Sprawa: Wniosek do Senatu – dotyczy druku senackiego
nr 230 z dn. 12 listopada 2012 r.
Art. 14, p 1) i kolejne
Wniosek do Senatu RP:.
Składamy na ręce Marszałka Senatu RP protest Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w sprawie
szkodliwego dla rozwoju jakościowego oświaty ograniczenia
odpisu z subwencji oświatowej (1%) na doskonalenie zawodowe
nauczycieli
(uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 25.
posiedzeniu w dniu 9 listopada 2012 r. Ustawa o zmianie
niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej).
Zmiany w prawie (Ustawie Karta Nauczyciela) dokonano
ponadto niedemokratycznie, bez konsultacji społecznych.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej
wnioskuje do Senatu RP o odrzucenie proponowanej w
projekcie zmiany – zawartej w Art. 14 p. 1) projektu
(Druk senacki nr 230 z dn. 12 listopada 2012 r.), która
powoduje możliwość zmniejszenia środków
przeznaczanych na doskonalenie nauczycieli z dotychczasowego
1% do zaledwie 0,5%.
Uzasadnienie.
Zapis ustawy mówi w nowym
brzmieniu” wyodrębnia się w budżetach organów
prowadzących szkoły w wysokości do 1% planowanych rocznych
środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli,
jednak nie mniej niż 0,5% tych środków”
1.
Stwierdziliśmy iż nie jest prawdą jedynie
stworzenie możliwości „uelastycznienia” tych wydatków,
ponieważ przewidujemy automatyczne ograniczenie ich do
jedynie 0,5%.
Że tak się stanie, świadczy wypowiedź
Ministra Edukacji Narodowej udzielona pismu samorządowemu
„Wspólnota” (Wspólnota nr 43/44 z 31 października 2012 r.):
|
Wspólnota:
Jednak
o kwotę prawię 300 mln, w
stosunku do pierwszego wrześniowego projektu,
zmniejszono projektowaną wysokość subwencji oświatowej
na 2013 rok. Skąd ta zmiana?
Minister Edukacji Narodowej:
[…] We wstępnym projekcie budżetu nie wzięto także pod
uwagę, że tzw.
ustawa okołobudżetowa wygeneruje
oszczędności.
Zamraża ona wysokość kwoty bazowej do naliczania
zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na poziomie z
2012 r. i z tego tytułu subwencja również została
skorygowana.
Zmieni się sposób naliczania
środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Będzie to
od 0,5 proc. do 1 proc. wynagrodzeń osobowych. Do tej
pory był sztywny zapis o wydzielaniu na ten cel 1 proc. |
|
|
2.
Proponowana zmiana jest niezwykle szkodliwa dla
rozwoju jakościowego szkół, ponieważ dotyka najlepiej
ocenianej zmiany reformatorskiej w oświacie ostatnich lat,
czyli zapewnienia wystarczających środków na najistotniejszy
element zapewnienia jakości nauczania – tj. doskonalenie
kadry pedagogicznej.
3.
Z przeprowadzonych przez nas konsultacji
wynika jednoznacznie, że wszystkie aktywne i rozwijające się
szkoły wykorzystują te środki w pełni. Obniżenie tych
wydatków będzie jakościową katastrofą. Nie dajemy wiary
zapewnieniom, że stworzona możliwość cięć wydatków na
doskonalenie nie będzie wykorzystywana. Jest pewnym że
będzie i to powszechnie – ponieważ państwo nie zapewni
samorządom tych środków.
4.
Wszystkie strony dyskusji o oświacie: Posłowie,
resort edukacji, specjaliści i naukowcy a także opinia
publiczna twierdzą jednogłośnie – nauczyciele nie są
wystarczająco dobrze przygotowani do pracy ze
współczesnymi uczniami.
5.
Ze względu na niż demograficzny, nauczycieli jest
zbyt wielu i drastycznie spadła liczba absolwentów
przyjmowanych do pracy w szkołach. Poprawa jakości kadry
pedagogicznej jest prawie w 100% oparta na doskonaleniu tych
nauczycieli, którzy są już zatrudnieni w szkołach. Stąd
„oszczędność” właśnie na doskonaleniu jest zabiegiem
jednoznacznie godzącym w jakość oświaty, wiodącym do jej
degradacji.
6.
Niedemokratyczny jest zastosowany tryb
uchwalania prawa oświatowego. Zmieniono Kartę
Nauczyciela bez konsultacji z partnerami społecznymi,
aktem prawnym pozornie niezwiązanym z oświatą. Po raz
pierwszy środowisko oświatowe nie zostało zaproszone do
konsultacji nad zmianą Karty Nauczyciela.
Panie Marszałku, Wysoka Izbo.
Środowisko tysięcy dyrektorów
szkół występuje niniejszym nie o podwyżki płac, nie o dobra
socjalne, nie występuje z korzystnymi dla siebie personalnie
roszczeniami, nie broni dodatków płacowych.
Występujemy o uratowanie
najważniejszego, autonomicznego narzędzia wspierania szkół w
ich rozwoju i utrzymaniu jakości edukacji uczniów.
Innego nie mamy.
Od lat nie odnotowaliśmy tak szkodliwej dla jakości edukacji
propozycji.
Jest to zarazem „oszczędność” w
tak niewielkim dla budżetu państwa stopniu, że jej
czynienie właśnie w omawianym celu wskazuje na niezapoznanie
się Posłów na Sejm z tym co uchwalają. Nie zaoszczędzono na
nieefektywnym systemie, biurokracji, nadzorze pedagogicznym,
„zaoszczędzono” na jakości... A także na jakości demokracji.
Ze względu na ww. argumenty
wnioskujemy o uchylenie szkodliwego projektu zmiany prawa -
w omawianej części.
Za Zarząd
Stowarzyszenia:
Marek Pleśniar, Prezes OSKKO
tel. 513 057 830 email:
marek.plesniar@oskko.edu.pl
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)
Ul. Królowej Jadwigi 2/12, 10-132, Olsztyn,
www.oskko.edu.pl
email:
oskko@oskko.edu.pl
|