Pan
prof. dr hab. Andrzej Zoll
Rzecznik Praw Obywatelskich
Al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
Działając na podstawie art. 9 ust 1 ustawy
z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147), wnosimy o podjęcie czynności w sprawie:
stwierdzenia zgodności z prawem, w tym zgodności z
zapisami zwartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o Prawach
Dziecka (w szczególności art. 28 i art. 29) przepisów rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. Uz 2004 r. Nr 29, poz. 323) w części dotyczącej przeprowadzania
sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz egzaminu w ostatnim
roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego.
Przywołane rozporządzenie dyskryminuje uczniów, u
których rozwój psychoruchowy kształtuje się na poziomie inteligencji niższej
niż przeciętna, (poziom ten zalicza się do szeroko rozumianej normy – dlatego uczniowie ci nie kwalifikują się do
kształcenia specjalnego)
Uzasadnienie
Przywołane
rozporządzenie w paragrafie 6 nakłada na nauczycieli obowiązek dostosowania
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Między
innymi ten zapis dotyczy grupy uczniów, u których rozwój psychoruchowy
kształtuje się na poziomie inteligencji niższej niż przeciętna (ok. 14%
populacji). Są to uczniowie nie stanowiący jednorodnej
grupy. Zalicza się do nich:
· uczniów z
deficytami parcjalnymi niektórych funkcji, np.
percepcji wzrokowej, ruchowej, przy ogólnej inteligencji w normie. Wymienione
zaburzenia obniżają nie tylko globalny wynik w testach inteligencji, ale także
są przyczyną trudności w uczeniu się,
· uczniów o
powolnym, lecz poprawnym przebiegu procesów intelektualnych. Dzieci te powoli
uczą się, potrzebują więcej czasu na utrwalanie wiedzy i nabywanie
umiejętności. określa się je mianem „ slow learning” – wolno uczącymi
się,
· uczniów o
niższym niż przeciętny poziomie funkcjonowania intelektualnego (w zakresie
wszystkich procesów poznawczych). Dzieci te cechuje słaby rozwój procesów
intelektualnych takich jak: słabo wykształcone myślenie pojęciowo-słowne,
dominacja myślenia konkretnego, słaby rozwój myślenia abstrakcyjnego, utrudnione
rozumowanie przyczynowo- skutkowe, wolne tempo myślenia, mała samodzielność.
Zgodnie z
zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznych uczniowie ci objęci są
indywidualizacją nauczania, to właśnie w stosunku do nich dostosowuje się
wymagania edukacyjne, modyfikuje treści nauczania, dobiera odpowiednie formy
sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Dzięki
możliwości dostosowania wymagań uczniowie o inteligencji niższej niż przeciętna
nie tylko mają szansę ukończyć szkołę ze swoimi rówieśnikami, ale także mogą
odnieść „sukces” na miarę swoich możliwości, (mimo że ich wiedza i umiejętności
różnią się od tychże posiadanych przez ich kolegów szkolnych). Niestety ta
zasada nie jest stosowana na zakończenie nauki w szkole.
Zasady przeprowadzania sprawdzianu w
ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz egzaminu w ostatnim roku nauki w
gimnazjum są dyskryminujące dla wymienionych uczniów - zarówno w przywołanym
rozporządzeniu jak i w zleceniach CKE dotyczących dostosowania formy i warunków
egzaminacyjnych nie zostali uwzględnieni uczniowie o inteligencji niższej niż
przeciętna.
Paragraf 34.1 przywołanego
rozporządzenia w brzmieniu:
„§ 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu
lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których
mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2”
odnosi się tylko do uczniów z dysleksją (zapisy w §
6. 1 oraz § 34.1 przeczą
sobie – gdyż przez cały okres nauki dostosowywane są wymagania a na
sprawdzianie czy egzaminie takiego dostosowanie nie ma).
Natomiast
CKE zaleca dostosować warunki egzaminacyjne tylko dla uczniów, u których
występują dysfunkcje powodujące wolniejsze tempo pracy – takim uczniom można
wydłużyć czas sprawdzianu/egzaminu o 50%. Nie są brane pod uwagę w tym momencie
kariery szkolnej możliwości dzieci - okręgowe komisje egzaminacyjne
przeprowadzają ocenę poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach
wymagań na podstawie określonych typów arkuszy – uczniowie o inteligencji
niższej niż przeciętna, mimo że nie są w stanie (z przyczyn od siebie
niezależnych), rozwiązują arkusze standardowe A1.
Uważamy,
że jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich
możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na
sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inni
uczniowie, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki. Inne
traktowanie jest dyskryminujące.
Treści zawarte w niniejszym piśmie
były konsultowane wśród uczestników forum Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty, uwzględniają głosy dyrektorów i nauczycieli szkół
ogólnodostępnych, terapeutycznych oraz szkól z klasami integracyjnymi.
Z poważaniem:
Do wiadomości:
·
Minister Edukacji Narodowej i
Sportu
·
Członkowie OSKKO (1000 osób)
·
Czytelnicy witryny i forum
kadry kierowniczej www.oskko.edu.pl/forum/
(14 000 osób)