Minister Edukacji Barbara Nowacka, wraz z
zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dr. Tomaszem
Gajderowiczem wręczyła powołania członkom Rady ds. monitorowania
wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. Do udziału
w radzie zaproszono przedstawiciela OSKKO - dyrektora Biura OSKKO,
Marka Pleśniara.
Na konferencji prasowej poprzedzającej
uroczystość wręczenia powołań minister Nowacka wyjaśniała, że
głównym zadaniem rady będzie konsultowanie różnorodnych opinii i
uwzględnianie głosu szerokiego grona interesariuszy.
Aby wprowadzenie
reformy zakończyło się sukcesem, powołujemy Radę ds.
monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji
Narodowej
|
– powiedziała Minister Edukacji. Zastępca dyrektora IBE-PIB
podkreślił, że Rada składa się z niezależnych interesariuszy systemu
edukacji.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy
Instytut Badawczy jako niezależna jednostka
powołał Radę, w której skład wejdą zarówno
nauczyciele, jak i związki zawodowe
nauczycieli. Będą tam też środowiska kadry
kierowniczej oświaty. Zaprosiliśmy
przedstawicieli nauki, organizacji
społecznych, pracodawców, jednostki
samorządu terytorialnego oraz ekspertów
edukacyjnych. Co ważne, to nie my
mianowaliśmy pojedyncze osoby, członków tej
Rady, my zaprosiliśmy organizacje
zrzeszające nauczycieli i świat akademicki
do wydelegowania przedstawicieli. Jeszcze
parę dni temu nie znaliśmy składu Rady,
dlatego żeby było to ciało niezależne.
|
– mówił zastępca dyrektora IBE-PIB ds. badań.
W konferencji prasowej uczestniczyli także sekretarz stanu w MEN
dr Katarzyna Lubnauer oraz przedstawiciel Konferencji Rektorów
Szkół Polskich w radzie, prof. Zbigniew Marciniak.
Po wręczeniu imiennych powołań członkom Rady nastąpiło otwarcie
obrad, podczas których wybrano przewodniczącego Rady. Uczestnicy
omówili też założenia reformy programowej oraz propozycję nowego
formatu podstawy programowej.
Skład i zadania Rady
Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji
Edukacji Narodowej jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora
Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
W skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk
nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych
związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców
i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz
IBE-PIB.
Do głównych zadań Rady należy m.in. bieżąca konsultacja założeń
i kluczowych elementów profilu absolwenta/absolwentki, tj. opisu
kompetencji, wiedzy i umiejętności osoby kończącej dany etap
edukacji. Rada będzie także analizować kluczowe regulacje
systemu oświaty, w tym m.in. podstawy programowe. Inne zadania
to: wytyczanie kierunków zmian i formułowanie rekomendacji
dotyczących oczekiwanych rezultatów reformy, konsultacje planu i
harmonogramu jej wdrażania oraz doradztwo w zakresie doboru
narzędzi i sposobów efektywnego wsparcia nauczycieli w tym
procesie.