Jako organizacja
tysięcy praktyków, stawiających aktualnie czoła problemom
organizacyjnym i edukacyjnym związanym z wzrastającą w polskich
szkołach i przedszkolach liczbą dzieci z objętej wojną Ukrainy,
rekomendujemy niezwłoczne podjęcie poniższych działań w zakresie:
I.
Kształcenia dzieci ukraińskich w polskich klasach i oddziałach
przygotowawczych.
1.
Postulujemy niezwłoczną zmianę zasad oceniania i klasyfikowania
osób niebędących obywatelami polskimi w oddziałach przygotowawczych
i klasach szkolnych - w związku z potrzebami dzieci uchodźców z
Ukrainy. Rekomendujemy m.in.:
Zmianę przepisów wykonawczych, tj. Rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dn. 23 sierpnia 2017 r., w sprawie kształcenia osób
niebędących obywatelami polskimi […] (Dz. U. z 2020 r. poz.
1283), tj z zapisania, że odstępuje się od oceniania
ukraińskich uczniów oddziałów przygotowawczych oraz uczniów klas wg.
obowiązujących zasad oceniania i klasyfikowania.
Uczniowie ci zostają w roku szkolnym 2021/22 zwolnieni z
oceniania ocenami szkolnymi. Szkoła zastosuje wobec tych uczniów
opracowane wewnętrznie zasady opisowego podsumowania postępów
edukacyjnych i poświadczy fakt uczęszczania do oddziału
przygotowawczego.
Decyzję, że: ukraińscy uczniowie przyjęci do klas VIII oddziałów
polskojęzycznych zostają w roku szkolnym 2021/22 zwolnieni z
obowiązku odbycia egzaminu kończącego klasę VIII. Egzamin ten
mogą odbyć na swój i swoich opiekunów prawnych wniosek.
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych odbędzie się wg. poniższych
zasad:
a) uczniowie zdający egzamin biorą udział w rekrutacji do
szkół ponadpodstawowych według obowiązujących zasad
b) uczniowie niebiorący udziału w egzaminach mogą zostać
przyjęci do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych po zakończeniu
rekrutacji jak w pkt. a), decyzją dyrektora szkoły ponadpodstawowej,
w miarę dysponowania miejscami
Uzasadnienie: aktualne przepisy nie wyłączają dzieci
kierowanych do szkół po przybyciu z objętej wojną Ukrainy z
oceniania i klasyfikowania, co wobec różnic przedmiotów nauczania i
treści programowych, zasad oceniania 2 państw, mieszanego wieku i
sytuacji życiowej zapisywanych do jednego oddziału dzieci jest
niedorzecznością. Do końca ww. roku szkoły powinny zyskać
możliwość wystawienia zaświadczeń o objęciu opieką szkoły oraz
opisowego wydania rekomendacji w kwestii postępów ucznia.
Dotyczy to zarówno oddziałów przygotowawczych jak i klas, ponieważ
decyzje o zapisaniu dzieci do obu form edukacji mają różnorodne
podłoże, związane nie tylko ze stanem gotowości szkolnej, ale też ze
względów bytowych i rodzinnych. Dotyczy to także egzaminu na
zakończenie klas VIII. Egzamin ten nie powinien być obligatoryjny,
lecz dostępny jedynie jako wybór uczniów ukraińskich. Nie powinno to
stanowić przeszkody w zakwalifikowaniu uczniów do właściwych klas w
następnym roku szkolnym, lub kontynuacji uczęszczania do oddziałów
przygotowawczych w przewidzianym prawem horyzoncie czasowym (Ustawa
prawo oświatowe, Art. 165.)
2. Postulujemy
umożliwienie organizacji i finansowania następnego roku szkolnego.
Ministerstwo Edukacji i Nauki powinno stworzyć niezwłocznie
regulacje dotyczące liczności klas i grup w następnym roku szkolnym
– 2022/23.
Uzasadnienie: Jest to istotną przeszkodą w tworzeniu
aktualnie projektowanych (i niedługo zatwierdzanych), realistycznych
arkuszy organizacji szkół na nowy rok.
II.
Działań, mogących zapobiec wyczerpaniu zasobów organizacyjnych
i finansowych systemu edukacji, wobec liczby dzieci z Ukrainy
nieobjętych jeszcze opieką.
Postulujemy podjęcie decyzji o wsparciu i pomocy systemu edukacji
dla inicjatyw samoorganizacji Ukraińców, mogących podjąć swoje,
niezależne od polskiej edukacji edukowanie ukraińskich uczniów.
Rekomendacje: Umożliwia się
utworzenie na terenie Polski ukraińskich szkół i/lub form edukacji
ukraińskiej organizowanych przez nauczycieli ukraińskich, w języku
ukraińskim, we współpracy z ukraińskim ministrem właściwym ds.
edukacji. Państwo polskie udzieli wsparcia formom samoorganizacji
ukraińskiej edukacji.
Uzasadnienie: bez stworzenia tej opcji edukacyjnej, polski system
nie podoła tak wielkiej liczbie dzieci, jaka przybywa aktualnie z
Ukrainy. Dostępne są zasoby. Ukraińskie ministerstwo edukacji
uruchomiło już zdalną edukację uczniów ze swojego kraju, jest też
obecnych w Polsce coraz więcej nauczycieli z Ukrainy. Polskie
samorządy i wolontariusze podejmują już inicjatywy w ww. sprawie,
widać możliwość skorzystania z bazy szkół po lekcjach, obiektów
innego typu (obserwujemy też np. inicjatywę przedsiębiorców, którzy
stworzyli z własnej inicjatywy miejsce dla ukraińskiej szkoły.
Zaniedbania w tym zakresie mogą zaowocować zapaścią szkolnictwa,
grożą też skutkami społecznymi, tj.:
·
protestami
rodziców polskich, coraz częściej niepokojących się stanem opieki i
kształcenia w szkołach ich dzieci.
·
protestami
obywateli i władz Ukrainy, zaniepokojonych brakiem wyboru co do
języka używanego w edukacji, z jedynie dostępną edukacją w języku
polskim
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) apeluje o pilne
podjęcie ww. niezbędnych działań i zmian w prawie. Z poważaniem:
Zarząd OSKKO.
Pozostajemy do dyspozycji, ws. konsultacji omawianej sprawy - z
poważaniem: ok. 6000 członków Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty.
Kontakt: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO),
tel.
513 057 830 email:
oskko@oskko.edu.pl
marek.plesniar@oskko.edu.pl
|