OSKKO, Gdańsk, 28 września 2016 r.
www.oskko.edu.pl/kongres/
Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) przedstawia stanowisko
wypracowane z udziałem ok. 1150 uczestników XI Kongresu
Zarządzania Oświatą, który odbył się w dn. 26-28 września
2016 r. w Gdańsku oraz tysięcy obserwatorów i zwraca się do
środowiska oświatowego, samorządowców, rodziców:
Odrzucamy plany zmiany
systemu szkolnego, apelujemy o ich zatrzymanie i podjęcie
realnych konsultacji ze środowiskiem niemal 40 tysięcy
dyrektorów szkół, przedstawicielami samorządów
terytorialnych prowadzących szkoły i nauczycielami.
28
września 2016 r. Kongres gdański zakończył się powstaniem
zebranych i milczącym protestem przeciw zmianom forsowanym
bez konsultacji ze środowiskiem specjalistów, bez
poparcia polskich dyrektorów, nauczycieli, samorządowców -
osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem oświatą i
kształceniem dzieci i młodzieży.
Tak
przerwaliśmy spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa
Edukacji Narodowej, chcącymi przedstawić zebranym jak
będą wprowadzane zmiany w oświacie. Nie wyjaśniono jednak
dotąd wiarygodnie po co to mamy czynić.
Dlatego
w całości negatywnie oceniamy i odrzucamy projekty obu
ustaw – ustawę “Prawo oświatowe” “ oraz ustawę –
„Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe”.
Czynimy tak, z pełną odpowiedzialnością za słowa, ponieważ
m.in.:
-
Protestujemy przeciw likwidacji ok. 7,5 tysiąca
gimnazjów, kształcących na poziomie ponadpodstawowym ok.
1 mln uczniów.
Lokalny dostęp do
edukacji, wyższego niż podstawowy poziomu, jest dla
dzieci z terenów wiejskich, dzieci z małych miast
przepustką do lepszego życia. Wyrównuje ich szanse
na przygotowanie do osiągania dalszych szczebli
wykształcenia. Likwidacja gimnazjum w pobliżu oznacza
degradację małych miejscowości. Po wykształcenie
ponadpodstawowe będzie trzeba wysłać dzieci do większych
miast.
-
Międzynarodowe badania jednoznacznie ukazują polskie
piętnastolatki jako jedne z najlepiej wyedukowanych w
świecie.
Protestujemy przeciw nieinformowaniu Polaków o tym.
Przeciw tworzeniu złej opinii szkół gimnazjalnych, które
niewątpliwie, dzięki latom pracy osiągnęły sukces
edukacyjny.
-
Występujemy w obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla
dzieci młodszych. Przestrzegamy przed
wprowadzeniem do szkół podstawowych nastolatków.
Młodzież w wieku
gimnazjalnym ma uczęszczać do szkoły jednocześnie z
dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pod
koniec lat 90. sytuacja wychowawcza w szkołach była
bardzo trudna, zmieniała się młodzież i zmieniały się
czasy. Reforma, a co za tym idzie przejście młodzieży do
gimnazjów przyniosło zdecydowaną poprawę w szkołach
podstawowych.
-
Mówimy NIE spisaniu na straty (!) edukacji uczniów
obecnych klas 5 i 6;
będą oni realizować
tymczasową (nie istniejącą jeszcze) podstawę programową.
-
Jesteśmy przeciw posłaniu uczniów dzisiejszy klas 6, w
roku szkolnym 2019/2020 do jednej klasy szkoły średniej
z ostatnim rocznikiem likwidowanych gimnazjów.
To kolejny „koszt
społeczny” nie do zaakceptowania.
-
Przestrzegamy przed odebraniem uczniom klas 1. i 2.
gimnazjum możliwości nauki ze swoimi nauczycielami do
ukończenia szkoły.
Zacznie się wtedy wymiana
kadry pedagogicznej. Ci uczniowie zapłacą za
nieuzasadnione zmiany.
-
Zwracamy uwagę na nieprzygotowanie nauczycieli do zmian.
Nie zbudowano najpierw systemu doskonalenia nauczycieli
przygotowanego na informowanie nauczycieli o zmianach.
Pracownicy ośrodków
doskonalenia, edukatorzy nic realnie użytecznego o
zmianach nie wiedzą, bo resort edukacji nie jest w
stanie ich o niczym pewnym powiadomić.
-
Nie ma podstaw programowych dla uczniów nowych
szkół.
To zadanie na lata.
Najważniejsze dla kształcenia uczniów i niezwykle
wymagające. Przestrzegamy przed traktowaniem tego
zadania w pośpiechu i bez dostatecznych konsultacji.
Zwracamy
się do odbiorców naszego przekazu:
Od
kilkunastu lat trwa w Polsce reforma oświaty. Reforma,
która nigdy nie była tak blisko ukończenia – i nigdy nie
była bardziej zagrożona niż dziś.
Apelujemy do nauczycieli, samorządowców i dyrektorów, a
także rodziców szkół objętych zmianami – o solidarną obronę
wspólnych osiągnięć. Protestujemy przeciw zaniechaniu
wdrażania, wieloletnią ciężką pracą setek tysięcy
nauczycieli, naukowców, działaniami kilku kolejnych rządów
wielkiej przemiany systemu edukacji. Jesteśmy już blisko
celu, a polskie dzieci korzystają z wysokiego poziomu
kształcenia, szanowanego i uznawanego w całym świecie.
Powinniśmy skupić wysiłki na osiągnięciu maksimum możliwości
systemu.
Apelujemy do Rządu o zmianę postępowania. Wszystkim nam
zależy na dobrej, profesjonalnej szkole. Nie potrzebujemy
więc walki o oświatę, lecz sojuszu nas wszystkich dla jej
rozwoju. Nic nie wzbudza większego szacunku do rządzących,
niż to że słuchają oni obywateli. Wysłuchajcie więc Państwo
głosu obywateli, a zarazem specjalistów - praktyków
zarządzania oświatą.
Z poważaniem: Zarząd OSKKO
Gdańsk, dn. 28.09.2016 r.
|