Strona główna OSKKO | Piątek, 20.04.2007 | Sobota, 21.04.2007 | Niedziela, 22.04.2007 | stanowiska Konferencji | ||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizator: Partnerzy Konferencji: oraz: Dobiegła końca III doroczna konferencja dyrektorów przedszkoli i innych osób zajmujących się zarządzaniem, polityką oświatową, kontrolą i nadzorem w tym dziale oświaty. Jej organizatorem jest największa polska organizacja pozarządowa, zrzeszająca kadrę kierowniczą - Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. OSKKO zrzesza obecnie 2500 osób - dyrektorów, wicedyrektorów i innych pracowników oświaty. W wyniku prac konferencji OSKKO zajęło stanowiska w nurtujących dyrektorów przedszkoli sprawach.
PIĄTEK, 20 KWIETNIA 2007r. Konferencję otworzył dyrektor Biura OSKKO Marek Pleśniar, witając gości pierwszego dnia konferencji, uczestników i organizatorów. Piątkowe popołudnie poświęcone było żywieniu w przedszkoli, prawu pracy i wynikom rocznej pracy CMPPP nad badaniu gotowości szkolnej sześciolatków.
Prawo pracy - zagadnienia praktyczne dla dyrektorów przedszkoli Wykładem wygłoszonym przez Ewę Czechowicz zainaugurowano merytoryczną część konferencji.
E. Czechowicz wskazała zebranym m. in. źródła prawa pracy: Przedszkole, tak jak każda inna jednostka oświatowa, jest specyficznym zakładem pracy – zatrudnia dwa rodzaje pracowników: pracowników nie będących nauczycielami i nauczycieli, dla których obowiązuje specyficzne uregulowanie prawne w randze ustawy – tzw. pragmatyka służbowa nauczycieli. Źródłami prawa pracy, w kolejności wynikającej z hierarchii, w placówce oświatowej są:
Następnie poruszyła zagadnienia:
Obserwacyjna metoda
dla nauczycieli przedszkola - Skala Gotowości Szkolnej (SGS)
Celem projektu było tworzenie warunków dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci, zapobiegania niepowodzeniom i budowania postaw sprzyjających uczeniu się w ciągu całego życia. Adresowany był on do nauczycieli dzieci sześcioletnich, do dyrektorów szkół i przedszkoli, do rodziców i lokalnych władz samorządowych. Na podstawie analizy przeprowadzonych badań CMPPP przygotowało obserwacyjną metodę dla nauczycieli o nazwie Skala Gotowości Szkolnej (SGS). Elżbieta Koźniewska podkreśliła, że Skala Gotowości Szkolnej, umożliwia prowadzenie obserwacji podczas codziennych zajęć w przedszkolu lub szkole, co pozwala wcześnie i w naturalnych warunkach uzyskać informację o zachowaniach i umiejętnościach dzieci. Powtórzenie obserwacji i porównanie wyników ułatwia rejestrowanie zmian i rozwoju umiejętności. Zebrane informacje są pomocne w ocenie zaprojektowanego sposobu pracy z dzieckiem. Korzyści ze stosowania SGS to:
Pełną informację na temat projektu oraz jego efektów, a także praktyczne wskazówki co do jego wykorzystania w codziennej pracy znajdują się na stronie internetowej CMPPP: http://www.cmppp.edu.pl/szesciolatki/default.asp
Podczas spotkania omówiono
zagadnienia przyczyn agresji wśród dzieci oraz sposoby
jej zapobiegania; Autorka uczula na emocjonalność dorosłych
jako wzorzec do naśladowania dla dzieci; nakłania do
życzliwości i wzajemnej edukacji dzieci i dorosłych;
podkreśla rolę warsztatów edukacyjnych prowadzonych przez
nauczycieli z rodzicami i uczniami łącznie Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja. Zebrani podziękowali partnerom i sponsorom konferencji za pomoc w jej zorganizowaniu. Wydawnictwo RAABE poczęstowało uczestników lampką wina, chcąc w ten sposób uczcić inaugurację Poradnika Intendenta Przedszkola..
Do południa odbywały się wykłady. Następnie, w części popołudniowej przeprowadzono z uczestnikami III KKDP serię warsztatów. Oprócz dyrektorów w zajęciach dotyczących żywienia udział wzięli też intendenci przedszkoli. Poznawanie wielozmysłowe
w edukacji przedszkolnej jako forma kształcenia kompetencji
kluczowych.
Zaprezentowała holistyczną koncepcję rozwoju człowieka w powiązaniu z kompetencjami kluczowymi określonymi przez Unię Europejską w dokumencie „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie”. Niezwykły aplauz wzbudziło nie tylko wielozmysłowe oddziaływanie wykładowcy, wykorzystującego muzykę, ruch, aktywność plastyczną, ale również wyczerpujące omówienie wykonywanych ćwiczeń i przekonujące powiązanie ich z teoretycznie brzmiącymi kompetencjami kluczowymi.
Aktualne zagadnienia związane
z wdrażaniem zasad systemu HACCP w przedszkolach. Wykład prowadzony przez dr Halinę Turlejską obejmował wyjaśnienie podstawowych terminów, zakresu obowiązującej dokumentacji, a także omówienie najczęściej spotykanych problemów. Wysoka jakość i bezpieczeństwo zdrowotne to podstawowe cechy posiłków i potraw produkowanych i wydawanych w zakładach żywienia zbiorowego. Kwestie te nabierają szczególnego znaczenia w odniesieniu do żywienia dzieci w przedszkolach. Dzieci są grupą szczególnie wrażliwą na wszelkie przejawy nieprawidłowego, nieracjonalnego żywienia. Udowodniono, że niewłaściwie zbilansowane żywienie i żywność o niewłaściwej jakości zdrowotnej mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie dziecka. W świetle obowiązującego prawa (zarówno polskiego jak i Unii Europejskiej), wszyscy operatorzy żywności, w tym realizatorzy żywienia zbiorowego w placówkach oświatowo–wychowawczych, powinni stosować zasady Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz wdrożyć system HACCP. Jest to egzekwowane przez organy urzędowej kontroli żywności – Państwową Inspekcję Sanitarną. Za niedostosowanie się w do tych wymogów grozi kara grzywny. Niestety, jak wynika z prowadzonych kontroli, wśród realizatorów żywienia zbiorowego dzieci poziom znajomości systemu HACCP jest wysoce niezadowalający, a wskaźniki zaawansowania stołówek przedszkolnych we wdrażaniu tego systemu znacznie odbiegają od średnich dla innych grup obiektów. Obrazują to następujące fakty:
Istniejąca sytuacja stwarza konieczność podejmowania konsekwentnych działań szczególnie w aspekcie systematycznego podnoszenia wiedzy nt. praktycznej realizacji zasad GHP/GMP i systemu HACCP oraz zmiany mentalności zawodowej pracowników i sposobu ich myślenia ze szczególnym ukierunkowaniem na przejmowanie odpowiedzialności za realizowane zadania. W świetle obowiązującego prawa (zarówno polskiego jak i Unii Europejskiej), wszyscy operatorzy żywności, w tym realizatorzy żywienia zbiorowego w placówkach oświatowo–wychowawczych, powinni stosować zasady Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz wdrożyć system HACCP. Jest to egzekwowane przez organy urzędowej kontroli żywności – Państwową Inspekcję Sanitarną. Za niedostosowanie się w do tych wymogów grozi kara grzywny. Dogoterapia. Spotkanie z Fundacją Ama Canem.
Dogoterapia jest formą
terapii kontaktowej z udziałem odpowiednio przystosowanych psów,
wspomagająca inne rodzaje terapii (ruchu, mowy, psychoterapię).
Może być stosowana u osób z różnymi schorzeniami przynosząc
doskonałe efekty. Jest adresowana zarówno do dzieci, osób
dorosłych jak i starszych.
Indywidualizacja oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych w pracy
z dzieckiem z zaburzeniami i deficytami rozwoju w wieku
przedszkolnym.
W swoim wystąpieniu prelegentki zwróciły uwagę na wartość indywidualizacji procesu kształcenia, która daje możliwość dostosowania prowadzonych zajęć do tempa rozwoju dziecka. Pomocne w takim działaniu jest wcześniejsze zebranie informacji o dziecku pozwalające na określenie braków, ale także mocnych stron. Autorki podkreślały, że wśród metod, jakie same wykorzystują w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym swoje ważne miejsce maja zajęcia z psami, które niezwykle stymulująco wpływają na dzieci. Zaprezentowano także wiele interesujących praktycznych rozwiązań do zastosowania w codziennej pracy z dziećmi. Pierwszym etapem poznawania dziecka jest obserwacja jego działań i zachowań podczas swobodnych zabaw w grupie. Już małe dzieci preferują jedne zabawy, zabawki a innych wręcz nie znoszą. Zatem aby nasza praca była efektywna a jednocześnie sprawiała radość dziecku, musimy je dobrze poznać. Służą temu wspólne zabawy, których inicjatorem może być samo dziecko. Poprzez ukierunkowanie tych działań (zabaw, ćwiczeń), można gromadzić wstępne informacje o dziecku, o jego upodobaniach, predyspozycjach, możliwościach jak i trudnościach.
SOBOTA, 21 KWIETNIA 2007r WARSZTATY
Indywidualizacja oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych w pracy
z dzieckiem z zaburzeniami i deficytami rozwoju w wieku
przedszkolnym.
Warsztaty z zakresu wdrażania
zasad systemu
HACCP w przedszkolach Podczas warsztatowego spotkania z przedstawicielką IŻŻ poruszono zagadnienia:
Zasady
zdrowego żywienia – warsztaty. Prelegentka poruszyła zagadnienia: 1. Racjonalne żywienie jako podstawowy element warunkujący zdrowie człowieka
2. Piramida zdrowia jako optymalny model żywienia
3. Kształtowanie właściwych postaw (nawyków) przy przygotowywaniu posiłków 4. Praktyczne układanie piramidy żywienia w oparciu on przykładowe produkty spożywcze – praca w zespołach 5. Test – „Jaki jest twój styl odżywiania?” 6. Posumowanie spotkania – podstawowe zalecenia żywieniowe
Prawo pracy - warsztaty
Grupa Doroty Dziamskiej (dziękujemy wyd. Nowa Era za wsparcie) przeprowadziła 3 warsztaty: Edukacja przez ruch, czyli doświadczenia przedszkolne
potrzebne w kształtowaniu kompetencji kluczowych. Edukacja przez
ruch, czyli doświadczenia przedszkolne potrzebne w
kształtowaniu kompetencji kluczowych. Edukacja przez
ruch, czyli doświadczenia przedszkolne potrzebne w
kształtowaniu kompetencji kluczowych. Relacjonuje Uczestnik: Benigna Pietrusewicz (członek OSKKO). Edukacja przez ruch, czyli doświadczenia przedszkolne potrzebne w kształtowaniu kompetencji kluczowych. (3-4-latki). Prowadząca zajęcia: Krystyna Tiereszko. Kompetencje kluczowe potrzebne ludziom do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem oraz integracji społecznej i zatrudnienia rozpoczynamy kształtować od najmłodszych lat. W przedszkolu można tę pracę podjąć nawet z dziećmi trzyletnimi. Swoimi doświadczeniami podzieliła się trenerka systemu „Edukacji przez ruch”, nauczycielka przedszkola z Bielan, pani Krystyna Tiereszko. W wiosennej atmosferze, odwołując się do przeżyć i obserwacji, jakie zapewniamy dzieciom podczas spacerów, wycieczek, zakładania zielonego kącika w sali czy pracy w ogródku przedszkolnym, zaczynamy od zabawy ruchowej, pobudzającej dużą motorykę - stopniowo przechodząc do pracy przy stolikach. Uczestniczki zajęć - w roli dzieci - używają zwrotów grzecznościowych, cierpliwie oczekują na swoją kolej, pracują samodzielnie, w parach, wybierają, dokonują operacji matematycznych, komunikują się. M. in. te umiejętności są składowymi kompetencji kluczowych. Wykonana przez nas praca, będzie nie tylko dziełem, które ozdobi pomieszczenie przedszkolne i zachwyci rodziców. To również karta pracy - do wykorzystania podczas innych zajęć. Na kolorowych kartkach stopniowo wyrastają kwiaty, pojawiają się motyle. Pracują zmysły, angażowane są wszystkie części ciała. Każda czynność ma swój sens, cel i odniesienie w kole integracji sensorycznej (zintegrowanego ruchu organizmu). Ma ono zastosowanie do planowania zajęć w taki sposób by świadomie, w sposób harmonijny wspierać poszczególne obszary rozwojowe. Koło holizmu (całościowego rozwoju) okazuje się być również świetną kartą obserwacji, ponieważ nauczyciel może wpisywać pojawiające się umiejętności we wszystkich obszarach rozwojowych dziecka – sprawdzając, czy jego rozwój jest wszechstronny. Atmosfera zabawy, zaciekawienia i życzliwości była dopełnieniem tego niewątpliwie udanego spotkania.
Wczesne rozpoznawanie zaburzeń zachowania u dzieci.
Naturalna nauka języka - nowy model
pracy z dziećmi. Program warsztatów „Naturalna nauka języka – nowy model pracy z dziećmi” 1) Podstawy teoretyczne modelu edukacyjnego „Naturalna nauka języka” – zaznajomienie z głównymi założeniami. 2) Organizacja sali – projektowanie miejsc edukacyjnych. 3) Program czytania i pisania w oparciu o założenia „Naturalnej nauki języka”: • uświadomienie potrzeby indywidualizacji w zakresie nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania, • dostrzeganie twórczego aspektu piśmienniczej działalności dziecka. 4) Gromadzenie informacji o dziecku: projektowanie ofert edukacyjnych (karty zadaniowe i sytuacje edukacyjne).
Wieczorem
uczestniczki wzięły udział w zabawie z elementami zajęć
ruchowych Doroty Dziamskiej NIEDZIELA, 22
KWIETNIA 2007r Spotkanie
z przewodniczącą Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i
Młodzieży
Podkreśliła że zmiany
w ustawie nie były debatowane w Komisji, ponieważ skierowane
zostały do Komisji Solidarne Państwo i prace tej właśnie
komisji stały się podstawą dla prac sejmu. Przewodnicząca
komisji zwróciła uwagę, że dyrektorów przedszkoli objęłaby
również zmiana w sposobie powoływania dyrektora,
zaproponowana przez LPR, a polegająca na wprowadzeniu
konieczności uzyskania zgody na zatwierdzenie kandydata na
dyrektora wyłonionego w konkursie. Zaproponowana przez LPR
zmiana nie znalazła na szczęście wystarczającego poparcia w
sejmie.
Pani poseł przedstawiła następnie sprawę alternatywnych form wychowania przedszkolnego, które to znalazły swoje miejsce w programie wyborczym zarówno PIS jak i PO. Politycy postulowali upowszechnienie obowiązku wychowania przedszkolnego zwłaszcza na terenach wiejskich. Ten postulat mógłby zostać zrealizowany poprzez umożliwienie nauczycielom pracy w niepełnym wymiarze i tworzenie swoistych filii, punktów przedszkolnych (funkcjonujących w krótszym czasie) tam, gdzie nie ma wystarczającej na pełne przedszkole ilości dzieci. Trudno jest jednak wnioskować, czy prace nad takim projektem w ogóle w ministerstwie trwają. Tymczasem wydawane są unijne pieniądze przeznaczone na alternatywne formy wychowania przedszkolnego z poprzedniego okresu programowania tj. lat 2004 - 2006. O te pieniądze mogły starać się samorządy i organizacje pozarządowe. Brak natomiast informacji, na co wydane zostaną pieniądze przeznaczone na oświatowe cele w nowym okresie programowania tj. w latach 2007 - 2013. Obawę budzi fakt, że w bardzo dużym stopniu scentralizowano zarządzanie tymi finansami, oddając je do dyspozycji Ministrowi Edukacji Narodowej. Prawdopodobnie zostaną one przeznaczone na formy pozalekcyjne. Członkowie komisji przyglądają się wnikliwie sytuacji postulując, by nie czekać z wydawaniem tych środków do ostatniej chwili. Po przedstawieniu prac Komisji Sejmowej pani poseł udzieliła odpowiedzi na pytania uczestników konferencji. Jako pierwsza głos zabrała Zofia Dorociak - dyrektor Przedszkola nr 3 z Przemyśla. Zainteresowała ja sprawa przedłużenia do 2008 roku możliwości przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Pani poseł przypomniała, że rząd musi przygotować i przyjąć ustawę o emeryturach pomostowych. Pracuje się nad projektem, ale nie wiadomo, czy zostanie przyjęty. W szykowanej ustawie wśród osób uprawnionych nie znaleźli swojego miejsca nauczyciele, ale zarówno minister Kalata, jak i Ludwik Dorn w swoich wypowiedziach twierdzą, że nauczyciele również powinni mieć możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę. Kolejne pytanie zadała Katarzyna Jackowska - dyrektor Przedszkola nr 4 z Oleśna, którą interesuje sprawa dofinansowania przedszkoli, w których uczy się mniejszość narodowa. W odpowiedzi pani poseł stwierdziła, że nie przypomina sobie, by tę sprawę regulowały jakieś odrębne przepisy, ale prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym gminy, a więc i w tej kwestii finansowanie należeć będzie do gminy. Taka sama sytuacja dotyczy sprawy rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanego jako nauczania indywidualne. Prezes stowarzyszenia zwróciła uwagę, że w egzekwowaniu tego obowiązku gminy pomogłoby dopisanie tej kategorii dzieci do Ustawy o Systemie oświaty, ponieważ gminy na ogół odmawiają objęcia dzieci sześcioletnich formą nauczania indywidualnego. Pani Katarzyna Jackowska zadała jeszcze jedno pytanie związane z dodatkiem dla nauczycieli dwujęzycznych pracujących w przedszkolu, ale i tu pani poseł zwróciła uwagę, że wszelkie dodatki do pensji (w tym również taki) znajdują swoją regulację prawną w regulaminach wynagradzania przygotowywanych przez gminy. Kolejne pytanie przygotowała Grażyna Malińska - dyrektor przedszkola w Gostyniu. Dotyczyło ono obowiązku szkolnego dla pięciolatków. Pani poseł stwierdziła, że do takiego rozwiązania na pewno kiedyś dojdzie, bo jest tak w wielu państwach na świecie. Zdaniem przewodniczącej najpierw jednak dla pięciolatków należałoby wprowadzić obowiązek przedszkolny, a dopiero potem obowiązek szkolny. Wiceminister Kłosowski sygnalizował, że ministerstwo podejmie pracę w tym zakresie, ale kiedy to nastąpi, nie wiadomo. Pani Bogumiła Sikora z Rumii zapytała, czy pracuje się nad nowelizacją Karty Nauczyciela. Przewodnicząca stwierdziła, że trudno jest to ocenić na podstawie informacji, jakie do Komisji docierają z ministerstwa. Pierwotnie pojawiały się spekulacje, że pracuje się nad taką regulacją prawną, która zawarłaby w sobie i ustawę o systemie oświaty i Kartę Nauczyciela. Jednak po zawarciu koalicji prace przerwano i trudno powiedzieć, gdzie znajdujemy się obecnie. Jeśli chodzi o zmiany w Karcie PO postulowało, by wprowadzić zmianę w art. 30 tak, by założony 82 % udział pensji zasadniczej zmienić na 84%, co zapewniłoby realny wzrost płac nauczycieli o zakładane przez ministra 7%. Justyna Kozłowska - dyrektor przedszkola nr 10 w Otwocku zapytała o nauczycieli, którzy ukończyli SN i mają najniższe kwalifikacje. Czy muszą się liczyć z utratą pracy lub dalszym obniżaniem poziomu wynagrodzenia? Odpowiadając, pani poseł przypomniała, że informacja o konieczności uzupełnienia kwalifikacji do 2006 roku pojawiła się wraz z reformą systemu oświaty. Każdy więc miał wystarczająco dużo czasu, by sprostać wymaganiom ustawy. Wychodząc naprzeciw nauczycielom, którzy nie uzupełnili kwalifikacji, przedłużono możliwość zatrudnienia. Ci nauczyciele muszą jednak dążyć do podniesienia poziomu swego wykształcenia. Ostatnie pytanie pani poseł zadała Anna Zabielska dyrektor przedszkola w Warszawie. Zwróciła ona uwagę, że rozporządzenie w sprawie wzoru legitymacji uprawniającej do zniżek, a wydanej przez ministra transportu, wśród uprawnionych wymienia jedynie nauczycieli szkół, co sprawia, że poza możliwością korzystania ze zniżek znaleźli się nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych. Pani Krystyna Szumilas przypomniała, że w świetle uoso użycie terminu szkoła oznacza również przedszkole, jednak w świetle używania w innych aktach prawnych zawężających ustawowy zapis terminów, na pewno sformułuje interpelację pose Pani poseł otrzyma wszystkie pytania uczestników Konferencji na piśmie. Kierowanie
zespołem – szanse i zagrożenia dla dyrektora przedszkola.
Jednym z wielu zadań stojących
przed dyrektorem przedszkola jest kierowanie zespołem
pracowników.
Zespół to mała
liczebnie grupa ludzi z wzajemnie uzupełniającymi
się umiejętnościami, którzy związani są wspólnym
celem, wykonywaniem zadań i podejściem, które
sprawia, że czują się wzajemnie odpowiedzialni.
Jest to zadanie szczególnie wymagające,
stwarzające wiele szans, ale nieumiejętnie realizowane,
niosące ze sobą wiele zagrożeń. Placówki przedszkolne
postrzegane są przez dzieci i rodziców przez pryzmat
pracującej w nich kadry. To właśnie zatrudnieni w
przedszkolu ludzie tworzą panującą w nim atmosferę,
wyznaczają poziom nauczania, pokazują najmłodszym świat,
stanowią ich rodzinę przez kilka godzin każdego dnia. Co
zatem sprawia, że do jednego przedszkola dzieci idą z
uśmiechem, a do innego zalane łzami? Jak sprawić, aby z
grupy zatrudnionych w przedszkolu osób stworzyć prawdziwy,
zaangażowany zespół – to pytanie, na które każdego dnia musi
odpowiadać dyrektor przedszkola. Celem prezentacji jest
poszukiwanie odpowiedzi na powyższe pytanie, a co się z tym
wiąże pokazanie sposobów inspiracji i motywacji kadry,
sposobów przekazywania informacji zwrotnej, czy doboru
optymalnego stylu kierowania. Rozwiązania, które zostaną
zaprezentowane, od lat sprawdzają się w organizacjach
gospodarczych, a przy uwzględnieniu specyfiki pracy w
przedszkolu, mogą także stać się użytecznymi narzędziami
zarządzania wykorzystywanymi przez dyrektorów przedszkoli.
Zaprezentowany materiał ma stanowić inspirację dla dalszych
działań. Można bowiem wiedzieć a zarazem nie umieć, ale nie
można umieć, skoro się nie wie… Nadzór
pedagogiczny dyrektora przedszkola
Ostatnim punktem konferencyjnego programu stał się wykład przygotowany przez Joannę Berdzik – prezesa OSKKO na temat nadzoru pedagogicznego. Podstawą rozważań stały się badania dotyczące nadzoru pedagogicznego przeprowadzone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty w 2006 roku, konsultacje projektu rozporządzenia oraz o dyskusja o nadzorze pedagogicznym, która odbyła się podczas IV Konferencji OSKKO. Prelegentka przedstawiła wiele wątpliwości, jakie zrodziło nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym oraz wnioski, jakie do tej regulacji prawnej zgłosiło OSKKO. Dyrektorów przedszkoli niezwykle mocno zainteresowało obiecywane przez MEN ograniczenie biurokracji, zapowiadane w związku z wprowadzeniem nowego rozporządzenia. Kilka miesięcy jego obowiązywania nakazuje jednak sceptycznie patrzeć na te zapowiedzi. Podkreślono, że biurokracje tworzą ludzie po swojemu interpretujący niejednoznaczne przepisy. Aby takich sytuacji OSKKO zwróciło się do MEN o wypracowanie obligatoryjnych zasad (w formie wytycznych ministerstwa czy też zarządzenia Ministra), jakimi mają się kierować wizytatorzy i kuratorzy we współpracy ze szkołami w ramach nowego nadzoru. Wśród dyrektorów pojawiły się również pytania obejmujące problematykę mierzenia jakości pracy, hospitacji diagnozującej czy też przebiegu wizytacji. Na wszystkie te pytania prezes stowarzyszenia udzieliła odpowiedzi, które opierały się wyłącznie na postanowieniach prawa. Wielokrotnie podkreśliła jednak, że niejednoznaczność prawa rodzi indywidualne interpretacje poszczególnych wizytatorów, którzy od dyrektorów żądają czasem o wiele więcej niż powinni.
Stanowiska OSKKO powstałe w wyniku prac Konferencji Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty wystosowało na piśmie następujące stanowiska pokonferencyjne: 1. Interwencja w związku z nieuwzględnieniem nauczycieli przedszkoli w grupie uprawnionych do korzystania z ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego. Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty po spotkaniu
dyrektorów przedszkoli podczas III Krajowej Konferencji
Dyrektorów Przedszkoli wnosi prośbę o podjęcie przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej interwencji w Ministerstwie
Infrastruktury sprawie nieuwzględnienia wśród uprawnionych do
korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego
transportu zbiorowego nauczycieli przedszkoli. Zgodnie z USTAWĄ z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 95) Art. 11a. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, wystawia nauczycielowi legitymację służbową. Na mocy USTAWY z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 273) Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 1) szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole;
§ 11. Dokumentami poświadczającymi uprawnienie do korzystania z ulgi 37% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, na podstawie biletów jednorazowych lub imiennych miesięcznych, oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są dla: 1) nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych - legitymacja służbowa nauczyciela; 2) nauczycieli akademickich - legitymacja służbowa nauczyciela akademickiego. w którym nie wymieniono nauczycieli przedszkoli w grupie osób uprawnionych do otrzymania legitymacji służbowych. Jest to kolejny przykład niejednoznacznej interpretacji przepisów dotyczących nauczycieli przedszkoli, który jest na niekorzyść tej grupy pracowników szkół i placówek.
Pismo DW: 1) Ministerstwo Infrastruktury
2)
Krystyna Szumilas
Przewodnicząca KENiM 2. Dodatek za
wychowawstwo dla nauczycieli przedszkoli.
(ponowna interwencja OSKKO)
Jak widać z przywołanych wyżej
przepisów, w każdym z nich występuje inne sformułowanie
dotyczące osoby zajmującej się koordynowaniem działań na rzecz
wychowanków – jest to raz „nauczyciel”, raz „nauczyciel
wychowawca” i wreszcie „wychowawca klasy”. W związku z tym, że obecnie, zgodnie z opinią ZG ZNP i opinią prawną Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu RP z dnia 04.01.2007 r. nauczyciel opiekun w oddziale przedszkolnym i przedszkolu powinien mieć zagwarantowane prawo do otrzymywania dodatku funkcyjnego z tytułu wykonywania dodatkowych zadań i powyższy pogląd został potwierdzony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 listopada 2006 r. OSKKO prosi o Ministerstwo o przedstawienie swojego nowego stanowiska w sprawie, ponieważ wiele organów prowadzących uznaje wymieniony wyżej wyrok za podjęty w jednostkowej sprawie proponując nauczycielom przedszkoli wkraczania na drogę sadową. Przedstawienie przez MEN swojej opinii wobec nowych faktów ułatwiłoby wielu nauczycielom przedszkoli wyegzekwowania dodatków za wychowawstwa w drodze porozumienia z organami prowadzącymi. 3.
Urlop w oddziałach przedszkolnych
W nawiązaniu do pisma z dnia 23
lutego 2005 r. Nr KPZ.I.TG.028.34/05 Ministerstwo Edukacji
Narodowej i Sportu - Departament Pragmatyki Zawodowej
Nauczycieli wyraża następującą opinię:
Pytanie OSKKO:
Organizacja Konferencji. Nad Konferencją pracował zespół OSKKO: Biuro, Zarząd, Komisja Rewizyjna i członkowie Stowarzyszenia. Członkami ekipy organizacyjnej byli członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej: Joanna Berdzik, Ewa Czechowicz, Ewa Halska, Bogna Skoraszewska, Marek Pleśniar, Ryszard Sikora i członkowie OSKKO: Beata Domerecka, Anna Zabielska, Danuta Sikora, pracownicy Biura OSKKO: Jolanta Zglejc, Tomasz Fiedorowicz: Szefem Konferencji był Marek Pleśniar, dyrektor Biura OSKKO. Organizatorzy konferencji pragną podziękować pracownikom firmy VULCAN za pomoc w przygotowaniu profesjonalnych materiałów konferencyjnych do druku.
|
Strona główna OSKKO | Piątek, 20.04.2007 | Sobota, 21.04.2007 | Niedziela, 22.04.2007 |