W Ministerstwie Edukacji Narodowej po
raz trzeci spotkał się Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu
zawodowego nauczycieli. W posiedzeniu, które odbyło się 23 czerwca,
uczestniczyła Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej. Podczas
spotkania dyskusja koncentrowała się głównie wokół następujących
tematów:
-
Czy powinny się zmienić warunki i
procedury awansowania nauczycieli?
-
Jak powinien awansować dyrektor szkoły lub
placówki oświatowej?
-
Jakimi sposobami zwiększyć autonomię i
skuteczność dyrektora szkoły w motywowaniu kadry
nauczycielskiej?
-
W jaki sposób ściślej powiązać awans
zawodowy z efektami pracy nauczyciela i z jego zaangażowaniem w
pracę całego zespołu?
-
Jak uprościć procedurę awansu
(ograniczenie biurokracji)?
-
Jakie inne niż obecnie funkcje może
pełnić awans (np. świadczyć o specjalizacji, dodatkowych
zadaniach, zobowiązaniach, być na czas określony)?
-
Czy i jaką rolę przy podejmowaniu
decyzji o awansowaniu może odgrywać opinia społeczności
szkolnej?
-
Jakie - niezależne od systemu awansu -
mogą być metody motywowania i nagradzania nauczycieli?
-
Czy i na jakich zasadach, w jakich
sytuacjach może grozić utrata posiadanego stopnia awansu
(np. postępowanie dyscyplinarne, ocena pracy)?
W trakcie obrad przedstawiono prezentacje dotyczące:
-
obecnie funkcjonującego systemu awansu
zawodowego nauczycieli (przygotowana przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej),
-
charakterystyki awansu zawodowego
nauczycieli w wybranych krajach europejskich (Fundacja Rozwoju
Systemu Edukacji oraz Instytut Badań Edukacyjnych),
-
jakości pracy nauczyciela (Związek
Nauczycielstwa Polskiego),
-
propozycji zmiany jakościowej system
awansu zawodowego nauczycieli (Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty).
Podczas spotkania głos zabierali poszczególni członkowie Zespołu,
wypowiadając się na temat funkcjonowania systemu awansu zawodowego
nauczycieli. Zwrócono m.in. uwagę na wpływ awansu zawodowego na
podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz jakość kształcenia.
Zgłoszono też uwagi dotyczące modyfikacji i usprawnienia systemu
awansu zawodowego nauczycieli.
W czasie dyskusji pojawiły się następujące propozycje:
-
konieczność rozważenia możliwości
powierzania nauczycielom posiadającym różne stopnie awansu
zawodowego funkcji koordynatorów lub liderów, którzy będą
wdrażać zmiany w szkołach lub horyzontalnie koordynować
prace zespołu tematycznych, bądź odpowiadać za zadania
przekrojowe, np. wewnętrzny system doskonalenia, szkolny
system programów nauczania, wewnątrzszkolny system
oceniania;
-
szereg zadań szkolnych mogliby
wykonywać najbardziej aktywni nauczyciele, za co
otrzymywaliby dodatkowe wynagrodzenie;
-
koordynacja zadań niekoniecznie powinna
być szczeblem awansu ponad poziom nauczyciela dyplomowanego;
-
usytuowanie w przepisach prawa
dodatkowego stanowiska w szkole mogłoby więc być traktowane
jako awans wewnątrzszkolny (poziomy), ależ też jako
wzbogacenie palety kadry kierowniczej w szkole oraz
budowanie autorytetu nauczyciela. Byłaby to szansa dla
nauczycieli, którzy przez pewien czas chcą się zmierzyć z
kierowaniem istotnym odcinkiem pracy szkoły.
Dyskusja nad awansem zawodowym
nauczycieli stała się inspiracją do uzgodnienia tematu kolejnego
spotkania Zespołu, na którym będzie omawiany status zawodowy
dyrektora szkoły.
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu
zawodowego nauczyciela "Jaki awans zawodowy nauczycieli?"
Awans zawodowy nauczycieli w Europie
na przykładzie Anglii, Austrii, Bułgarii, Portugalii i Łotwy -
prezentacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
Awans zawodowy nauczycieli - przegląd
rozwiązań prawnych w Europie -
prezentacja Instytutu
Badań Edukacyjnych
"System awansu zawodowego nauczycieli -
propozycja zmiany jakościowej" - prezentacja
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
"Jakość pracy nauczyciela" -
prezentacja Związku Nauczycielstwa Polskiego |