JAK MÓWIĆ, ŻEBY NAS SŁUCHANO?
Kongres rozpoczęliśmy wykładem prof. Jerzego
Bralczyka. Poprosiliśmy wykładowcę by
opowiedział jak mówić żeby na słuchano, ale także
jak poruszać tematy trudne.
„Ludzie mówią nie tylko słowami, ale także gestami,
mimiką twarzy, wyglądem, głosem. Gesty nieświadome
nie kłamią, są szczere, spontaniczne,
nieintencjonalne. [..]
Jeśli mówię człowiekowi, to po to, by o tym
pomyślał, a nie tylko wysłuchał. Nie mówi się
tekstem, ale znaczeniem. Dzieje się tak, kiedy
myślimy o czym mówimy. By ludzie nas słuchali,
musimy mówić tak, by zrozumieli, zapamiętali i
uwierzyli. Trzeba zatem mieć kontakt ze
słuchającymi, być wiarygodnym i sprawnym”.
Profesor
Jerzy Bralczyk. Językoznawca, specjalista w
zakresie języka mediów, reklamy i polityki jest
związany przede wszystkim z Uniwersytetem
Warszawskim, zasiada w Prezydium Rady Języka
Polskiego PAN, jest członkiem Polskiego Towarzystwa
Językoznawczego, Komitetu Językoznawstwa PAN. Ma na
koncie szereg poczytnych książek o języku, chętnie
też udziela się w radio i telewizji - w TVP Polonia
prowadził cotygodniowy program Mówi się, w TVN
Lingua audycję Na słówko. W Polskim Radiu prowadzi
codzienną audycję Słowo o słowie.
Profesor
nie zgodził się wprawdzie na rejestrację
wystąpienia, ale ten wykład można znaleźć np. na
stronie WSIiZ w Rzeszowie:
https://wsiz.rzeszow.pl/galeria-filmow/jak-mowic-zeby-nas-sluchano-prof-jerzy-bralczyk/
SAVOIR – VIVRE W PRAKTYCE KADRY KIEROWNICZEJ.
Wykład, dr Irena Kamińska-Radomska, The
Protocol School of Poland. Poruszono zagadnienia
takie jak: protokół dyplomatyczny, reguły
postępowania i zachowania, normy obowiązujące w
kontaktach służbowych i towarzyskich, dress code,
precedencja.
Dr
Irena Kamińska-Radomska – wykładowca i trener;
założycielka firmy szkoleniowej The Protocol School
of Poland. Wiedzę z zakresu międzynarodowego
protokołu i etykiety biznesu oraz wystąpień
publicznych zdobywała w Waszyngtonie pod okiem
największych ekspertów, m.in. u Johnatana Mollera –
szefa protokołu Białego Domu, uzyskując certyfikat i
międzynarodową licencję. Przeszkoliła kilkadziesiąt
tysięcy osób z zakresu komunikacji międzyludzkiej,
etykiety biznesu, dress code’u, międzykulturowego
protokołu oraz wystąpień publicznych. Autorka
kilkuset artykułów wydawanych w Polsce i USA oraz
pięciu książek: „Etykieta biznesu, czyli
międzynarodowy język kurtuazji”, „Kultura biznesu.
Normy i formy”, „Współczesna etykieta biznesu w
codziennej praktyce w Polsce”, „Dress code dla
kobiet” (współautorka), „Jak zostać damą”
(współautorka).
Gość/ekspert TVN, TVN 24, TVN 24 BiŚ, TVP1, TVP2,
TVP INFO, Polsat News, RMF FM, radiowej „Trójki”,
Radia RDC, Programu I Polskiego Radia, Polskiego
Radia 24, Polskiego Radia 1030 Chicago. Udział w
roli mentorki w cyklicznym programie TVN „Projekt
Lady”. Prowadziła zajęcia z komunikacji
międzykulturowej oraz protokołu międzynarodowego dla
studentów z całego świata.
NAWIGACJA DYREKTORA NA NOWY ROK SZKOLNY.
Wykład OSKKO. Jest to na szkoleniach OSKKO punkt
obowiązkowy. W obszernym, dwugodzinnym wykładzie
Ewa Halska, doświadczony edukator z praktyką
ogólnopolską, prezes OSKKO, omówiła zmiany w prawie
oświatowym w sposób przydatny praktykom.
Ujednolicanie i nowelizacje aktów prawa jest już
praktyczne stałym elementem rzeczywistości
oświatowej. Powołanie, w określonej sytuacji,
obowiązującej aktualnie podstawy prawnej nie jest
prostym zadaniem. Może wymagać przeglądu kilkuset
stron przepisów prawa. Celem wykładu jest
usprawnienie poruszania się po przepisach
oświatowych obowiązujących od września 2019 r.
DEBATA KONGRESOWA: STANOWISKO W SPRAWIE ISTOTNYCH
PROBLEMÓW OŚWIATY. POSTULATY ZMIAN W EDUKACJI NOWYCH
POKOLEŃ. Trwają prace nad stanowiskiem pokongresowym
na jesień 2019 r.
Po debacie i pracy w zespołach wypracowujemy m.in.
rekomendacje dla edukacji w sprawie:
Kształcenia i wspierania zdolności.
Potrzebujemy dobrej, odchudzonej podstawy
programowej; powinniśmy wspierać kompetencje
przyszłości*, umiejętność uczenia się, docierania do
źródeł, wyszukiwania i weryfikacji, umiejętności
miękkich, pracy w zespole, kreatywności.
Zaproponujemy nowe podejście do wspierania
zdolności, wyszukiwania talentów. Naszą drogą może
być połączenie egalitarnych i elitarnych rozwiązań z
całego świata. Potrzebujemy czasu i przestrzeni na
budowanie relacji międzyludzkich. Powinno być to
zadanie szkoły nie mniejsze niż kształcenie.
Zwróciliśmy uwagę na potrzebę wsparcia
psychologicznego, pedagogicznego wszystkim
uczniom, włączenie do tej zasady wspierania słabych
i zdolnych. Wspieranie talentów tak jak specjalnych
potrzeb edukacyjnych – tj w oparciu o standardy
wsparcia.
Statusu i rozwoju zawodowego polskich nauczycieli.
Kongres zajmie jesienią stanowisko ws. statusu i
traktowania nauczycieli przez państwo. W dyskusji
pojawiły się: refleksje ze strajku, status
materialny pracowników oświaty, pragmatyka zawodowa
(jak np. płacić za wycieczki, dojazdy na nauczanie
indywidualne, ocena pracy, awans, zarzadzanie
wewnątrzszkolne, autonomia nauczyciela ws
doskonalenia). Podjęliśmy też temat kształcenia i
doskonalenia zawodowego nauczycieli. Partnerami
dyskusji są organizacje i grupy nauczycieli –
innowatorów. Podczas spotkania odbyły się m.in.
wystąpienia:
Czy nauczyciele potrzebują samorządu zawodowego?
Krzysztof Durnaś,
Krajowa Izba Nauczycieli. „Stworzyliśmy Krajową
Izbę
Nauczycieli (KIN), aby zadbać́ o prestiż̇
zawodu nauczyciela i wysoką
jakość edukacji w Polsce. Jest to oddolna,
niekomercyjna inicjatywa nauczycieli, której głównym
celem jest wspieranie działalności na rzecz rozwoju
edukacji, w tym udział w dyskusji publicznej
dotyczącej systemu edukacji w Polsce i opiniowaniu
aktów prawnych. W związku z brakiem gwarantowanego
ustawowo samorządu zawodowego nauczycieli
podjedliśmy działania, które pozwolą̨
stworzyć́ ogólnopolskie forum reprezentujące
środowisko nauczycieli na wzór izby lekarskiej czy
izb prawniczych. Fundacja nie prowadzi działalności
gospodarczej, została wpisana do rejestru
stowarzyszeń́ KRS pod numerem 0000796422”.
Pracownicy oświaty - postulaty opracowane w grupie
Ja, Nauczyciel.
Zagadnienia: Pracownicy oświaty czyli kto?
Kwalifikacje. Prawne umocowanie pracowników oświaty.
Warunki pracy pracowników oświaty. Wsparcie, pomoc
psychologiczno – pedagogiczna/superwizja. Rola
dyrektora (pozycja) i pozycja nauczycieli wobec
dyrektora. Redukcja biurokracji - ograniczanie
sprawozdawczości. System monitorowania i oceny
jakości pracy pracowników oświaty. Wspieranie
nauczycieli w procesie kształcenia 10.Awans -
uproszczenie procedury. Autonomia organu
prowadzącego, nauczyciela, dyrektora. Wynagrodzenie.
Karta Nauczyciela. Pracownicy administracji i
obsługi. Pracownicy świetlic szkolnych. Pracownicy
szkół niepublicznych. Kuratoria Oświaty. Prawa i
obowiązki uczniów w stosunku do pracowników –
relacje.
„Kwadratowy stół” - koalicja dla edukacji.
OSKKO, wraz z licznymi organizacjami przystąpiło do
prac, mających na celu poprawę jakości polskiej
edukacji w długiej perspektywie. Celem powołanego w
kwietniu br., w PKiN w Warszawie tzw. „kwadratowego
stołu” edukacyjnego jest opracowanie raportu „Polska
edukacja 2020-2035”. Współpracujemy w gronie
organizacji takich, jak: Związek Miast Polskich,
Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów
Polskich, Unia Metropolii Polskich, Fundacja
Edukacyjnej ODiTK, Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty, Federacja Inicjatyw
Oświatowych, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Ja,
Nauczyciel i inne. Prace mają przebiegać pod hasłem
„zero polityki, maksimum merytoryki”, bez udziału
polityków, w sześciu zespołach: Uczeń, rodzic,
nauczyciel, szkoła i społeczność lokalna;
Organizacja systemu oświaty; Pracownicy oświaty;
Jakość i standardy oświatowe; (koordynuje OSKKO);
Finansowanie oświaty; Kształcenie zawodowe.
Przedstawiliśmy efekty pracy stołu pod opieką OSKKO
– Jakość i standardy oświatowe.
Wypracowano m.in. takie stwierdzenia:
1. Odchudzona podstawa programowa,
z naciskiem na: kompetencje przyszłości, umiejętność
uczenia się, docierania do źródeł, wyszukiwania i
selekcjonowania, weryfikacji, umiejętności miękkich,
pracy w zespole, kreatywności, itp, Natychmiastowe
odejście od obecnej podstawy programowej jest
kluczowe dla podejmowania jakichkolwiek
projakościowych działań w systemie edukacji.
Położenie nacisku na kompetencje społeczne i tzw.
“życiowe” (life skills); położenie nacisku na zmianę
metod pracy. Mniej odtwarzania wiedzy, więcej
rozwijania i nabywania kompetencji.
2. Wprowadzenie czasu i przestrzeni na budowanie
relacji
międzyludzkich. Powinno być to zadanie szkoły nie
mniejsze niż kształcenie. Zapewnienie wsparcia
psychologicznego, pedagogicznego wszystkim uczniom,
włączenie do tej zasady wspierania słabych i
zdolnych. Wspieranie talentów tak jak specjalnych
potrzeb edukacyjnych – tj w oparciu o standardy
wsparcia.
3. Status nauczycieli.
Zaufanie, prestiż i godna płaca, ale i wysokie
wymagania wobec dyrektorów/nauczycieli.
Wykształcenie nauczyciela XXI w., wyposażonego
potrzebne do tego umiejętności – tj. jak w punktach
1 i 2.
4. Zapewnianie jakości pracy szkół.
Likwidacja obecnej formy zewnętrznego nadzoru
pedagogicznego na rzecz ew. naukowego badania
jakości pracy szkoły, na próbie badawczej
prowadzonego przez niezależną instytucję
(organizację). Rozdzielenie systemu zapewniania
jakości i systemu niezbędnej kontroli prawnej.
Zapewnianie jakości oparte na samoocenianiu,
ewaluacji wewnętrznej.
Odejście od egzaminów zewnętrznych (może poza maturą
jako przepustką na studia), zakaz ustalania
jakichkolwiek rankingów szkół.
5. Autonomia szkoły
- podstawą zarządzania nią. Zarządzanie szkołą
powinno być oparte na autonomii, kompetencjach
przywódczych dyrektora i nauczycieli.
Wewnątrzszkolne zarządzanie powinno odbywać się z
udziałem nauczycieli i z wykorzystaniem talentów
liderów nauczycielskich (co jest dobrą szkołą dla
przyszłych dyrektorów). Praca szkoły musi być oparta
na współpracy z rodzicami.
6. Szkoła samorządowa.
Potrzebne jest realne prowadzenie szkół przez JST,
przy czym samorządy powinny otrzymywać z budżetu co
najmniej środki wystarczające na realizację
edukacyjnych zadań szkoły (w tym oczywiście
wynagrodzeń nauczycieli).
7. Odpolitycznienie edukacji.
Dobrą szkołę zapewni tylko zgoda wszystkich stron
dyskusji o edukacji na wspólnie ustalone i
zaakceptowane długofalowe zmiany w oświacie.
8. Nie będzie dobrej edukacji bez dobrej,
powszechnej edukacji przedszkolnej
– spójnej z całym systemem. Konieczne standardy to:
subwencja oświatowa na przedszkola, standard
zatrudnienia specjalistów w przedszkolu (logopeda i
psycholog), standard zatrudnienia pracowników
niepedagogicznych, włączenie przedszkoli w system
oświatowej profilaktyki zdrowotnej.
STOLIKI EKSPERCKIE OSKKO I PARTNERÓW KONFERENCJI.
Uczestników zaprosiliśmy do stolików z poradami
prawnymi OSKKO. W środę, 2 października, eksperci -
praktycy zarządzania oświatą pomagali
zainteresowanym uczestnikom rozwiązać problemy z ich
szkół/placówek. Tematyka stolików: pomoc
psychologiczno-pedagogiczna, wychowanie
przedszkolne, nadzór pedagogiczny, awans zawodowy,
prawo pracy, w tym ruch kadrowy oraz RODO.
NADZÓR PEDAGOGICZNY W PRAKTYCE DYREKTORA PUBLICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ. Zapraszamy na szkolenie OSKKO
jesienią
– na ten i inne tematy:
http://www.oskko.edu.pl/szkolenia/
Seminarium OSKKO, Izabela Leśniewska.
Omówiono obowiązujące formy nadzoru pedagogicznego.
Zagadnienia: zadania dyrektora, kierunki polityki
oświatowej państwa, wnioski z nadzoru a plan nadzoru
pedagogicznego.
Przedstawione zostaną propozycje konkretnych
rozwiązań, dokumentów, narzędzi. Prowadząca omówiła,
na podstawie własnych doświadczeń, najważniejsze
aspekty powiązania nadzoru pedagogicznego z oceną
pracy nauczyciela.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI.
Szkolenie OSKKO. Marcin Konrad Jaroszewski,
OSKKO, dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcące im. Jana
Śniadeckiego w Warszawie. Prowadzący przeprowadził
repetytorium i aktualizację informacji o prawie w
zakresie awansu.
Zagadnienia: przepisy prawa dot. awansu zawodowego,
zmiany w przepisach prawa, staż, procedura nadania
stopnia awansu zawodowego, rola dyrektora w awansie
zawodowym, awans zawodowy dyrektora, awans zawodowy
- ocena pracy nauczyciela, ocena dorobku zawodowego.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA, KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI
KLUCZOWYCH I PRIORYTETY MEN – JAK ZNALEŹĆ ZŁOTY
ŚRODEK NA REALIZACJĘ TEGO WSZYSTKIEGO W SZKOLE?
Wykład. Alicja Kapcia, OSKKO. Od września
2017 roku w szkołach podstawowych obowiązuje nowa
podstawa programowa, od września 2019 roku ruszyła
nowa podstawa programowa w szkołach
ponadpodstawowych. Realizacja podstawy programowej
to najważniejsze zadanie szkoły. Z drugiej strony
Unia Europejska nakłada na wszystkie państwa
członkowskie obowiązek realizacji zaleceń Rady
Europy dotyczących kształtowania kompetencji
kluczowych.
Prowadząca, współautorka „Ramowego programu
szkoleniowo-doradczego dla kadry kierowniczej
szkół/przedszkoli w zakresie wspomagania szkół w
rozwoju kompetencji kluczowych uczniów” przedstawiła
podstawy prawne, zadania szkoły, propozycje
rozwiązań oraz podzieli się własnymi doświadczeniami
z realizacji projektów dotyczących poprawy
funkcjonowania i zwiększenia wykorzystania systemu
wspomagania szkół w zakresie kompetencji kluczowych
uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku
pracy, właściwych postaw oraz metod
zindywidualizowanego podejścia do ucznia, w których
pełniła rolę trenera podczas szkoleń, doradcy i
eksperta na wszystkich etapach wdrażania.
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OD 1 WRZEŚNIA
2019R. – WYBRANE ZAGADNIENIA.
Seminarium. Bogusława Wojtczak, Szkolenia
Educa. Prowadząca, specjalizująca się w dziedzinie
kształcenia zawodowego, poruszyła zagadnienia:
-
Zmiany w zasadach klasyfikowania i
promowania uczniów szkół prowadzących
kształcenie zawodowe.
-
Nauczyciele zawodu: staże branżowe, pensum.
-
Przygotowanie uczniów do uzyskiwania
dodatkowych umiejętności zawodowych.
-
Kształcenie ustawiczne – nowe możliwości dla
szkół.
-
Młodociani pracownicy w szkole, w tym zmiany
w Kodeksie pracy.
-
Przepisy przejściowe, zakres stosowania
zmienionych przepisów w szkołach publicznych
i niepublicznych.
Bogusława Wojtczak
- ekspert prawa oświatowego LEX Wolters Kluwer,
doradca Ministra Edukacji Narodowej (w 2013 r.),
wieloletni dyrektor szkoły, szkoleniowiec,
wykładowca na studiach zarządzania oświatą, promotor
zmian w szkolnictwie zawodowym (certyfikat MEN),
trener i psychoterapeuta Gestalt, autorka publikacji
o tematyce oświatowej; członek OSKKO.
STANOWISKO ws. PROBLEMÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO.
Koordynowały: Jolanta Basaj i Bogusława
Wojtczak, OSKKO. Odbyło się spotkanie dyrektorów
i innych osób zainteresowanych udziałem w stworzeniu
stanowiska pokongresowego. Poniżej – przebieg
dyskusji.
Członkowie OSKKO, dyrektorzy szkół podczas spotkania
w dniu 01 października na XIV Kongresie Zarządzania
Oświatą zwracają uwagę na następujące trudności,
bariery w kształceniu zawodowym, wynikające ze
zmiany przepisów prawa:
-
brak nauczycieli teoretycznych przedmiotów
zawodowych i praktycznej
nauki zawodu. Wykształceni specjaliści w
danych zawodach nie są zainteresowani
podjęciem pracy w szkole w charakterze
nauczycieli. Obserwuje się odpływ
nauczycieli przedmiotów zawodowych ze szkół.
Jest to spowodowane zarówno niskimi płacami,
jak i brakiem stabilizacji. Dotychczasowa
kadra się starzeje, brakuje nauczycieli
młodych w kształceniu zawodowym. Konieczne
jest opracowanie sposobu motywowania
pracodawców oraz specjalistów w danych
zawodach do podejmowania pracy w szkołach w
charakterze nauczycieli przedmiotów
zawodowych.
-
brak stabilizacji w zakresie obowiązujących
przepisów dotyczących kształcenia
zawodowego, w szczególności podstaw
programowych. Obecnie w technikum obowiązują
trzy podstawy programowe kształcenia w
zawodach: z roku 2012 – w klasach czwartych,
z 2017 w klasach trzecich i drugich oraz z
2019 w klasach pierwszych oraz dwie
kształcenia ogólnego: z roku 2012 oraz z
roku 2018. To wprowadza chaos. Jeden
nauczyciel w codziennej pracy stosuje często
w zależności od rocznika różne podstawy
programowe.
-
promocja ucznia do klasy programowo wyższej
oraz ukończenie szkoły jest związane z
koniecznością przystąpienia ucznia/słuchacza
do egzaminów zawodowych ze wszystkich
kwalifikacji. Oznacza to, że egzaminy w
terminie głównym oraz dodatkowym powinny
odbyć się przed terminem klasyfikacji
rocznej, nie zaś jak dotychczas również w
wakacje. W jaki sposób będą przeprowadzane
egzaminy, aby nie zakłócać pracy szkoły, a
także kto będzie pracował w charakterze
egzaminatorów w trakcie zajęć szkolnych?
Jeśli funkcję egzaminatorów będą pełnić
nauczyciele pracujący w szkołach, to kto
będzie prowadził zajęcia z uczniami? Czy
cech rzemiosł różnych wskaże takie terminy
egzaminów czeladniczych, by umożliwić
terminową promocję ucznia – młodocianego
pracownika? Jeśli młodociany pracownik
będzie zobowiązany do przystąpienia do
egzaminu przed klasyfikacją końcową, to na
jaki okres czasu powinna być zawarta umowa
pomiędzy pracodawcą a młodocianym? Czy
pracodawca może zawrzeć umowę na 36
miesięcy?
-
czy, w związku z brakiem obowiązku
przystąpienia do egzaminu maturalnego z
przedmiotu dodatkowego – w przypadku zdanego
egzaminu zawodowego, wynik tego egzaminu
będzie uwzględniany przy rekrutacji na
wyższe uczelnie? Czy wynik ten będzie
przeliczany na punkty – jeśli tak, wg jakich
kryteriów i na jakie uczelnie? W jakim
terminie będą znane wyniki egzaminów
zawodowych i czy uczeń może zmienić
deklarację maturalną kilka dni przed
egzaminem maturalnym, jeśli zda egzamin
zawodowy?
-
brak jasności w zakresie stosowania art. 44m
ust. 6 i art. 44o ust. 8 ustawy o systemie
oświaty. Czy art. 44m ust. 6 i art. 44o ust.
8 można stosować jednocześnie wobec tego
samego ucznia w tej samej klasie, czyli czy
można promować ucznia, który ma jedną ocenę
niedostateczną i który nie przystąpił do
egzaminu zawodowego?
-
nierówne zasady traktowania nauczycieli
przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych.
Każdy nauczyciel ma obowiązek doskonalić się
zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły (art.
6 pkt 3a KN), jednakże w przypadku
nauczycieli przedmiotów zawodowych
ustawodawca określi wymiar oraz zakres tego
doskonalenia (staż branżowy – 40 godzin w
ciągu trzech lat). Staż ma się odbywać w
ramach czasu pracy nauczyciela określonego w
art. 42 ust. 2 pkt 3 KN. W przypadku
pozostałych nauczycieli nie określono
żadnego wymiaru zajęć w zakresie
doskonalenia zawodowego.
-
nie określono, jak organizować staż
nauczyciela, który prowadzi zajęcia w kilku
zawodach. Czy nauczyciel powinien odbywać
staż branżowy w wymiarze po 40 godzin w
każdym zawodzie, czy też podzielić 40 godzin
na wszystkie zawody. Gdzie organizować staż
nauczycieli uczących języka obcego
zawodowego? Czy za staż można uznać udział
nauczyciela w szkoleniu dotyczącym obsługi
nowoczesnych urządzeń stosowanych w danym
zawodzie?
-
przedstawianie na etapie rekrutacji orzeczeń
lekarskich o braku przeciwwskazań
zdrowotnych do kierowania pojazdami, a także
orzeczeń psychologicznych o braku
przeciwwskazań psychologicznych do
kierowania pojazdem (art. 134 ust. 1 pkt 4 i
5 ustawy – Prawo oświatowe) generuje
dodatkowe, niepotrzebne koszty. Jeśli w
podstawie programowej kształcenia w danym
zawodzie jest przygotowanie ucznia do
uzyskania umiejętności kierowania pojazdem
silnikowym określonej kategorii, to to
przygotowanie odbywa się w ramach
praktycznej nauki zawodu, a kandydaci
przedstawiają już zaświadczenie lekarskie
zawierające orzeczenie o braku
przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia
praktycznej nauki zawodu. Ponadto do szkół
trafiają coraz młodsi uczniowie
(czternastoletni, a nawet trzynastoletni),
jaką ma więc wartość orzeczenie lekarskie
czy psychologiczne o braku przeciwwskazań
zdrowotnych/psychologicznych do kierowania
pojazdem wydane czternastolatkowi, jeśli
naukę jazdy rozpoczyna się w klasach
starszych, a uczeń będzie zdawał egzamin
dopiero jako osoba pełnoletnia.
Rekomendujemy:
-
doprecyzowanie zapisów prawa oświatowego
tak, by nie stwarzały możliwości dowolnej
interpretacji i nie piętrzyły wątpliwości
-
opracowanie systemu motywowania pracodawców
oraz specjalistów w danym zawodzie, aby
podejmowali pracę w szkole w charakterze
nauczycieli przedmiotów zawodowych.
Nakładanie na nauczycieli zawodu dodatkowych
obowiązków w postaci stażu branżowego, nie
motywuje do podejmowania pracy w szkole.
-
opracowanie systemu przeprowadzania
egzaminów zawodowych w ośrodkach
egzaminacyjnych poza szkołą, a także takiego
planowania terminów egzaminów, aby nie
zakłócały pracy szkoły oraz umożliwiały
klasyfikowanie i promowanie
uczniów/słuchaczy zgodnie z kalendarzem roku
szkolnego
-
zmianę przepisów dotyczących przedstawiania
na etapie rekrutacji orzeczeń lekarskich o
braku przeciwwskazań zdrowotnych do
kierowania pojazdami, a także orzeczeń
psychologicznych o braku przeciwwskazań
psychologicznych do kierowania pojazdem we
wskazanych szkołach.
CO NAUCZYCIELE POWINNI WIEDZIEĆ O OCHRONIE DANYCH?
KIEDY DYREKTOR MOŻE BYĆ SPOKOJNY O KOMPETENCJE
SWOJEJ KADRY?
Warsztat przeprowadził Piotr Armatowski
(VULCAN Sp. z o.o.) O ile szkolny IOD zapewni
odpowiednią dokumentację, procedury i wsparcie w
różnych formalnościach, to zagadnienie kompetencji
pracowników, zwłaszcza nauczycieli, w zakresie
ochrony danych pozostaje przede wszystkim w gestii
dyrektora. Pojedyncze szkolenia (realizowane przez
IODa lub podmioty zewnętrzne) - jakkolwiek bardzo
potrzebne - nie załatwiają sprawy. Podczas warsztatu
podjęto temat określenia zakresu wiedzy, jaki każdy
nauczyciel powinien posiadać w zakresie ochrony
danych, sposobów wspierania go w uzyskaniu tej
wiedzy oraz tego, w jaki sposób dyrektor
może/powinien proces ten monitorować.
RADA RODZICÓW W KONTEKŚCIE RODO - ORGAN (NIE)ZALEŻNY
A ODPOWIEDZIALNOŚĆ PONOSI DYREKTOR. JAK SOBIE Z TYM
PORADZIĆ W ŚWIETLE OPUBLIKOWANEGO STANOWISKA PREZESA
UODO?
Radosław Wiktorski
(VULCAN Sp. z o.o.). Niedawno Prezes UODO
opublikował stanowisko, w którym jednoznacznie
stwierdził, że Rada Rodziców nie jest odrębnym
administratorem danych, a odpowiedzialność za
przetwarzanie danych w związku z działalnością Rady
Rodziców spoczywa na szkole (i dyrektorze). Podczas
warsztatu wyjaśniono co takie stanowisko w praktyce
oznacza dla szkoły i w jaki sposób zredukować w
zakresie ochrony danych ryzyko dyrektora związane z
funkcjonowaniem Rady Rodziców.
COACHING W EDUKACJI
Ewa Brzoza,
Oficyna MM. Istotę coachingu stanowi przekonanie, że
każdy człowiek jest niepowtarzalną jednostką z
własnymi specyficznymi potrzebami i możliwościami.
W największym skrócie coaching to niedyrektywna
forma pracy z drugim człowiekiem, polegająca na
towarzyszeniu mu w rozwoju, w procesie poznawania
samego siebie, odkrywania własnego potencjału oraz
wykorzystywania zdobytej wiedzy dla wyznaczania
celów, projektowania sposobów ich osiągania oraz
skutecznego realizowania. Coaching to sztuka
słuchania i słyszenia tego, co komunikuje odbiorca.
Praca coacha polega przede wszystkim na zadawaniu
wartościowych, eksplorujących, otwierających
pytań. Coaching stosujemy do zbudowania motywacji
do pracy. Celem zarówno coachingu, jak i edukacji
jest przygotowanie człowieka do życia, do pracy i
rozwijanie jego potencjału. Coaching w edukacji to
młoda i ciekawa dziedzina dająca wiele-jeszcze
nieodkrytych-możliwości. Pozwala w nowoczesny sposób
podejść do pracy z uczniem, nauczycielem, zbudować
świetną atmosferę na zajęciach, zebraniach i przede
wszystkim być dobrym nauczycielem./dyrektorem.
Głównym celem spotkania było zainspirowanie
uczestników do poznania metody coachingu i do
zastosowania jej w swojej pracy/ placówce. Mówiono o
tym, czym jest coaching i jaką może nieść wartość w
edukacji, o stosowanych w edukacji modelach
coachingu. Wskazano podstawowe kompetencje
psychospołeczne stosowane w coachingu- wykorzystanie
technik dwustronnej komunikacji w rozmowie
coachingowej.
Ewa Brzoza.
Pedagog, coach wg Metody Ericksona (nastawionej na
rozwiązanie), coachingu transformującego i
Zen-coachingu. Twórczyni wielu programów rozwojowych
dla kadry nauczycielskiej. Propagatorka Metody
NVC-Nonviolent Communication (Porozumienie bez
przemocy). W obszarze edukacji pracuje od 21 lat.
LEADER IN ME – POMYSŁ NA SZKOŁĘ WDRAŻAJĄCĄ 7 NAWYKÓW
SKUTECZNEGO DZIAŁANIA.
Magda Niemczuk-Kobosko.
Kiedy pytamy Rodziców i Nauczycieli, co chcieliby
dać swoim dzieciom i uczniom, najczęściej słyszymy:
chciałbym, żeby mój syn był bardziej samodzielny i
umiał podejmować decyzje, żeby moje dzieci potrafiły
współpracować z innymi i odnaleźć się w każdym
środowisku, żeby moi uczniowie wyrośli na
spełnionych, szczęśliwych ludzi, żeby moje dziecko
polegało na sobie i nie poddawało się w trudnej
sytuacji, żeby miało w życiu cel i pasję
Prowadząca seminarium przedstawiłą propozycję
programu (dla każdego poziomu edukacji), który
poprawia efekty pracy szkoły w zakresie:
·
wychowania uczniów na ludzi odpowiedzialnych za
siebie, potrafiących współdziałać w grupie i
podejmować inicjatywę
·
podniesienia u uczniów cennych na zmieniającym
się rynku pracy kompetencji: kreatywności,
skutecznej komunikacji, empatii, rozwiązywania
problemów, pracy w zespole, rozwoju osobistego,
regeneracji na wielu poziomach
·
stworzenia silnego, zmotywowanego zespołu
nauczycieli i pracowników administracji
·
zachęcenia rodziców do aktywnego działania na
rzecz szkoły
·
poprawy wyników szkoły w konkursach i testach
Na proces w ramach programu Leader in Me składają̨
się̨
trzy główne etapy:
1.
przeprowadzenie dla całej kadry szkoły
szkoleń́ 7 Nawyków Skutecznego Działania,
1.
wdrożenie zasad opartych na 7 Nawykach w
pracy z uczniami.
2.
przeniesienie zasad 7 Nawyków do domów
oraz lokalnych społeczności.
Program istnieje w wersji dla szkół średnich,
podstawowych i przedszkoli, a także w wersji dla
rodzin. Przejście programu wymaga dłuższej pracy i
szkoleń, seminarium daje jedynie ogólny obraz
zadania.. Wymierne efekty programu obserwowane w
szkołach to:
·
spadek obserwowanych negatywnych zachowań
(przemocy, agresji)
·
wzrost dyscypliny
·
wzrost poziomu integracji uczniów
·
poprawa wyników w nauce.
Strona internetowa programu:
https://www.leaderinme.org/
CZŁOWIEKU OGARNIJ SIĘ, CZYLI NAWYK 3.
Magda Niemczuk-Kobosko.
Warsztat poświęcono „ujarzmianiu chaosu”. „Czy
wiecie, że jeszcze w XIX wieku słowo „priorytet”
miało wyłącznie liczbę pojedynczą? W ciągu ostatnich
trzech dekad nasze życie przyspieszyło tak bardzo,
że nie dziwi nas już wcale kiedy ktoś mówi o 3, 5
czy 10 priorytetach. Toniemy w morzu zadań, nasze
kalendarze pękają w szwach, a samoprzylepne żółte
karteczki zajmują każdą wolną powierzchnię. Czy
dzięki temu jesteśmy bardziej efektywni?
Niekoniecznie. „Nieogarnięcie” zaczyna być chorobą
cywilizacyjną. Mówiono o tym, jak: odróżniać to, co
ważne od tego, co pilne, zapobiegać „nagłym
wypadkom” w pracy, radzić sobie z pracą, której nie
lubimy, znaleźć czas na rozwój, przyjemności, hobby,
przyjaciół, ograniczyć marnowanie czasu.
WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI – CO ROBIĆ BY „CHCIAŁO SIĘ
CHCIEĆ”
Teresa Tymrakiewicz,
Centrum Kształcenia Nauczycieli Librus. „Na sukces
szkoły w dużym stopniu zależy od jakości współpracy
nauczycieli oraz umiejętnego realizowania przez nich
programu działania. Dzisiejsza codzienność pracy
rady pedagogicznej – szybkie tempo działania oraz
ciągłe zmiany – wymagają od dyrektora szczególnej
koncentracji na budowaniu zespołu, który będzie
bardzo zaangażowany w realizację zadań szkoły. Co
zrobić, by nauczycielom „chciało się chcieć”?
MONITORING WIZYJNY a ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYREKTORA. JAK
PRZYGOTOWAĆ PLACÓWKĘ EDUKACYJNĄ DO KONTROLI
MONITORINGU. Tomasz J Paprocki, Tomasz W Paprocki i
Michał Paprocki
- FUSION 24 Agencja Bezpieczeństwa Informacji. W
wykładzie wyjaśniono, jak praktycznie krok po kroku
przygotować placówkę edukacyjną do kontroli
monitoringu wizyjnego przez organy do tego
upoważnione. Poruszono zagadnienia takie jak:
zawiadomienie o kontroli (zmiany w ustawie),
dokumenty dotyczące ochrony danych i monitoringu,
klauzule informacyjne dotyczące monitoringu
wizyjnego , oznakowanie monitoringu wizyjnego (jak
skutecznie informować), rola IOD podczas kontroli ,
zmiany w ustawach dotyczących monitoringu wizyjnego,
jak spełnić zasadę rozliczalności (RODO) w zakresie
monitoringu wizyjnego , na jakie aspekty zawracają
uwagę urzędnicy z UODO podczas kontroli monitoringu
wizyjnego.
DYREKTOR WOBEC ZESPOŁU.
Beata i Bolesław Kotlińscy,
STREFA POTENCJAŁU. Warsztat został skierowany do
tych z Uczestników, którzy na co dzień mierzą się ze
złożoną rzeczywistością swoich zespołów
nauczycielskich, dotyka ich pojawienie się nowych
osób w zespole, połączenie 2 zespołów czy obecność
nieformalnych liderów wpływających na innych. „Jak
radzić sobie z biernością lub nadaktywnością grupy
podczas zebrań. Czym jest atak na lidera i jak z
niego wyjść zwycięsko ? Czy mierzycie się z
roszczeniami, niekończącym się marudzeniem i atakami
ze strony członków zespołu? Wasz zespół to grupa
luźno powiązanych specjalistów, czy może jedna
drużyna? Czy współpraca w zespole jest kwestią
wyboru, opcją czy świadomą decyzją? Jak
współpracować pomimo różnic, lubienia lub
nielubienia? Czy szef może „wymuszać” współpracę i
wzięcie odpowiedzialności za podjęte działania? Od
odpowiedzi na te pytania zależny dobór narządzi
zarządczych i efektywna praca dyrektora”. Podczas
warsztatu wskazano mechanizmy sabotujące lub
budujące zespół.
RODZIC, NAUCZYCIEL, DYREKTOR - O TRÓJKĄCIE
DRAMATYCZNYM W SZKOLE.
Beata i Bolesław Kotlińscy, STREFA
POTENCJAŁU. Z programu spotkania: „zapraszamy osoby,
które w swojej codziennej pracy stykają się z
trudnymi emocjonalnie sytuacjami zarówno po stronie
nauczycieli jak i rodziców, i z racji swojej roli
czują odpowiedzialność za zażegnanie konfliktu i
zadbanie o dobro obu stron. Uczestnicy dowiedzą się
jak zadbać o ”wyjście z twarzą” obu stron konfliktu,
jak zmierzyć się otwarcie z lękami i frustracjami
nauczycieli i rodziców, którzy często za wszelką
cenę chcą chronić „dobro dzieci”, ale i samych
siebie przed utratą pozytywnego obrazu siebie.
Uczestnicy spotkania poznali mechanizmy zawiązania i
eskalacji konfliktu, dowiedzieli się, jak
„zarządzić” sytuacją konfliktową tak, aby nie stała
się wyczerpującą, nic nieprzynoszącą spiralą
wzajemnych pretensji, a stała się szansą do wyjście
na nowy poziom współpracy.
RODZIC W SZKOLE CZYLI 3 MOŻLIWOŚCI ZBUDOWANIA
POZYTYWNYCH RELACJI.
Marek Lecko,
Akademia Umiejętności Foucault. Idea wykładu
opierała się na złożeniu, że nie ma trudnych ani
roszczeniowych rodziców, są tylko trudne sytuacje
komunikacyjne do rozwiązania. Stąd też
uczestnicy zapoznali się z typami rodziców i
określonymi strategiami komunikacyjnymi do
zastosowania, nabędą umiejętności rozpoznawania
różnic między grami psychologicznymi a manipulacją.
Przyjrzeli się swoim postawom i przekonaniom oraz
przekonali się jak łatwo jest budować pozytywne
relacje komunikacyjne oparte na zaufaniu.
Doświadczenie potwierdza, że 95% trudności
komunikacyjnych z rodzicami powinno być
rozwiązywanych na poziomie wychowawca-rodzic. A
pozostałe 5% to jedynie informacja zwrotna, która
pozwala nam stale doskonalić się w komunikowaniu.
Zagadnienia:
Rodzic w szkole – charakterystyka postaci; Rodzice i
ich strategie komunikacyjne (świadome i
nieświadome); Komunikacja „online”, „offline” i
„deadline”; „Typologia” rodziców i efektywne sposoby
komunikowania się z nimi; Jak praktycznie
wykorzystywać modele komunikacji oraz budować
relacje komunikacyjne?; Słowa mają znaczenie -
sytuacje trudne jako informacje zwrotne;
Rozpoznawanie gier i manipulacji; Moje osobiste
postawy, przekonania i zaufanie; Wpływ dyrektora
przedszkola i szkoły na styl komunikacyjny
nauczycieli, rodziców i uczniów.
JANKO MUZYKANT CZYLI SZKOLNE ILUZJE INNOWACYJNOŚCI I
KREATYWNOŚCI.
Marek Lecko, Akademia Umiejętności Foucault.
Czy innowacyjność i kreatywność może być problemem
dla Dyrektora i dla szkoły? Dlaczego ciężko stosować
innowacyjność i kreatywność w praktyce szkolnej?
Koszty zmiany nawyków antyinnowacyjnych w klasie.
Dlaczego mam depresję kiedy oglądam kreatywnych
mówców motywacyjnych? Co zrobić, żeby mieć pewność
sukcesu wdrażania innowacyjnego sposobu pracy?
Na wykładzie omówiono 3 najczęściej występujące
„kreatywne” pułapki – ocena, motywacja oraz
kompetencje kluczowe. Starano się również znaleźć
odpowiedź na dwa pytania: co można zrobić
innowacyjnego i kreatywnego w zespole, który ma za
sobą często kilkaset godzin szkoleń, "kolekcjonując"
nowe metody pracy bez przełożenia tego na
efektywność osobistą czy też całości pracy szkoły?
Oraz co można zrobić innowacyjnego i kreatywnego w
klasie mając nad sobą podstawę programową?”
Marek
Lecko,
pedagog, trener biznesu, doradca i konsultant
zarządzania wiedzą z ponad 20-letnim doświadczeniem
zawodowym związanym z prowadzeniem szkoleń,
doradztwa oraz tworzeniu programów zarządzania
wiedzą. Twórca programu rozwoju kompetencji
nauczyciela - praktyka Master of Trainer in
Education oraz studiów podyplomowych dla kadry
zarządzającej oświatą Master of Management in
Education. Głównymi obszarami zainteresowania są
efektywne procesy komunikacyjne, wywieranie wpływu,
motywacja i… przewidywanie przyszłości – kierując
się maksymą Petera Druckera – „jeżeli nie możesz
przewidzieć przyszłości, spróbuj ją wykreować”.
Współautor i prowadzący projekty szkoleniowe dla
administracji państwowej, samorządów, podmiotów
sektora prywatnego oraz dla placówek edukacyjnych w
całym kraju. Prowadzi wykłady w Wyższej Szkole
Bankowej we Wrocławiu. Od 2014 r. kieruje Akademią
Umiejętności Foucault specjalizującej się we
wsparciu szkół w obszarach nowoczesnej dydaktyki
oraz rozwoju miękkich kompetencji społecznych.
Autor
książek „Nieocenione możliwości ucznia. O ocenianiu,
możliwościach i motywacji”, „Motywacyjne narzędzia
w praktyce nauczyciela” oraz „Rodzic w szkole. Jak
(z)budować dobre relacje?”
MENTOR POTRZEBNY OD ZARAZ CZYLI DORADZTWO METODYCZNE
W NOWEJ FORMULE
Małgorzata Wojnarowska-Grzebień,
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Większość polskich nauczycieli jest pozbawiona
wsparcia doradcy metodycznego, doświadczonego
praktyka i mentora. Odczuwają to nie tylko
nauczyciele „na starcie” - w obliczu permanentnych
zmian wszystkim potrzebna jest pomoc. Przez
ostatnich 20 lat za powoływanie doradców były
odpowiedzialne samorządy. Choć niektóre z nich
świetnie to zorganizowały i prowadziły na swoim
terenie, w skali kraju liczba doradców
systematycznie spadała. Można mówić wręcz o zapaści.
Teraz jesteśmy świadkami znaczącej zmiany -
doradztwo metodyczne wraca jako rozwiązanie
systemowe. Jak będzie ono funkcjonować? W jaki
sposób kuratorzy zorganizują sieć doradców na swoim
terenie? Kto może zostać doradcą metodycznym? Jakie
są jego zadania? Jakiego wsparcia może oczekiwać
nauczyciel i dyrektor szkoły?
ORE przygotował ramowy program kursu dla nowo
powołanych doradców metodycznych. Rekomenduje go
placówkom doskonalenia, aby przygotowały doradców do
nowej roli. Współautorką programu jest Małgorzata
Wojnarowska-Grzebień, nauczyciel konsultant
Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, były
doradca metodyczny.
ROK GODNOŚCI CZŁOWIEKA.
Tomasz Bilicki,
z Fundacji Innopolis ogłosił na sesji plenarnej rok
szkolny 2019/2020 Rokiem Godności Człowieka. Jest to
oddolna, niekomercyjna inicjatywa nauczycieli –
efekt dyskusji podczas konferencji SzkoładziałaMY,
która odbyła się w dniach 15 i 16 czerwca 2019 roku
w Łodzi.
Cele roku godności człowieka:
rozwijamy postawę szacunku do każdej osoby, bez
względu na jej cechy i poziom rozwoju biologicznego,
społecznego i psychicznego; eliminujemy z naszych
przyzwyczajeń i języka: stereotypy, narracje
dyskryminacyjne i mowę nienawiści; budujemy
atmosferę opartą na doświadczaniu praw oraz wolności
człowieka (w tym dziecka), nie uznając ich za
konkurencję dla obowiązków ucznia, praw rodziców lub
nauczycieli; wdrażamy w szkole kulturę oceniania
pozbawioną zawstydzania, wpędzania w poczucie winy,
segregacji i stygmatyzacji.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH - CZY NA PEWNO
NIE MOŻNA JUŻ NIC POPRAWIĆ?
Radosław Wiktorski,
VULCAN Sp. z o.o. Zagadnienia wykładu: wnioski i
refleksje z naboru "podwójnego rocznika" i
rekomendacje na przyszłość. „Rekrutacja do szkół
ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w 2019 roku
była nie lada wyzwaniem. Nie tylko od strony
organizacji szkół - znalezienia miejsc, zatrudnienia
nauczycieli i organizacji pracy, ale także od strony
przygotowania i przeprowadzenia samego procesu
naboru. Kumulacja dwóch roczników była swego rodzaju
testem obecnego modelu prowadzenia naboru - zasad,
terminów i sposobu pracy.
W pierwszej części wykładu przedstawiono wnioski
płynące z tegorocznych doświadczeń (zebranych z
samorządów i szkół oraz od rodziców i kandydatów, a
także spojrzenie na proces z punktu widzenia
dostawcy systemu elektronicznego wspierającego
rekrutację, przez który przeszło w tym roku blisko
500.000 kandydatów). W drugiej części autor
przedstawił rekomendacje dotyczące pożądanych zmian
prawnych i organizacyjnych w zakresie rekrutacji do
szkół ponadpodstawowych w kolejnych latach. Trzecim
elementem spotkania była dyskusja na ten temat i
podjęcie pierwszego kroku w wypracowaniu wspólnego
stanowiska w zakresie rekomendowanych zmian.
CO CZEKA SAMORZĄDY PROWADZĄCE SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
I PONADGIMNAZJALNE W NAJBLIŻSZYCH LATACH.
Andrzej Rzeszut,
VULCAN Sp. z o.o. Wszystkim ostatnio dobrze znany
problem tzw. podwójnego rocznika w szkołach średnich
to dopiero początek dość rewolucyjnych zmian w
organizacji szkół
ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych. W kolejnych
latach w szkołach średnich zacznie się robić coraz
bardziej ciasno, a powiaty prowadzące te szkoły
zetkną się niemal na pewno z coraz większym
problemem rosnących dopłat do subwencji oświatowej.
W roku szkolnym 2023/24 liczba uczniów szkół
średnich wzrośnie w stosunku do roku 2018/19 aż o
około 50%. W czasie wystąpienia przedstawiono
prognozy dotyczące tego zagadnienia.
KSZTAŁCENIE ZDOLNYCH A ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI – O
DWÓCH STRONACH TEJ SAMEJ MONETY.
Wykład. Maciej Karwowski – profesor w
Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Choć w ostatnich latach polska szkoła poświęca wiele
uwagi specjalnym potrzebom edukacyjnym uczniów, to
niemal całkowicie ignoruje tych spośród nich, którzy
charakteryzują się wysokim poziomem zdolności i
uzdolnień. Powszechne jest przekonanie, że osoby
zdolne „jakoś” sobie poradzą a aktywność nauczycieli
powinna być kierowana ku tym, którym nauka i szkolne
funkcjonowanie sprawiają trudności. Nierzadkie są
argumenty, że koncentracja na zdolnych będzie
dowodem źle pojętego elitaryzmu, a szkoła powszechna
ufundowana być musi na egalitarnej zasadzie
rozwijania zdolności wszystkich uczniów. Czy jednak
faktycznie jesteśmy skazani albo na amerykański
elitaryzm albo skandynawski egalitaryzm? Czy
niemożliwy jest złoty środek? Wielu kontrowersji
można by uniknąć klarownie definiując kluczowe
pojęcia i jasno artykułując cele polityki
edukacyjnej. Kluczowe pytania na jakie odpowiedział
wykład to:
·
Czym są zdolności i uzdolnienia i jaka jest
ich geneza? Czy istnieją geny zdolności, czy
zdolności da się rozwinąć?
·
Dlaczego czasem etykieta zdolny bardziej
szkodzi niż pomaga?
·
Czy wybitne zdolności gwarantują osiągnięcia
w szkole i poza nią?
·
Co działa, a co nie działa w kształceniu
zdolnych i rozwijaniu zdolności?
Prelegent: Maciej Karwowski – profesor w
Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego,
psycholog, pedagog i socjolog. Badacz kreatywności,
przede wszystkim możliwości wspierania twórczego
myślenia dzieci, młodzieży i dorosłych, znaczenia
wyobraźni i oryginalności myślenia w szkolnym
uczeniu się oraz nowych możliwości rozpoznawania
zdolności i uzdolnień.
ROZSZERZONA I WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ. GADŻET CZY
NARZĘDZIE EDUKACYJNE?
Wykład inspiracyjny wygłosił dr Krzysztof
Wojewodzic,
www.escola.pl
Zagadnienia:
typologia VR, ("to może być tanie, dostępne, to nie
tylko interfejs na dziś, ekran, klawiatura, lecz coś
więcej"). Hełmy. Narzędzia czytające gesty.
Projectors and Display Walls. Edukacja zawodowa.
Uczenie poprzez działanie. Symulacje.
Eksperymentowanie
Co deklarują nauczyciele?
97% uczniów chciałoby korzystać z VR w klasie. 8%
nauczycieli deklaruje, że używa VR w procesie
edukacyjnym. 93% nauczycieli stwierdziło, że ich
uczniowie byliby. zachwyceni lekcjami z
wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. 70%
nauczycieli chce korzystać z VR, do symulacji i
doświadczeń związane z materiałem szkolnym.
Spotkajcie się z prawdziwym pasjonatem i twórcą
wirtualnej rzeczywistości :-)
KLIMAT DLA EDUKACJI.
Wojtek Gawlik,
prezes fundacji EDU – Klaster. Szczegółowy opis
metody badania. Autor opowiedział o studium
przypadku wykorzystania tego badania w szkole
(podstawowej), "porozmawiamy o tym w jaki sposób
wspólnie z dyrekcją zmierzyliśmy się z tą trudną
informacją i dokąd udało nam się zajść. Podczas
prezentacji będę musiał się odnieść do mojego
opracowania, dotyczącego stanu naszej edukacji
opublikowanego m.in. w Rzeczpospolitej.
https://rp.pl/Rzecz-o-polityce/306119910-Gawlik-Edukacja-na-skraju-przepasci.html
.
JAK PRZEPROWADZIĆ TRWAŁĄ ZMIANĘ.
Wykład inspiracyjny. Wojtek Gawlik, EDU –
Klaster. Opisano projekt, w ramach którego udało się
przeprowadzić pewną trwałą zmianę w głowach
współpracujących nauczycieli. Szczegóły na jego
temat można znaleźć tu:
https://www.facebook.com/eduklasterpl/photos/a.621848371635175/621848398301839/?type=3&theater
O WSPÓLNEJ PRZYGODZIE RODZICA I NAUCZYCIELA, KTÓRZY
POSTANOWILI ZROBIĆ COŚ WIĘCEJ DLA DZIECI.
Wojtek Gawlik i Michaela
Ludwig Szaniec.
Prowadzący napisali: „opowiemy
o naszej wspólnej przygodzie
rodzica i nauczyciela, którzy postanowili zrobić coś
więcej dla dzieci. Z tego czegoś więcej
wyniknęło wiele fantastycznych rzeczy, o których
będziemy chcieli Wam opowiedzieć w czasie
konferencji. W ramach tego przedsięwzięcia kluczowy
był rozwój:
·
dzieci - po 5 latach udało im się wybrać do
USA na światowe finały twórczości,
·
nauczyciela - zobaczyła jak niesamowity
potencjał drzemie w dzieciakach
·
rodziców – to obecnie rodzice pracują z
dzieciakami i przygotowują je do kolejnych
wyzwań!
Jednocześnie stworzyły się więzi, które przetrwały
na wiele lat”.
Michaela Ludwig Szaniec
– nauczyciel i dyrektor w niepublicznym przedszkolu
Chatka misia Uszatka w Gliwicach. Stworzyła autorski
program edukacji dwujęzycznej (język niemiecki),
który od wielu lat z powodzeniem wdraża w
prowadzonym przez siebie przedszkolu.
KONFLIKT POKOLEŃ, CZYLI DLACZEGO TAK TRUDNO
ZROZUMIEĆ SWOJEGO UCZNIA?
Wykład, dr Marek Kaczmarzyk. Nastolatek jest
dla przeciętnego dorosłego zjawiskiem
niezrozumiałym. Ich niebezpieczne zachowania
wprawiają nas – ich opiekunów w osłupienie i
przerażenie. Potrafią zaryzykować życie z
absurdalnych dla nas powodów, są zmienne w swoich
sądach, zainteresowaniach i gustach. Staramy się za
wszelką cenę zapewnić im bezpieczeństwo i rozwój
chociaż oni robią wszystko żeby nam to uniemożliwić.
W trakcie szkolenia dowiedzieliśmy się jak zmienia
się mózg człowieka w trakcie dojrzewania;
zrozumieliśmy jak zmiany te wpływają na jego
zachowanie; wyjaśnimy do czego służy kora
przedczołowa i dlaczego u nastolatków nie działa
„pełną parą”; zwróciliśmy uwagę że obecny system
edukacji wymaga od młodych ludzi zbyt ważnych
decyzji; nauczymy się prawidłowo reagować na ich
irytujące miny i brak zrozumienia naszych intencji.
TUTORING KROK PO KROKU.
Wykład. Krzysztof Słaboń – trener, tutor,
superwizor Collegium Wratislaviense. Dobrze
zaplanowane wprowadzenie tutoringu może być
czynnikiem rozwojowym dla szkoły. Tak dla uczniów,
jak i całego szkolnego organizmu - nauczycieli,
rodziców, wychowawców, pedagogów. Na podstawie
przykładów poznaliśmy jakie warunki są niezbędne
żeby osiągnąć wyraźny i jednocześnie trwały
rozwojowy efekt. Jak zaplanować proces wdrożenia
tutoringu? Kto może być tutorem i jakich kompetencji
potrzebują tutorzy? Dla kogo kierować tutoring i na
jakich zasadach?
ACTION LEARNING W PRACY DYREKTORA.
Warsztat. Krzysztof Słaboń, Collegium
Wratislaviense. Z zapowiedzi: „zapraszam na warsztat
action learning podczas którego poznasz i
wypróbujesz skuteczną metodę zespołowego
poszukiwanie rozwiązań złożonych problemów. Metodę
możesz wykorzystać z klasą lub grupą w trakcie
realizacji projektów, zajęć problemowych czy burzy
mózgów.
Sesje Action learning oparte są o z góry ustaloną
strukturę, która pogłębia refleksję nad
doświadczeniami, wspiera rozwój krytycznego myślenia
i kreatywność. Warsztat będzie miał formę w pełni
praktyczną – będziemy poznawać metodę action
learning wspólnie rozwiązując wybrany problem”.
Pobierz program i harmonogram Kongresu w
formacie PDF. |
|
|
|