W nawiązaniu do
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23 sierpnia 2017
r., w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi
oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w
szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.
U. z 2020 r. poz. 1283): wnioskujemy o niezbędną i pilną zmianę
zasad pracy oddziałów przygotowawczych oraz klas szkolnych w
zakresie oceniania i klasyfikowania przyjmowanych aktualnie uczniów
ukraińskich – dzieci uchodźców z Ukrainy, tj. wyłączenie
ukraińskich uczniów tych oddziałów i klas z obowiązujących ogólnie
zasad oceniania i klasyfikowania. Zmiana jest niezbędna
natychmiast.
Uzasadnienie:
Aktualne przepisy nie wyłączają dzieci kierowanych do
szkół po przybyciu z objętej wojną Ukrainy z oceniania i
klasyfikowania, co wobec różnic przedmiotów nauczania i treści
programowych, zasad oceniania 2 państw, mieszanego wieku i sytuacji
życiowej zapisywanych do jednego oddziału dzieci jest
niedorzecznością.
Nie istnieje możliwość skutecznego, sprawiedliwego ocenienia
tych uczniów w bieżącym roku szkolnym, a nawet nie powinno się ich
oceniać. Do końca ww. roku szkoły powinny zyskać możliwość
wystawienia zaświadczeń o objęciu opieką szkoły oraz opisowego
wydania rekomendacji w kwestii postępów ucznia. Dotyczy to
zarówno oddziałów przygotowawczych jak i klas, ponieważ decyzje o
zapisaniu dzieci do obu form edukacji mają różnorodne podłoże,
związane nie tylko ze stanem gotowości szkolnej, ale też ze względów
bytowych i rodzinnych. W przypadku uczniów klas szkolnych
wnioskujemy o danie szkołom swobody wyboru formy podsumowania pracy
– zależnie od potrzeb i możliwości uczniów.
Nie powinno to
stanowić przeszkody w zakwalifikowaniu uczniów do właściwych klas w
następnym roku szkolnym, lub kontynuacji uczęszczania do oddziałów
przygotowawczych w przewidzianym prawem horyzoncie czasowym (Ustawa
prawo oświatowe, Art. 165.)
Ze względu na pilną
potrzebę uregulowania warunków edukacji dzieci uchodźców wnioskujemy
o szybką reakcję.
Z poważaniem: Zarząd
OSKKO
Pozostajemy do dyspozycji, ws. konsultacji omawianej sprawy.