Szanowny Panie: Prezesie Rady Ministrów.
Szanowni Państwo: Ministrze Edukacji Narodowej, Ministrze Zdrowia,
Ministrze Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Posłowie,
Senatorowie. Samorządowcy. Rodzice, rodziny nauczycieli i opiekunów
dzieci. Media.
W obliczu
kryzysowej sytuacji oświaty, zagrożenia brakiem kadry pedagogicznej
i administracyjnej, wobec wchodzących w życie zmian kadrowych w
resorcie edukacji, my – dyrektorzy szkół, nauczyciele – liderzy,
działacze oświatowi, zwracamy się z apelem o pilne zmiany
postępowania państwa w celu zapewnienia bezpiecznego i pożytecznego
pobytu dzieci w szkołach i przedszkolach.
Jako
kadra kierownicza oświaty, specjaliści kształceni w duchu planowego
działania, przygotowani na sytuacje kryzysowe, z niepokojem
obserwujemy brak inicjatywy państwa, sprawiający, że ponad 4,5
miliona polskich dzieci stało się uczestnikami ryzykownego
eksperymentu – nieprzemyślanego, źle zaplanowanego powrotu uczniów
do szkół we wrześniu br., w czasie epidemii COVID-19, co zmierza do
jesiennego kryzysu edukacji, odebrania uczniom szansy na w miarę
normalną edukację do końca bieżącego roku.
Zwracamy
się do władz oświatowych o dostosowanie wysiłków państwa do
dzisiejszej sytuacji oświaty. Zadajemy publicznie pytania, jakie
powinien sobie zadać człowiek odpowiedzialny za kształcenie i
bezpieczeństwo uczniów. Rekomendujemy niezbędne i pilne działania w
celu naprawy sytuacji. Poniższy wykaz jest poważnym oskarżeniem,
lecz także szansą na przemyślenie dalszego postępowania.
Zarzucamy resortom edukacji i zdrowia:
-
Nieuwzględnienie stanowisk i badań polskich naukowców, w tym
m.in. Polskiej Akademii Nauk, Interdyscyplinarnego Centrum
Modelowania Uniwersytetu Warszawskiego (ICM), w sprawie prognoz
i zaleceń wobec edukacji od września 2020 r. Mówiły one
wyraźnie, że rozpoczęcie roku szkolnego polegające na beztroskim
powrocie wszystkich uczniów do szkół zaowocuje gwałtownym
wzrostem liczby zachorowań. Może dziś sytuacja byłaby lepsza,
lecz nie jest - po wakacyjnym rozluźnieniu zasad bezpieczeństwa.
-
Nieuwzględnienie sierpniowego stanowiska OSKKO w sprawie
bezpiecznego planu działań na wrzesień 2020 r., polegającego
na powrocie klas 4-8 dopiero po okresie 14 dni po 1 września,
tj. po swoistej powakacyjnej kwarantannie oraz zapewnieniu
tym uczniom edukacji zdalnej, a ich rodzicom zasiłków na ten
czas.
-
Zaniedbanie przygotowań platformy edukacji zdalnej,
koniecznej w sytuacji zamykania szkół wskutek pojawienia się
zakażeń kadry i uczniów. Nie zrobiono w tej sprawie nic.
-
Niepodjęcie prac nad dostosowaniem podstaw programowych
przedmiotów szkolnych do wyzwań współczesności oraz sytuacji w
jakiej się znaleźliśmy po wybuchu epidemii. Podstawy programowe
były powszechnie krytykowane już w ubiegłych latach za
przeładowanie treściami, chaotyczność. Dziś to przeładowanie
oznacza całkowitą niemożliwość realizacji w sytuacji
utrudnionego kształcenia w szkołach i domach.
-
Brak konstruktywnego przywództwa i strategii edukacji. Kadra
kierownicza i nauczyciele są pozbawieni partnerskiego wsparcia,
zdemotywowani, rodzice są niedoinformowani i pełni obaw. Brakuje
jakiejkolwiek strategii edukacji w krótkim i długim zakresie.
-
Pozostawienie szkół i ich kadry samotnymi, wobec braku planu
działań, braku środków przeznaczonych na chociażby podział klas
na grupy, tak jak to się czyni w innych państwach Europy.
Nauczyciele pytają, czy zapewnimy im podstawowe środki
BHP – ochronę osobistą, regularne badania na
obecność wirusów. Czy powstał plan zapewnienia takiej opieki
nad nauczycielami, dziećmi i ich rodzinami? Czy nauczyciele będą
regularnie badani?
Wobec powyższych, poważnych zaniedbań, rekomendujemy natychmiastowe
działania:
-
Wprowadzenie autonomii szkół w decydowaniu przechodzeniu na
edukację zdalną i hybrydową, inną bez oczekiwania na opinie
SANEPID. Widzimy rosnącą bezradność instytucji zewnętrznych
wobec potrzeby pilnego reagowania dyrektorów na informacje o
zakażeniach uczniów, nauczycieli i rodziców. Należy umożliwić
dyrektorom szybkie reagowanie w tych sprawach.
-
Nadal
popieramy umożliwienia rodzicom samodzielnej edukacji w domu,
gdy rodzice są w stanie podjąć taki wysiłek – we współpracy ze
szkołą. Uniemożliwianie im tego jest niedemokratyczne i czasem
nieludzkie, np. wobec szczególnych potrzeb społecznych czy
słabego zdrowia i narażenia dziecka na zakażenie w szkole.
-
Natychmiastowe podjęcie (już spóźnionych) działań w celu
zmiany nierealistycznych podstaw programowych – z
uwzględnieniem konsultacji społecznych na szeroką skalę. Zajmie
to kilka miesięcy, lecz w sytuacji kryzysowej wystarczy na
początek danie inicjatywy nauczycielom.
-
Podział klas na mniejsze grupy oraz wprowadzenie - w miarę
możliwości zasady spotykania uczniów z tylko jednym
nauczycielem. Na to muszą się znaleźć środki. Wobec
oburzającej rozrzutności Państwa w innych sferach, nie widzimy
usprawiedliwienia dla zaniechań w tak ważnej dziedzinie jak
edukacja przyszłych pokoleń.
-
Pilne zapewnienie szkołom sprzętu do transmisji lekcji:
kamer, mikrofonów, modemów, kont internetowych. Nadchodzą liczne
zamknięcia szkół w obliczu zakażeń, odnosimy wrażenie całkowitej
niefrasobliwości systemu edukacji wobec tego zjawiska.
-
Pilny powrót do prac nad nowoczesną i wydajną platformą edukacji
zdalnej. Padały takie obietnice – nie pozostało po nich nic.
-
Zapewnienie wsparcia psychologicznego i społecznego uczniów.
Tymczasem brak środków na zajęcia dodatkowe i wsparcie.
Jednocześnie w lutym br. ogłoszono że Polska zajęła drugie,
niechlubne miejsce w liczbie samobójstw dzieci i młodzieży w
Europie. Retorycznym jest pytanie – czy dziś ta sytuacja uległa
poprawie.
-
Konieczne zapewnienie i ulepszenie „gorącej linii” szkoły z
Sanepidem. W sprawie decyzji o zmianie sposobu pracy szkoły
w wypadku zakażeń szkoła musi działać natychmiast. Nadal
odnotowujemy utrudniony kontakt z przepracowanymi urzędnikami.
Spodziewamy się pogorszenia tej sytuacji, wobec obecnej sytuacji
epidemiologicznej.
-
Wystosowanie środków finansowych na zatrudnianie nauczycieli na
zastępstwa, w tym zmiana prawa, umożliwiająca zatrudnienie
na umowy - zlecenia nauczycieli na świadczeniu kompensacyjnym.
Prawdą jest zarówno to, że dzieci mniej ulegają zachorowaniom,
jak i to, że roznoszą one zakażenie, co skutkuje rosnącymi
niedoborami kadrowymi w szkołach. Zgadzamy się z potrzebą
uczęszczania dzieci do szkół, ale w takim razie musimy mieć
pracowników.
-
Uruchomienie zupełnie nowych działań, w koordynacji ze
szkolnictwem wyższym – zaangażowania studentów kierunków
pedagogicznych do pomocy w opiece i kształceniu w szkołach i
przedszkolach, w których z dnia na dzień ubywa nauczycieli –
odchodzących, objętych kwarantanną i chorych. Akcja wolontariatu
i podobnych działań pod opieką nauczycieli szkół wyższych byłaby
bardzo pomocna. Powołanie nauczycielskie zaczyna się już na
studiach i pora to udowodnić.
-
W
takiej sytuacji edukacja potrzebuje szczególnie kompetentnych
kadr przywódczych. Osób na stanowiskach ministerialnych i
kuratoryjnych o najwyższych kwalifikacjach w dziedzinie
zarządzania oświatą i pedagogiki. To również poddajemy pod
rozwagę, w nadziei na najwyższe poczucie odpowiedzialności
Prezesa Rady Ministrów. Jest jeszcze czas na decyzje w tej
sprawie, a odpowiedzialność za kierowanie edukacją państwa spada
wprost na władze tegoż.
-
Pierwszą decyzją nowego
resortu edukacji, tworzonego aktualnie przez rząd, powinno być
wznowienie realnych konsultacji społecznych stanowionego
prawa. Aktualnie MEN pozbawiony jest sprzężenia zwrotnego z
zarządzanym przez siebie obszarem – nie zna całej prawdy o
oświacie i nie próbuje jej poznać. Stanowi to podstawową
przyczynę popełnianych błędów i nietrafnych decyzji.
Mamy
poważne zarzuty i istotne oczekiwania. Muszą paść, ponieważ tego
wymaga od nas odpowiedzialność za edukację i bezpieczeństwo dzieci i
młodzieży oraz pracowników szkół.
Apelujemy
niniejszym do sumień i wyobraźni, o skierowanie wysiłków Państwa na
wsparcie dzieci i młodzieży, ich rodzin w taki sposób, aby mogły
uzyskać warunki do dobrej i bezpiecznej edukacji. Z całą
odpowiedzialnością odradzamy dalsze zaniechania państwa.
Pozostajemy do dyspozycji, z poważaniem:
Ponad
6500 członków Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej
Oświaty.
Zarząd
OSKKO
|