Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w sprawie:
|
Ad.1. Stowarzyszenie wyraża uznanie dla
przyjętego w projekcie ww. ustawy sposobu ustalania regulaminu konkursu na
stanowisko dyrektora – zgodnie z Art. 36a, ust. 7a, tj. w brzmieniu: Minister
właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia,
regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz tryb pracy
komisji konkursowej, uwzględniając w szczególności sposób ogłaszania konkursu
oraz sposób nadzorowania prawidłowości postępowania konkursowego przez organ
prowadzący szkołę lub placówkę.
Widzimy w takim rozwiązaniu dążenie do ujednolicenia zasad konkursów, a
jednocześnie realizację oczekiwań środowiska oświatowego i klientów szkoły.
Ad.2. Stowarzyszenie pragnie wyrazić
postulaty kadry kierowniczej oświaty dotyczące treści przyszłego rozporządzenia
określającego regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki
oświatowej. Chcemy włączyć się w prace w prace nad tym rozporządzeniem, służąc
twórcom konsultacjami w tej sprawie. Leży nam na sercu wypracowanie dokumentu
zapewniającego demokratyczny proces wyboru dyrektorów szkół. Liczymy na to, że
nowe regulacje prawne umożliwią powierzanie stanowisk osobom posiadającym
najlepsze kompetencje do kierowania placówkami oświatowymi.
Postulujemy przede wszystkim:
Jawność i bezwzględną rozstrzygalność konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
lub placówki.
Wyjaśnienie:
a) Przez jawność rozumiemy taką organizację konkursu, by rozmowę konkursową,
podczas której kandydaci przedstawiają swoje koncepcje prowadzenia placówki i
odpowiadają na pytania komisji, mogli obserwować wszyscy zainteresowani
przebiegiem konkursu. Jesteśmy przy tym za utrzymaniem tajnego głosowania
członków komisji.
Uznajemy jawność i obecność obserwatorów za gwarancję demokratycznej idei
konkursu – by wygrywał najlepszy, najbardziej kompetentny kandydat. Jawność i
obecność innych niż członkowie komisji obserwatorów daje naszym zdaniem również
gwarancję obiektywizmu i bezstronności komisji.
b) Przez bezwzględną rozstrzygalność konkursów rozumiemy przyjęcie takich
rozwiązań, by brak jednoznacznego wyniku konkursu nie stwarzał konieczności
powierzania stanowiska dyrektora przez pozakonkursowe gremia. Konkurs zawsze
powinien wyłonić zwycięskiego kandydata.
Zgłaszamy także dalsze oczekiwania środowiska
oświatowego dotyczące regulaminu konkursowego:
1. Proponujemy wprowadzenie obligatoryjnego uwzględnienia w koncepcjach
prowadzenia szkoły aktualnego programu jej rozwoju.
2. Widzimy potrzebę ustalenia wymagań dotyczących członków komisji konkursowych
3. Dostrzegamy również możliwość zaniechania przeprowadzania konkursu w
sytuacji, gdy dyrektor kończący kadencję otrzymał najwyższą ocenę pracy.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty deklaruje wolę
współpracy i chęć włączenia się w proces kreowania zmiany zarówno na etapie
tworzenia rozporządzenia, jak i na etapie konsultacji.