Stanowisko
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
w sprawie projektów ustaw:
-
Ustawa
„Prawo oświatowe”, projekt z dnia 16 września 2016 r.
-
Ustawa „Przepisy
wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe”, projekt z dnia
16 września 2016 r.
OSKKO, Olsztyn, 15
października 2016 r.
www.oskko.edu.pl/stanowisko-ustawa-prawo-oswiatowe/
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty
(OSKKO) przedstawia stanowisko w sprawie zmian w oświacie
wprowadzanych powyższymi ustawami:
-
Negatywnie oceniamy projekty obu ustaw
– ustawy „Prawo oświatowe" oraz ustawy –
„Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo
oświatowe" w zakresie wprowadzającym zmiany ustroju
szkolnego, tj. odejściu od systemu: szkoła podstawowa –
gimnazjum – szkoły ponadgimnazjalne.
Uzasadnienie pkt 1.:
-
Protestujemy
przeciw likwidacji ok. 7,5 tysiąca gimnazjów,
kształcących na poziomie ponadpodstawowym ok. 1 mln
uczniów.
Lokalny dostęp do edukacji, wyższego niż podstawowy
poziomu, jest dla dzieci z terenów wiejskich, dzieci
z małych miast przepustką do lepszego życia.
Wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania
dalszych szczebli wykształcenia. Likwidacja gimnazjum w
pobliżu oznacza degradację małych miejscowości. Po
wykształcenie ponadpodstawowe będzie trzeba wysłać
dzieci do większych miast.
-
Zwracamy uwagę na
to, że międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują
polskie piętnastolatki jako jedne z najlepiej
wyedukowanych w świecie.
Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym.
Przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które
niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces
edukacyjny.
-
Występujemy w
obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla dzieci
młodszych. Przestrzegamy
przed wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków.
Młodzież w wieku gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły
jednocześnie z dziećmi w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym. Pod koniec lat 90. sytuacja wychowawcza
w szkołach była bardzo trudna, zmieniała się młodzież i
zmieniały się czasy. Reforma, a co za tym idzie
przejście młodzieży do gimnazjów przyniosło zdecydowaną
poprawę w szkołach podstawowych.
-
Wskazujemy na to,
że zmiany ustroju szkolnego spisują na straty efektywną
edukację uczniów obecnych klas 5 i 6;
będą oni realizować tymczasową
(nie istniejącą jeszcze i mającą małe szanse na dobre
przygotowanie w tak krótkim czasie) podstawę programową.
-
Jesteśmy przeciw
posłaniu uczniów dzisiejszy klas 6, w roku szkolnym
2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej z ostatnim
rocznikiem likwidowanych gimnazjów.
To kolejny „koszt społeczny”,
naszym zdaniem nie do zaakceptowania.
-
Przestrzegamy
przed odebraniem uczniom klas 1. i 2. gimnazjum
możliwości nauki ze swoimi nauczycielami do ukończenia
szkoły.
Zacznie się wtedy wymiana kadry pedagogicznej,
reorganizacje sieci szkół. Ci uczniowie zapłacą za
nieuzasadnione zmiany.
-
Zwracamy uwagę na
nieprzygotowanie nauczycieli do zmian. Nie zbudowano
najpierw systemu doskonalenia nauczycieli przygotowanego
na informowanie nauczycieli o zmianach.
Pracownicy ośrodków doskonalenia, edukatorzy nic realnie
użytecznego o zmianach nie wiedzą, bo resort edukacji
nie jest w stanie ich o niczym pewnym powiadomić.
-
Przestrzegamy:
nie ma podstaw programowych
dla uczniów nowych szkół.
To zadanie na lata. Najważniejsze dla kształcenia
uczniów i niezwykle wymagające. Przestrzegamy przed
traktowaniem takiego zadania w pośpiechu i bez
dostatecznych konsultacji.
-
Pozostałe uwagi do ustaw.
Pozostałe uwagi do
projektu ustawy "Prawo oświatowe" w zakresie nie
dotyczącym zmiany ustroju szkolnego, omówionym w pkt. 1.:
-
Inicjatywa podjęcia
działań zmierzających do uporządkowania norm określonych
przepisami obecnie obowiązującej ustawy o systemie
oświaty jest niezbędna. Zachęcamy Rząd do podjęcia
takich działań, po uwzględnieniu krytyki projektu zmian
ustroju szkolnego, zgłaszanej przez większość gremiów
profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem oświatą.
-
Zwracamy uwagę na
to, że nowa ustawa porządkująca system oświaty w
państwie nie powinna powielać nieczytelnych zapisów oraz
powinna eliminować błędne zapisy funkcjonujące w
obecnych przepisach ustawy o systemie oświaty. Chętnie
wesprzemy naszymi uwagami prace Rządu, zmierzające do
stworzenia nowej ustawy.
-
Ze względu na
tkwiący u podstaw projektu zasadniczy błąd – podjęcia
próby zmiany ustroju szkolnego bez nakreślenia jej celów
cywilizacyjnych oraz bez uwzględnienia opinii
profesjonalistów – prace Rządu nad nową ustawą powinny
rozpocząć się od nowa.
Liczymy na uwzględnienie
naszego głosu i deklarujemy wolę współpracy.
Z poważaniem: Zarząd OSKKO
Olsztyn, dn. 15.10.2016 r.
|