Prestiżowa publikacja OECD „Edukacja w zarysie,
wskaźniki OECD, 2012” (Education at a Glance, OECD
Indicators, 2012)
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang.
Organization for Economic Co-operation and Development -
OECD), skupiająca 34 wysoko rozwinięte i
demokratyczne państwa ma na celu wspieranie państw
członkowskich w osiągnięciu jak najwyższego poziomu
wzrostu gospodarczego i poziomu życia obywateli (Polska
jest członkiem od 1996 roku, z jednym z najniższych PKB/mieszkańca).
Coroczne wydawnictwo „Education at a Glance, OECD
Indicators” jest jedną z najbardziej znaczących
publikacji OECD. 11 września br. o godz. 11.00[1]
Sekretarz Generalny OECD poinformował na konferencji
w Paryżu o opublikowaniu „Education at a Glance”
za 2012 r. Publikacja jest rezultatem stałej współpracy
rządów krajów OECD, ekspertów oraz instytucji w ramach
Programu INES/OECD koordynowanego przez Sekretariat OECD.
Informacje zawarte w publikacji mają istotne znaczenie z
punktu widzenia prowadzenia skutecznej polityki
edukacyjnej w państwach członkowskich, gdyż dostarczają
wiarygodnych i porównywalnych danych dla diagnozy
systemu edukacji w danym kraju. Służą one również
realizacji celu, jaki stawia przed sobą OECD, a
mianowicie, stymulowanie wzrostu gospodarki, co może być
osiągnięte przez właściwe inwestowanie w edukację.
„Education at a Glance”
prezentuje szeroki zakres porównywalnych oraz aktualnych
wskaźników, których dobór oraz zastosowane w nich
metodologie są rezultatem uzgodnień miedzy
profesjonalistami z wielu państw na temat tego, jak
mierzyć stan edukacji. Tegoroczna edycja Education at
a Glance, OECD Indicators m. in. pokazuje edukację i
gospodarkę w świetle globalnej recesji w latach
2009-2010. Analizy pokazują, że nie ma takiej grupy
krajów czy nawet pojedynczego państwa, niezależnie od
tego, jak dobrze ma wykształconych obywateli, które
byłoby całkowicie odporne na wpływ załamania się
światowej gospodarki. Jednocześnie dane pokazują, jak
ważne jest wyższe wykształcenia dla gospodarki, rynku
pracy oraz całego społeczeństwa.
Wskaźniki są pogrupowane tematycznie i towarzyszą im
informacje dotyczące kontekstu politycznego oraz
interpretacji danych, przekazywanych w ramach Programu
INES/OECD (INdicators of Education Systems
- Wskaźniki Systemów Edukacji/OECD). W Programie INES
uczestniczą Ministerstwo Edukacji Narodowej, Główny
Urząd Statystyczny oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa
Wyższego.
W tegorocznej publikacji „Education at a Glance”
zostało zawartych 31 wskaźników obejmujących następujące
tematy:
A.
Wyniki
instytucji edukacyjnych oraz efekty kształcenia
(11 wskaźników: A1-A11)
B.
Zasoby finansowe i ludzkie
inwestowane w edukację
(7
wskaźników: B1-B7)
C.
Dostęp,
uczestnictwo oraz postępy w edukacji
(6 wskaźników: C1-C6)
D.
Środowisko szkolne oraz organizacja szkół
(7 wskaźników: D1-D7)
Polska edukacja na tle krajów OECD w 2010 r. przegląd
wybranych wskaźników
Dynamika wzrostu poziomu wykształcenia wyższego w grupie
wiekowej 25-64 lata w Polsce jest ok. dwukrotnie wyższa
od średniej dynamiki dla krajów OECD.
Dynamika zmian w poziomie wykształcenia w Polsce osób w
wieku 25-64 lata pokazuje, że średni roczny wzrost
wyniósł w przypadku wykształcenia wyższego 7,2%, w
porównaniu ze średnią dla OECD wynoszącą 3,7%. Poziom
wykształcenia wyższego Polaków w wieku 25-64 w
niedalekiej przyszłości zbliży się do średniej OECD.
Dla krajów OECD odsetek osób z wykształceniem wyższym w
wieku 25-34 lata wynosił 38% (w Polsce - 37%), dla osób
wieku 55-64 - 23% (w Polsce - 13%), dla osób wieku 25-64
lata – 31%(w Polsce – 23%)
Posiadanie wykształcenia wyższego gwarantuje znacznie
wyższe zarobki w Polsce i w krajach OECD.
W krajach OECD i w Polsce wykształcenie wyższe,
stwarzając możliwość uzyskania wyższego wynagrodzenie,
jest ważną zachętą do podejmowania trudu kształcenia się
na tym poziomie i uzyskiwania wyższych kwalifikacji.
Dane pokazują, że osoby
z wykształceniem wyższym w krajach OECD zarabiają
przeciętnie o 55% więcej niż osoby z wykształceniem
średnim. W Polsce, Brazylii, Czechach, Francji,
Niemczech, Grecji, na Węgrzech, Irlandii, Izraelu na
Słowacji, w Stanach Zjednoczonych mężczyzna z
wykształceniem wyższym zarabia przynajmniej 80% więcej
niż mężczyzna z wykształceniem średnim.
W Polsce i w krajach OECD posiadanie wyższego
wykształcenia gwarantuje korzyści przewyższające
inwestycje w edukację.
W krajach OECD posiadanie wyższego wykształcenia
gwarantuje w przyszłości korzyści finansowe
przewyższające trzykrotnie zainwestowane środki w jego
zdobycie – dla mężczyzny (w wysokości 100 000 USD) i
dwukrotnie dla kobiety (w wysokości 52 500 USD). Dla
Polski omawiane wskaźniki wynoszą dla mężczyzny –
118 000 USD, zaś dla kobiety – 55 500 USD.
Inne korzyści płynące z posiadania wykształcenia
wyższego to: większe zaangażowanie w życie społeczne,
satysfakcja z życia oraz uczestnictwo w życiu
politycznym (głosownie).
Dynamika wzrostu udziału kobiet w grupie absolwentów
kierunków ścisłych i technicznych w Polsce przewyższa
średnią dynamikę wzrostu w krajach OECD.
W Polsce coraz więcej kobiet kończy studia na kierunkach
ścisłych i technicznych, udział kobiet w grupie
absolwentów tych kierunków studiów wzrósł w ostatniej
dekadzie z 24% do 33% (w krajach OECD z 23% do 27%).
Polska w czołówce krajów OECD pod względem uczestnictwa
osób w wieku 15-19 lat w edukacji.
W Polsce ponad 90% młodych osób w wieku 15-19 lat uczy
się, co stawia Polskę obok Czech, Węgier, Irlandii,
Holandii i Słowenii w czołówce krajów OECD (średnia dla
OECD 83%).
Dalsze dane pokazują, że uczestnictwo w edukacji osób w
wieku 20-29 lat w Polsce wynosi 30%, co przewyższa
średnią dla krajów OECD wynoszącą 27%.
W Polsce i w krajach OECD osoby z wykształceniem
przynajmniej średnim mają większe szanse na zdobycie
pracy.
W krajach OECD osoby z wykształceniem przynajmniej
średnim mają większe szanse na zdobycie pracy niż osoby
z niższym wykształceniem. W 2010 r. w krajach OECD,
stopa zatrudnienia była o 18 punktów procentowych wyższa
dla osób z wykształceniem średnim i o 28 punktów
procentowych - dla osób z wykształceniem wyższym w
porównaniu z osobami, które nie osiągnęły wykształcenia
średniego.
W Polsce różnice były jeszcze większe i wynosiły
odpowiednio 25 punktów procentowych dla osób z
wykształceniem średnim i aż 45 punktów procentowych dla
osób z wykształceniem wyższym. Wyniki te pokazują, że
średnie wykształcenie znacznie zwiększa szanse na
zdobycie pracy. Różnice te są jeszcze większe, jeżeli
weźmiemy pod uwagę zarówno poziom wykształcenia, jak i
płeć i wynoszą aż 58 punktów procentowych (stopa
zatrudnienia kobiet w Polsce z wykształceniem poniżej
średniego wynosiła 30,9%, s zaś dla mężczyzn z
wykształceniem wyższym - 88,8%).
Inne dane pokazują, że w Polsce przeciętnie w 2010 r.
15% osób w wieku 15-29 lat ani się nie uczyło się ani
nie pracowało (tzw. wskaźnik „NEET”) w
porównaniu z przeciętną dla krajów OECD wynoszącą 16%.
Jednocześnie, analizy wskazują, że „NEET” w krajach OECD
dla osób w wieku 15-29 wzrósł znacznie w 2009 r. oraz w
2010 r. (przekraczając poziomy z roku 1999), co uwypukla
rolę poziomu wykształcenia, który ma wpływ na wielkość
wskaźnika. Wykształcenie poniżej średniego stanowi
poważną przeszkodę w znalezieniu pracy, podczas gdy
wyższe wykształcenie zwiększa szanse znalezienia pracy,
szczególnie w czasach załamania ekonomicznego.
Polskie piętnastoletnie dziewczęta, w porównaniu z
rówieśniczkami z krajów OECD, mają bardzo wysokie
aspiracje zawodowe.
Pod względem aspiracji zawodowych polskie
piętnastoletnie dziewczęta są ambitniejsze od
rówieśniczek z 19 krajów OECD, między innymi z Czech,
Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Węgier, Szwecji,
Japonii i Holandii. Aż 65,6% polskich dziewcząt widzi w
przyszłości swoją karierę m.in. w takich zawodach jak:
prawnik, urzędnik
wyższego szczebla, menadżer oraz profesjonalista. W
krajach OECD średnio 59,8% dziewcząt ma takie same
aspiracje jak polskie piętnastolatki
Polskie dziewczęta mają wyższe aspiracje zawodowe niż
polscy chłopcy w ich wieku. Średnio w krajach OECD
dziewczęta częściej niż chłopcy (różnica 11 punktów
procentowych) aspirują do takich zawodów, jak: prawnik,
urzędnik wyższego szczebla, menadżer oraz
profesjonalista. W Polsce różnica ta wynosi aż 22 punkty
procentowe.
Dalsze analizy pokazują, że tylko 5% piętnastoletnich
dziewcząt w krajach OECD oczekuje kariery związanej z
zawodem inżyniera oraz informatyka w porównaniu z 18%
chłopców. W każdym z krajów OECD więcej dziewcząt niż
chłopców widzi swoją karierę w takich gałęziach
gospodarki, jak: zdrowie i usługi (w Polsce 16,5%
dziewcząt w porównaniu z 5,7 % chłopców oczekuje, że
jako 30-latkowie będą pracować w służbie zdrowia lub w
usługach).
Im wcześniej dzieci rozpoczynają edukację przedszkolną
tym bardziej rosną szanse na ich sukces edukacyjny.
Edukacja przedszkolna jest czynnikiem silnie
wyrównującym szanse edukacyjne dzieci. Analiza badania
PISA dowodzi, że uczniowie, którzy przynajmniej przez
rok uczestniczyli w edukacji przedszkolnej osiągnęli
wyraźnie lepsze wyniki w tym badaniu. Ponadto, dzieci
biorące udział w edukacji przedszkolnej mają większe
szanse na uzyskanie wyższego wykształcenia, niezależnie
od wykształcenia ich rodziców.
W Polsce wydatki na edukację przedszkolną z publicznych
i prywatnych źródeł są wyższe od średniej dla krajów
OECD.
W Polsce wydatki na edukację przedszkolną (wyrażone %
PKB w 2009 r.) z publicznych i prywatnych źródeł, z
uwzględnieniem środków ze źródeł zagranicznych,
przekraczają średnią OECD (0,6% dla Polski w porównaniu
z 0,5 % dla krajów OECD) i przewyższają wydatki w takich
krajach, jak Australia, Irlandia, Holandia, Korea,
Portugalia, Słowacja czy Wielka Brytania z wartościami
od 0,1% do 0,5% PKB.
Wydatki na szkoły podstawowe i gimnazja w Polsce były
zbliżone do średniego poziomu wydatków w krajach OECD
(Polska - 2,5% PKB, OECD – 2,6% PKB) i przewyższały
wydatki w takich krajach, jak: Austria, Czechy,
Finlandia, Niemcy, Izrael, Włochy, Japonia, Luksemburg i
Słowacja, gdzie wartości wahają się od: 1,7% do 2,5% PKB.
Pensje polskich nauczycieli w stosunku do pensji
pracowników z wyższym wykształceniem wieku 25-64 lata,
podobnie jak w większości krajów OECD, kształtują się na
poziomie powyżej 0,75.
Porównanie pensji nauczycieli z pensjami pracowników z
wyższym wykształceniem pokazują, że relacje te wynoszą w
Polsce dla nauczycieli szkół podstawowych 0,76, Dla
krajów OECD relacja te wynosi 0,82. Wśród krajów OECD,
których relacje pensji nauczycieli szkół podstawowych do
pensji pracowników z wyższym wykształceniem są niższe
niż w Polsce znalazły się: Czechy (0,53), Holandia
(0,70) oraz Włochy (0,57). Ponadto relacje te były
niższe niż w Polsce dla takich krajów, jak Stany
Zjednoczone (0,67) oraz Węgry (0,58).Pensje te nie
zawierają dodatków, jak
w przypadku Polski. Wśród krajów, których wartości
pensji nauczycieli szkół podstawowych są niższe niż w
Polsce (informacja dotyczy pensji ustawowych) znalazły
się takie kraje, jak: Austria (0,58) oraz Estonia
(0,57).
Dane (podane w przeliczeniu na siłę nabywczą pieniądza)
pokazują, że w krajach OECD (rok szkolny 2009/2010)
roczne ustawowe pensje nauczycieli z minimalnymi
kwalifikacjami uprawniającymi do nauczania na danym
poziomie edukacji i z 15-letnim stażem pracy wynosiły
przeciętnie w szkołach podstawowych 37 603 USD; w
gimnazjach 39 401 USD, oraz w szkołach
ponadgimnazjalnych ogólnokształcących 41 182 USD. Dane
dla Polski przedstawiały się następująco: nauczyciel
szkoły podstawowej: 15 186 USD, szkoły gimnazjalnej:
17 300 USD oraz szkoły ponadgimnazjalnej
ogólnokształcącej: 19 791 USD. Mniej niż w Polsce
zarabiają nauczyciele w takich krajach, jak Węgry i
Słowacja, gdzie pensje nauczyciele wynosiły odpowiednio
dla tych krajów: w szkole podstawowej: 13 228 USD,
12 688 USD; w gimnazjum 13 228 USD, 12 688 USD oraz w
szkole ponadgimnazjalnej ogólnokształcącej: 15 616 USD,
12 698 USD.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę średnie wynagrodzenie za
godzinę nauczania nauczyciela z minimalnymi
kwalifikacjami i z 15-letnim stażem pracy, to
dane dla Polski wglądają następująco: szkoła podstawowa
(30 USD), gimnazjum (35 USD) oraz szkoła
ponadgimnazjalna ogólnokształcąca (40 USD) w porównaniu
ze średnią dla krajów OECD: szkoła podstawowa (49 USD),
gimnazjum (58 USD) i szkoła ponadgimnazjalna
ogólnokształcąca (65 USD).
Liczba godzin nauczania w Polsce w skali roku jest
niższa od średniej dla krajów OECD.
Polskie regulacje prawne (Karta Nauczyciela) określają
precyzyjnie czas nauczania i pracy polskiego nauczyciela
w zakresie wyłącznie zajęć dydaktycznych (18 godzin
lekcyjnych) oraz ogólnego czasu pracy na tydzień,
wynoszącego do 40 godzin. Zapisem art. 42, ust.2, pkt 2
wprowadzono dodatkowo 1 lub 2 godziny (w zależności od
poziomu edukacji), które są obowiązkowe dla nauczyciela,
i są przeznaczone na zajęcia umożliwiające realizację
potrzeb i rozwijania zainteresowań uczniów. W Karcie
Nauczyciela nie ma żadnych regulacji, które precyzyjnie
określałyby ile czasu, poza pensum dydaktycznym i
godzinami wynikającymi z art. 42, ust.2, pkt 2 tego
dokumentu, nauczyciel powinien być dostępny w szkole.
OECD corocznie prezentuje wskaźniki dotyczące czasu
nauczania i pracy w krajach OECD.
Zgodnie z definicjami OECD,
przekazywane dane odnoszą się do sytuacji zgodnej z
formalną polityką/przepisami, obowiązującymi w danym
kraju, stanowią zatem wartości ustawowe.
Ne mogą zatem uwzględniać godzin ponadwymiarowych
realizowanych przez nauczycieli. Dane odnoszą się
wyłącznie do pełnozatrudnionego nauczyciela
„tablicowego” w szkole publicznej dla poziomów edukacji
od ISCED 0 (wychowanie przedszkolne) do poziomu ISCED 3
– szkoły ponadgimnazjalne ogólnokształcące. Aby dane
były porównywalne między krajami, czas nauczania i pracy
nauczycieli przeliczany jest na godziny zegarowe (60
minut). W danych dotyczących Polski dla jednostki
lekcyjnej realizowanej w szkołach podstawowych,
gimnazjach i ogólnokształcących szkołach
ponadgimnazjalnych przyjęto jako miarę.45 minut (w
przedszkolach – 60 minut).
Dane dotyczące czasu pracy polskiego nauczyciela zostały
obliczone zgodnie z metodologią OECD. Pokazywane są one
w odniesieniu do całego roku szkolnego i obejmują tylko
faktyczne dni nauki (odliczone są wszystkie dni wolne od
pracy czy nauczania).
W większości krajów OECD jest określony czas pracy
nauczyciela ogółem, czas dostępności nauczyciela w
szkole oraz pensum dydaktyczne.
OECD prezentuje trzy omówione poniżej podstawowe
wskaźniki związane z czasem nauczania i pracy
nauczycieli:
Wskaźnik dotyczący ogólnej liczby godzin pracy
nauczyciela.
Ogólna liczba godzin pracy nauczyciela w Polsce
(wynosząca do 40 godzin zegarowych na tydzień) na
różnych poziomach edukacji nieznacznie odbiegała od
wartości średniej dla krajów OECD. W Polsce wynosiła ona
dla nauczyciela szkoły podstawowej 1 520, gimnazjum – 1
504 oraz szkoły ponadgimnazjalnej ogólnokształcącej – 1
496 (różnice wynikają z organizacji roku szkolnego na
wymienionych poziomach edukacji).
Analogiczne dane średnio dla krajów OECD wyglądały
następująco: czas pracy nauczyciela szkoły podstawowej –
1 678, gimnazjum -1 673 oraz szkoły ponadgimnazjalnej
ogólnokształcącej – 1 676. Różnice między Polską, a
średnią dla krajów OECD wynikają przede wszystkim z
tego, że liczba tygodni pracy polskiego nauczyciela jest
niższa niż średnia dla krajów OECD, a nie z faktu, że
polski nauczyciel pracuje krócej na tydzień. Należy
zauważyć, że ogólny czas pracy opisany w polskim
prawodawstwie (do 40 godzin pracy na tydzień) nie jest
weryfikowalny, gdyż nie ma obowiązku rejestracji i
kontroli godzin (poza pensum dydaktycznym i godzinami
wynikającymi z zapisów art. 42, ust.2, pkt 2 ustawy
Karta Nauczyciela).
Wskaźnik dotyczący dostępności nauczyciela w szkole.
Przy obliczaniu tego wskaźnika (zgodnie z metodologią
OECD) uwzględniono tylko godziny prawnie uregulowane
(pensum dydaktyczne oraz dodatkowe godziny wynikające z
zapisów art. 42, ust.2, pkt 2 ustawy Karta Nauczyciel).
W ustawie Karta Nauczyciela nie określono wymiaru czasu,
jaki nauczyciel spędza w szkole realizując inne zadania
statutowe szkoły, takie jak: posiedzenia rad
pedagogicznych, zebrania z rodzicami, godziny
konsultacji, uczestnictwo w egzaminach i sprawdzianach.
W związku z powyższym, wskaźnik dostępności polskiego
nauczyciela w roku szkolnym 2010/2011 w skali roku
wynosił: szkoły podstawowe 540, gimnazjalne 534 i
ponadgimnazjalne ogólnokształcące 532 (dla krajów OECD
odpowiednio: 1178, 1171 oraz 1114 godzin). Wskaźnik ten
dla Polski jest niższy niż średnia dla krajów OECD.
Wskaźnik dotyczący czasu nauczania.
Metodologia przyjęta przez OECD przy obliczaniu tego
wskaźnika, pozwala na porównywania pomiędzy badanymi
krajami. Czterdziestopięciominutowe zajęcia lekcyjne
przeliczone zostały na pełne godziny zegarowe i
przemnożone przez faktycznie zrealizowane dni nauki.
Zgodnie z przyjętą przez OECD w podręczniku definicją
dla tego wskaźnika, nauczycielem jest „osoba, która
uczy”, dlatego nie można do tej kategorii zaliczyć na
przykład: bibliotekarza, psychologa, logopedy czy
pedagoga.
Dane pokazują, że w Polsce nauczyciele w skali roku uczą
w szkołach: podstawowych, gimnazjalnych i średnich
odpowiednio: 502, 497 oraz 494 godziny (w porównaniu ze
średnimi dla krajów OECD wynoszącymi: 782 dla
nauczyciela szkoły podstawowej, 704 – dla nauczyciela
szkoły gimnazjalnej oraz 658 - dla nauczyciela szkoły
ponadgimnazjalnej ogólnokształcącej).
Analiza danych zgromadzonych w Systemie Informacji
Oświatowej (SIO) pokazuje, że polscy nauczyciele
realizują więcej godzin pensum dydaktycznego niż to
przewiduje Karta Nauczyciela. Dodanie godzin
ponadwymiarowych do ustawowego pensum dydaktycznego,
pomimo zwiększenia wartości wskaźnika, nadal sytuuje
Polskę poniżej średniej OECD.
Poniżej w tabelach zestawiono porównawczo dane dla
Polski w odniesieniu do szkoły podstawowej i gimnazjum.
Szkoła podstawowa
Nazwa wskaźnika |
Polska
(godziny ustawowe) |
Polska
(z
uwzględnieniem godzin ponadwymiarowych) |
Średnia dla OECD
(godziny ustawowe) |
Liczba godzin nauczania w
2009/2010 r. |
502 |
559 |
782
|
Gimnazjum
Nazwa wskaźnika |
Polska
(godziny ustawowe) |
Polska
(z
uwzględnieniem godzin ponadwymiarowych) |
Średnia dla OECD
(godziny ustawowe) |
Liczba godzin nauczania w
2009/2010 r. |
497 |
572 |
704
|
Przeciętna liczebność klasy w Polsce w szkołach
publicznych na poziomie podstawowym i gimnazjalnym jest
nieznacznie niższa od średniej dla krajów OECD.
Dane pokazują, że przeciętna liczebność klasy w szkole
podstawowej w Polsce w roku szkolnym 2009/2010 wynosiła
18,9 uczniów (średni dla krajów OECD 21,3 uczniów), w
gimnazjum 23,2 ucznia, dla krajów OECD – 23,3 ucznia w
szkołach.
Z kolei relacja liczby uczniów do nauczycieli w Polsce
była wyższa od średniej OECD dla edukacji przedszkolnej
(Polska: 18, OECD: 14,4) oraz niższa dla szkół na
poziomie podstawowym (Polska: 10,0, OECD: 15,9),
gimnazjalnym (Polska: 12,7, OECD: 13,7) i
ponadgimnazjalnym bez policealnych (Polska: 12,1, OECD:
13,8).
Podział odpowiedzialności za decyzje podejmowane w
polskim systemie edukacji na poziomie gimnazjum jest
podobny do większości państw OECD.
Dane z 34 krajów OECD pokazują, że średnio 41% ogółu
decyzji podejmowanych jest na poziomie szkoły, 36% na
poziomie władz centralnych, natomiast 17 % na poziomie
władz lokalnych i około 6% na poziomie regionalnym.
Sytuacja w Polsce wydaje się być typową dla większości
państw OECD i nie odbiega znacząco od uśrednionego
rozkładu podejmowania decyzji pomiędzy poszczególne
szczeble zarządzania. W naszym kraju, w porównaniu do
średniej OECD, nieco więcej decyzji podejmowanych jest w
szkołach (47%) i na poziomie lokalnym (26%), natomiast
decyzyjność władz centralnych jest nieco mniejsze (26%).
W polskim systemie edukacji władze regionalne nie
uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących
szkolnictwa gimnazjalnego.
Dane i wskaźniki prezentowane w publikacji
OECD Education at a Glance (w tym
wskaźniki dotyczące czasu nauczania
i pracy nauczycieli) opierają się na
metodologiach uzgodnionych i stosowanych przez
profesjonalistów z krajów OECD. Aby móc
porównywać dane między krajami z różnymi
systemami edukacji (czasem nawet wewnątrz danego
kraju, np. Kanada, Niemcy, Hiszpania, itp.)
został opracowany podręcznik z koncepcjami,
klasyfikacjami i definicjami, które są stale
doskonalone i do których stosowania są
zobowiązane wszystkie kraje przekazujące dane do
OECD. MEN oraz GUS przekazuje dane do OECD
zgodnie ze wszystkim procedurami. Również OECD
poświęca wiele czasu na sprawdzanie
i czyszczenie danych przekazywanych przez kraje
do OECD. MEN w żadnym razie nie może odpowiadać
za ewentualne pomyłki lub świadomie odstępstwa
innych krajów od przewidzianych
definicji/klasyfikacji. Należy zaznaczyć, że
jedynie rzetelne ich stosowanie zapewnia
porównywalność danych między krajami.
|