powrót

Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

 

 


Pan

Marek Pleśniar

Dyrektor Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

 

Szanowny Panie Dyrektorze,

uprzejmie dziękuję za przekazane uwagi do projektu rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Równocześnie uprzejmie proszę o przyjęcie do aprobującej wiadomości następujących wyjaśnień.

1.    Większość uwag szczegółowych odnoszących się do poszczególnych ramowych planów nauczania została przyjęta.

2.    Proponowana w projekcie zasada ustalenia stałej liczby godzin w poszczególnych klasach każdego typu szkoły pozwoli na bardziej racjonalną organizację nauczania a także ograniczy problemy związane ze zmianą szkoły przez uczniów na konkretnym etapie edukacyjnym. Proponowana zasada pozwoli także na efektywną kontrolę w zakresie zapewnienia uczniom właściwej liczby godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne w 3- lub 4-letnich okresach nauczania.

3.    Wprowadzenie dla kształcenia zawodowego realizowanego w oparciu o przedmiotowe programy nauczania takiej zasady podziału na grupy jak dla modułowych programów spowodowałoby dodatkowe skutki finansowe, co w obecnej sytuacji finansowej państwa nie jest możliwe.

4.    Jeśli idzie o godziny do dyspozycji dyrektora szkoły niewynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, uprzejmie informuję, że w poprawionej, w wyniku zgłoszonych uwag i propozycji, wersji projektu rozporządzenia określona zostanie jednoznacznie kwestia tych godzin. W projekcie przesłanym do konsultacji z partnerami społecznymi i związkami zawodowymi są, mimo braku ich zdefiniowania, godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, które można przeznaczyć tylko na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Dla przykładu:

W projekcie ramowego planu nauczania dla gimnazjum suma minimalnych liczb godzin przeznaczonych na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne podzielona przez 32 (na tyle tygodni nauki określono te minimalne liczby godzin), czyli (450 + 450 + 30 + 30 + 190 + 65 + 130 + 130 + 130 + 130 + 385 + 65 + 385 + 30 + 60 + 60 + 95) :32 = 2815 : 32 = 88.

Suma tygodniowych wymiarów obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach to 29 + 30 + 31 = 91

Różnica 91 - 88 = 3, to godziny, które dyrektor szkoły musi przeznaczyć na wybrane obowiązkowe zajęcia edukacyjne, czyli są to godziny do dyspozycji dyrektora szkoły finansowane przez organ prowadzący.

5. W projekcie rozporządzenia przewidziano na II etapie edukacyjnym dość wyraźne zwiększenie tygodniowej liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w trzyletnim okresie nauczania z obowiązującej obecnie 72 do 79.

 

                                                                            

 

                                                                                  SEKRETARZ STANU
                                                                                  Krystyna Szumilas