Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
kadry Kierowniczej Oświaty w sprawie rządowego programu wyrównywania warunków
startu szkolnego uczniów „Wyprawka szkolna"
|
Uznając za zasadny i słuszny podjęty w 2002 roku rządowy
program wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów „Wyprawka szkolna”, który
umożliwił wielu polskim dzieciom naukę w szkole w warunkach spokoju i
bezpieczeństwa finansowego, a także uczynił radośniejszym szkolny start
siedmiolatków, nie sposób nie zauważyć, iż ubiegłoroczna akcja przebiegała w
atmosferze niepotrzebnych nieporozumień i pośpiechu.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty popierając podjętą przez
MENiS decyzję o powtórzeniu programu w roku 2003 chciałoby włączyć się w
przygotowania do programu na etapie opracowywania koncepcji działania i
procedur.
Analizując ubiegłoroczne zasady udzielania pomocy w formie wyprawki szkolnej
wydaje się, że prawidłowości przebiegu akcji nie służył bardzo krótki czas
dzielący moment podjęcia decyzji o jej rozpoczęciu i wymagany przez przepisy
czas jej realizacji. Akcji nie pomogły również pojawiające się wielokrotnie
niejasności w rozumieniu swoich zadań przez szkoły, ośrodki pomocy społecznej,
czy samorządy.
Tegoroczna akcja będzie prostsza od poprzedniej, ponieważ będzie towarzyszyła
nam wiedza wynikająca z doświadczenia. By uniknąć niedogodności i znacznie
uprościć procedury, proponujemy, by już na etapie planowania działań wziąć pod
uwagę następujące wnioski:
1. Wyłanianie dzieci, rozpoczynających naukę w klasie I w roku szkolnym 2003/2004 należy przeprowadzić najpóźniej w kwietniu, aby możliwe było szybkie ustalenie szkół obwodowych i obowiązujących tam podręczników. Dzieci te, w związku z innymi przepisami, już są przecież do obwodów szkól przypisane, wiec proces ten nie powinien przysparzać szkołom, czy ośrodkom pomocy większych problemów
2. W związku z planowanym objęciem pomocą dzieci z niższego rocznika- rozpoczynających obowiązek edukacyjny rok wcześniej, (a więc obecnych pięciolatków), należy jak najwcześniej rozpocząć proces ustalania ich obwodów - także przedszkolnych - celem możliwie najszybszego zebrania informacji o podręcznikach obowiązujących w palcówkach, do których uczęszczać będą objęte pomocą pięciolatki.
3. Kryteria wyboru dzieci siedmioletnich zostały ustalone ściśle w Rozporządzeniu MENiS z dnia 9 lipca w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy uczniom podejmującym naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2002/2003. Jednak jeśli pomocą ma być objęta także część (ale tylko część ) spośród przyszłorocznych sześciolatków, wydaje się koniecznym ustalenie kolejnych (bardziej szczegółowych) kryteriów, aby tę część - spośród większej liczby potrzebujących - wyłonić.
Terminy przeprowadzania kolejnych etapów programu należy przesunąć na okres przedwakacyjny (maj, czerwiec), aby pozostawić czas na konsultacje i współpracę wszystkim podmiotom włączonym w przeprowadzanie akcji. Przesunięcie terminu pozwoli jednocześnie uniknąć dublowania zakupów przez niepewnych rodziców oraz instytucje. Należy uczynić maj miesiącem dokonywania wszelkich związanych z akcją formalności (wnioski zainteresowanych, spisy podręczników, posiedzenia komisji ds. pomocy - czy w szkole, czy ośrodkach), natomiast czerwiec miesiącem działania – zamawiania podręczników oraz zakupów obejmujących pozostałą część wyprawki.
Zespół opracowujący: Joanna Berdzik -
przewodniczący, Beata Domerecka, Iwona Sobka.