uwagi do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046), w związku z udzieloną Stowarzyszeniu w dniu 29 października 2004 odpowiedzią MENIS (DKOS-l/DB-5009-19/04) |
Minister Edukacji Narodowej i Sportu
Al. Szucha 25
00-918 Warszawa
Olsztyn, 11 lutego 2005r
Sprawa: uwagi do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046), w związku z udzieloną Stowarzyszeniu w dniu 29 października 2004 odpowiedzią MENIS (DKOS-l/DB-5009-19/04)
W związku z niesatysfakcjonującą Stowarzyszonych w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty odpowiedzią MENIS na uwagi wniesione do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, prosimy o ponowne ustosunkowania się do nich.
Informujemy, że jako dyrektorzy szkól jesteśmy zobowiązani do przestrzegania
oświatowego prawa oraz organizowania pracy zarządzanych przez nas szkół. Wynika
to z racji pełnionej funkcji, a także z poczucia odpowiedzialności za los szkół
i ich uczniów
W interesie naszych uczniów jest, by stanowione prawo było jasne i
przejrzyste, dlatego prosimy o jednoznaczne odpowiedzi na kwestie przez nas
podejmowane, a także zwracamy uwagę na konieczność podjęcia kroków w celu jak
najszybszego znowelizowania Rozporządzenia.
W załączeniu – uwagi do Rozporządzenia z uwzględnieniem odpowiedzi państwa.
opracowała Joanna Berdzik
=====================
ZAGADNIENIE |
BRZMIENIE PRZEPISU |
WĄTPLIWOSCI OSKKO |
|
|
ENIANIE |
§3.3Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: §12.3W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi." |
Ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane
rocznych ocen klasyfikacyjnych w przypadku oceniania opisowego
stowarzyszeni dyrektorzy uznają za niecelowe. Przepisy
rozporządzenia nie są w tym zakresie precyzyjne, w związku z tym
pytamy:
|
1. Zapis §
3 ust. 3 pkt 6 - ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie
warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania -
nakłada na każdą szkołę obowiązek określenia w wewnątrzszkolnym
systemie oceniania warunków i trybu uzyskiwania wyższych od
przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych. Zgodnie z § 10 ust. 9 ww. rozporządzenia przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie danej szkoły. Uczeń chcąc uzyskać wyższą od przewidywanej oceny ma możliwość, po spełnieniu warunków ustalonych przez szkołę w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i w trybie również ustalonym w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, uzyskania wyższej oceny. Przepis dotyczy wszystkich klas, w tym klas I - III szkoły podstawowej (w klasach I - III zawsze stosuje się ocenę opisową).
|
Stowarzyszeni zwracają uwagę na brak możliwości stosowania takiej interpretacji przepisu i proponują odstąpienie od możliwości podwyższania oceny w przypadku oceny opisowej.
Uzasadnienie:
Nie można zastosować takiego samego rozwiązania wobec oceny opisowej
Ocena opisowa, ze względu na swoją specyfikę jest całościową,
rzetelną informacją o stanie wiedzy i umiejętności ucznia.
W związku z tym rozwiązanie polegające na przyłożeniu innej niż przewidywana wartości ( oceny) do stanu wiedzy i umiejętności ucznia w trybie podwyższania oceny opisanym w rozporządzeniu jest wobec oceny opisowej niemożliwe do wykonania. Niemożliwe z w/w względów jest także zastosowanie trybu podwyższania przewidywanej oceny opisowej zachowania, choć tu dodatkowym argumentem jest niewychowawcze działanie zastosowania tego trybu.
|
OCENIANIE ZACHOWANIA |
§ 3.
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; |
Zapis w takim brzmieniu uznajemy za dopuszczenie możliwości poprawiania oceny zachowania w okresie czasu od podania przewidywanej oceny zachowania do wystawienia oceny klasyfikacyjnej, co stowarzyszeni uznają za niedopuszczalne ze względu na zaburzenie wychowania pojmowanego jako proces.
|
Brak odpowiedzi. Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.
|
Podtrzymujemy zdecydowanie swoje stanowisko, z nadzieją, ze nowelizacja rozporządzenia nastąpi możliwie najwcześniej, a także, ze w toku tworzenia rozporządzenia, a także podczas konsultacji projektu rozporządzenia zdanie dyrektorów szkół nie zostanie pominięte |
§ 4 2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
|
Zapis powoduje, ze we wrześniu wychowawca ma obowiązek poinformować
ucznia, co ten powinien zrobić w celu otrzymania podwyższonej oceny
zachowania.
Takie działanie Stowarzyszeni uznają za niewychowawcze. |
|
|
|
§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję. 3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W skład komisji wchodzą: 2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: ( m.in.) pedagog, psycholog,
|
W przypadku utrzymania zapisów p/o, sygnalizujemy następujące
problemy z realizacją zapisu §17:
Problemy dodatkowe: |
Uprzejmie
wyjaśniam, że za organizację pracy szkoły odpowiada dyrektor, który
ma ją tak zaplanować, aby mogły być spełnione zapisy § 17.
|
Uprzejmie informujemy, ze dyrektorzy szkół zdają sobie sprawę ze
swojej odpowiedzialności za organizacje pracy szkoły.
Zapis §17 rozporządzenia nie pozwala dyrektorowi stosować w/w
zapisu KN, bowiem:
|
|
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ |
§ 6.1 Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
§ 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia |
Podtrzymujemy stanowisko wyrażone podczas konsultacji: Jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inne dzieci, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki. Reguły oceniania podczas sprawdzianu powinny być dla tych uczniów inne. Zapis dotyczy uczniów z różnymi problemami (nie są to tylko uczniowie kwalifikujący się do kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia intelektualnego), dyslektyków, dysortografików, dyskalkulików, uczniów z ADHD, uczniów z nerwicą, fobią szkolną itd. Przez cały okres nauki dostosowujemy wymagania do ich dysfunkcji: Np - jeżeli dziecko ma zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową to matematyk nie obniży oceny za źle narysowany kwadrat, bo problem takiego ucznia to zły odbiór obrazów figur geometrycznych, a co za tym idzie, słabe ich utrwalanie i odwzorowywanie, utrudnione porównywanie wielkości fizycznych figur (powierzchnia, odcinki, przekątne) Uczeń z ADHD nie napisze samodzielnie klasówki, bo jego zaburzona koncentracja uwagi nie pozwoli na to (po kilku minutach mylą mu się znaki, + -, dzielenie z mnożeniem itp) - zwykle trzeba przy dziecku stać i pomagać, a najlepiej, by sprawdzać jego wiedzę indywidualnie. Poradnie w przypadku uczniów z deficytami zalecają, by sprawdzać ich wiedzę i umiejętności w małych "dawkach" - często występują u takich uczniów problemy z pamięcią długotrwałą, mają też problemy z myśleniem logicznym: analizą i syntezą. ( A egzamin "sprawdza" całość) Te dzieci na zewnętrznych egzaminach traktowane są tak samo jak dzieci bez dysfunkcji - piszą te same arkusze, tyle samo zadań. I wypadają gorzej nie tylko od swoich kolegów - wypadają poniżej tego, co umieją.
|
Brak odpowiedziZgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.
|
Stowarzyszeni informują, że wobec wagi problemu, który wydaje się być niedostrzegany przez władze oświatowe przekazali swoje uwagi Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Rzecznikowi Praw Dziecka z powiadomieniem MENIS W związku z problematyką dotyczącą w tym zakresie uczniów klas maturalnych Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu z powiadomieniem Rzecznika Praw Obywatelskich |
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY SPRAWDZIAN |
§ 40. 1. W przypadku gdy sprawdzian lub część egzaminu gimnazjalnego mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów (słuchaczy). 2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym: 1) przewodniczący; 2) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.
|
1.Dyrektor
szkoły nie ma kompetencji by powołać do pracy w swojej placówce
osoby w niej niezatrudnionej. Po raz kolejny OSKKO zwraca uwagę na błędny zapis rozporządzenia. |
Dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela zatrudnionego w innej szkole w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły (§§ 17,40). |
Nie zgadzamy się z takim rozwiązaniem,
bowiem porozumienie z innym pracodawcą na temat „wypożyczenia”
pracownika nie mieści się w żadnych rozwiązaniach prawnych
wynikających z KP.
Realizacja zapisu rodzi wiele wątpliwości dotyczących problematyki
delegowania pracownika i kosztów tego delegowania ( kto ma je
ponosić, zważywszy, ze deleguje zakład macierzysty, w którym w
pracownik nie świadczy pracy), |
EGAZMINY POPRAWKOWE |
§ 19. 1.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z
jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin
poprawkowy.
Zapis poprzedni: § 20. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową: 1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4; 2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3.
|
Pytania OSKKO 1. Czy uczniowie w klasach najwyższych programowo mogą zdawać egzaminy poprawkowe? 2. Jak będzie wyglądała rekrutacja ucznia, do szkoły ponadgimnazjalnej, który będzie zdawał egzamin poprawkowy w ostatnim tygodniu ferii letnich w kontekście tego i dodatkowych przepisów:? §19. 8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca. 9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust. 10. 10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
Inne wątpliwości:
|
Przepisy
§§ 19, 20 pozwalają uczniom z klas programowo najwyższych na
zdawanie otrzymać z egzaminu poprawkowego taką ocenę, na jaką zda
ten egzamin. Tematy na egzamin poprawkowy powinny tak być
opracowane, aby uwzględniały kryteria na poszczególne oceny, tj. w
skali od l do 6.
Uczniowi III klasy gimnazjum, który zda egzamin poprawkowy w sierpniu, kuratorium oświaty wskaże szkołę ponadgimnazjalną dysponującą wolnymi miejscami, do której uczeń ten może być przyjęty.
|
Stowarzyszeni dziękują za odpowiedź
|
NAZWY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH, A MATURA |
ROZPORZĄDZENIE MENIS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Załącznik nr 23 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, LICEUM I SZKOŁY RÓWNORZĘDNEJ, NA PODBUDOWIE PROGRAMOWEJ OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne: 7. Fizyka z astronomią
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Załącznik nr 1 WARUNKI I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI
§ 2. 4. W części ustnej egzamin dojrzałości obejmuje:
2) w szkołach średnich zawodowych dwa przedmioty: a) język polski, b) jeden z następujących przedmiotów - do wyboru przez ucznia: - fizykę,
|
Sygnalizujemy niespójność w brzmieniu dwóch przytoczonych rozporządzeń.
|
Brak odpowiedziZgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.
|
Stowarzyszeni zwracają uwagę, na trudności w stosowaniu Rozporządzenia budzącego tak wiele niejasności i wątpliwości. Informujemy, że jako dyrektorzy szkól jesteśmy zobowiązani do przestrzegania oświatowego prawa oraz organizowania pracy zarządzanych przez nas szkół. W interesie naszych uczniów jest by stanowione prawo było jasne i przejrzyste, dlatego zwracamy uwagę na konieczność podjęcia kroków w celu jak najszybszego znowelizowania Rozporządzenia |
SZKOŁY DLA DOROSLYCH |
§ 21. 1. Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust.1 pkt 1 i ust. 2, § 3, § 4 ust. 1, § 5, § 6 ust. 1 i 2, § 8, § 10 ust. 1 i 9, § 11 ust. 1-4, § 12 ust. 1 i 2, § 14, § 15 ust. 1 -3, 7 - 10 i 14 – 16, § 16 ust. 1, § 17 ust. 1, 2 pkt 1, ust. 3, 4 pkt 1, ust. 5, 6, 7 pkt 1 i ust. 8-10, § 18 ust. 2 i 7 i § 19 ust. 3 i 7-9. I tu: § 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
|
Z przepisu wynika, że w szkołach dla dorosłych należy informować rodziców uczniów o zasadach wewnątrzszkolnego oceniania, co Stowarzyszeni uznają za absurd |
Brak odpowiedziZgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.
|
j.w |