Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty
w sprawie projektu
z dnia 24 listopada 2011r. Ustawy o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
dotyczącego przedłużenia
o dwa lata terminu objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty (OSKKO) pragnie zachęcić resort edukacji do
utrzymania dotychczasowej, konsekwentnej postawy w upowszechnianiu
edukacji przedszkolnej oraz edukacji szkolnej sześciolatków.
W związku z tym OSKKO negatywnie
opiniuje projekt z dnia 24 listopada 2011r. Ustawy o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zakładający
przedłużenie o dwa lata terminu objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci
sześcioletnich.
Uzasadnienie stanowiska:
-
W uzasadnieniu do projektu wskazuje się na to, że w
roku szkolnym 2011/2012 w blisko 90% szkół podstawowych sześciolatki
są uczniami klas
pierwszych lub wychowankami prowadzonych w tych szkołach oddziałów
przedszkolnych. Dane te świadczą o dobrym przygotowaniu szkół na
przyjęcie sześciolatków.
-
Przez ostatnie dwa lata dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz organy
prowadzące prowadziły intensywne prace,
aby przygotować wejście wszystkich dzieci sześcioletnich do szkół we
wrześniu 2012 roku. Na te działania składało się dostosowanie
infrastruktury (pomieszczenia i miejsca zabaw) i zakrojona na
szeroką skalę akcja promowania tej idei wśród rodziców. W efekcie
szkoły przygotowały się organizacyjnie do przyjęcia dzieci
sześcioletnich od 2012 roku. Organy prowadzące w większości
przygotowały miejsca nauki dla sześciolatków na poziomie określonych
standardów. Zaburzenie
opisanej powyżej pracy spowoduje poważne
problemy w planowaniu pracy szkół i budżetów samorządów prowadzących
szkoły. W
obecnej sytuacji ekonomicznej państwa zrozumiałe są poszukiwania
oszczędności budżetowych, lecz ww. inwestycja w edukację zasługuje
na dalsze wsparcie.
-
Zmiana jest niekorzystna dla upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Konieczność
przyjęcia do przedszkoli wszystkich dzieci pięcioletnich oraz
wszystkich sześcioletnich, które zechcą pozostać w edukacji
przedszkolnej, zmniejszy szanse na przyjęcie dzieci czteroletnich i
trzyletnich. Rosnąca w następnych latach liczba sześciolatków
(informacja z prezentacji MEN na rzecz przejścia sześciolatków do
szkół pt. "Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna") wskazuje
również na zasadność zachowania konsekwencji w przechodzeniu tych
dzieci do szkół podstawowych.
Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę na pilną potrzebę udzielenia systemowego
wsparcia nauczycielom klas 1-3, dotyczącego doskonalenia kompetencji
niezbędnych w pracy z dzieckiem sześcioletnim zgodnie z nową podstawą
programową.
Dnia 14 grudnia 2011 stanowisko OSKKO zostanie przekazane Ministerstwu
Edukacji Narodowej. |