powrót   strona główna OSKKO  

OSKKO bierze udział w pracach nad założeniami do nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczyciela.

Siódme posiedzenie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN

Warszawa, 24 listopada 2010.


24 listopada 2010 r. odbyło się spotkanie zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN, które ma za zadanie przygotowanie propozycji założeń dokumentu dotyczącego statusu zawodowego nauczycieli. W spotkaniu OSKKO reprezentował prezes Stowarzyszenia Marek Pleśniar.


- Stworzenie nowej Karty Nauczyciela to trudny projekt. Aby dokument ten był lepszy od obecnego, abyśmy w przyszłości byli z niego zadowoleni, potrzebny jest szeroki dialog społeczny. Chciałabym, żebyśmy spróbowali szukać pewnego konsensusu, który w wielu obszarach jest możliwy - powiedziała minister edukacji narodowej Katarzyna Hall podczas spotkania zespołu opiniodawczo-doradczego do spraw statusu zawodowego nauczycieli, które odbyło się 24 listopada.

Na spotkanie, które prowadziła je wiceminister Lilla Jaroń, przewodnicząca zespołu, zaproszeni zostali członkowie Rady Edukacji Narodowej.

W trakcie posiedzenia minister Katarzyna Hall przedstawiła autorski wybór ogólnych propozycji rozwiązań w zakresie statusu zawodowego nauczycieli, zgłoszonych przez członków zespołu, członków Rady Edukacji Narodowej oraz inne podmioty zainteresowane sprawami oświaty. Minister edukacji narodowej podkreśliła, że nie jest to propozycja ustawowa, lecz punkt wyjścia do dalszych prac zespołu. Jednocześnie zaapelowała o konstruktywne uzupełnianie tych ram oraz wykazywanie ewentualnych zagrożeń. Dialog w ramach prac zespołu, poprzedzający formalną procedurę legislacyjną, daje bowiem szansę stworzenia propozycji dokumentu zapewniającego nauczycielom lepsze warunki pracy, poczucie bezpieczeństwa oraz lepszą motywację do pracy.

Minister Katarzyna Hall zwróciła się ponadto z prośbą do członków zespołu o ponowne przeanalizowanie pytań postawionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na początku prac zespołu i próbę udzielenia na nie odpowiedzi:

1) Jaki zakres nowej Karty Nauczyciela?

- Co na pewno powinno zostać uregulowane?

2) Jaki awans zawodowy nauczycieli?

- Czy rozbudowywać obecny system, czy budować cały system od nowa 
i następnie drogę przejścia do niego?

3) Jaki czas pracy szkoły i nauczyciela?

4) Kogo ma obejmować nowa Karta Nauczyciela?

5) Jakie warunki pracy nauczyciela?

6) Jaki status dyrektora szkoły?

Propozycje rozwiązań w zakresie statusu zawodowego nauczycieli zaprezentowało na spotkaniu Społeczne Towarzystwo Oświatowe.

Podczas dyskusji uczestnicy spotkania nie tylko odnosili się do zaprezentowanych materiałów, ale również ponownie wskazywali główne problemy obecnego systemu. Wielu członków zespołu zadeklarowało chęć szczegółowego odniesienia się - w trakcie kolejnych spotkań zespołu - do propozycji zmian w zakresie statusu zawodowego nauczycieli, których wyboru dokonała minister Katarzyna Hall. Następne spotkanie zespołu zaplanowano na 15 grudnia.