OSKKO bierze udział w pracach
nad założeniami do nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczyciela.
Drugie posiedzenie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego
MEN
Warszawa, 27 maja 2010.
27 maja 2010 r.
odbyło się spotkanie zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN, które ma
za zadanie przygotowanie propozycji założeń dokumentu dotyczącego
statusu zawodowego nauczycieli. Do prac zaproszono przedstawicieli
organizacji, "dla których istotny jest status zawodowy nauczyciela".
W spotkaniu OSKKO reprezentował Marek Pleśniar (Prezes).
Protokół z posiedzenia Zespołu opiniodawczo – doradczego do spraw statusu zawodowego nauczycieli w dniu 27 maja 2010 r.
Spotkanie prowadziła Pani Lilla Jaroń
- Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. W spotkaniu
uczestniczyli członkowie Zespołu oraz zaproszeni goście, zgodnie
1. Na wstępie Pani Lilla Jaroń – Podsekretarz Stanu w MEN powitała wszystkich zgromadzonych, jednocześnie informując o przyczynie nieobecności na posiedzeniu Zespołu Pani Katarzyny Hall – Ministra Edukacji Narodowej. Następnie omówiła materiały, które zostały przygotowane dla członków Zespołu, tj.: 1) uwagi do protokołu z posiedzenia Zespołu opiniodawczo – doradczego do spraw statusu zawodowego nauczycieli w dniu 24 marca 2010 r. – Pani Lilla Jaroń zadeklarowała, że zgłoszone uwagi zostaną załączone do protokołu; 2) wyniki ankiet dotyczących m.in. tematów, nad którymi członkowie Zespołu chcieliby pracować – najczęstsze wskazania członków Zespołu dotyczyły tematów: „Zakres przedmiotowy Karty Nauczyciela” oraz „Czas pracy nauczycieli”. Jednocześnie osoby, które nie wypełniły jeszcze ankiety poproszone zostały o jej wypełnienie i odesłanie; 3) prezentacja przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na posiedzenie Zespołu w dniu 27 maja 2010 r.; 4) projekt rozporządzenia do ustawy o szkolnictwie wyższym w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, opracowany we współpracy z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego; 5) prezentacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz prezentacja Instytutu Badań Edukacyjnych. Na prośbę Pani Jolanty Lipszyc, przedstawiciela Unii Metropolii Polskich, Pani Lilla Jaroń zadeklarowała, iż materiały będą przekazywane członkom Zespołu również w formie elektronicznej. W tej części spotkania głos zabrał Pan
Sławomir Broniarz, Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego,
który podniósł, iż Związek Nauczycielstwa Polskiego wystosował 12
kwietnia br. pismo, w którym zarzuca, iż przepisy powołujące Zespół
naruszają przepisy ustawy o Radzie Ministrów oraz dobry obyczaj.
Ustanowienie Prezydium Zespołu spośród pracowników Ministerstwa
Edukacji Narodowej jak również odgórne narzucanie tematów spotkań
budzi wątpliwości, czy głos partnerów społecznych będzie brany pod
uwagę. Następnie Pan Sławomir Broniarz odniósł się do projektu
protokołu z posiedzenia Zespołu w dniu 24 marca br. Ograniczenie w
protokole związkom zawodowym stwierdzenia jedynie w postaci pytania,
z pominięciem treści wypowiedzi poszczególnych członków Zespołu,
uznał za niewłaściwe, nieodpowiadające stanowi faktycznemu i
odpowiadające wyłącznie interesom Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Zaapelował jednocześnie, aby posiedzenie było stenografowane, by
protokół oddawał rzeczywisty jego przebieg .Odnosząc się do
wypowiedzi Pana Sławomira Broniarza Pani Lilla Jaroń -
Podsekretarz Stanu w MEN wyjaśniła, iż pisząc zarządzenie w sprawie
powołania zespołu opiniodawczo – doradczego do spraw statusu
zawodowego nauczycieli posłużono się przykładem dobrej praktyki -
takie samo zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej powstało 18
czerwca 2008 r. w sprawie Zespołu opiniodawczo – doradczego do spraw
kształcenia zawodowego. Wówczas nie były kwestionowane przesłanki
powołania tego Zespołu. Szczegółowa odpowiedź w tej sprawie została
przygotowana i Pan Prezes ją otrzyma. Jeśli chodzi o protokół, to
wszystkie uwagi zostaną dołączone do protokołu. Nie jest to
protokół, który jest odtwarzany z taśmy Następnie Pan Sławomir Broniarz, Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego zadał pytanie odnoście porządku spotkania, czy ta dyskusja będzie dotyczyła tylko przedmiotu tych prezentacji czy będzie można odnieść się do genezy, istoty i celowości powołania tego Zespołu.
2. Pani Lilla Jaroń – Podsekretarz Stanu w MEN przedstawiła materiały przygotowane przez MEN, na potrzeby prac Zespołu, które zawierały: 1) pytania na jakie szukamy odpowiedzi w związku z koniecznością opracowania nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczycieli;
2)
proponowany terminarz kolejnych
spotkań i ich tematyka – kolejne spotkanie 23 czerwca 2010 r. godz.
11.00, następne spotkania 21 lipca, 18 sierpnia, dwa spotkania we
wrześniu. Odnosząc się do przedstawionych propozycji
Pan Sławomir Broniarz podniósł, iż Pani Lilla Jaroń - Podsekretarz Stanu
w MEN odpowiedziała, iż jeśli mówimy o nowej Karcie Nauczyciela to
może to być mowa o modyfikacji, pogłębieniu, poszerzeniu, jest to w
tej chwili sprawą otwartą. Każda zmiana ustawy ma swój zakres
przedmiotowy 3) zakres przedmiotowy obecnej ustawy – Karta Nauczyciela i pytania, co powinno być uregulowane w nowej ustawie, co w rozporządzeniach oraz aktach prawa miejscowego jeśli chodzi o jednostki samorządu terytorialnego.
Następnie zostały zaprezentowane dwie prezentacje przygotowane przez: 1) Fundację Rozwoju Systemu Edukacji pt. „Status zawodowy nauczycieli w Europie – wybrane przykłady” – w imieniu Fundacji prezentację przedstawiła Pani Anna Smoczyńska – koordynator Biura Programu Eurydice, 2) Instytut Badań Edukacyjnych pt. „Porównanie międzynarodowe regulacji zawodu nauczyciela” – prezentację w imieniu Instytutu przedstawiła Pani Magdalena Krawczyk i Pani Beata Michalska. Po zakończeniu prezentacji Pan Michał Federowicz – Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych zwrócił się do członków Zespołu z prośbą o sugestie, jakie kraje należałoby wybrać do dalszych obserwacji w celu poznania m.in. ich dynamiki przemian.
3. Kolejnym punktem spotkania była dyskusja członków Zespołu. W tej części głos zabrali:
Pan Piotr Mróz, przedstawiciel
Związku Miast Polskich – podniósł, iż zostało na początku
uzgodnione, że zmiany w Karcie Nauczyciela dobrze byłoby
przeprowadzić.
Pan Marek Pleśniar, przedstawiciel
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty –
wskazał, iż najpierw musimy wiedzieć co chcemy osiągnąć
Pan Sławomir Wittkowicz,
Przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków
Zawodowych – zwrócił uwagę, że § 3 zarządzenia w sprawie
powołania Zespołu bardzo precyzyjnie określa, że mają być
wypracowane założenia nowego dokumentu dotyczącego statusu
zawodowego nauczyciela. Fakt, iż dyskutuje się o niektórych
elementach ustawy z 1982 r. nie jest przesłanką do tego, żeby
budować zupełnie nową ustawę.
Pan Sławomir Broniarz, Prezes
Związku Nauczycielstwa Polskiego – odniósł się do prezentacji,
pożądane byłoby, aby w materiałach znalazła się również Finlandia i
Wielka Brytania. Ponadto zwrócił uwagę na to, że wynagrodzenie nie
jest przywilejem pracownika lecz jego prawem. Podniósł również, iż
poza 1996 r. kiedy w sposób systemowy oświata przeszła do
samorządów, to fakt, że oświata funkcjonuje na dobrym poziomie jest
zasługą nauczycieli. Częścią tych nauczycieli są związki zawodowe.
Krzywdzące jest stwierdzenie, że postępów w edukacji chce tylko
samorząd, dyrektorzy a nie chcą tego nauczyciele. Nie jest prawdą,
że związki zawodowe nie chcą zmian, gdyż powołanie dwóch grup
roboczych nastąpiło z inicjatywy związków zawodowych. Związek
Nauczycielstwa Polskiego dostrzega konieczność zmian w obszarze
warunków pracy, czasu pracy, kształtowania wynagrodzenia, modelu
tego wynagrodzenia, połączenia jakości z poziomem wynagrodzenia i o
tym ma być rozmowa na zespole do spraw wynagrodzeń. Uzasadnienie do
potrzeby wprowadzenia nowej ustawy sprowadza się do tego, że Karta
Nauczyciela była wielokrotnie nowelizowana. Co do legitymacji
społecznej Związek Nauczycielstwa Polskiego przeprowadził referendum
wśród nauczycieli, w którym wzięło udział 259.318 nauczycieli. Za
utrzymaniem dotychczasowego zakresu zadaniowego i kompetencyjnego
Karty Nauczyciela opowiedziało się 255.755 osób, na „ nie”
wypowiedziało się 3.563 nauczycieli. Pan Sławomir Broniarz podniósł,
iż powinno się definiować te obszary, które rzeczywiście zmian
wymagają, które mieszczą się Pan Stefan Kubowicz, Przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” – wskazał, iż potrzebny jest dialog, na końcu musi być jednak konsensus. Nie może być tutaj żadnej uprzywilejowanej grupy. Zespół osiągnie sukces, jeżeli dojdzie do jakichś rozwiązań drogą konsensusu, po wytłumaczeniu wszystkich za i przeciw. Przypomniał również wypowiedź z poprzedniego spotkania, że dla wszystkich problemem są nakłady na oświatę. Obecne nakłady nie są godne oświaty. Wskazał również, że stwierdzenie „nowa Karta Nauczyciela” jest błędne, gdyż nie należy przesądzać, że będzie nowa ustawa. Związki zawodowe nie otrzymały argumentów, które przemawiałyby za zmianą czasu pracy nauczycieli. Zauważył, iż w obszarze tym w każdym kraju rozmowy prowadzone są ze związkami zawodowymi.
Pan Zbigniew Marciniak,
przedstawiciel Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego –
podkreślił, iż w jego opinii spotkanie powinno służyć wymianie
poglądów, argumentów, zaś kwestie negocjowania konsensusu powinny
zostać odłożone na później, jak będą zarysowywały się propozycje
rozwiązań. Zespół ten posiada różnorodną wiedzę Pani Jolanta Lipszyc, przedstawiciel Unii Metropolii Polskich – podzieliła zdanie swojego przedmówcy. Członkowie Zespołu zostali zaproszeni do dyskusji a nie do negocjacji. Dobrze byłoby dyskutować o problemach, a nie o tym, czy mamy prawo do czegokolwiek.
Pan Tadeusz Pisarek, Forum Związków
Zawodowych – odniósł się do wypowiedzi Pana Marka Pleśniara
wskazując, iż awans zawodowy funkcjonuje już dziesięć lat i trudno
znowu jest wszystko zmienić. W związku z tym, że awans zawodowy już
funkcjonuje, należałoby go zmodernizować na tyle, żeby to się
okazało rzeczą potrzebną i pozytywną dla nauczycieli
Pan Michał Federowicz, Dyrektor
Instytutu Badań Edukacyjnych – odniósł się do związku pomiędzy
prezentacjami a tematem spotkania. Wyjaśnił, iż informacje te
pokazują m.in. jak w innych krajach poradzono sobie z pewnymi
problemami, bądź sobie z nimi nie poradzono. W trybie pilnym należy
kontynuować badania w pozostałych krajach, o których na spotkaniu
nie było mowy. Do dnia do 21 lipca będą przedstawione informacje
Następnie Pani Lilla Jaroń –
Podsekretarz Stanu w MEN, zwróciła się z prośbą Czy w Karcie Nauczyciela są takie obszary, co do których jesteśmy zgodni, że powinny być uregulowane? Jaka jest lista koniecznych uregulowań? Co powinno być uregulowane rozporządzeniami? Co powinno być określone przez organ prowadzący? Co powinno być określone przez dyrektora szkoły?
W dalszej części dyskusji głos zabrali następujący członkowie Zespołu:
S. Maksymiliana Maria Wojnar,
przedstawiciel Rady Szkół Katolickich – podniosła,
Pan Zygmunt Puchalski,
przedstawiciel Społecznego Towarzystwa Oświatowego – szkoły
niepubliczne zostały włączone do Karty w niewielkim zakresie. Jedną
z regulacji, którą objęto szkoły niepubliczne jest zrównanie w
awansie zawodowym nauczycieli szkół niepublicznych z nauczycielami
szkół publicznych. Awans zawodowy nie do końca się sprawdził i
należy poprawić go jakościowo. Jeśli chodzi o przygotowanie nowych
nauczycieli do pracy wydaje się, że bezwzględnie potrzebny jest
okres adaptacyjny ok. rocznej praktyki
Pani Zofia Stypińska,
przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – podniosła, iż
- elastyczności zatrudniania – dotyczy to w szczególności szkół zawodowych, - doskonalenia zawodowego nauczycieli, pewnej obligatoryjności w tym zakresie, - awansu zawodowego nauczycieli, być może należy go wydłużyć, odbiurokratyzować, po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego wprowadzić mechanizm, który umożliwi sprawdzanie co 5 lat, czy nauczyciel utrzymuje swój poziom kompetencji zawodowych. Jednocześnie Pani Zofia Stypińska zwróciła się z pytaniem do dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, czy możliwe byłoby przygotowanie ekspertyzy, czy w innych krajach ocenia się tylko samo wykształcenie przy przyjmowaniu do zawodu nauczyciela, czy są wymagane jeszcze jakieś dodatkowe kompetencje. Być może należałoby rozważyć możliwość wprowadzenia prawa wykonywania zawodu. Pan Sławomir Broniarz, Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego – ponownie wskazał, iż Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie opiniuje pomysł tworzenia nowej ustawy. Należy dać szansę pracy powołanym zespołom roboczym, których efekty pracy powinny zostać wykorzystane w pracach Zespołu. Jednocześnie zwrócił uwagę, że Karta Nauczyciela nie odnosi się do sposobu kształcenia nauczycieli, jakości kadry kierowniczej i sposobu jej wyłaniania. Od wielu lat Związek apeluje o zmianę systemu naboru do zawodu nauczyciela.
Pan Krzysztof Baszczyński,
przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego – Pan Stefan Kubowicz, Przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” – wyjaśnił swoją wcześniejszą wypowiedź, iż nie chodziło w niej, aby negocjacje prowadzone były na Zespole, lecz na poziomie gminy. Jednocześnie poparł pomysł rocznej praktyki przed rozpoczęciem kariery nauczyciela. Odnosząc się do pomysłów wydłużenia awansu zawodowego, wskazał na problemy z tym związane, np. wysokość emerytury nauczycielskiej, im później nauczyciel będzie otrzymywał wyższą płacę tym niższą będzie miał emeryturę. Kolejny raz zaapelował, iż konieczne jest zwiększenie środków na oświatę.
Pan Sławomir Wittkowicz,
Przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków
Zawodowych – podniósł, iż Karta Nauczyciela jest dokumentem,
który w miarę całościowo reguluje pragmatykę służbową oraz elementy,
które mogłyby zostać zawarte
Pani Jolanta Lipszyc,
przedstawiciel Unii Metropolii Polskich – zaapelowała do
przedstawicieli związków zawodowych, aby nie blokowali dyskusji. Nie
należy kategorycznie wypowiadać się, że Karta Nauczyciela ma zostać,
gdyż być może wniosek będzie taki, że Karta Nauczyciela powinna
zostać zlikwidowana. Dyskusja ta prowadzona jest wokół przywilejów
nauczycieli, ich ochronie, natomiast warto dyskutować o prawach Pan Sławomir Broniarz, Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego – odnosząc się do wypowiedzi przedmówczyni wskazał, iż to strona związkowa apeluje o dyskusję o kwestiach fundamentalnych. Pani Krystyna Starczewska, przedstawiciel Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej – podniosła, iż w pierwszej kolejności należy rozmawiać o wymaganych kwalifikacjach przy przyjmowaniu nauczycieli do pracy. Wydaje się, że głównym problemem edukacji w Polsce jest złe kształcenie nauczycieli. W Karcie Nauczyciela powinien być zawarty wymóg, że do pracy w zawodzie nauczyciela będzie można wyłącznie przyjąć osoby, która mają roczny staż pracy nauczycielskiej w wybranych, bardzo dobrych szkołach. Szkoły mogłyby wówczas konkurować ze sobą, żeby stać się szkołami ćwiczeń. Wprowadzając taki zapis do Karty Nauczyciela wywieramy nacisk na szkoły wyższe, które przed wydaniem dyplomu będą musiały zorganizować roczny staż. Dopiero po dyskusji nad kwalifikacjami można rozpocząć dyskusję nad awansem zawodowym nauczycieli, przywilejami nauczycieli. Pani Krystyna Starczewska zaproponowała, aby spotkanie Zespołu dotyczące awansu zawodowego nauczycieli rozpocząć od kwestii wymagań kwalifikacyjnych. W ten sposób osiągniemy warunki jak najlepszego kształcenia dzieci oraz pewne gwarancje dla nauczycieli dobrze przygotowanych do pracy. Pani Lilla Jaroń – Podsekretarz Stanu w MEN przyjęła wniosek, aby kolejne spotkanie poświęcone awansowi zawodowemu zostanie poszerzone o aspekt wymagań kwalifikacyjnych. Pan Marek Pleśniar, przedstawiciel Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty – wskazał, iż z ustawy – Karta Nauczyciela robiony jest fetysz. Przedstawiciele związków zawodowych nie chcą zmiany nazwy tej ustawy, jednak gdyby wszystko zostało zmienione w tej ustawie a pozostałaby tylko nazwa, to i tak ta zmiana dokonałaby się. W opinii Pana Marka Pleśniara być może należałoby wprowadzić nie Kartę Nauczyciela lecz Kartę Ucznia i z tego dokumentu wyjść, co należy dostarczyć uczniowi, kto ma go uczyć, w jaki sposób, jak ma być do tego przygotowany i jak mu za to zapłacimy, żeby dobrze pracował. Karta Nauczyciela powinna być jednym z narzędzi otwarcia zawodu nauczyciela. Nie należy ograniczać dostępu do zawodu, dostęp do zawodu powinien być otwarty i atrakcyjny. Pan Wiktor Jędrzejec, przedstawiciel Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zwrócił się do związków zawodowych, iż skoro są strony zainteresowane Kartą Nauczyciela, to niewątpliwie należy o niej rozmawiać. Zauważył także, iż na chwilę obecną celem Zespołu nie jest chęć zmiany, czy zastąpienia obecnie istniejącej Karty nauczyciela, a jedynie potrzeba merytorycznej dyskusji w jej obszarze. W jego odczuciu najistotniejszą kwestią jest jakość. Jakość determinuje wszystkie kwestie, o których mówiła strona związkowa. Czas pracy, płace dają w efekcie końcowym jakość tej pracy. Pan Wiktor Jędrzejec wskazał, iż reprezentuje szkoły artystyczne, gdzie przede wszystkim liczy się jakość. Ludzie, którzy pracują w tych szkołach mają pasję, która nie zmieści się w żadnym dokumencie prawnym. Istotnym elementem w dyskusji o czasie pracy i wynagrodzeniach nauczycieli powinna być niewątpliwie jakość kształcenia. Zaapelował raz jeszcze do członków Zespołu, by ten element nierozłącznie towarzyszył podstawowym sprawom związanym z wynagrodzeniem i czasem pracy nauczyciela. Pan Piotr Mróz, przedstawiciel Związku Miast Polskich – podsumował, iż dochodzimy do bardzo istotnych wniosków, jeżeli mówimy o jakości. Ta projakościowość działań powinna przyświecać w pracach nad ustawą. Podkreślił, iż obecnie w odczuciu wielu osób Karta Nauczyciela jest dla nauczyciela słabego. Po zakończeniu prac powinniśmy mieć Kartę Nauczyciela dla nauczyciela dobrego.
4. Następnie głos zabrała Pani
Lilla Jaroń – Podsekretarz Stanu w MEN. Podsumowała
dyskusję wskazując, iż z wypowiedzi dotyczących Karty Nauczyciela
wynika, że powinniśmy osadzić zmiany w tym dokumencie bazując na
pryncypialnym celu strategicznym jakości kształcenia. Zatem
pośrednio powinniśmy mówić o jakości pracy nauczyciela. Jeśli chodzi
Jednocześnie zwróciła się do
przedstawicieli Związku Nauczycielstwa Polskiego |