Istotne problemy edukacji.
Rekomendacje kadry kierowniczej oświaty ws. niezbędnych
zmian w systemie oświaty.
Stanowisko
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
Jako
dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, urzędnicy
oświatowi, działacze pozarządowi – w liczbie ponad 7000 osób
oraz 1000 uczestników Kongresu
- apelujemy o przywrócenie w edukacji praw podstawowych
ustalonych w Konstytucji RP, opartych „na poszanowaniu
wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu
społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej
uprawnienia obywateli i ich wspólnot”. Apelujemy o:
-
Autonomiczną
szkołę
- funkcjonującą na zasadzie zaufania do nauczycieli i
kadry kierowniczej, całych wspólnot szkolnych.
-
Prawdziwy dialog z
dyrektorami, nauczycielami,
rodzicami, uczniami – we wszystkich istotnych sprawach
dotyczących edukacji, a przede wszystkim realne
konsultacje społeczne w procesie stanowienie prawa
oświatowego.
-
Odbudowę autorytetu nauczyciela,
statusu
pracowników oświaty, co jest niezbędne zarówno do
tworzenia właściwego klimatu szkoły, sprzyjających
warunków rozwoju dzieci i młodzieży, jak i do
powstrzymania odejść nauczycieli z zawodu.
-
Podjęcie niezbędnych prac,
mających na celu naprawę oświaty, zgodnie z poniższymi
rekomendacjami kadry kierowniczej oświaty; poniżej
wskazujemy obszary niezbędne do dyskusji.
I. RZETELNE KONSULTACJE SPOŁECZNE, OTWARTY PROCES LEGISLACJI I NIEZBĘDNE BADANIA
OŚWIATOWE. ZARZĄDZANIE SYSTEMEM EDUKACJI.
-
Postulujemy przyjęcie „opcji
zerowej” prac rządu – tj. powstrzymywanie się przed zmianami,
nawet próbami realizacji obietnic wyborczych
i – w pierwszej kolejności - podejmowanie konsultacji ze
specjalistami, dyrektorami, nauczycielami,
samorządowcami, rodzicami, uczniami.
-
Oczekujemy czasu na konsultacje
zmian prawa – powinien wystarczać na powstrzymanie się
przed błędami.
-
Głos rodziców – czyli Rady Rodziców.
W Polsce brakuje uwzględniania głosu
realnej reprezentacji rodziców – nieupolitycznionej
i demokratycznej. Tymczasem mamy istniejące,
ustawowo umocowane Rady Rodziców. Apolityczne,
wybrane przez swoje szkoły, regularnie zmieniające
skład. Zachęcamy do regularnego zasięgania ich
opinii – np. na losowo wybranej próbie.
Uzasadnienie:
Bezrefleksyjna realizacja zapowiedzi wyborczych kojarzy
się społecznościom szkolnym z likwidacją w 2016 r 7500
polskich gimnazjów, mimo protestów nauczycieli i
dyrektorów, mimo bezsensu
tego niszczącego wiele lat pracy nauczycieli i
samorządowców przedsięwzięcia. Tworzenie prawa
oświatowego to w ostatnich latach: nieobecne
pilotaże poważnych zmian, brak lub nieuwzględnianie
badań, fasadowe konsultacje, chaotyczne, reaktywne
wprowadzanie niedopracowanych aktów prawnych (patrz:
awans zawodowy nauczycieli, wprowadzanie specjalistów
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do szkół, podstawy
programowe, tworzenie prawa mającego wprowadzać
„zarządzanie strachem” nauczycieli i dyrektorów i wiele
innych). Oczekujemy dobrego prawa oświatowego.
II. SYSTEM OŚWIATY. ZARZĄDZANIE
I DECENTRALIZACJA.
Minister Edukacji Narodowej prowadzi
instytucje centralne oraz lokalne, których celem jest
wspieranie systemu oświaty, może także współpracować z
partnerami i instytucjami samorządowymi. Rekomendujemy zatem
ich efektywniejsze zaangażowanie, m.in. poprzez:
- Intensywne
włączenie Instytutu Badań Edukacyjnych do procesu
analizowania planowanych zmian oraz zastanego stanu
edukacji, a także wykorzystanie instytutu do badań
efektywności edukacji – metodami naukowymi,
niezakłócającymi pracy
szkoły, przede wszystkim po to, by zastąpić
usztywniony i archaiczny nadzór pedagogiczny i
(zbędne w szkole podstawowej) egzaminy zewnętrzne.
-
Uelastycznienie działań Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej w
odniesieniu do szkół, w których przeprowadzane są
egzaminy. Za docelowo niepotrzebne uważamy egzaminy
kończące szkołę podstawową. Wyniki egzaminów
przyczyniają się do tworzenia rankingów i etykietowania
szkół, bez uwzględniania specyfiki ich pracy oraz
uczniów. Obecnie, nie tylko w Polsce, ale i na całym
świecie krytykuje się standaryzowane badanie wyników
nauczania – stanowiące cel, a nie metodę badawczą. W
naszej opinii istnieje tylko jeden argument
przemawiający za organizacją egzaminów na koniec szkoły
podstawowej: „wyrównanie szans” uczniów różnych typów
szkół w rekrutacji do szkół średnich. Wymaga to
wyjaśnienia – czy uczniowie różnych typów szkół są
traktowani równo. Jednocześnie egzamin na koniec VIII
klasy nie daje szkole potrzebnej informacji zwrotnej –
ponieważ egzaminowanych uczniów już nie będzie okazji
objąć jakimkolwiek wsparciem - skoro odchodzą ze szkoły.
- Dobre
wspieranie edukacji przez Ośrodek Rozwoju Edukacji,
który mógłby stać się podwaliną pod nowe lokalne
instytucje nadzoru – zastępujące lub zmieniające
kuratoria oświaty.
- Zastąpienie
Kuratoriów Oświaty lokalnymi centrami wspierania szkół.
W ostatnich latach obserwowaliśmy, jak łatwo kuratorzy
mylili zapewnianie jakości z władzą – przeczącą zasadzie
pomocniczości państwa i odbierającą sprawczość
samorządom.
Lokalne instytucje wsparcia (być może lokalne „Ośrodki
Rozwoju Edukacji”) byłyby przybliżeniem do wspierającego
systemu skandynawskiego, z zaufaniem do nauczycieli i
brakiem nacisków na dyrektorów i samorządy. Państwo
wystarczająco skutecznie może wiedzieć jak kształcą
szkoły – z badań naukowych, na nieprzeszkadzającej
próbie naukowej. Do niczego nie jest potrzebna – oprócz
ręcznego sterowania – informacja jak pracuje dana
konkretna szkoła. Potrzebne jest za to codzienne
wspieranie przez pracownika, przygotowanego do tego
zadania.
- Nadzór prawny,
kontrola nad szkołami – powinny być sprawowane przez
samorządy i wojewodów.
Podobnie jak sprawowane są przez nadzór skarbowy, sądy,
sanepid etc.
-
Status dyrektora. Zasady powierzania stanowisk
dyrektorów
i odwoływania z tych stanowisk.
Przebieg konkursów oraz odwoływanie dyrektorów bywają
fikcją, zdarza się upolitycznianie tych działań.
Sugerujemy dyskusję nad powierzeniem większej
odpowiedzialności za proces obsadzania stanowisk
dyrektorskich organom prowadzącym
szkoły/przedszkola/placówki.
Zwracamy też uwagę na demotywująco niskie wynagradzanie
dyrektorów. Zarobki kadry kierowniczej są porównywalne z
zarobkami nauczycieli uczących w zarządzanych szkołach W
warunkach silnej presji zawodowej, licznych przypadków
usuwania dyrektorów ze stanowisk z wątpliwych powodów
etc. Obserwujemy ucieczkę od tego zawodu,
niechęć do podejmowania tak wielkiej odpowiedzialności,
na tak złych warunkach. Grozi to negatywną selekcją do
tej pracy.
III. UCZNIOWIE i ICH PRAWO DO
UWAGI NAUCZYCIELI. POSTULATY STANDARDÓW.
Odnotowujemy rosnącą
liczbę uczniów z orzeczeniami o szczególnych potrzebach
wsparcia. Dostrzegamy, że współczesne dzieci i młodzież
wyraźnie wymagają zwiększonej uwagi dorosłych,
dostatecznego poznania, rozpoznania ich problemów
wychowawczych, ale i potrzeb przez nauczycieli/opiekunów, a
także określenia przyczyn nienadążania za szkolnym tokiem
kształcenia. Rośnie liczba samobójstw dzieci i młodzieży.
Pomocne w rozwiązaniu powyższych problemów mogą być m.in.:
-
Zmniejszenie liczebności klas do
ok. 18 uczniów.
Dotychczasowe badania oświatowe skupiały się na wpływie
liczebności klas szkolnych na wyniki kształcenia. Tak
prosta „ekonomia kształcenia” to dziś za mało. Nie
doceniono potrzeb społecznych uczniów, ich rosnącej
wrażliwości, problemów wychowawczych rodziców.
Wrażliwość młodych, przytłoczenie ich bodźcami
współczesnego świata potwierdzają konieczność
zmniejszenia tej liczby do ok. 18. To postulat
wysoko oceniony przez nauczycieli, dyrektorów,
zaakceptowany także przez samorządowców.
Ta inwestycja państwa w edukację zniweluje
plagę korepetycji, uczniom da czas i uwagę
nauczycieli oraz bezpieczeństwo i przestrzeń do
budowania wzajemnych relacji.
-
Zapewnienie klasie
stałej obecności nauczyciela
wspomagającego.
Jest to na tyle efektywny sposób wspierania uczniów na
zajęciach, że może znacząco wpłynąć na efekty
kształcenia dzieci - zarówno mających orzeczenia o
potrzebie dodatkowego wsparcia, jak i wszystkich,
mających problemy z nadążaniem za resztą rówieśników w
nauce. Rządzący nie podejmują prób zrozumienia, że niż
demograficzny, który będzie się pogłębiał jest
szansą na podwyższenie standardów edukacyjnych.
-
Zmniejszenie liczebności dzieci w
grupach przedszkolnych oraz obecność nauczycieli
wspomagających
(normą w przedszkolach w całej Polsce są: wzrost liczby
dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz braki
kadrowe).
IV. WYRÓWNANIE
SZANS EDUKACYJNYCH WSZYSTKICH POLSKICH UCZNIÓW I
WYCHOWANKÓW.
Rekomendujemy w ww. zakresie m.in.:
- Realnie
powszechny i bezpłatny dostęp wszystkich polskich dzieci
do przedszkola, jako
niezbędnego etapu edukacyjnego, ważnego dla rozwoju
każdego dziecka oraz wpływającego na kolejne etapy
kształcenia
- Obowiązek
przedszkolny pięciolatków – jako gwarancja równych szans
w szkole – koniecznie po
konsultacjach z rodzicami
- Równy dostęp
do usług edukacyjnych -
wycieczki szkolne, wyjścia, projekty, wyposażenie dzieci
i uczniów także szkół średnich w materiały – powinny być
finansowane ze środków w budżetach szkół, placówek
oświatowych.
- Całodzienna
opieka medyczna
w przedszkolach i szkołach – w tym stale obecna
pielęgniarka.
V. AUTONOMIA SZKOŁY. OCZEKUJEMY REALIZACJI KONSTYTUCYJNEJ
ZASADY „POMOCNICZOŚCI PAŃSTWA, UMACNIAJĄCEJ UPRAWNIENIA
OBYWATELI I ICH WSPÓLNOT”.
Szansą na
demokratyczny rozwój społeczeństwa jest dobra oświata
publiczna. Postulujemy powrót do trwającej od końca XX
wieku decentralizacji zarządzania oświatą publiczną.
Oczekujemy by:
-
Każda
szkoła mogła być inna
– budowana w lokalnym dialogu z rodzicami, samorządem,
całą społecznością szkolną.
-
Państwo
nadawało ogólne ramy
funkcjonowania szkół, podstawy programowe przedmiotów,
wspólne cele – lecz umożliwiało elastyczny wybór sposobu
i zakresu ich realizacji.
-
Nadzór
państwa nad oświatą
polegał na wspieraniu samooceny szkoły. Państwo
powinno – w ramach zapewniania jakości – dbać o to by
szkoły się należycie „samooceniały a nie
samooszukiwały”. Do
takiego nadzoru pedagogicznego wystarczy wspieranie
szkół w tworzeniu wewnątrzszkolnych systemów zapewniania
jakości
oraz samoograniczanie państwa w
próbach ingerencji w życie szkoły, zaufanie do szkół. W
tym obszarze wraca dyskusja nad istnieniem kuratoriów
oświaty – w obecnym kształcie.
-
Wolność
nauczyciela mogła dawać mu
swobodę wyboru treści i metod nauczania, stylu pracy
wychowawczej. Odpowiedzialność nauczyciela musi
zobowiązywać go do unikania indoktrynacji
światopoglądowej, pojmowania wolności ucznia - w
bezpiecznym dla ucznia zakresie - jako zobowiązania.
VI. ODBUDOWA AUTORYTETU NAUCZYCIELA, STATUS, ODEJŚCIA
WYKWALIFIKOWANYCH NAUCZYCIELI, ROZPOCZĘTA SELEKCJA NEGATYWNA
DO ZAWODU.
Z nadzieją witamy powyborcze
zapowiedzi poprawy warunków płacowych nauczycieli.
Odczuwalnie też uległ pogorszeniu klimat, warunki pracy
nauczyciela i dyrektora. Postulujemy:
-
Znaczący
wzrost wynagrodzeń nauczycieli, który dałby nam – kadrze
kierowniczej – możliwość powstrzymania ucieczki
specjalistów od zawodu i pozyskiwanie nowych.
-
Powiązanie
dalszych zmian wynagradzania tej grupy zawodowej ze
wzrostem średniego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
-
Wprowadzenie
zasady – dotyczącej pracowników samorządowych -
przyznania nagrody jubileuszowej nauczycielom po 45
latach pracy.
-
Wspieranie nauczycieli w ich
trudnej pracy w społeczności szkolnej.
Pozwólmy nauczycielom pracować bez presji, bo ich
działania są dobrem wspólnym. Nauczyciele mówią nam, że
„powinni uczyć, a zostali utopieni w dokumentacji i
bardzo trudnej komunikacji z rodzicami”, co dzień
„dewastuje się autorytet zawodu”.
Potrzebujemy poszanowania kwalifikacji i kompetencji
naszych nauczycieli.
-
Podjęcie
dyskusji nad przyszłością systemu awansu zawodowego
nauczycieli, który uważamy za nieskuteczny.
Jest to jednak aktualnie, na tle ogromnych problemów
edukacji w Polsce problem do rozważenia później.
VII. NAUKA i SZKOLNICTWO WYŻSZE A OŚWIATA.
Oczekujemy
wsparcia ze strony świata nauki. Odczuwamy jego
niedostateczne działania w sferach:
-
Kształcenia nauczycieli.
Zaniechania w tej kwestii
wymagają dziś gruntownych zmian.
Przygotowanie do zawodu nauczyciela jest w Polsce
archaiczne i nieprofesjonalne. Zatrudniając nauczycieli
potrzebujemy kandydatów, którzy mają kompetencje
wychowawcze i dydaktyczne takie jak: umiejętność
oceniania i doceniania, motywowania uczniów,
kompetencje wychowawcy klasy. Postulujemy
przywrócenie sieci dobrze dotowanych szkół ćwiczeń
dla nauczycieli, poszerzenie zakresu (i
finansowania) praktyk nauczycielskich w szkołach,
korzystanie z mentorów – doświadczonych nauczycieli.
Niezbędne jest zobowiązanie szkolnictwa wyższego do
podjęcia współpracy z oświatą w tym zakresie.
Rekomendujemy
przywrócenie przy rekrutacji na studia pedagogiczne
egzaminu sprawdzającego predyspozycje do zawodu
(dykcja, wymowa, kultura, psychologia)
-
Badań
„stosowanych”
i inicjatyw wnoszących istotny
wkład w rozwój metod kształcenia, wychowania, dających
nauczycielom i szkołom inspiracje dla rozwoju. Mamy
zaszczyt i przyjemność współpracować z naukowcami,
którzy znają oświatę i służą chętnie swą wiedzą,
badaniami jej ulepszaniu. Jest ich jednak za mało,
odczuwamy na tym polu ogromny brak kadry naukowej
służącej edukacji uczniów, „nauczycieli nauczycieli”.
-
Podjęcie
badań nad zapewnianiem jakości edukacji.
Potrzebujemy metod badawczych,
które umożliwią szkołom autonomię i niezakłócony tok
pracy, a zarazem umożliwią państwu badanie skuteczności
i kierunków rozwoju edukacji.
VIII. KRYZYS WYCHOWAWCZY I SPOŁECZNY. NIEZBĘDNA DYSKUSJA NAD
PRAWAMI I OBOWIĄZKAMI SZKOŁY, RODZICÓW, UCZNIÓW.
Nasza
szkoła stawia czoła pogłębiającemu się kryzysowi
społecznemu, łączącemu problemy wychowawcze rodzin i
społeczności szkolnych, presje cywilizacyjne. Rodzice
nauczyciele, dzieci – wszyscy uczymy się żyć i współpracować
w zmieniającej się błyskawicznie rzeczywistości, stawiać
czoła obawom towarzyszącym kryzysom cywilizacyjnym. Nie
zaradzimy problemom obwiniając
się nawzajem, lecz współpracując. Nie zaradzimy też tym
problemom, nie mając prawa działania. Niestety nie zawsze
spotykamy się z dobrą wolą uczestników dialogu. Dlatego
proponujemy niezbędne działania, takie jak:
-
Edukacja dorosłych i dzieci w
zakresie praw i obowiązków ucznia, rodzica, wychowawcy.
Powinniśmy wspólnie podjąć pracę
nad przywróceniem wzajemnego szacunku i dialogu stron.
Sytuacja jest obecnie na tyle napięta, że obserwujemy
rezygnację dobrych nauczycieli, z powołaniem, z pracy w
szkole. Presja roszczeń i oskarżeń, oczekiwań wobec
nauczycieli sprawia, że porzucają oni zawód. Zdajemy
sobie sprawę z tego, że szkoła nie jest w społeczeństwie
wyspą i jest to tylko część problemu, jaki mamy my –
wszyscy Polacy.
-
Wsparcie rodziców w nabyciu
kompetencji wychowawczych.
Szkoła jest najlepszym miejscem by bezpiecznie rozmawiać
o wychowaniu. Powinien znaleźć się czas i kadra dla
wspierania rodziców w ich wątpliwościach i chęci rozwoju
umiejętności wychowywania.
-
Wychowanie do odnalezienia się w
przestrzeni wolności i odpowiedzialności.
Dla odnalezienia się w świecie dorosłych uczniom
potrzebna jest świadomość siebie, umiejętność
podejmowania decyzji i ponoszenia za nie
odpowiedzialności. Każdy uczeń musi mieć
możliwość doświadczania podejmowania decyzji,
samostanowienia i ponoszenia odpowiedzialności za nie od
najmłodszych lat, są to bowiem jedne z licznych
kompetencji wymaganych w przyszłości na rynku pracy.
Każdy rodzic/opiekun powinien również mieć
świadomość swoich praw i obowiązków w tym zakresie – i
ponosić swą odpowiedzialność, wykazywać aktywność.
Wymaga to jasnego kontraktu
oświaty z rodzicami.
IX. REFORMA KSZTAŁCENIA – INTEGRACJA W KL. IV-VI.
KSZTAŁCENIE KU PRZYSZŁOŚCI. PODSTAWY PROGRAMOWE, OCENIANIE,
EGZAMINOWANIE.
-
Czas na
reformę szkoły podstawowej i wprowadzenie kształcenia
zintegrowanego do klas IV-VI.
Wysoko oceniamy
zapowiedzi wprowadzania integracji przedmiotów
przyrodniczych w klasach IV-VI.
To jednak okazja do podjęcia dalej
idących kroków – reformy całości nauczania w klasach
IV-VI. Dobrym pomysłem jest zintegrowanie
przedmiotów przyrodniczych, ale zwracamy uwagę, że ten
proces nie będzie należycie przygotowany do 1 września
2024 r. Nauczyciele jednak podejmą się tego zadania,
jeśli otrzymają wolność tworzenia i będą motywowani do
pracy wzrostem szacunku do ich pracy i należytym
wynagradzaniem.
Proponujemy ten eksperymentalny krok uczynić czymś
większym – przygotowaniem w tym samym czasie – przed
następnymi latami szkolnymi integracji wszystkich
przedmiotów w kl. IV-VI. To realne – co udowadniają
co dzień nauczyciele klas początkowych. Taki proces
wymaga jednak pilotażu, którego dobrą próbą jest objęcie
zmianą przedmiotów przyrodniczych.
-
Popieramy
– i od lat postulujemy – ograniczenie podstaw
programowych
przedmiotów.
Od kilku lat – wskutek m.in., doświadczenia pandemii,
likwidacji gimnazjów - konieczne jest podjęcie prac nad
dostosowaniem podstaw programowych przedmiotów szkolnych
do wyzwań współczesności. Natychmiastowe podjęcie
prac, nie może oznaczać bezrefleksyjnego wprowadzania
zmian. Powinno się toczyć w procesie i rzetelnym
dialogu ekspertów i praktyków oświaty (do dziś pamiętamy
fasadowe konsultacje podstaw programowych podjęte przez
resort edukacji
ponad 7 lat temu, dlatego za pilne uważamy podjęcie
konsultacji z nauczycielami, a nie realizacji
czyichkolwiek wyobrażeń). Podstawy programowe są
powszechnie krytykowane za przeładowanie treściami,
chaotyczność.
-
Ocenianie szkolne.
Postulujemy odejście od oceniania stopniem w
szkole podstawowej. Oczekujemy też rezygnacji z
oceniania zachowania – na rzecz opisywania i
diagnozy wychowawczej, mogącej wpływać na poprawę
działań szkoły i rodziców. Rekomendujemy także
likwidację świadectw promocyjnych – jako
niepotrzebnych dokumentów. Jedynymi świadectwami powinny
być świadectwa ukończenia szkoły.
-
Edukacja
domowa.
Niezmiennie popieramy umożliwienia rodzicom
samodzielnej edukacji w domu, gdy rodzice są w
stanie podjąć taki wysiłek – we współpracy ze szkołą.
Uniemożliwianie im tego byłoby niedemokratyczne i czasem
nieludzkie, np. wobec szczególnych potrzeb społecznych
czy słabego zdrowia i narażenia dziecka na zakażenie w
szkole. Dyskusyjne jest „uprzemysłowianie” takich
działań, czynienie ich przedmiotem działalności
gospodarczej.
-
Platforma edukacji zdalnej –
nieodrobiona lekcja pandemii
która była głośno zapowiadana podczas pandemii. Nie
zrobiono w tej sprawie nic. Przykładem odwrócenia
porządku działań i braku koncepcji systemowej jest akcja
„laptopy dla uczniów i nauczycieli” to – akcyjność, brak
przejrzystych argumentów. Do dobrej edukacji, także w
zakresie TIK, potrzebny jest nie tylko i nie najpierw
sprzęt, ale przede wszystkim zmiany jakościowe.
Zrzeszająca 7000 członków rzeczywistych i ok. 33 000
sympatyków organizacja dyrektorów, liderów i urzędników -
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO) z nadzieją oczekuje zmian i deklaruje współpracę w
dziele naprawy edukacji w Polsce. Prosimy o uwzględnienie
postulatów, nad którymi pracowały tysiące osób. Deklarujemy
chęć spotkań i konstruktywnych rozmów.
Kontakt: Dyrektor Biura OSKKO, Marek Pleśniar,
tel. 513 057 830 email:
marek.plesniar@oskko.edu.pl
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
(OSKKO)
ul.
Żniwna 58, 10-811, Olsztyn,
www.oskko.edu.pl
email:
oskko@oskko.edu.pl
Olsztyn, 2 stycznia 2024 r.
Do wiadomości: Posłowie,
Senatorowie. Minister Edukacji Narodowej. Samorządowcy.
Rodzice. Media.
Pisząc „szkoła” mamy na myśli rozumienie ustawowe,
obejmujące m.in. przedszkola, MOW i inn.
Świetnym przykładem sukcesu zgromadzenia takiego
grona Rodziców był przeprowadzony ok 9-10 lat temu
konkurs „Mam 6 lat”. Do finału zaproszono
przedstawicieli RR ze wszystkich województw – byli
to rodzice, których dzieci aktualnie uczęszczały do
1 klas SP.
szkół/przedszkoli/placówek
Kadra kierownicza oświaty to naszym zdaniem, grupa
zawodowa – wymaga się od niej ukończenia studiów
zarządzania, rozwijania kompetencji przywódczych.
Wspomagającego proces kształcenia
OSKKO promuje rozwiązanie odmienne od aktualnie
wprowadzonego w Polsce, który nie jest wystarczająco
projakościowy. Proponujemy podjęcie działań
w kierunku stworzenia nowego systemu
awansu zawodowego, realnie pozwalającego na awans w
ramach szkoły. Należy odejść od opłacania
kolejnych, następujących co kilka lat
zbiurokratyzowanych działań nauczycieli, zarzucić
skomplikowany i sztuczny system "awansu" na rzecz
prostej zasady - szkolni liderzy powinni otrzymać za
swą pracę zapłatę, wpływ na zarządzanie szkołą
oraz odpowiedzialność za swe działania kierownicze.
Należy zmierzać do utworzenia formalnych stanowisk
liderów w szkole: szefów zespołów przedmiotowych,
wychowawczych, szkolnych koordynatorów itp. Nowy
system awansu i motywowania nauczycieli pozwoli
zrealizować ambicje nauczycieli w konstruktywny
sposób, uruchomi aktywność zaangażowanych w proces
zarządzania ludzi i da dyrektorowi sojuszników,
spowoduje, że zaczniemy płacić za realnie wykonywaną
pracę. Awans tego typu, nie narusza bazowych
zarobków nauczycieli, muszą to być funkcje i
wynagrodzenie „ponad”.
|