Uchwała Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej OświatySprawa: Ocena projektu rządowego programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” |
Prezes Rady Ministrów, Minister Edukacji Narodowej,
Przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP
media
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty po analizie rządowego programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” z przykrością stwierdza, ze program ten nie spełnia oczekiwań środowiska kadry kierowniczej w zakresie eliminowania zjawiska agresji i innych niepożądanych zachowań uczniów.
Po zapoznaniu się, OSKKO w pełni popiera OCENĘ PROJEKTU RZĄDOWEGO PROGRAMU „ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE” opracowaną przez INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH http://www.isp.org.pl/.
W szczególności zwracamy uwagę na
fragment oceny ISP:
WNIOSKI I REKOMENDACJE
Przedstawiony rządowy projekt programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” nie buduje wiarygodności polskiej polityki oświatowej. Polityki, która powinna być prowadzona „ponad podziałami partyjnymi” oraz powinna koncentrować się na mądrym i wytrwałym poprawianiu oraz doskonaleniu, podjętych w 1999 roku, reform strukturalnych i programowych polskiej oświaty. Nie warto, ani nie da się centralnie sterować działaniami w każdej szkole, natomiast pożądane jest by przede wszystkim:
mądrze nadzorować, czyli przykładać dobry wzorzec do osiągnięć konkretnych szkół,
nagradzać dobre szkoły za osiągnięcia,
motywować i wspierać słabsze szkoły za pomocą instrumentów głównie merytorycznych (sprawdzone programy, pomoc metodyczna, pomoc różnego rodzaju specjalistów).
dbać o prowadzenie rzetelnej obserwacji rezultatów wychowawczych (zewnętrzne, reprezentatywne badania ewaluacyjne),
wspierać podstawowe badania w zakresie nowatorskich metod dydaktycznych i wychowawczych, i ich wdrożenia do praktyki szkolnej.
Prezentowane w rządowym projekcie propozycje wymagają w szczególności:
doprecyzowania przedmiotu, a wiec zakresu zjawisk, którego ma dotyczyć program i dopasowania do niego proponowanych działań,
uwzględnienia zróżnicowania sytuacji społeczno-kulturowej środowisk szkolnych,
zapewnienia w szerszym, rzeczywistym zakresie autonomii różnych partnerów społecznych programu, przede wszystkim nauczycieli, rodziców i uczniów w realizowaniu celów dydaktycznych i wychowawczych szkoły.
Przedstawiony rządowy projekt wymaga ponadto szczegółowej redakcji. Obszerny, ponad 50 stronicowy12 projekt jest dokumentem nieprzyjaznym dla czytelnika. Niestarannie zredagowany, sprawia wrażenie mechanicznej kompilacji wielu opracowań o różnorakim charakterze: urzędniczych, eksperckich, badawczych, prawniczych.
Upowszechniony na oficjalnej stronie Ministerstwa Edukacji i rozesłany do 165 instytucjonalnych adresatów daje wrażenie lekceważącego stosunku jego autorów do odbiorców, a co za tym idzie, fasadowego trybu społecznych konsultacji.
[1] Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty www.oskko.edu.pl jest największą w Polsce organizacją zrzeszającą osoby zaangażowane w zrządzanie oświatą. Obecnie OSKKO ma 2300 członków rzeczywistych, 9000 korespondentów, ok. 32 000 sympatyków – czytelników mediów elektronicznych OSKKO. OSKKO jest organizatorem Kongresu Zarządzania Oświatą www.oskko.edu.pl/kongres/
Kontakt: OSKKO, (089) 527-20-52, kom 0513-057-830, email oskko@oskko.edu.pl