Pismo w sprawie realizacji ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz |
Dyrektorzy zrzeszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty zwracają się z zapytaniem, jaka jest podstawa prawna do określania przez Kuratorów Oświaty wzoru raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły oraz terminu ich składania organowi nadzorującemu.
Wyjaśnienie:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I
SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania
nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji
pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego,
a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie
ekspertyz w §5 stanowi:
§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:
3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;
Jak wynika z przytoczonego zapisu raport, będący efektem
wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły, jest działaniem przypisanym
jednoznacznie dyrektorowi szkoły.
To dyrektor szkoły we współdziałaniu z nauczycielami określa wewnętrzne
procedury tworzenia go, w tym jego wygląd.
Raport, co także wynika jasno z Rozporządzenia, ma być składany m.in. Kuratorowi
Oświaty raz w roku szkolnym, a więc do 31 sierpnia, i to dyrektor ma prawo
określić termin, w którym złoży raport wymienionym w Rozporządzeniu MENIS
organom.
Ingerencję Kuratorów Oświaty w realizację przez dyrektorów §5 ust.1 pkt1 Rozporządzenia, uznajemy za przekroczenie kompetencji, a więc za działania sprzeczne z przepisami prawa.
OSKKO z zaniepokojeniem obserwuje działania prowadzone przez Organy Nadzorujące zmierzające do zmniejszenia autonomii szkół i odebrania dyrektorom szkół i placówek prawa do tworzenia szkolnych, wewnętrznych, procedur będących elementem systemu zapewniania jakości.
Prosimy o odpowiedź.
Z poważaniem:
opracowała Joanna Berdzik
MINISTERSTWO Warszawa, 19 kwietnia 2005 r.
EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I SPECJALNEGO
DKOS - WGG -19-04 /05
Pan
Marek Pleśniar
Dyrektor Biura
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
Kadry Kierowniczej Oświaty
w związku z pismem OSKKO-MENiS-02/03-2005 z 22 marca br. w sprawie interpretacji przepisu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004r., Nr 89 poz. 845) w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego [...], dotyczącego uprawnienia kuratora oświaty do określania:
• wzoru raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły jako obowiązującego dla dyrektora szkoły,
• terminu składania w/w raportu organowi nadzorującemu,
uprzejmie wyjaśniam:
Raport z wewnętrznego mierzenia jest informacją o jakości pracy szkoły w zakresie objętym mierzeniem w danym roku szkolnym. Mierzenie jakości nie jest jednorazowym aktem, lecz procesem, na który składa się wiele działań o charakterze kontrolno - oceniającym i diagnostycznym. Jego istotę oddająm.in. cytowane niżej postanowienia rozporządzenia:
• „mierzenie jakości należy rozumieć jako zespół zorganizowanych i systematycznych działań organów sprawujących nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie "(§1, pkt 4),
• „ mierzenie jakości prowadzone jest (....) w szczególności przez :
1) kontrolowanie realizacji przez szkołą lub placówkę wymagań określonych w przepisach prawa;
2) diagnozowanie i ocenianie spełniania przez szkoły i placówki standardów oceny, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 2;
3) diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na sprawdzianie i egzaminie;
4) monitorowanie podejmowanych przez szkołę działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki we wszystkich zakresach jej działalności,
5) prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozującej;
6) dokonywanie ewaluacji. (§ 3 pktl-6 rozporządzenia), „kurator oświaty, w celu zdiagnozowania określonego problemu w szkołach i placówkach w województwie, może zwrócić się do dyrektorów szkół i placówek o przeprowadzenie wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkół lub placówek " (§ 4 ust 5)
Wieloaspektowość zagadnienia powoduje pojawienie się bogatego spektrum poglądów i stanowisk dotyczących sposobu wykonania zadania, jakim jest sporządzanie raportów. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...) nie rozstrzyga kwestii związanych z kształtem raportu z wewnętrznego mierzenia, ale też nie ustanawia autonomii dyrektora szkoły w tym zakresie.
Decyzje dotyczące struktury i treści raportu, a także terminu jego przekazywania, należą do kuratora oświaty z tytułu sprawowania nadzoru nad działalnością szkół i placówek, w tym także nad realizacją zadań związanych z opracowywaniem raportów. Istnieją również inne przesłanki uzasadniające uprawnienia kuratora oświaty do współdecydowania o sposobie sporządzania raportu, a mianowicie:
• Kurator oświaty odpowiada za realizację polityki oświatowej państwa oraz tworzenie i realizację polityki lokalnej i regionalnej, zgodnej z polityką oświatową; raport może być narzędziem umożliwiającym realizację wojewódzkich priorytetów.
• Wykonywanie wielu zadań nadzoru pedagogicznego jest możliwe tylko w ścisłej współpracy z dyrektorami szkół i placówek np. :
- sporządzenie raportu o stanie oświaty, w tym o jakości pracy szkół i placówek, wraz z wnioskami dotyczącymi realizacji polityki oświatowej w województwie,
- monitorowanie opracowywania i realizacji przez dyrektorów szkół i placówek programów rozwoju szkół i placówek
- monitorowanie podejmowanych przez szkoły i placówki działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy,
- wspomaganie szkół w organizowaniu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Niepodjęcie działań zarządzających w tym zakresie oznaczałoby zgodę na każdą formę i treść raportów sporządzanych przez dyrektorów, także na ich różnorodność i nieporównywalność w skali województwa. Wykorzystanie przez kuratora oświaty zawartych w nich informacji byłoby możliwe tylko w wymiarze jednostkowym, w odniesieniu do danej szkoły lub placówki. Ich użyteczność diagnostyczna z punktu widzenia potrzeb województwa, w tym kreowania regionalnej polityki oświatowej, byłaby znikoma bądź żadna. Przekazywanie przez dyrektorów szkół raportów w dowolnych terminach uniemożliwiłaby kuratorom oświaty sporządzenie wniosków wynikających z mierzenia jakości pracy szkół i placówek, które jest zobowiązany przekazać ministrowi właściwemu ds. oświaty i wychowania do końca lipca danego roku. Wnioski te powinny wynikać zarówno z zewnętrznego jak i z wewnętrznego mierzenia jakości.
Złożoność zadania jakim jest sporządzanie raportu, ale także rola jaką może on spełnić w monitorowaniu osiąganej przez szkoły jakości wymaga podjęcia dyskusji przez zainteresowane strony (kuratora oświaty i dyrektorów szkół - zgodnie z zasadą nadzoru o współpracy nadzorujących z nadzorowanymi) oraz ustalenia jednoznacznych oczekiwań w tym zakresie. Dyskusja powinna być skupiona m.in. wokół następujących zagadnień:
• Czym jest raport?
• Kto jest jego odbiorcą?
• W jakim celu go sporządzamy?
• Jakie funkcje powinien spełniać?
• O czym powinien informować?
• W jakiej formie powinny być przedstawione wyniki?
• Kto powinien decydować o obszarach podlegających mierzeniu?
• Jak powinien być sporządzony?
• Jakie kryteria poprawności powinien spełniać?
• Kiedy należy go przekazać organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny?
Wspólnie wypracowane ustalenia, zaakceptowane przez wszystkich zainteresowanych, powinny być zamieszczone w dokumencie „Organizacja i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego" i stać się obowiązujące dla wszystkich organów nadzoru pedagogicznego w danym województwie.