedyną
rzeczywiście istotną i wartościową kwestią w edukacji
jest samo nauczanie.
Przeświadczenie to miało swoje korzenie w swoistej
edukacyjnej indoktrynacji ciągle istniejącej w ramach
różnorodnych cykli przygotowujących kadry dla
szkolnictwa. Ludzie sfery edukacji byli przygotowani do
pełnienia specjalnej roli: roli nauczyciela
przekazującego wiedzę czy też wspomagającego rozwój
uczącego się człowieka. Programy ich studiów zawierały
zagadnienia z obszarów różnych nauk, ale podporządkowane
tej podstawowej roli zawodowej. Kwestii zarządzania
szkołą jako organizacją ciągle w tych programach
brakowało, były one uznawane za "niegodne" misji, jaka
stoi przed szkołą i wypierane z edukacyjnej świadomości.
^powrót do spisu treści |
Klasa jaka jest - każdy widzi?. Prezentacja
autorskiej metody obserwacji funkcjonowania uczniów w klasie,
tzw. „Socjogramu projekcyjnego”.
Małgorzata Cużytek, Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur w Krakowie. |
|
|
Małgorzata Cużytek
przedstawiła autorską metody obserwacji funkcjonowania
uczniów w klasie, tzw. „Socjogramu projekcyjnego”. W
swoim wystąpieniu zwróciła uwagę, że skuteczna
profilaktyka w szkole zaczyna się od wnikliwej
obserwacji uczniów w różnych sytuacjach życia klasowego
i szkolnego. Niewiele jest dostępnych dla pedagogów i
wychowawców metod i technik trafnego diagnozowania
uczniów, zwłaszcza ich funkcjonowania w zespole
klasowym. I tu otwiera się pole do zastosowania
prostych, szybkich i skutecznych metod jakościowych,
projekcyjnych. Wśród nich na szczególne wyróżnienie
zasługuje eksperymentalna, autorska technika – tzw. „socjogram
projekcyjny”, łącząca w sobie walory klasycznej
socjometrii i rysunku grupowego. Dzięki niej można w
atrakcyjny dla uczniów sposób zaaranżować angażujące
cały zespół działania, a obserwacja uczniów przy
wspólnej pracy i interpretacja klasowego „dzieła”
dostarcza wielu ciekawych i cennych informacji na temat
wzajemnych interakcji między rówieśnikami, form
komunikowania się, rozwiązywania kwestii spornych oraz
uruchamiania myślenia w kategoriach realizacji wspólnych
celów i wzajemnego wspierania się.
^powrót do spisu treści |
|
Jak twórczo pracować z
przedszkolakami? Możliwości pracy zgodnie z zasadami
psychopedagogiki kreatywności.
Agnieszka Larysz–Onyszko,
psycholog, trener twórczego myślenia, prowadząca wiele szkoleń w
Małopolskim Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli przy
Ośrodku Twórczej Edukacji, OTE Kangur. |
|
|
Agnieszka Larysz–Onyszko
zaprezentowała możliwości pracy zgodnie z zasadami
psychopedagogiki kreatywności. Uczestniczący w spotkaniu
dyrektorzy mogli zapoznać się z metodą, która wykorzystując
autorskie ćwiczenia od pierwszych lat życia dziecka pozwala
wyrabiać nawyki twórczego myślenia i działania, w zabawie
stymulować fantazję, ciekawość poznawczą i pomysłowość, budować
twórczą atmosferę w otoczeniu dziecka. Przeprowadzone w trakcie
spotkania warsztaty były częścią szkolenia „Jak twórczo pracować
z przedszkolakami”, jednej z wielu propozycji szkoleń z bloku
„Twórczy Nauczyciel”. W trakcie spotkania wykorzystano także
autorskie karty pracy pochodzące z serii „Myślanki” – książeczki
rozwijające twórcze myślenie.
^powrót do spisu treści |
|
Wychowanie
w szkole na styku z medycyną, terapią, sądem.
M. in. dopalacze,
narkotyki, stalking, uzależnienie od telefonu, sms-ów,
sieci.
Ryszard Izdebski,
dyrektor Krakowskiego Instytutu Psychoterapii, członek,
psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Sekcji Naukowej
Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, kierownik
Zespołu Leczenia Domowego Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży
Collegium Medicum UJ, dyrektor Zarządu Krakowskiej Fundacji
Rozwoju Psychoterapii. |
|
|
Ryszard
Izdebski rozpoczął wykład od refleksji, że wychowanie
odbywa się obecnie na wielu płaszczyznach. Współcześnie
dziecko kształtowane jest nie tylko przez dom rodzinny,
szkołę, grupy rówieśnicze, ale także przez media,
Internet. Te wpływy zwykle są bardzo silne i niestety
często mogą być niekorzystne. Rodzice oraz wychowawcy
muszą zmagać się z takimi problemami, których nie
doświadczyło ich pokolenie, choćby uzależnienie od
dopalaczy, stalking, uzależnienie od Internetu Oznacza
to, że ci, którzy uczestniczą w procesie wychowania
muszą mieć wiedzę i świadomość zmian, muszą być otwarci
na współpracę z osobami i instytucjami wspierającymi i
oddziałującymi na młodego człowieka .
Prowadzący
mocno zaakcentował znaczenie dobrej współpracy między
rodzicami a szkołą. Niezwykle ważny jest tu przepływ
informacji. Rodzice powinni rzetelnie informować o tym,
co istotne dla funkcjonowania i rozwoju dziecka m.in. o
stanie zdrowia, sytuacji rodzinnej w takim zakresie,
jaki jest niezbędny, by nauczyciel miał pełny i
prawdziwy obraz ucznia. Od wychowawców oczekuje się nie
tylko rzetelnego przygotowania pedagogicznego,
psychologicznego, ale przede wszystkim otwartości na
poznanie człowieka, na budowanie relacji, spojrzenia na
dziecko przez pryzmat tego, co w nim wartościowe, dobre,
a nie tego, czego mu brakuje i w czym jest słabe, Bardzo
istotne jest poszanowanie indywidualności każdego.
Pytania,
które zadawali uczestnicy panelu, dotyczyły przede
wszystkim sposobów postępowania w konkretnych trudnych
sytuacjach szkolnych oraz tego, jak prowadzić rozmowy, o
co można zapytać w gabinecie pedagoga, w szkole, jak
głęboka może być rozmowa z uczniem. Prelegent na
konkretnych przykładach opisywał język, jakim można się
posługiwać w rozmowach z rodzicami, z uczniami.
Wskazywał także na możliwości i zagrożenia związane z
budowaniem relacji terapeutycznych w szkole.
^powrót do spisu treści |
Psychospołeczne warunki pracy
w szkole. Przemoc w relacji nauczyciel -
uczeń, mobbing, fizyczne warunki pracy, wsparcie ze strony
dyrektora szkoły oraz innych nauczycieli, niewłaściwe zachowania
uczniów na lekcji.
Dr Jacek Pyżalski, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. |
|
|
Dr Jacek Pyżalski na co
dzień związany z
Instytutem
Medycyny Pracy w Łodzi
przedstawił wyniki badań
na temat „Psychospołecznych warunków pracy w polskiej
szkole”. Badania zrealizowane w ramach projektu
„Pozytywne i negatywne elementy psychospołecznego
środowiska pracy w szkole – przemoc w relacji nauczyciel
– uczeń” sfinansowano z funduszy Programu wieloletniego
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Poprawa
bezpieczeństwa i warunków pracy”. Wśród powodów dla
podjęcia tego typu pracy badawczej prelegent podał
niezwykle ważny aspekt przekładania się dobrostanu
psychospołecznego na jakość pracy i relacji
międzyludzkich, brak kompleksowej diagnozy na temat
nauczycielskich psychospołecznych warunków pracy, a
także opieranie praktycznych rozwiązań na obiegowej
opinii i stereotypach. W wyniku badań ustalono, że
nauczyciele wśród głównych przyczyn stresu wywołanego
wykonywaniem zawodu wymieniają: byt małe zarobki w
stosunku do nakładu pracy, przeładowane programy
nauczania, mały wpływ na to, co jest realizowane w
placówce, stan pomieszczeń socjalnych, zbyt duża liczba
uczniów, rywalizacja, brak wsparcia przełożonych, brak
wsparcia ze strony współpracowników. W badaniu
sprawdzono poszczególne czynniki stresogenne i tak jedna
czwarta nauczycieli zadeklarowała, że w ciągu tygodnia
ich zajęcia związane z pracą przekraczają 40 godzin.
Nauczyciele w ogromnej większości (86%) odczuwają, że
obciążenia związane z pracą są większe aniżeli w
przypadku innych zawodów. Powszechnie zwracają też uwagę
na niewystarczający stan pomieszczeń szkolnych i
wyposażenia.
^powrót do spisu treści |
Przybliżenie
prac zespołu MEN ds. statusu nauczyciela.
Spotkanie z
Podsekretarz Stanu MEN, Lillą Jaroń. Czas pracy,
zatrudnienie, awans zawodowy, ocenianie i wynagradzanie
nauczycieli. |
|
|
Spotkanie z panią
minister Lillą Jaroń zgromadziło bardzo wielu
zainteresowanych pracami nad Karta Nauczyciela
uczestników konferencji. Pani minister przedstawiła
wybrane wnioski i przemyślenia zespołu opiniodawczo –
doradczego ds. statusu zawodowego nauczycieli na temat
kształtu dokumentu regulującego ten status. Swoje
wystąpienie pani minister rozpoczęła od przedstawieniu
niektórych powodów, dla których warto pomyśleć o nowej
Karcie Nauczyciela. Są to między innymi:
-
zmiany w prawie oświatowym (nowa podstawa programowa, nowe
spojrzenie na prace z uczniem o różnego rodzaju potrzebach
edukacyjnych, nowa rola edukacji przedszkolnej i
wczesnoszkolnej, nowy nadzór pedagogiczny),
-
nowe zadania szkoły (rozpoznawanie specjalnych potrzeb
edukacyjnych i rozwojowych uczniów, praca zespołowa
nauczycieli, współpraca z podmiotami i instytucjami
zewnętrznymi wobec szkoły)
-
zmieniona rola nauczyciela (zmiana charakteru zadań
nauczycieli, dostosowanie statusu do zmieniającej się
rzeczywistości).
Pani minister zwróciła
też uwagę, że powstają nowe typy placówek (Centra Rozwoju
Edukacji, Centra Informacji Edukacyjno – Zawodowej, grupy szkół
powstałych w wyniku konsolidacji oraz placówki nadzoru
pedagogicznego). Zmiany zatem są konieczne i dotychczas w toku
prac grupy udało się poruszyć następujące kwestie: awans
zawodowy nauczyciela, status dyrektora, zakres uregulowań
zawartych w Karcie Nauczyciela, czas i warunki pracy szkoły oraz
nauczyciela. Pani Lilla Jaroń przedstawiła obszary problemowe
dyskutowanych zmian. Jeśli chodzi o awans zawodowy poruszono
kwestie stażu w trakcie trwania studiów, ocenę nauczyciela
kontraktowego, wzmocnienie motywacji, aspekt pracy zespołowej, a
także ograniczenie biurokracji związanej z awansem. Jeśli chodzi
o status dyrektora szkoły w toku prac zajmowano się między
innymi autonomią i odpowiedzialnością dyrektora, swoboda doboru
kadry, swobodą przydziału zadań i wynagradzania,
konkurencyjności w zestawieniu ze stabilizacją, rolą raportu
ewaluacyjnego w odniesieniu do oceny pracy. Członkowie grupy
zajmowali się również próbą odpowiedzi na pytanie, w jakim
zakresie Karta nauczyciela powinna zajmować się finansami. Jeśli
chodzi o czas pracy nauczyciela i warunki, w jakich praca się
odbywa zwrócono uwagę na oczekiwanie od nauczycieli
zaangażowania w indywidualne podejście do potrzeb uczniów (jawi
się potrzeba innego rozliczania czasu pracy). Takie zadania
powinny skutkować zwiększaniem proporcji godzin zajęć
obowiązkowych realizowanych w sposób zindywidualizowany. Z
oczekiwaniem, że nauczyciel spędzać będą więcej czasu w szkole
przy wykonywaniu różnych innych niż realizacja zajęć
dydaktycznych z uczniami czynności powinno być połączone
stworzenie do tego odpowiednich warunków.
^powrót do spisu treści |
Dyskusja panelowa. Status
nauczyciela. Przyszłość Karty Nauczyciela.
Moderator: Dyrektor ISP
UJ, dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól. |
|
|
W dalszym ciągu
spotkania odbyła się dyskusja panelowa, którą moderował
dr hab. Aleksander Noworól. Uczestnikami dyskusji byli:
Minister Lilla Jaroń, samorząd reprezentowały – Anna
Korfel-Jasińska UM Kraków i Lucja Orzechowska
UM Białystok, dr Roman Dorczak – przedstawiciel
środowiska naukowego, dyrektorów szkół reprezentował
Ryszard Sikora i Krzysztof Wojewodzic. Każdy z
panelistów odniósł się do pytania: Czy proponowany
zakres zmian Karty Nauczyciela odpowiada oczekiwaniom
środowiska?
Krzysztof Wojewodzic zauważył, że kompromis nie daje
możliwości osiągnięcia pełnej satysfakcji wszystkim
zainteresowanym stronom. Jego zdaniem w obecnych
zapisach ustawy są zapisy, które powinny być
zmodyfikowane np.: sztywne powiązanie pomiędzy stopniem
awansu nauczyciela a wynagrodzeniem, skromny arsenał
środków motywujących, obowiązek łączenia dydaktyki i
zarządzania w przypadku dyrektorów szkół oraz fakt, że
możliwości delegowania uprawnień są nader ograniczone, a
w wielu szkołach nawet niemożliwe. Dostrzegł również
trudność w zespołowej pracy nauczycieli polegającą na
tym, że taka praca wymaga liderów, a w polskiej szkole
lider nie ma ani uprawnień, ani odpowiedniej
gratyfikacji. Zwrócił uwagę na inne niż dotychczasowe
rozwiązania organizacji pracy szkół, umożliwiające pracę
zespołową nauczycieli.
Pani Anna Korfel-Jasińska zwróciła uwagę na duży
stopień ogólności przedstawionych w prezentacji
propozycji zespołu. Tymczasem samorząd potrzebuje
narzędzi, które pozwolą zaspokoić oczekiwania
społeczności m.in. organizacji przez szkoły zajęć w
czasie ferii i wakacji z wykorzystaniem zasobów szkół.
Zaakcentowała potrzebę zwrócenia uwagi na fakt, dla
zaspokojenia czyich potrzeb jest tak naprawdę w sensie
prawnym samorząd (w tym i nauczyciele). W podobnym
tonie wypowiedziała się pani Lucja Orzechowska,
sygnalizując odpowiedzialność samorządu za rzetelne
gospodarowanie środkami przeznaczonymi na realizację
zadań własnych gminy obejmujących edukację publiczną.
Jako utrudnienie w ich realizacji podała funkcjonujące
obecnie sztywne zapisy dotyczące: związania stosunku
pracy mianowaniem, okresu kadencji dyrektora czy też
ustalania obowiązkowego wymiaru pensum nauczycieli.
Dr Roman Dorczak przedstawił tezę, iż nie wszyscy
dyrektorzy wykorzystują możliwości, jakie dają obecnie
funkcjonujące normy prawne w zakresie efektywnej
realizacji polityki kadrowej. Zdanie to oparł na
materiale zbieranym przez studentów w toku
przygotowywania prac licencjackich. Zmiana zapisów w
Karcie Nauczyciela nie przyniesie spodziewanych efektów
bez wykształcenia kompetencji w zakresie pełnego
wykorzystywania możliwości prawnych.
Powiedział również, że standardy organizacyjne i
jakościowe pracy nauczyciela mogły by być określane
przez samorząd zawodowy.
Reprezentując dyrektorów szkół Ryszard Sikora zaznaczył,
że dotychczasowy awans zawodowy nauczycieli to przede
wszystkim podwyżka pensji, nie połączona z większym
zakresem praw i obowiązków. W nowej propozycji postuluje
się utrzymanie stopni nieco inaczej je definiując, ale
nie wiadomo czy mają być nadal powiązane ściśle z
wynagrodzeniem.
^powrót do spisu treści |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
szkole. Zadania
dyrektora i nauczycieli. Budowa programów wsparcia.
Alicja Kapcia,
Joanna Jasiak,
OSKKO.
|
|
|
Warsztaty „Organizacja pomocy psychologiczno –
pedagogicznej w szkole” poprowadziła Alicja Kapcia –
lider zmiany w obszarze kształcenia uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dyrektor Zespołu
Szkół Ogólnokształcących nr 17 w Krakowie, członek OSKKO.
W trakcie trwania zajęć prowadząca
przedstawiła zadania dyrektora szkoły w świetle
przepisów prawnych, obejmujących kształcenie uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także omówiła
zadania nauczycieli (w tym również stawiane zespołowej
pracy nauczycieli w tym zakresie). Prowadząca poświęciła
wiele uwagi praktycznemu aspektowi organizowania pomocy
psychologiczno – pedagogicznej w szkole, prezentując
etapy, jakie należy wziąć pod uwagę, gdy w szkole
pojawia się uczeń ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Swoje miejsce w prezentacji znalazły
również bariery, jakie napotkać może wprowadzana zmiana
i korzyści, jakie przyniesie.
^powrót do spisu treści |
Zmiany w
systemie egzaminów zewnętrznych.
Szkoły
wszystkich szczebli (w tym szczególnie gimnazjum).
Jacek Rudnik, OSKKO. |
|
|
Jacek Rudnik przedstawił
zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych, rozpoczynając
prelekcję od zaprezentowania podstaw prawnych, a także
planowanych terminów ich wprowadzenia. Przywołał także
wyniki badań PISA, które jasno ukazują konieczne zmiany
w systemie edukacji, w tym również w systemie egzaminów.
Wiele miejsca zajęło wyjaśnienie, na czym polegać będzie
egzamin gimnazjalny. W przyszłym roku szkolnym po raz
pierwszy obejmie on uczniów, którzy w gimnazjum
zdobywali wiedze i umiejętności zgodnie z nową podstawą
programową. Zmiana polegać będzie na zmianie struktury
egzaminu, a w zakresie języka obcego wyodrębnione
zostaną dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony. Inaczej
wyglądać będzie zaświadczenie o wynikach egzaminów. Dla
każdego
z zakresów będzie zawierało wynik procentowy
(zaokrąglony do liczby całkowitej odsetek punktów
uzyskanych przez zdającego do możliwych do uzyskania)
oraz wynik centylowy (zaokrąglony do liczby całkowitej
odsetek liczby gimnazjalistów, którzy uzyskali z danego
zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający). Wyniki
egzaminu z języka obcego na poziomie rozszerzonym brane
będą pod uwagę przy rekrutacji uczniów do szkół
ponadgimnazjalnych począwszy od roku szkolnego
2018/2019. Następnie Jacek Rudnik przedstawił zmiany
obejmujące egzamin maturalny wraz z harmonogramem ich
wprowadzania. Wiele uwagi poświęcił następnemu rokowi
szkolnemu, w czasie którego pojawią się już zmiany
zwłaszcza w odniesieniu do egzaminu z języka obcego.
^powrót do spisu treści |
Metoda projektu w gimnazjum – praktyka.
Dorota Kulesza, OSKKO. |
|
|
Dorota Kulesza
przybliżyła zebranym problematykę związaną z metodą projektu,
wprowadzoną w bieżącym roku szkolnym jako obowiązkowa metoda
pracy z uczniem na trzecim etapie edukacyjnym. W toku warsztatów
przedstawiła zarówno aspekty prawne, stojące u podstaw projektu,
jak i zasady pracy z uczniem przy użyciu tej metody. Krótki rys
historyczny pozwolił zorientować się, że ta metoda pracy nie
jest nowa również na polskiej edukacyjnej scenie. Wśród jej
ważnych cech wymieniła:
-
progresywistyczną rolę
nauczyciela, polegającą na pozostawieniu dużej
samodzielności uczniom i powstrzymywaniu się od podawania
gotowych rozwiązań,
-
podmiotowość uczącego
się (w tym uwzględnianie indywidualnych zainteresowań i
zdolności ucznia),
-
całościowość
(oznaczającą umiejscowienie projektu w kontekście
pozaszkolnym, łączenie teorii z praktyką i szerokie
odnoszenie się do codzienności ucznia)
-
odejście od tradycyjnego
oceniania (ocenianie przede wszystkim procesu, pracy w
toku).
Pani Kulesza
przedstawiła również nasze polskie doświadczenia w pracy metodą
projektów, którą szeroko wykorzystywano między innymi w
rozmaitych projektach unijnych. Krótko przedstawiła również
aspekt organizacyjny, odnosząc się do praktyki prowadzenia
projektów edukacyjnych i dostosowania owej praktyki do
rozporządzenia o ocenianiu.
^powrót do spisu treści |
Zmiany w
organizacji pracy szkół ponadgimnazjalnych.
Zmiany od 2012 r., język
wymagań, ciągłość edukacji z gimnazjum i przedmioty
uzupełniające.
Andrzej Jasiński, ORE. |
|
|
Z niezwykle dużym
zainteresowaniem spotkała się problematyka zmian w
organizacji szkół ponadgimnazjalnych przedstawiona przez
Andrzeja Jasińskiego - koordynatora merytorycznego
projektu. Zmiany te wynikają wprost z harmonogramu
wdrażania podstawy programowej określonej w
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23
grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz.
17), zgodnie z którym od 1 września 2012 r. będzie ona
wdrażana sukcesywnie w drugim i czwartym etapie
edukacyjnym tj. począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej i klasy I szkół ponadgimnazjalnych.
Harmonogram ten warunkował wydanie nowego rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów
nauczania w szkołach publicznych. Andrzej Jasiński
przypomniał też, że przez dwa lata będziemy mieć do
czynienia z okresem przejściowym (nowa podstawa wchodzi
w życie rok po roku), w trakcie którego w wymienionych
wyżej etapach edukacyjnych obowiązywać będą dwie
podstawy programowe. Ponieważ nowa podstawa programowa
zmieniła nazwy niektórych przedmiotów, takie zmiany
muszą być (co oczywiste) uwzględnione w ramowych planach
nauczania. Dotyczy to zarówno drugiego, jak i czwartego
etapu edukacyjnego.
Prelegent przedstawił
nowe rozwiązania organizacyjne zawarte w projekcie
rozporządzenia o ramowych planach nauczania. Zgodnie z
projektem do ramowych planów wprowadzono istotne zmiany:
1.
W ramowym planie nauczania dla klas IV-VI szkoły
podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej oraz w
szkołach ponadimnazjalnych nie będą określane liczby
godzin tygodniowo w cyklu kształcenia przeznaczone na
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
2.
W to miejsce zostały określone minimalne ogólne liczby
godzin przeznaczone na realizację podstawy programowej z
poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym
cyklu kształcenia. Dyrektor szkoły odpowiada za to, aby
łączne sumy godzin zajęć z danego przedmiotu były w
cyklu kształcenia nie mniejsze niż wymienione w ramowym
planie nauczania, a cele określone w podstawie
programowej zostały zrealizowane.
Andrzej Jasiński
podkreślił, że minimalna ogólna liczba godzin
przeznaczona na poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne w szkole podstawowej i zasadniczej szkoły
zawodowej została obliczona na 32–tygodniowe lata
szkolne, a w pozostałych szkołach ponadgimnazjalnych na
30-tygodniowe lata szkolne (roczne zajęcia w najwyższych
programowo klasach tych szkół kończą się o niemal 2
miesiące wcześniej niż w pozostałych klasach). W każdym
roku szkolnym jest ok. 35 - 36 tygodni nauki. Pozostały
czas (w LO to około 8 tygodni), a więc pozostałą liczbę
godzin, szkoła będzie mogła przeznaczyć zgodnie z
potrzebami np. na kontynuowanie obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, organizację zajęć w innej formie,
realizowaniu projektów podnoszących wrażliwość społeczną
i aktywność obywatelską uczniów.
Wśród ważnych
podkreślenia zmian organizacyjnych znalazły się również
wywołujące wiele pytań nowe zasady:
d la uczniów, którzy wybiorą kształcenie w zakresie
rozszerzony z przedmiotów humanistycznych
przewidziany jest dodatkowo przedmiot uzupełniający
przyroda.
obowiązkowe przedmioty ogólnokształcące ujęte w
podstawie programowej w zakresie podstawowym będą
realizowanie w klasie I liceum ogólnokształcącego i
liceum profilowanego (a w tych typach szkół dla
dorosłych – w dwóch pierwszych semestrach), lub w
klasach I i II technikum (a technikum dla dorosłych
– w czterech pierwszych semestrach).
uczeń liceum ogólnokształcącego wybiera od 2 do 4
przedmiotów, a liceum profilowanego wybiera 2
przedmioty, spośród proponowanych przez szkołę
przedmiotów ujętych w podstawie programowej w
zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym
z tych przedmiotów musi być: historia, biologia,
geografia, fizyka lub chemia.
uczeń technikum wybiera 2 przedmioty spośród
proponowanych przez szkołę przedmiotów ujętych w
podstawie programowej w zakresie rozszerzonym,
związanych z kształceniem w określonym zawodzie.
Jednym z tych przedmiotów musi być biologia,
geografia, fizyka, chemia lub matematyka,
uczeń LO i LP z oddziału (grupy oddziałowej lub
międzyoddziałowej), w którym nie jest realizowana w
zakresie rozszerzonym historia, obowiązany jest
realizować dodatkowo przedmiot uzupełniający
historia i społeczeństwo.
^powrót do spisu treści |
System Informacji Oświatowej. Zadania dyrektora szkoły.
Piotr Tałan,
OSKKO. |
|
|
Piotr Tałan przedstawił
zadania dyrektora w odniesieniu do systemu informacji
oświatowej. W pierwszej części spotkania przywołał ocenę
dotychczas funkcjonującej wersji SIO, przygotowaną przez MEN. W
świetle tej opinii SIO I jest nieefektywnym narzędziem
zwłaszcza z punktu widzenia realizacji celów, dla jakich został
powołany. System nie wychodzi naprzeciw współczesnym potrzebom
zarządzania oświatą w sferze finansowej i organizacyjnej. Nie
jest również możliwe uzyskanie w dowolnym momencie aktualnych
informacji, dotyczących całego kraju. Kolejny mankament to brak
efektywnych narzędzi sprawdzania czy wszystkie szkoły i placówki
oświatowe dostarczyły zestawienia zbiorcze. Prelegent
przedstawił zasady gromadzenia danych oparty na wielostopniowym
przekazywaniu danych do kolejnych jednostek. Wiele miejsca
poświęcił również na zadania dyrektora szkoły oraz terminarz
obowiązków związanych z systemem informacji oświatowej. Potem
przedstawił zakres prac legislacyjnych wraz z terminarzem ich
wprowadzania. Zaprezentował również najważniejsze cechy nowego
SIO. Do pożądanych zmian zaliczył: przekazywanie danych do bazy
danych SIO bezpośrednio on-line) lub za pośrednictwem lokalnych
baz, wydzielenie dwu komponentów w bazie danych (rejestr szkół i
placówek oświatowych oraz rekordy nauczycieli i uczniów). Za
ważne uznał także stworzenie lokalnych (prowadzonych przez
uprawnione instytucje) baz danych, które transferować będą dane
do bazy centralnej. Kolejny ważny aspekt zmian w sio obejmuje
przekazywanie danych na bieżąco (zaraz po zaistnieniu zmiany), a
także umożliwienie współpracy z innymi systemami zbierania
danych o obywatelach tj. z PESEL, REGON, TERYT. Taka organizacja
systemu powinna umożliwić wielorakie analizy gromadzonych
danych, a także uzyskiwanie informacji zwrotnej. Również
korygowanie błędów powinno być prostsze i znajdować
natychmiastowe odzwierciedlenie w systemie. Kalendarz omawianych
zmian powinien się rozpocząć wejściem w życie ustaw o SIO,
planowanym na 1 września 2011 roku.
^powrót do spisu treści |
Kierunki
polityki oświatowej MEN.
Sekretarz Stanu MEN, Krystyna Szumilas. Konsolidacja
oświaty. Przyszłość zmian w nadzorze pedagogicznym. Krajowy
Ośrodek Jakości Edukacji, regionalne ośrodki jakości edukacji … |
|
|
Pani Minister Krystyna
Szumilas przedstawiła główne kierunki polityki oświatowej MEN
skupiając uwagę przede wszystkim na zmianach w ustawie o
systemie oświaty oraz w innych waznych dla edukacji ustawach. W
zakres planowanych zmian wchodzą: subwencjonowana i powszechna
edukacja przedszkolna, wprowadzenie systemu oceniania jakości
edukacji, systemowe, kompleksowe wspomaganie szkół, zmiany
dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych, zarządzanie edukacją
w warunkach niżu demograficznego, nowoczesne kształcenie
zawodowe i ustawiczne oraz zmiany w obszarze oświaty polskiej za
granicą.
Jeśli chodzi o edukację
przedszkolną ministerstwo planuje, że jedynymi miejscami
edukacji przedszkolnej będą przedszkola i inne formy wychowania
przedszkolnego. Proponowana zmiana wynika ze zgłaszanych
problemów w zakresie funkcjonowania oddziałów przedszkolnych w
szkołach, Funkcjonujące przy szkołach oddziały są placówkami
feryjnymi, przy jednoczesnym nieferyjnym charakterze pracy tych
oddziałów i zatrudnionych tam nauczycieli. Kolejna zmiana w tym
zakresie obejmuje objęcie subwencjonowaniem edukacji dzieci
4-letnich i 5-letnich towarzyszące daniu 4-latkom prawa
podejmowania edukacji przedszkolnej. Pani minister zwróciła
uwagę, że u podstaw proponowanych zmian leży zamiar
uelastycznienia systemu opieki nad małym dzieckiem poprzez
umożliwienie – w zależności od potrzeb – objęcia edukacją
przedszkolną dziecka 2-letniego, jak i pozostawienia pod opieką
„żłobkową” dzieci do lat 3. Poinformowała również zebranych, że
w wyniku podjętych przez MEN działań w ciągu ostatnich lat
wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego wzrósł o
około 20 %. W ty czasie powstało (dzięki nowym rozwiązaniom
prawnym) 790 przedszkoli i 1211 małych form przedszkolnych, a
także 1388 oddziałów przedszkolnych w szkołach.
Pani Minister Krystyna
Szumilas przedstawiła również, jak wyglądać będzie system
zarządzania jakością w polskiej edukacji. Obejmie on Naczelnego
Inspektora Jakości Edukacji, któremu podlegać będą dwie
instytucje: Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji oraz Krajowy
Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pierwsza z tych instytucji sprawować
będzie pieczę nad siecią Regionalnych Ośrodków Jakości Edukacji,
druga natomiast czuwająca nad wspomaganiem weźmie w opiekę sieć
lokalnych Centrów Rozwoju Edukacji.
Przedstawiając
zasadnicze zmiany w zakresie systemu oceniania jakości edukacji
Pani Minister zwróciła uwagę, że w szkołach i placówkach, nad
którymi obecnie nadzór pedagogiczny sprawuje kurator oświaty,
ewaluację i kontrolę zewnętrzną będą prowadzić jednostki
zajmujące się badaniem jakości pracy szkół. Powstaną one
na bazie obecnych zasobów kadrowych i lokalowych centralnej i
okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz kuratoriów oświaty.
Zaletą funkcjonowania nowego systemu będzie przede wszystkim
możliwość prezentowania w jednolitej w całym kraju formie
informacji o ocenie pracy szkół (dla dyrektorów i organów
prowadzących placówki oraz zamieszczanej w Internecie dla
zainteresowanych, np. rodziców). Informacje te będą także
narzędziem pomocnym w prowadzeniu polityki oświatowej na
poziomie samorządu, regionu i kraju.
Następnie pani minister
przedstawiła najważniejsze zmiany odnoszące się do systemu
kompleksowego wspomagania szkół, które będzie opierać się na
centrach rozwoju edukacji (CRE), powstałych z połączenia zadań
poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówki doskonalenia
nauczycieli i biblioteki pedagogicznej. Od 2016 r. takie
kompleksowe wspomaganie szkół będzie zadaniem powiatu. Ważnym
elementem budowania systemu wspomagania szkół jest samorząd
województwa, którego zadaniem oświatowym będzie prowadzenie – w
utworzonych wojewódzkich centrach informacji
edukacyjno-zawodowej – regionalnej publicznej bazy informacji
dotyczącej oferty edukacyjnej regionu.
W odniesieniu do zmian
dotyczących potrzeb edukacyjnych proponowane jest objęcie
dziecka jak najwcześniej specjalistycznym wsparciem i
dostrzeganie problemów rozwojowych już od chwili stwierdzenia
zagrożenia niepełnosprawnością, tak aby bez zbędnej zwłoki
minimalizować bądź eliminować występujące u dziecka zaburzenia
rozwojowe.
Projektowane rozwiązania
to kontynuacja rozpoczętych już działań zmierzających do
powstania spójnego modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. Według tego modelu nauczyciele
dostosowują działania edukacyjno-terapeutyczne do potrzeb
edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych
każdego ucznia.
W związku ze zmianami
demograficznymi należy umożliwić grupowanie placówek jako
alternatywę dla likwidacji szkół.
Proponowane zmiany
obejmą również kształcenie zawodowe i ustawiczne. Zmiana oprze
się na nowocześniejszym zarządzaniu kształceniem zawodowym i
ustawicznym, elastycznej odpowiedzi na potrzeby lokalnego rynku
pracy oraz włączanie pracodawców w proces kształcenia i
potwierdzania kwalifikacji zawodowych. Szkoły prowadzące
kształcenie zawodowe będą mogły prowadzić kursy przygotowujące
do potwierdzania kwalifikacji zawodowych objęte również
subwencjonowaniem oraz być grupowane w centra kształcenia
zawodowego i ustawicznego. Dofinansowywanie niepublicznej oferty
kształcenia zawodowego dorosłych, w tym kursów kwalifikacyjnych
i szkół policealnych, będzie możliwe tylko wtedy, jeśli zostanie
zakończone pozytywnie zdanym egzaminem zawodowym.
Planowane jest
utworzenie 16 centrów informacji edukacyjno-zawodowej (CIEZ),
prowadzonych przez samorządy wojewódzkie, w celu:
-
gromadzenia i udostępniania danych o ofercie edukacyjnej
regionu;
-
analizowania, na ile ta oferta odpowiada potrzebom regionu;
-
proponowania rekomendacji dla marszałka województwa o
inspirowaniu i wspieraniu zmian w sieci kształcenia
zawodowego, ustawicznego, specjalnego;
-
organizowania współpracy szkół i nauczycieli prowadzących
kształcenie zawodowe.
Nieco miejsca w swojej
wypowiedzi pani Minister Krystyna szumi las poświęciła również
zmianom w obszarze oświaty polskiej za granicą. Przewiduje się
stworzenie możliwości zakładania za granicą niepublicznych
polskich szkół uzupełniających i ośrodków polskiej edukacji.
Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą będzie prowadził
ich rejestr oraz sprawował nad nimi nadzór pedagogiczny, będzie
zajmował się także prowadzeniem:
-
polskich szkół uzupełniających przy przedstawicielstwach
dyplomatycznych,
-
szkół na terenie kraju prowadzących kształcenie na
odległość,
-
ośrodków polskiej edukacji.
Następnie pani Minister przedstawiła harmonogram wprowadzanych
zmian.
^powrót do spisu treści |
System wspierania szkół w
rozwoju.
Dyrektor Ośrodka Rozwoju
Edukacji, Joanna Berdzik. Budowa sprawnego systemu
wspomagania szkół. Szkoła a nowe zadania: zmieniona podstawa
programowa, indywidualizacja pracy z uczniem, system nadzoru. |
|
|
Pani dyrektor Joanna
Berdzik przedstawiła propozycje zmian w systemie
wsparcia szkół i placówek. Konieczność wprowadzenia
zmian w jego funkcjonowaniu wynika przede wszystkim z
powszechnie dostrzeganych słabości. Wśród wad
dotychczasowych rozwiązań organizacyjnych Joanna Berdzik
zaliczyła
brak współpracy między różnymi instytucjami wspierającymi
szkoły,
łatwo dostrzegane
różnice w dostępie do instytucji odpowiedzialnych za
wspieranie, a także
nastawienie na indywidualne potrzeby nauczyciela.
Zwróciła uwagę, że bardzo często potrzeby nauczycieli
nie idą w parze z rzeczywistymi potrzebami szkoły, a
podejmowane przez nauczycieli krótkie formy doskonalenia
słabo przekładają się na nauczycielską praktykę dnia
codziennego.
Stąd właśnie nowy system
zakłada przede wszystkim długofalową pracę z konkretną
szkołą nakierowaną na realizację zadań związanych z
polityką edukacyjną państwa oraz jednostkowymi
potrzebami i problemami szkoły. Zmiany przygotowywane są
w oparciu o dwa systemowe projekty unijne „System
doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym
kompleksowym wspomaganiu szkół” oraz przygotowywany
właśnie projekt „Bezpośrednie wsparcie systemu
doskonalenia nauczycieli”.
Pani dyrektor
szczegółowo omówiła funkcjonowanie centrów rozwoju
edukacji, na których opierać się będzie zmiana w
systemie wspierania. Omawiając ramy finansowe powstania
tych instytucji zwróciła uwagę na założenia, że w
projekcie wezmą udział wszystkie powiaty, a także 80 %
szkół i placówek. W każdej z nich zorganizowane zostaną
dwie oferty doskonalenia, standardowo obejmujące rok
pracy. Wśród propozycji takiej właśnie rocznej pracy ze
szkołami i placówkami wymieniła miedzy innymi:
wspieranie szkoły w zakresie tworzenia projektów
ewaluacyjnych i prowadzenia ewaluacji wewnętrznej, budowa systemu wsparcia
pracy wychowawców klas, specjalne potrzeby edukacyjne –
budowa IPET, budowa szkolnego
programu współpracy ze środowiskiem lokalnym czy też
organizacja i funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu
doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pierwszą etapem zmiany
w systemie jest zaplanowana faza wdrożenia – pilotażowy
program, finansowany z pieniędzy Unii Europejskiej w
ramach projektu wdrożeniowego. Warunkiem wstępnym
realizacji tego etapu jest przeszkolenie liderów zmian w
ramach systemowego projektu ORE (co najmniej jedna osoba
z powiatu), dysponowanie potencjałem kadrowym
gwarantującym prawidłową realizację wspomagania pracy
nauczycieli i dyrektora szkoły w wybranych obszarach
oraz zapewniania nauczycielom dostępu do informacji
pedagogicznej, podpisanie listów intencyjnych ze
szkołami chcącymi przystąpić do projektu i w praktyce
realizować wspólnie z pracownikami CRE nowe oferty
doskonalenia, a także złożenie wstępnej deklaracji
poddania procesowi akredytacji placówki udzielającej
wsparcia oraz wypełnienie i złożenie wniosku o
dofinansowanie.
Dyrektor ORE
przedstawiła harmonogram prac związanych z wprowadzeniem
zmiany.
^powrót do spisu treści |
Zebranie Walne członków
Stowarzyszenia. |
|
Walne zebranie OSKKO zakończyło
konferencję. Przyjęto sprawozdanie z
działalności OSKKO za 2010r. Udzielono absolutorium dla Zarządu.
Odbyła się dyskusja
i przyjęcie kierunków działań na 2011r.
^powrót do spisu treści |
|
|
Organizatorzy VIII
Konferencji OSKKO |
|
|
|
|
|
|
|
Kontakt
z organizatorem:
tel/fax: (89) 527-95-14,
kom:
513-057-820, 509-498-266, 514-136-661, dyrektor –
513-057-830
email:
oskko@oskko.edu.pl
|