Stanowisko OSKKO z dnia 29 kwietnia 2008 w sprawie
przeprowadzonego w obecnym roku szkolnym egzaminu gimnazjalnego - części
humanistycznej
|
Minister Edukacji Narodowej,
media
1. Program nauczania jest realizowany w przypadku gimnazjum w okresie trzyletnim, a zatem w przypadku tegorocznych klas trzecich gimnazjalnych nie do dnia egzaminu gimnazjalnego (22 kwietnia br.) lecz do końca zajęć lekcyjnych w bieżącym roku szkolnym.
a. Termin egzaminu gimnazjalnego
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Rozdział 4
§ 33. 1. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".
b. Termin zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych
Rozporządzenie MENiSz dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego. § 2 l. W szkołach, z zastrzeżeniem ust. 2-4, zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą w najbliższy piątek po dniu 18 czerwca.
2. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 10 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi
zmianami) Minister Edukacji Narodowej określił standardy wymagań będące
podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów rozporządzeniem z dnia 10
sierpnia 2001 r. (Dz. U. Nr 92, poz. 1020, z 2003 r. Nr 90, poz. 846 oraz z
2007 r. Nr 157, poz. 1102), które powinno współgrać z propozycjami
standardów sprawdzianu i egzaminów opracowanych przez Centralną Komisję
Egzaminacyjną zgodnie art. 9a ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi
zmianami).
Ostatnia zmiana tego rozporządzenia dokonana została rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz.U. z 2007 r. Nr 157, poz. 1102)
i w ustalono między innymi nowe brzmienie załącznika nr 2 określającego
standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku
nauki w gimnazjum.
Podstawą opracowania przez Centralną Komisję Egzaminacyjną zadań zawartych w
arkuszach egzaminacyjnych do egzaminu gimnazjalnego są zatem:
- zapisy zawarte w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących
podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- opis zakresu egzaminu gimnazjalnego zawarty w informatorze o egzaminie
gimnazjalnym, który jest opracowany i wydany przez Centralną Komisję
Egzaminacyjną zgodnie z art. 9a ust. 2 pkt 1b Ustawy z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi
zmianami).
Wyżej wymienione dokumenty wskazują jakie umiejętności oraz wiedzę należy
rozwijać w trakcie tego etapu edukacyjnego, aby spełnić wymagania
egzaminacyjne.
W żadnym punkcie załącznika nr 2 ani też w obowiązującym „Informatorze o
egzaminie gimnazjalnym od 2006 roku” nie określono wymogów znajomości
lektur, w przeciwieństwie do załącznika nr 3 określającego standardy wymagań
będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego oraz opis zakresu
egzaminu maturalnego zawartego w informatorze o egzaminie maturalnym z
języka polskiego, gdzie z tytułu wymienia się dzieła literackie, których
znajomość i rozumienie wymagane jest w czasie egzaminu maturalnego na
poszczególnych poziomach.
Biorąc pod uwagę powyższe członkowie
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty uważają, że
powstały podczas egzaminu gimnazjalnego problem wynika z konstrukcji zadania
niezgodnej z obowiązującymi przepisami prawa, a także z niespójności
przepisów prawa dotyczących zakończenia zajęć, a terminem przeprowadzania
egzaminu.
Jednocześnie stowarzyszeni w OSKKO wyrażają
sprzeciw przeciwko próbom uczynienia winnym tej sytuacji nauczycieli i
dyrektorów szkół, bez wnikliwego przyjrzenia się rzeczywistym powodom
zaistniałych problemów.
Proponujemy konstruktywne działanie w tej sytuacji, tj.
1. dokonanie ścisłej diagnozy sytuacji, uwzględniając uwagi, j.w
2. podjęcie doraźnych rozwiązań, tak by pomóc obecnie poszkodowanym uczniom,
I najważniejsze:
3. podjęcie działań pozwalających uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.
Zarząd OSKKO
Stanowisko na podstawie dyskusji na forum Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, opracował członek OSKKO Jarosław Tułaczyk
Kontakt: OSKKO, (089) 527-95-14, kom 0513-057-830, email oskko@oskko.edu.pl