OSKKO bierze udział w pracach
nad założeniami do nowej ustawy regulującej status zawodowy nauczyciela.
Pierwsze posiedzenie Zespołu Opiniodawczo-Doradczego
MEN
Warszawa, 24 marca 2010.
24 marca 2010 r.
odbyło się spotkanie zespołu Opiniodawczo-Doradczego MEN, które ma
za zadanie przygotowanie propozycji założeń dokumentu dotyczącego
statusu zawodowego nauczycieli. Do prac zaproszono przedstawicieli
organizacji, "dla których istotny jest status zawodowy nauczyciela".
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele OSKKO: Joanna Berdzik
(Prezes) i Marek Pleśniar (Dyrektor Biura). Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall przedstawiła zarys prac nad zmianami Karty Nauczyciela. Powiedziała m.in.: Uważam, że nauczyciele zasługują na nowoczesną, napisaną przejrzystym językiem Kartę Nauczyciela. Niech stworzenie takiego dokumentu będzie naszym wspólnym celem - powiedziała minister edukacji narodowej Katarzyna Hall na dzisiejszym (24 marca) spotkaniu nowo powołanego Krajowego Zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli. - O tym, co miałoby się znaleźć w nowym dokumencie, zdecydują członkowie zespołu. To oni w toku wspólnych prac wypracują propozycje założeń do zmian prawnych - podkreśliła minister Katarzyna Hall.
Zadania stojące przed Zespołem.
Podstawowe pytania, jakie stoją teraz przed członkami zespołu to:
Minister Edukacji przedstawiła powody, dla których warto pomyśleć o Karcie Nauczyciela od nowa. Na przestrzeni lat KN przechodziła zmiany:
W tym czasie zmieniało się całe prawo oświatowe. M.in zmieniły się:
Szkoła realizuje nowe zadania:
rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych
uczniów, a także prowadzenie zajęć edukacyjnych odpowiednio do
zdiagnozowanych potrzeb, praca zespołowa nauczycieli na rzecz
realizacji programów ukierunkowanych na zaspokajanie indywidualnych
potrzeb uczniów oraz rozwijanie ich zdolności i talentów, współpraca
z podmiotami i instytucjami zewnętrznymi wobec szkoły. Model I –Pragmatyki zawodowej. Tak jak obecnie ustawa może regulować zagadnienia:
Model II –ustawa o zawodzie. Podobnie jak w ustawach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, o pracownikach samorządowych, o służbie cywilnej można przyjąć model zawierający:
Może też powstać inny model.
Określenie zakresu ustawy jest na początku prac najważniejszym
zadaniem. Najważniejsze pytania o kształt systemu awansu to:
Należy zadać sobie pytanie, czy
rozbudowywać obecny system, czy budować cały system od nowa i
następnie drogę przejścia do niego. Szkoły pracują inaczej niż przed laty. Zapewniają więcej opieki w edukacji przedszkolnej, w szkołach podstawowych, w szkołach i ośrodkach specjalnych. Szersza jest oferta pomagająca uczniom przezwyciężać trudności oraz rozwijać ich zdolności i zainteresowania. Mamy więcej zindywidualizowanej pracy z uczniem na wszystkich etapach edukacyjnych. Adekwatnie do tych potrzeb trzeba organizować pracę nauczycieli. Następujące kwestie wymagają rzetelnego namysłu i przyjęcia wstępnych założeń:
Podczas swych prac zespół zbada jakie inne ważne pytania trzeba jeszcze postawić. Kogo ma obejmować nowa Karta
Nauczyciela?
Stan obecny: Grupy nauczycieli, których status regulowany jest w ograniczonym zakresie przepisami ustawy Karta Nauczyciela:
Odbyła się dyskusja. Stefan Kubowicz (KSOiW NSZZ "Solidarność"): zapytał o prace zespołu do spraw badania czasu pracy nauczyciela - powołanym w porozumieniu z Komisja Trójstronną. Zaapelował do samorządów, aby się upomniały o pieniądze na oświatę. Zwrócił uwagę na potrzebę zmian w Art. 42 KN. Przypomniał że Karta jest "dzieckiem solidarności". Zaapelował o stosowanie KN w szkołach niepublicznych. Sławomir Wittkowicz (FZZ) spytał o los prac zespołu ds. wynagrodzeń i zespołu ds. czasu pracy nauczycieli. Zaproponował dodać do zakresu prac zagadnienie „warunki pracy nauczycieli”. Wojciech Starzyński (STO) wyraził "satysfakcję, ze się podejmuje to bardzo trudne wyzwanie, które należało podjąć już dawno. Jest potrzeba napisania nowego aktu prawnego – to nie ulega żadnej wątpliwości. Nowa ustawa jest dla dwóch środowisk – dla nauczycieli, ale i dla OP". Zwrócił uwagę na trudność aspekt statusu nauczyciela jako pracownika samorządowego i urzędnika państwowego. Stwierdził, że wkraczamy w poważną dyskusję „jak ma wyglądać społeczeństwo obywatelskie”. Marek Olszewski (ZGW) wyraził zadowolenie, ze podjęto prace i rozmowy na temat KN. Jest to "najważniejsza podjęta przez MEN dyskusja". Joanna Berdzik (OSKKO) powiedziała, że Stowarzyszenie reprezentuje środowisko dyrektorów szkół ale i środowisko nauczycielskie, Z jednej strony jesteśmy pracodawcami, z drugiej nauczycielami. Są aspekty KN utrudnia zarządzanie szkołą, niepoprawiające jakości jej pracy. Trzeba na Kartę spojrzeć niezależnie od jej historii. Danuta Koradecka (CIOP) powiedziała że postrzega KN jako ustawę adresowaną do edukacji. Korzystać z niej będą także uczniowie, bo ustawa ta reguluje warunki przekazywania uczniom wiedzy. Rudolf Borusiewicz ( ZPP) podzielił pogląd, że to narzędziem skierowane na ucznia. w realizacji obowiązku wobec małych obywateli, organy prowadzące, nauczyciele, dyrektorzy są narzędziem państwa. Sławomir Broniarz (ZNP) podkreślił że Karta reguluje pracę nauczycieli. Prace zespołu to "okazja by usiąść wspólnie i usłyszeć wszystkie strony". Patrząc np. na "godzinę karcianą" widać przyczynek do debaty nad pensum nauczycieli. Wyraził obawę, że mamy do czynienia z próbą zmniejszenia liczby nauczycieli objętych Kartą. Pytał także o efekty prac poprzednio powołanych w MEN zespołach zajmujących się podobnymi kwestiami. Katarzyna Hall odniosła się krótko do wypowiedzi przedmówców. Zgodziła się z pomysłem uzupełnienia pytań do dyskusji o propozycję OSKKO - usytuowanie dyrektorów w systemie, sposób zarządzania szkołą, oraz o propozycję związków zawodowych ws. warunków pracy nauczycieli. Następnie
przedyskutowano tematykę prac najbliższego zebrania Zespołu oraz
ustalono jego termin.
|