OSKKO bierze udział w pracach
nad założeniami do nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczyciela.
Dziewiąte posiedzenie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego
MEN
Warszawa, 9 marca 2011.
9 marca 2011 r. odbyło się spotkanie zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN, które ma za zadanie przygotowanie propozycji założeń dokumentu dotyczącego statusu zawodowego nauczycieli. W spotkaniu OSKKO reprezentował prezes Stowarzyszenia Marek Pleśniar. 9 marca br. po raz dziewiąty spotkał się Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczycieli. Na posiedzenie, które prowadziła wiceminister Lilla Jaroń, przewodnicząca Zespołu, zaproszeni zostali również członkowie Rady Edukacji Narodowej. Podczas spotkania przedstawiciele strony samorządowej (Związku Województw RP, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Związku Gmin Wiejskich) przedstawili wspólne stanowisko, zawierające w szczególności propozycje zmian w zakresie: systemu awansu zawodowego nauczycieli, systemu wynagradzania i świadczeń socjalnych, czasu pracy, urlopów, uregulowań dotyczących dyrektora szkoły, a także nauczycieli podlegających przepisom ustawy Karta Nauczyciela. Stanowisko to zostało zaakceptowane przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dalsza część spotkania w głównej mierze poświęcona została problemowi odpowiedniego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela. Prof. Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, omówił przygotowywane obecnie zmiany przepisów prawa w zakresie kształcenia nauczycieli, które mają na celu m.in. zapewnienie lepszego przygotowania do tego zawodu. Michał Miąskiewicz z Departamentu Analiz Strategicznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przedstawił stanowisko dotyczące pożądanego modelu kształcenia nauczycieli. Powołując się na międzynarodowe badania porównawcze podkreślił, że najlepsze wyniki osiągają systemy oświaty, które postawiły na selektywne programy kształcenia nauczycieli przyciągające najlepszych studentów i absolwentów oraz zapewniające wysoką atrakcyjność - również finansową - zawodu nauczyciela. W związku z tym zaproponował wprowadzenie specjalizacji nauczycielskiej i kształcenia w zakresie dydaktyki oraz umiejętności pedagogicznych dopiero na studiach drugiego stopnia. Rozwiązanie to ograniczyłoby selekcję negatywną do zawodu nauczyciela. Ponadto każdy kandydat do zawodu nauczyciela musiałby odbyć roczny staż uzupełniony kształceniem teoretycznym, pod okiem mentora - doświadczonego nauczyciela, który kończyłby się państwowym egzaminem nauczycielskim. W czasie dyskusji członkowie Zespołu oraz członkowie Rady Edukacji Narodowej prezentowali swoje stanowiska i propozycje zmian w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela. Zwracano w szczególności uwagę na niedostateczną ilość praktyk w systemie kształcenia nauczycieli oraz konieczność zbyt wczesnego podejmowania decyzji o wyborze studiów nauczycielskich. W związku z tym postulowano m.in. wprowadzenie rocznej praktyki w zawodzie nauczyciela, odbywanej np. w wybranych szkołach będących szkołami ćwiczeń, kończącej się egzaminem potwierdzającym odpowiednie przygotowanie kandydata do tego zawodu.
|