powrót na stronę główną OSKKO

Protest OSKKO

w sprawie szkodliwego dla rozwoju jakościowego szkoły ograniczenia odpisu z subwencji oświatowej (1%) na doskonalenie zawodowe nauczycieli

(uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 25. posiedzeniu w dniu 9 listopada 2012 r.
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej)

 

Poniżej przedstawiamy treść protestu złożonego przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty na ręce Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Bogdana Borusewicza. Protest został również przekazany na ręce Prezydenta RP, Bronisława Komorowskiego.

Sprawa: Wniosek do Senatu – dotyczy druku senackiego nr 230 z dn. 12 listopada 2012 r. Art. 14, p 1) i kolejne

Wniosek do Senatu RP:.

Składamy na ręce Marszałka Senatu RP protest Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w sprawie szkodliwego dla rozwoju jakościowego oświaty ograniczenia odpisu z subwencji oświatowej (1%) na doskonalenie zawodowe nauczycieli

(uchwalona przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 25. posiedzeniu w dniu 9 listopada 2012 r. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej). Zmiany w prawie (Ustawie Karta Nauczyciela) dokonano ponadto niedemokratycznie, bez konsultacji społecznych.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej[1] wnioskuje do Senatu RP o odrzucenie proponowanej w projekcie  zmiany – zawartej w Art. 14 p. 1) projektu (Druk senacki nr 230 z dn. 12 listopada 2012 r.), która powoduje możliwość zmniejszenia środków przeznaczanych na doskonalenie nauczycieli z dotychczasowego 1%   do zaledwie 0,5%.
 

Uzasadnienie.

Zapis ustawy mówi w nowym brzmieniu” wyodrębnia się w budżetach organów prowadzących szkoły w wysokości do 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, jednak nie mniej niż 0,5% tych środków”

1.      Stwierdziliśmy iż nie jest prawdą jedynie stworzenie możliwości „uelastycznienia” tych wydatków, ponieważ przewidujemy automatyczne ograniczenie ich do jedynie 0,5%.

Że tak się stanie, świadczy wypowiedź Ministra Edukacji Narodowej udzielona pismu samorządowemu „Wspólnota” (Wspólnota nr 43/44 z 31 października 2012 r.):

 

Wspólnota: Jednak o kwotę prawię 300 mln, w stosunku do pierwszego wrześniowego projektu, zmniejszono projektowaną wysokość subwencji oświatowej na 2013 rok. Skąd ta zmiana?

Minister Edukacji Narodowej: […] We wstępnym projekcie budżetu nie wzięto także pod uwagę, że tzw. ustawa okołobudżetowa wygeneruje oszczędności.

Zamraża ona wysokość kwoty bazowej do naliczania zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na poziomie z 2012 r. i z tego tytułu subwencja również została skorygowana. Zmieni się sposób naliczania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Będzie to od 0,5 proc. do 1 proc. wynagrodzeń osobowych. Do tej pory był sztywny zapis o wydzielaniu na ten cel 1 proc.

 
 

2.      Proponowana zmiana jest niezwykle szkodliwa dla rozwoju jakościowego szkół, ponieważ dotyka najlepiej ocenianej zmiany reformatorskiej w oświacie ostatnich lat, czyli zapewnienia wystarczających środków na najistotniejszy element zapewnienia jakości nauczania – tj. doskonalenie kadry pedagogicznej.
 

3.      Z przeprowadzonych przez nas konsultacji wynika jednoznacznie, że wszystkie aktywne i rozwijające się szkoły wykorzystują te środki w pełni. Obniżenie tych wydatków będzie jakościową katastrofą. Nie dajemy wiary zapewnieniom, że stworzona możliwość cięć wydatków na doskonalenie nie będzie wykorzystywana. Jest pewnym że będzie i to powszechnie – ponieważ państwo nie zapewni samorządom tych środków.
 

4.      Wszystkie strony dyskusji o oświacie: Posłowie, resort edukacji, specjaliści i naukowcy a także opinia publiczna twierdzą jednogłośnie – nauczyciele nie są wystarczająco dobrze przygotowani do pracy ze współczesnymi uczniami.
 

5.      Ze względu na niż demograficzny, nauczycieli jest zbyt wielu i drastycznie spadła liczba absolwentów przyjmowanych do pracy w szkołach. Poprawa jakości kadry pedagogicznej jest prawie w 100% oparta na doskonaleniu tych nauczycieli, którzy są już zatrudnieni w szkołach. Stąd „oszczędność” właśnie na doskonaleniu jest zabiegiem jednoznacznie godzącym w jakość oświaty, wiodącym do jej degradacji.
 

6.      Niedemokratyczny jest zastosowany tryb uchwalania prawa oświatowego. Zmieniono Kartę Nauczyciela bez konsultacji z partnerami społecznymi, aktem prawnym pozornie niezwiązanym z oświatą. Po raz pierwszy środowisko oświatowe nie zostało zaproszone do konsultacji nad zmianą Karty Nauczyciela.
 

Panie Marszałku, Wysoka Izbo.

Środowisko tysięcy dyrektorów szkół występuje niniejszym nie o podwyżki płac, nie o dobra socjalne, nie występuje z korzystnymi dla siebie personalnie roszczeniami, nie broni dodatków płacowych.

Występujemy o uratowanie najważniejszego, autonomicznego narzędzia wspierania szkół w ich rozwoju i utrzymaniu jakości edukacji uczniów. Innego nie mamy[2]. Od lat nie odnotowaliśmy tak szkodliwej dla jakości edukacji propozycji.

Jest to zarazem „oszczędność” w tak niewielkim dla budżetu państwa stopniu, że jej czynienie właśnie w omawianym celu wskazuje na niezapoznanie się Posłów na Sejm z tym co uchwalają. Nie zaoszczędzono na nieefektywnym systemie, biurokracji, nadzorze pedagogicznym, „zaoszczędzono” na jakości... A także na jakości demokracji.

Ze względu na ww. argumenty wnioskujemy o uchylenie szkodliwego projektu zmiany prawa - w omawianej części.

Za Zarząd Stowarzyszenia:

Marek Pleśniar, Prezes OSKKO
tel. 513 057 830  email:
marek.plesniar@oskko.edu.pl 

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO)
Ul. Królowej Jadwigi 2/12, 10-132, Olsztyn,
www.oskko.edu.pl  email: oskko@oskko.edu.pl

 

[1] OSKKO zrzesza ok 5000 dyrektorów szkół i urzędników oświatowych - członków rzeczywistych, ok. 15 000 korespondentów i 33 000 czytelników mediów Stowarzyszenia.

[2] Nie zbudowano dotąd i nie ma zgody co do kształtu planowanego na przyszłość systemu wspierania szkół. Pozostawianie nas prawie bez takiego wsparcia w postaci prostego mechanizmu, jakim jest autonomicznie dostępna szkole kwota pieniędzy na zamówienie szkoleń i pomocy, czyni szkołę słabszą.