Prowadzący: Ewa Czechowicz, Ewa Halska
I.
Ustalanie wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla
danej JST.
1. Podstawa
prawna sposobu naliczania subwencji oświatowej dla danej
jednostki samorządu terytorialnego;
2. Techniczna
strona wykonywania obliczeń – symulacje i tendencje;
3. Związek
pomiędzy wysokością subwencji a zawartością sprawozdań
oświatowych – nowe rozdziały w klasyfikacji budżetowej;
4. „Punkty
krytyczne” algorytmu i możliwości wpływania na jego zmianę –
powody i skala rozbieżności pomiędzy wysokością naliczonej
subwencji a rzeczywistymi kosztami;
5. Kalkulator
subwencji oświatowej na 2015 r. z możliwością uaktualniania
go we własnym zakresie; ćwiczenia praktyczne z użyciem
komputerów uczestników.
II.
Wydatki na oświatę a subwencja oświatowa.
1. Nakłady
własne JST na oświatę i ich związek z subwencją – ustalenia
wstępne do budżetu;
2. Wpływ
sposobu konstrukcji budżetu na poziom wydatków oświatowych –
sposób podziału środków wewnątrz JST pomiędzy poszczególne
placówki;
3. Porównanie
skutków metody kosztowej, zadaniowej i bonu w sytuacji danej
jednostki samorządu terytorialnego;
4. Wpływ
rodzaju struktury finansowej jednostki oświatowej na
efektywność gospodarowania.
III. Efektywność
zarządzania oświatą w JST.
1. Rezerwa
subwencji i możliwości jej wykorzystania przez daną
jednostkę samorządu terytorialnego;
2. Kiedy
i w jaki sposób zwiększanie nakładów na oświatę przekłada
się na wzrost; efektów kształcenia i wychowania w placówkach
– ramy (czasowe i inne) takich analiz;
3. Warunki
prawidłowej współpracy z dyrektorami placówek w zakresie
właściwej i efektywnej gospodarki finansowej – od planowania
po realizację.
Uczestnicy są proszeni o przyniesienie
własnych laptopów oraz
pełnych (wraz z podstawą naliczenia) „metryczek”
części oświatowej subwencji ogólnej na rok
2015. W czasie szkolenia uczestnicy skopiują do swoich
komputerów pliki Excel służące do liczenia subwencji. |