powrót   strona główna OSKKO  

OSKKO bierze udział w pracach nad założeniami do nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczyciela.
Trzecie posiedzenie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN
Warszawa, 23 czerwca 2010.


W Ministerstwie Edukacji Narodowej po raz trzeci spotkał się Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczycieli. W posiedzeniu, które odbyło się 23 czerwca, uczestniczyła Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej. Podczas spotkania dyskusja koncentrowała się głównie wokół następujących tematów:

  • Czy powinny się zmienić warunki i procedury awansowania nauczycieli?
  • Jak powinien awansować dyrektor szkoły lub placówki oświatowej?
  • Jakimi sposobami zwiększyć autonomię i skuteczność dyrektora szkoły w motywowaniu kadry nauczycielskiej?
  • W jaki sposób ściślej powiązać awans zawodowy z efektami pracy nauczyciela i z jego zaangażowaniem w pracę całego zespołu?
  • Jak uprościć procedurę awansu (ograniczenie biurokracji)?
  • Jakie inne niż obecnie funkcje może pełnić awans (np. świadczyć o specjalizacji, dodatkowych zadaniach, zobowiązaniach, być na czas określony)?
  • Czy i jaką rolę przy podejmowaniu decyzji o awansowaniu może odgrywać opinia społeczności szkolnej?
  • Jakie - niezależne od systemu awansu - mogą być metody motywowania i nagradzania nauczycieli?
  • Czy i na jakich zasadach, w jakich sytuacjach może grozić utrata posiadanego stopnia awansu (np. postępowanie dyscyplinarne, ocena pracy)?

W trakcie obrad przedstawiono prezentacje dotyczące:

  • obecnie funkcjonującego systemu awansu zawodowego nauczycieli (przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej),
  • charakterystyki awansu zawodowego nauczycieli w wybranych krajach europejskich (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Instytut Badań Edukacyjnych),
  • jakości pracy nauczyciela (Związek Nauczycielstwa Polskiego),
  • propozycji zmiany jakościowej system awansu zawodowego nauczycieli (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty).

Podczas spotkania głos zabierali poszczególni członkowie Zespołu, wypowiadając się na temat funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zwrócono m.in. uwagę na wpływ awansu zawodowego na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz jakość kształcenia. Zgłoszono też uwagi dotyczące modyfikacji i usprawnienia systemu awansu zawodowego nauczycieli.

W czasie dyskusji pojawiły się następujące propozycje:

  • konieczność rozważenia możliwości powierzania nauczycielom posiadającym różne stopnie awansu zawodowego  funkcji  koordynatorów lub liderów, którzy będą wdrażać zmiany w szkołach lub horyzontalnie koordynować prace zespołu tematycznych, bądź odpowiadać za zadania przekrojowe, np. wewnętrzny system doskonalenia, szkolny system programów nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania;
  • szereg zadań szkolnych mogliby wykonywać najbardziej aktywni nauczyciele, za co otrzymywaliby dodatkowe wynagrodzenie;
  • koordynacja zadań niekoniecznie powinna być szczeblem awansu ponad poziom nauczyciela dyplomowanego;
  • usytuowanie w przepisach prawa dodatkowego stanowiska w szkole mogłoby więc być traktowane jako awans wewnątrzszkolny (poziomy), ależ też jako wzbogacenie palety kadry kierowniczej w szkole oraz budowanie autorytetu nauczyciela. Byłaby to szansa dla nauczycieli, którzy przez pewien czas chcą się zmierzyć z kierowaniem istotnym odcinkiem pracy szkoły.

Dyskusja nad awansem zawodowym nauczycieli stała się inspiracją do uzgodnienia tematu kolejnego spotkania Zespołu, na którym będzie omawiany status zawodowy dyrektora szkoły.

Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela  "Jaki awans zawodowy nauczycieli?" 

Awans zawodowy nauczycieli w Europie na przykładzie Anglii, Austrii, Bułgarii, Portugalii i Łotwy - prezentacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji

Awans zawodowy nauczycieli - przegląd rozwiązań prawnych w Europie - prezentacja Instytutu Badań Edukacyjnych

"System awansu zawodowego nauczycieli - propozycja zmiany jakościowej" -  prezentacja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

"Jakość pracy nauczyciela" - prezentacja Związku Nauczycielstwa Polskiego