|
Stanowisko OSKKO:
skierowane do Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu oraz DW wszystkich kuratorów oświaty.
|
Olsztyn, 17 maja 2004r
Minister
Edukacji Narodowej i Sportu
DW.
...............Kurator Oświaty
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
w
sprawie stosowanych przez kuratorów oświaty procedur opiniowania arkuszy
organizacyjnych.
Zwracamy się z prośbą o wywarcie wpływu na ujednolicone, zgodne z prawem
oświatowym, konstruowanie przez kuratorów oświaty procedur opiniowania arkuszy
organizacyjnych szkół i placówek oświatowych.
Przygotowując arkusze organizacyjne, dyrektorzy w niektórych województwach
spotykają się z instrukcjami przedstawianymi im przez kuratoria oświaty,
zalecającymi przeprowadzanie czynności zbędnych z punktu widzenia prawa, a nawet
prawo naruszającymi.
W
szczególności pragniemy zwrócić Państwa uwagę na następujące zgłoszone przez
dyrektorów przypadki:
1. Zalecenia
dotyczące obowiązku opiniowania arkuszy przez rady pedagogiczne.
Na podstawie Art. 41 ust 2.p.
1 Ustawy o Systemie Oświaty: Rada
pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy szkoły lub
placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Zalecanie opiniowania arkuszy organizacyjnych uważamy za błędną interpretację
przepisów ustawy.
-
Zalecenia dotyczące przedkładania arkuszy do zaopiniowania
związkom zawodowym.
Przepisy ustawy o
związkach zawodowych nie upoważniają związków zawodowych do opiniowania
przydziału zajęć poszczególnym pracownikom.
Szczególnie jednak istotne jest wykroczenie kuratorów oświaty poza
kompetencje nadzorcze ze względu na angażowanie się w stosunki pracodawca –
związki zawodowe. Ingerencja w tę dziedzinę to stawanie po stronie
interesów związków zawodowych, co zaburza delikatną równowagę sił między
stronami.
-
Zalecenia dotyczące dostarczania arkuszy do zaopiniowania
kuratorom oświaty.
Praktykowane w kraju żądanie od dyrektorów
dostarczania ww. arkuszy kuratorom oświaty narusza
zapis z Art. 31 ust.6a UOSO, według którego kurator oświaty opiniuje
arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek
prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami,
przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed
zatwierdzeniem arkuszy.
Wchodzenie w kompetencje organów prowadzących nie powinno być zalecane
dyrektorom.
-
Przypadki żądania od dyrektorów sporządzania arkuszy na
„obowiązujących wzorach arkuszy”.
W bieżącym roku zdarzyły się przypadki żądania przez organy nadzoru
pedagogicznego sporządzania arkuszy na tzw. „obowiązujących wzorach arkuszy”.
Pragniemy zwrócić
uwagę, ze przepisy prawa nie określają obowiązującego wzoru arkuszy projektu
organizacyjnego, a ponadto te ogólnie znane i zalecane
są przystosowane jedynie do ręcznego wypełniania. Oznaczałoby to, przy
obowiązku ich stosowania, konieczność zaprzestania drukowania arkuszy przy
pomocy programów komputerowych, które polskie szkoły już od lat stosują, czyli
ogromny krok wstecz w dziedzinie zastosowań komputerów do zarządzania
szkołami.
Wnioskujemy o zajęcie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu stanowiska
w omawianych sprawach.. Nasze stanowisko podyktowane jest troską umożliwienie
dyrektorom sprawnego organizowania pracy szkół i placówek – w ramach
respektowanego przez wszystkie strony prawa oświatowego.
Dyskusja na Forum OSKKO.