Dobiegł końca dziesiąty doroczny,
zorganizowany przez OSKKO Kongres kadry kierowniczej oświaty:
dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących i organów nadzoru
pedagogicznego - osób zaangażowanych w zarządzanie oświatą na
poziomie państwowym i lokalnym. Udział w Kongresie wzięło ok. 900
uczestników, w tym goście zagraniczni, przedstawiciele Ministerstwa
Edukacji Narodowej, instytucji centralnych, władz i pracowników JST
z całego kraju, liczni kuratorzy oświaty, przedstawiciele
organizacji oświatowych i kulturalnych.
Patronat Honorowy
Partnerzy Merytoryczni OSKKO:
Partner merytoryczny
Kongresu:
Partnerzy Główni
Kongresu:
Partnerzy Kongresu:
Poniżej
sukcesywnie zamieszczamy relację z obrad Kongresu.
Najważniejszy blok tematów Kongresu dostarczył przeglądu
inspirujących pomysłów na edukację, na kreatywną szkołę,
przedszkole. Pokazano szkoły, placówki publiczne i
niepubliczne różnych poziomów. Poznaliśmy koncepcje pracy
ich dyrektorów oraz praktykę ich wdrażania. Umożliwiliśmy
Uczestnikom kongresu rozmowę z dyrektorami i liderami
ciekawych przedsięwzięć edukacyjnych. Trzydniowe dyskusje
zakończyła ważna dla dalszych prac OSKKO debata:
JAKA SZKOŁA, JAKI ABSOLWENT, JAKIE SPOŁECZEŃSTWO? CZY
„SZKOŁA 1.0” PODOŁA „SPOŁECZEŃSTWU 3.0+”?
Przez trzy dni uczestnicy Kongresu obserwując przykłady
praktyki szkół alternatywnych, twórczych, ciekawe projekty
nauczycielskie mogli dojść do wniosku, że „jeśli jesteś w
jakikolwiek sposób zaangażowany w edukację, masz trzy
możliwości: możesz dokonywać zmian w ramach systemu, możesz
wywierać nacisk na zmiany samego systemu, albo możesz
działać poza systemem. […] Systemy jako całość także mogą
się zmieniać i pod wieloma względami to już się dzieje. Im
więcej innowacji wprowadza się w systemie, tym bardziej
prawdopodobne, że cała struktura ewoluuje.„
Debata OSKKO, prowadzona przez Izabelę Leśniewską i
podsumowana przez Ewę Stefaniak Bergtraum i Marka Pleśniara
spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników.
Dyskusja, oparta o kongresowe przykłady z kraju i zagranicy
została poprzedzona „zamówionymi” wypowiedziami dyrektorów
bardzo różnych szkół: Agata Kluczewska (Szkoła Demokratyczna
w Krakowie), Dorota Kulesza (Gimnazjum Niepubliczne im. ks.
Jana Twardowskiego w Zabierzowie Bocheńskim), Jan Rychlicki
(Zespoół Szkół Integracyjnych w Radomiu im. Jana Pawła II),
Leszek Ossowski, (Warszawskie Prywatne Żeńskie Szkoły im.
Cecylii Plater – Zyberkówny).
1.
Temat obowiązkowy. Szkoły 1.0 nie są w stanie uczyć
dzieci 3.0. Potrzebujemy na nowo określić i jasno
zrozumieć, ku czemu edukujemy, dlaczego to robimy i komu
służą systemy edukacji. Obowiązkowe szkolnictwo powszechne
jest oparte na przestarzałym, XVII-wiecznym modelu,
zorientowanym na kształtowanie lojalnych, produktywnych
robotników i pracowników biurowych. W erze postindustrialnej
cel edukacji powinien być inny. Potrzebujemy edukacji
wspierającej uczniów w byciu innowatorami, zdolnymi do
angażowania swojej wyobraźni i kreatywności w tworzenie
nowych rozwiązań dla społeczeństwa.
2.
Temat wolny, do wyboru: Nie oceniaj tego, co mierzymy,
zmierz to, co jest cenne. Opętani obsesją na punkcie
testów nie zauważyliśmy, kiedy pozwoliliśmy OECD stać się
"światowym ministerstwem edukacji". Poprzez reżim, jaki
narzuciło badanie PISA, kult mierzenia poziomu nauczania
rozprzestrzenił się po świecie. Patrząc z poziomu kraju,
wygląda to tak, jakbyśmy walczyli o tytuł najładniejszego
dziecka w rodzinie klonów. Co gorsza, szkoły wypuszczają
polityków oraz przywódców, którzy nie mają pojęcia jak
interpretować wyniki testów. Najlepsze innowacyjne
rozwiązania najczęściej upadają, kiedy zaczynamy martwić się
o zmierzenie wyników. Czas zaprzestać obowiązkowego
egzaminowania, a oszczędzone w ten sposób fundusze
przeznaczyć na inicjatywy naukowe, które będą miały
prawdziwą wartość i będą dawać szansę na sięganie po więcej.
3.
Temat wolny, do wyboru: Musimy i możemy tworzyć kulturę
zaufania w naszych szkołach i społecznościach. Tak
długo, jak nasz system edukacji będzie oparty na strachu,
niepokoju i braku zaufania, wszystkie powyższe postulaty
pozostaną wyzwaniami przyszłości. Autorzy projektu
badawczego Minnevate! doszli do jasnych wniosków: jeśli
chcemy zwiększać zdolność systemu edukacji do przemian,
potrzebujemy zaangażowanych społeczności, potrzebujemy także
sami angażować się w społeczności, którym służymy. To wymaga
nowej teorii działania, skoncentrowanej na zaufaniu, w
której uczniowie, szkoły, rządy, przedsiębiorstwa, rodzice i
społeczności mogą się zaangażować w oparte na współpracy
inicjatywy mające na celu współtworzenie nowych jakości w
edukacji.
Po wystąpieniach mówców odbyła się dyskusja, którą można
podsumować tak:
-----
Rzecz w tym, że zachodzą gigantyczne zmiany, trwają nie
czekając na to, czy my je dostrzegamy. Ludzie będą za 30 lat
żyć w innym świecie. Świecie automatyzacji, gdzie praca
ludzka jest zwyczajnie niepotrzebna, gdzie (już to robimy
posyłając zbyt wiele osób na studia) trzeba szukać ludziom
zajęcia, by zwyczajnie ocalić ład społeczny. Do tego zmiany
geopolityczne, zupełnie zmieniona globalna ekonomia,
polityka.
Dzieci mogą być w dorosłej przyszłości zbyt często
nieszczęśliwymi dorosłymi, bez sensownego zajęcia, z
rozrywką zamiast kultury, otoczeni miliardami starców, na
których ktoś musi zarobić. Każdy młody człowiek dziś wie, że
nie będzie miał godziwej emerytury. Trzeba je przygotować do
urządzenia lepiej tego świata, otworzyć im oczy, wypracować
wspólne cele. Ustrzec przed bezmyślnym pędem ku jakiejś
katastrofie. Trzeba dostrzec, że młodzi dziś mają
nieograniczony dostęp do wiedzy i szkoła nie ma tu już wiele
do gadania. Nie załatwią tego żadne kolejne tablety i
doganianie młodych przez starzejących się nauczycieli. Nigdy
już nie dogonimy cywilizacyjnie młodych. Nie wymyślimy im
nowych zawodów, które nadejdą.
I co na to „system oświaty” i jego wyrobnicy? Co na to my?
Co właściwie nauczyciele, szkoła chcą robić za 20-30 lat?
Jak się do tego przygotowujemy? Oraz do czego właściwie?
Pragnę zwrócić uwagę na to, że skoro szkoła wcale nie zdąży
zmieniać się tak szybko jak świat, to może... nie powinna
się tak zmieniać?
W tym całym nowym wspaniałym świecie jedno pozostanie
niezmienne – ludzie. Nasi uczniowie potrzebują coraz
bardziej wsparcia w obliczu presji świata, wręcz terapii,
nauki bycia człowiekiem – co jest sztuką niezmienną w
zmieniających się świecie. Ludzie potrzebują nauki
odpowiedzialności za innych i siebie, za świat, przyrodę.
Potrzebujemy odbudowania zaufania społecznego, szacunku.
Trzydziestolatkowi krzyczą dziś „na szacunek trzeba sobie
zasłużyć”. W wolnym tłumaczeniu znaczy to, że ich zdaniem
nie muszą już ustępować kobiecie w ciąży w tramwaju ani
szanować starszych. Tak ich „wychowaliśmy” – kompletnie
zaniedbując ważną sferę.
Szkoła ma szansę stać się miejscem gdzie człowiek może się
nauczyć lub przypomnieć jak być w ciągłości z poprzednimi
pokoleniami, jak nie być wyobcowanym ze swego gatunku
egoistą. Do szkoły też przyjdą ludzie starsi, oni są
przyszłością edukacji. Przecież coś z sobą muszą robić,
zyskać wsparcie gdy są w podeszłym wieku coraz sprawniejsi,
zdrowsi, nadal ciekawi świata.
Może jednak więc jest o czym dyskutować – gdy zadamy sobie
pytanie: „po co”?
Dyskusja na kongresie otworzyła nam – jej twórcom - oczy na
potrzebę takiej rozmowy. Ludzie naprawdę z zaangażowaniem
mówili. O pułapkach cyfryzacji. O szkole budowanej przez
dorosłych dla dzieci – bez wysłuchania głosów dzieci. O
szansach wypływających ze wspierania twórczości. Musimy do
takiej rozmowy przekonać przede wszystkim – zaraz po nas
samych – polityków. A przede wszystkim zacząć. Ba,
intuicyjnie coś już robimy. W Polsce jest wiele szkół o
twórczym pomyśle na siebie, otwartych na dyskusje. To nasz
naturalny zasób, dzieło ostatnich 25 lat. Nie musimy szukać
za granicą. Chodzi tylko o wspólny mianownik. O szersze
spojrzenie na to co nam się wyłania zza horyzontu.
JAK MOŻNA PRACOWAĆ Z
KONCEPCJĄ SZKOŁY, BY NIE BYŁA PUSTO BRZMIĄCYM SŁOWEM...?
PEDAGOGIKA KREATYWNOŚCI – POMYSŁ NA SZKOŁĘ..
Dorota Kulesza, OSKKO, dyrektor Gimnazjum
Niepublicznego im. ks. Jana Twardowskiego w Zabierzowie
Bocheńskim. Prowadząca, pedagog twórczości przedstawiła
autorski program szkoły rozwijający postawę twórczą uczniów,
unikatowy w skali nie tylko polskiej, ale i europejskiej.
„Najważniejszym, długoletnim projektem szkoły jest Szkolna
Liga Twórczości – międzyklasowy turniej kreatywności
opisywany w literaturze naukowej z zakresu pedagogiki
twórczości. Zajęcia dodatkowe prowadzone są z każdego
przedmiotu i każdy uczeń ma prawo w nich uczestniczyć.
Koncepcja pracy szkoły to "dokument" fundamentalny.
Akceptowany i budowany przez całą szkolną społeczność jest
drogowskazem wskazującym najważniejsze kierunki rozwoju
placówki. Jak sprawić, by koncepcja nie stała się "pusto
brzmiącym" słowem, stworzonym tylko z powodów formalnych?
Autorka sesji przekonuje, że:
·warto
włożyć wysiłek, by koncepcja żyła w placówce prawdziwym
życiem
·są ciekawe
metody jej tworzenia i modyfikowania
·dobre
przykłady są po to, by stały się inspiracją
·pedagogika
twórczości buduje koncepcję jej gimnazjum.
PRAKTYKI WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI.
Panel dyskusyjny. Jacek Strzemieczny, Danuta Sterna oraz
dyrektorzy szkół SUS. Program - Szkoła Ucząca Się (SUS),
prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i
Polsko-Amerykańską Fundację Wolności wraz z dyrektorami
szkół, w ramach dyskusji panelowej przestawił praktyki
współpracy nauczycieli skoncentrowane na nauczaniu i uczeniu
się.
Prezentowano będą cztery praktyki:
2.Analiza
prac uczniowskich – wspólna analiza poleceń i prac
uczniowskich poprawiająca proces planowania lekcji i
zadawanych w czasie lekcji zadań edukacyjnych
3.Obserwacja
wybranych uczniów – obserwacja uczenia się wybranych uczniów
podczas lekcji i wyciąganie wniosków dotyczących zmian w
nauczaniu.
4.Doskonaląca
analiza lekcji – nagrywanie i koleżeńskie omawianie
fragmentu lekcji w celu doskonalenia pracy nauczyciela i
uczenia się uczniów.
Na zakończenie panelu, uczestników Kongresu, zaproszono do
dyskusji.
GIMNAZAJUM i KLASY AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ KAT. Katarzyna Michalska, Aleksandra Drzazga,
Gimnazjum Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J.
Szafranka w Bytomiu. Kolejny przykład pedagogiki
kreatywności i tego, „jak ze zwyczajnej szkoły zrobić trochę
niezwyczajną”. „Nasze działania to nauczanie poprzez
twórczość, uwagę skupiamy na wszelkich formach sztuki,
stanowiącej źródło inspiracji do samodzielnych działań
uczniów. Gimnazjaliści doświadczają i tworzą 4 godziny
tygodniowo podczas regularnych i obowiązkowych zajęć
Wychowanie do Twórczości, a także podczas systematycznych,
ale nieobowiązkowych pozalekcyjnych zajęć warsztatowych
prowadzonych przez zaproszonych gości. […] Udało nam się
zbudować swego rodzaju społeczność , ponieważ to głównie
nasi uczniowie i absolwenci stanowią odbiorców wydarzeń
kulturalnych w mieście. Co rok, każda trzecia klasa
realizuje tzw. KAT PROJEKT , wydarzenie, w którym bierze
udział każdy uczeń klasy, odbywa się ono w Bytomskim Centrum
Kultury i co rok gromadzi na widowni ponad 450 osób -
rodziców, obecnych uczniów i absolwentów. Klasy KAT były
działaniem prekursorskim, ale ostatecznie wpłynęły na zmianę
paradygmatu nauczania w naszej szkole, powstają kolejne
klasy stawiające na aktywność i zaangażowanie uczniów.”
CO DZIAŁA KIEDY NIC NIE DZIAŁA - O TRUDNYCH
ZACHOWANIACH W SZKOLE.
Wykład. Warsztaty. Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.
Przykłady konkretnych metod wychowawczych, sposobów na pracę
wychowawczą szkoły.
Jacek Pyżalski, doktor habilitowany nauk humanistycznych w
zakresie pedagogiki (UAM, 2012). Profesor Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje na Wydziale Studiów
Edukacyjnych Uniwersytetu (UAM w Poznaniu) oraz jest
adiunktem w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi – w Krajowym
Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy. Mediator sądowy.
Autor licznych publikacji. Trener w obszarze komunikowania i
trudnych zachowań.
POZYTYWNA DYSCYPLINA W
PRZEDSZKOLU I SZKOLE PODSTAWOWEJ.
Justyna Cholewińska. Wykład i warsztaty.
Program pozytywnej dyscypliny wprowadzony do placówki
uporządkował metody wychowawcze stosowane wobec dzieci.
Składa się on z trzech głównych części: panowania nad złym
zachowaniem, inicjowania dobrego zachowania oraz wzmacniania
więzi z dzieckiem.
Uczestnicy dowiedzieli się jak skutecznie wprowadzić system
wychowawczy oparty na stosowaniu jednolitych metod
wychowawczych nauczycieli i rodziców. Przedstawiono jak
można sprawnie, efektywnie i innowacyjnie prowadzić nadzór
pedagogiczny nad procesem wychowawczym w placówce.
Prowadząca omawiała:
System wdrażania programu w placówce i sposób nadzoru
pedagogicznego oparty na spacerze edukacyjnym,
monitorowaniu działań wychowawczych i pracy zespołowej
nauczycieli.
Wsparcie nauczycieli, rodziców i pedagogów w radzeniu
sobie z trudnościami wychowawczymi związanymi z
zachowaniem dzieci w wieku od 3 do 11 lat.
Praktyczne metody powstrzymywania negatywnych zachowań
dzieci. Jak inicjować dobre zachowania?
Mechanizm kontestowania i buntu dzieci w sytuacji
dyscyplinowania - jak sobie radzić z takimi
zachowaniami?
BUKOWY DOM. NATURALNA SZKOŁA.
Magdalena Bacławska,
http://www.naturalnaszkola.pl/index.html
Ze strony szkoły: „Bardzo zależało nam, aby nasze Dzieci
przebywały przez ten czas w środowisku wspierającym ich
indywidualny rozwój i dającym możliwość naturalnego i
swobodnego przejęcia przez młodego człowieka
odpowiedzialności za swoje życie, a przy tym nauczenia się
takich relacji z innymi ludżmi, które budują szczęśliwe
życie w społeczeństwie. Ponieważ nie znaleźliśmy takiego
miejsca w naszej okolicy postanowiliśmy stworzyć je sami.
Chcieliśmy zmiany. Zmiany absolutnej. Transformacji systemu
edukacji dla naszych dzieci i dla nas.
Szkoła powstała z połączenia dwóch sił, dwóch nurtów: z
jednej strony – na bazie idei szkoły demokratycznej, a z
drugiej – w oparciu o ideę pedagogiki naturalistycznej. W
efekcie powstała szkoła zupełnie inna, której nie da się
ująć w znane nam powszechnie ramy i jednoznacznie nazwać.
Naszą ideę najlepiej i najprościej wyraża nazwa: Naturalna
Szkoła.”
Podczas zajęć przedstawiono przykładowe scenariusze lekcji i
pomysły na wykorzystanie doświadczeń naturalnej szkoły w
szkołach masowych.
EDUKACJA ZRÓŻNICOWANA, CZYLI CHŁOPCY I DZIEWCZĘTA OSOBNO.
Leszek Ossowski,
OSKKO, dyrektor Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Liceum.
Prywatne Żeńskie Szkoły im. Cecylii Plater-Zyberkówny to zespół
szkół, w skład których wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum
oraz liceum. Szkoła została założona przez hrabiankę Cecylię
Plater – Zyberkównę w 1883r. Od nazwiska założycielki
uczennice tej szkoły nazywane są popularnie Platerkami.
Szkoła oferuje edukację zróżnicowaną, opierającą się na
założeniu, że chłopcy i dziewczęta od pewnego wieku uczą się
i rozwijają inaczej, dlatego potrzebują innego podejścia do
nauki. Celem edukacji zróżnicowanej jest zatem wyrównanie
szans edukacyjnych chłopców i dziewcząt. Metody nauczania są
dostosowane do tempa rozwoju i postrzegania świata. Chłopców
wyróżnia umiejętność syntetycznego odbioru informacji,
dziewczynki – myślenie analityczne. Codzienna praktyka
szkoły, m.in. ciekawy pomysł „siostrzyczek” – uczennic –
opiekunek młodszych uczniów.
WSPÓŁDECYDOWANIE W
SPRAWIE SZKOŁY ORAZ KIEROWANIE SWOJĄ WŁASNĄ EDUKACJĄ -
PRZYKŁAD SZKOŁY DEMOKRATYCZNEJ W KRAKOWIE.
Agata Kluczewska, Szkoła Demokratyczna w
Krakowie, Stowarzyszenie Edukacja Demokratyczna w Krakowie
http://szkolademokratyczna.edu.pl/ . Edukacja
demokratyczna to alternatywa dla publicznego systemu
oświaty. Model takiego nauczania został opracowany w latach
20. XX wieku w Anglii, m.in. przez założycieli sieci szkół
Summerhill. „Oparcie tej społeczności na takich podstawach
jak współdecydowanie w sprawie szkoły oraz kierowanie swoją
własną edukacją sprawia, że nie przypomina ona typowego
środowiska szkoły systemowej. Często spotykamy się o obawą,
czy dziecko, które nie musiało dostosować się do wymogów
szkoły systemowej, poradzi sobie w przyszłości w grupie, na
studiach, w pracy – w miejscach wymagających właśnie
dostosowania.
Odpowiedź na tę wątpliwość opiera się na jednej z dwóch
równorzędnych podstaw, na których budowana jest edukacja
demokratyczna – społeczność (drugą jest motywacja
wewnętrzna).
Społeczność szkolna to wszystkie osoby, które uczestniczą w
życiu szkoły – uczniowie, mentorzy, czasem goście,
wolontariusze, rodzice – z których każdy ma dokładnie tyle
samo ważący głos w dyskusji. Granice, z którymi styka się
społeczność wyznaczają: granice każdego z jej członków,
prawo polskie i międzynarodowe.
Demokracja o jakiej mówimy w edukacji demokratycznej czerpie
z najbardziej etycznego i humanistycznego nurtu – głębokiej
demokracji. Polega ona na tym, że każdy głos powinien być
wysłuchany, a wypracowanie ma wynikać nie tyle ze zgody
większości, co z braku sprzeciwu całej społeczności (dążenie
do konsensusu zamiast rywalizujących opcji). W głębokiej
demokracji nie zadajemy sobie pytań o to, kto ma rację,
tylko jakie rozwiązanie jest optymalne”.
PEDAGOGIKA MONTESSORI I JEJ ZASTOSOWANIE W PEDAGOGICE
KONWENCJONALNEJ.
Iwona Lipowska, Centrum Montessori
Wrocław, współwłaścicielka przedszkola Montessori Ziarenka.
Trener Polskiego Instytutu Montessori. Certyfikowana
trenerka Treningu Skutecznego Rodzica według metody dr
Thomas Gordona.
Wykład wprowadził zebranych do
pedagogiki Montessori.
Poruszano zagadnienia:
Jak dziecko się uczy – absorbujący umysł, wrażliwe fazy,
polaryzacja uwagi, normalizacja. Przygotowane otoczenie.
Swoboda, samodzielność, brak konkurencji. Podążać za
dzieckiem – rola nauczyciela przewodnika. Zarys działów
pedagogiki Marii Montessori: praktyczne ćwiczenia dnia
codziennego, edukacja językowa, edukacja matematyczna,
wychowanie kosmiczne, lekcje ciszy. Prezentacja wybranych
pomocy rozwojowych. Specyfika przedszkola Montessori na tle
tradycyjnych placówek oświatowych.
Warsztaty. Praktyczne wykorzystanie pedagogiki Montessori w
przedszkolach konwencjonalnych.
Podczas warsztatów można się było dowiedzieć się jakie
elementy pedagogiki Montessori i w jaki sposób można
wprowadzić do każdej grupy przedszkolnej oraz w domu.
Nauczyciele zobaczyli pomoce, które można samodzielnie
wykonać i skompletować oraz otrzymają wiele praktycznych rad
na temat funkcjonowania grupy wiekowo mieszanej.
KONCEPCJA EDUKACJI DALTOŃSKIEJ DROGĄ DO ROZWOJU
SAMODZIELNOŚCI I AUTONOMII DZIECKA.
Katarzyna Dryjas,
Prezes i konsultant Polskiego Stowarzyszenia Dalton, polski
koordynator światowego projektu wczesnej edukacji dla
zrównoważonego rozwoju Światowej Organizacji Wychowania
Przedszkolnego OMEP, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 16
w Ostrowcu Świętokrzyskim posiadającego międzynarodowy
certyfikat International Dalton School
omówiła
trzy główne
zasady, na których opiera się plan daltoński tj:
uczenie się samodzielności,
uczenie się odpowiedzialności,
uczenie się współpracy.
PAMIĘĆ I UWAGA. Dr Marek Kaczmarzyk, kierownik Pracowni Dydaktyki
Biologii Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu
Śląskiego. „Uwagę pedagogów zwraca pamięć robocza. Jest tak,
ponieważ każda informacja, która ma być włączona w system
doświadczeń jednostki, musi przejść przez swoisty bufor tego
rodzaju pamięci. Bez niej niemożliwe byłyby rozmowa,
czytanie czy dodawanie w pamięci. Pozwala także na
wykonywanie kilku zadań równocześnie. Jest ściśle związana z
uwagą, motywacją i świadomością.
Już sama elokwencja i złożoność języka, jakim posługuje się
nauczyciel, może powodować przekroczenie pojemności WM. W
efekcie, kiedy nauczyciel kończy zdanie (na przykład
podawaną po raz pierwszy definicję jakiegoś pojęcia), uczeń
może nie pamiętać jego początku. To samo dotyczy pytań
zadawanych w czasie powtórek lub egzaminów, zwłaszcza tych
ustnych, kiedy pytany nie ma szansy ponownego wglądu w ich
treść”. Wykład był nawiązaniem do praktyki - dlaczego jedno
mówimy a dziecko rozumie cos innego.
PROGRAM NAUKI
ZACHOWANIA
Katarzyna Salamon-Bobińska, Norbert Karaszewski.
Wykład dotyczył systemowej strategii zorientowanej na
uczniów nagminnie powielających wzorce zachowań
problemowych, które nie są jeszcze groźne. Program jest
adresowany do uczniów niewłaściwie reagujących na to, czego
się od nich oczekuje w związku z zachowaniem i nauką;
oparty jest na fundamencie szkoły, który daje codzienne
wsparcie i możliwość monitorowania zachowania uczniów
znajdujących się w grupie ryzyka. Program wykracza poza
wpływ wywierany na pojedynczych uczniów. Daje całej szkole
możliwość reakcji prewencyjnej i pozwala zapobiegać poważnym
problemom z zachowaniem. Dodatkowo PNZ jako interwencja
poprawia komunikację wśród nauczycieli, polepsza atmosferę w
szkole, integruje grono pedagogiczne, daje nauczycielom
poczucie wsparcia a także poprawia współpracę z rodzicami.
PNZ z założenia powinien stać się częścią szerszego systemu
wsparcia pozytywnych wzorców zachowań w szkole. Program
Nauki Zachowania powstał na bazie "Przeciwdziałanie
Niepożądanym Zachowaniom w szkole" Deanne A. Crone, Robert
H. Horner i Leanne S. Hawken.
Autorami są: dr Jakub Kołodziejczyk, Stanisław Bobula,
Norbert Karaszewski, Jerzy Rządzki i Katarzyna
Salamon-Bobińska z Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli Sophia.
TABLET - WSPÓŁCZESNE WYPOSAŻENIE PIÓRNIKA Monika Walkowiak, Szkoła Podstawowa im. Bolesława
Krzywoustego w Kamieńcu Wrocławskim, Aleksandra
Schoen-Kamińska, Zespół Szkół nr 3 w Pile. Prowadzące
pokazały jak można wykorzystywać nowoczesną technologię, a
zarazem zachować równowagę formy i treści. Poruszano
zagadnienia: Zalety tabletów. Dlaczego warto z nich
korzystać. Co, gdy szkoła nie ma tabletów (plusy i minusy
modelu BYOD)? Wykorzystania tabletu na zajęciach w klasach
młodszych (przykłady ciekawych darmowych aplikacji,
przykłady wykorzystania kodów QR, filmy, wypowiedzi
uczniów, efekty pracy). Tablet poza szkołą - co dalej (nauka
również w domu; wykorzystanie poznanych aplikacji wg
inwencji uczniów). Wykorzystanie TiK w monitorowaniu
postępów uczniów.
II. POLITYKA OŚWIATOWA.
SPOTKANIE Z MINISTERSTWEM EDUKACJI NARODOWEJ.
Spotkanie z Joanną Berdzik, Podsekretarzem Stanu MEN.
Joanna Berdzik omówiła aktualne prace MEN, z racji końca
kadencji rządu przypomniała też istotne prace kilku lat
ministerstwa, jego zobowiązania. Zaczęła od nadzoru
pedagogicznego, wspominając o tym, że przed jego
wprowadzeniem mówiliśmy o niejasnych regułach gry w
nadzorowaniu, fińskim przykładzie stosowania ewaluacji w
nadzorze. 8 lat temu do szkoły przychodził wizytator, który
zarówno kontrolował jak i wspomagał ją. Także na forum OSKKO
krytykowano ówczesne praktyki wizytatorów. Za istotne
osiągnięcie nowego nadzoru J. Berdzik uznała jednolite
zasady nadzoru pedagogicznego w całym kraju. Zlikwidowano
też wymóg kontrolowania szkół co 5 lat. „Być może państwu
wystarczy 10% szkół aby wiedzieć jak pracuje szkoła w
kraju”.
Kolejnym obszarem wymienionym przez gościa konferencji byłą
podstawa programowa napisana językiem wymagań. Mamy też
rozporządzenie ws. wymagań.
Za słaby punkt systemu oświaty J.B uznała wspomaganie szkół.
„Nie radzimy sobie z pomaganiem dyrektorom i nie radzimy
sobie z pomaganiem słabym szkołom”.
Dużym problemem jest urynkowienie szkoły. Coraz częściej
rodzice wybierają szkoły lepsze od obwodowych. Są szkoły, do
których z naborem jest kłopot. Co do systemu doskonalenia
nauczycieli – „tu mamy wiele do zrobienia”. Problemy miewamy
z egzaminami zewnętrznymi. „Coraz częściej ulegamy pokusie
walki z systemem: powraca dyskusja, czy oceny mogą podlegać
ocenie sądów; powstaje brak zaufania”
Uczestnicy kongresu w dyskusji mówili m.in. o tym jak się ma
EWD gimnazjów do pomysłów likwidacji sprawdzianu w SP. Padł
też głos o braku zaufania MEN do nauczycieli. Zwrócono także
J.B. uwagę potrzebę konsultowania z lekarzami trybu
udzielania zwolnień z WF (odp.: to bierze się z doniesień
medialnych, „eliminujemy np. możliwość zwalniania z WF przez
rodziców, wprowadzamy też zwolnienia cząstkowe z danych
ćwiczeń”. MEN prosiło też izby lekarskie o informowanie
lekarzy o zasadach udzielania zwolnień. Wrócono do problemu
nieprzystawania SIO do np. szkół przyszpitalnych, plagiatów
w szkole, urlopu dyrektora (uwaga J.B.: „zapis w Karcie jest
irracjonalny”).
„PO CO EGZAMINY?” DEBATA O EGZAMINACH ZEWNĘTRZNYCH.
Wojciech Małecki,
dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu.
„Porozmawiajmy o egzaminach merytorycznie. Egzaminy wpisane
są w system oświaty od ponad 10 lat. Nadal budzą wiele
emocji, formułowane są wobec nich zastrzeżenia. Mniej już
mówi się o pożytkach płynących z egzaminów. Często dyskutuje
się nie o egzaminach, ale o kontekstach egzaminów, nie
zawsze mających związek z ich właściwościami. Zdarza się, że
egzaminy piętnują dyrektorzy szkól.
Debatę poprzedziło krótkie wprowadzenie. Zagadnienia:
Jakie
są źródła obowiązującego systemu egzaminowania? (z
jakich powodów został wprowadzony, jakie funkcje miał
spełniać)
Czym się charakteryzuje obecny system egzaminacyjny
Słabe i mocne strony egzaminów
Korzystanie z wyników (i nie tylko) egzaminów
Krytyka egzaminów, wielość stanowisk w tej kwestii
Dokąd mogą zmierzać egzaminy?
Na jakiej podstawie ustala się poziom trudności, układa
pytania, formułuje tematy?
SPÓR Z ŻADNARMEM, CZYLI NIEZBĘDNE ZMIANY W OCENIANIU.
Seminarium otwarte. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
„Informacje o różnicach w potencjale rodzinnym uczniów
inspirują do zadania pytań o związek pomiędzy wykształceniem
rodziców a sukcesami (porażkami) edukacyjnymi ich dzieci.
Istnieją już opracowania, w których na podstawie „twardych”
danych liczbowych, pochodzących z części humanistycznych
egzaminów zewnętrznych, wykazano, że nie da się oddzielić
efektów szkoły od efektów domu rodzinnego nawet w EWD.
Trudności na jakie napotykają nauczyciele ucząc i oceniając
dzieci rodziców z różnym wykształceniem wydają się
przekraczać możliwości wielu szkół w Polsce. Co zatem należy
zrobić?”
III.
ORGANY PROWADZĄCE. PRAKTYKA I PRAWO.
DYSKUSJA KLUBOWA. PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W JST.
Jan Zięba,
ekspert ds. oświaty w VULCAN sp. z o.o. Odbyła się dyskusja
moderowana z pracownikami samorządowymi. Poruszono
zagadnienie standaryzacji zatrudnienia w oświacie w
praktyce. Prezentowano studium przypadku zmiany sposobu
zarządzania kadrami w samorządzie.
Wdrożenie standaryzacji zatrudnienia jest dla organu
prowadzącego i podległych szkół bez wątpienia dużą zmianą.
Na przykładzie jednego organu prowadzącego pokazano, jak
można modelowo dokonać przejścia od tradycyjnej,
centralistycznej, negocjacyjno-nakazowej metody zarządzania
organizacją oświaty, do modelu zwiększającego istotnie
autonomię dyrektorów szkół w tym zakresie, przy
jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa dla finansów
oświaty w samorządzie w kontekście niżu demograficznego.
Po przedstawieniu przykładu przeprowadzono dyskusję o
efektach wprowadzonych zmian, a także o tym, jak taką zmianę
przeprowadzić.
KOSZT RÓŻNYCH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACYJNYCH OŚWIATY
SAMORZĄDOWEJ.
Ewa Czechowicz,
OSKKO. Temat dla OP. Niektóre gminy zadłużają się aby
utrzymać oświatę, inne nie muszą dokładać do szkół wcale.
Zagadnienia: Organizacja sieci a koszty. Demografia.
Monitorowanie demografii, migracji. Standardy organizacyjne.
Przykłady praktyki kilku gmin.
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ NA ZMIANY W PRAWIE NA 2016R.
KALENDARIUM ZMIAN PRAWNYCH DLA OP. Ewa Halska,
OSKKO. Określone przepisami prawa oświatowego daty
wprowadzania zmian wymagają dostosowania działalności i
funkcjonowania szkół i placówek do obowiązujących w
granicznej dacie przepisów prawa, obejmujących zmiany w
systemie oświaty. Program szkolenia obejmuje kalendarium
zmian oraz terminarz zadań jakie organ prowadzący winien
zrealizować, by wpisać się w obowiązujące od 1 września 2016
i 1 września 2017r. ramy dotyczące m.in.; organizacji
wychowania przedszkolnego, podstawy programowej, rekrutacji.
Zespoły szkolno-przedszkolne. Kryteria naboru do SP i G.
CELE I ZADANIA SZKOŁY DO STATUTU W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ
ZARZĄDCZĄ.
Prof. Antoni Jeżowski. Zagadnienia wykładu: Czym w
praktyce jest a czym powinna być, zgodnie z zaleceniami
Ministra Finansów, kontrola zarządcza realizowana w szkołach
i placówkach oświatowych. Czy stosowana w praktyce kontrola
zarządcza jest skutecznym narzędziem monitorowania i nadzoru
nad ogółem działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji
celów i zadań jednostki oświatowej w sposób zgodny z prawem,
efektywny, oszczędny i terminowy? Jak skutecznie,
efektywnie, adekwatnie do potrzeb realizować zadania
wynikające z przepisów prawa w kontekście filozofii kontroli
zarządczej? Czego nie musimy robić w ww. zakresie?
NADZÓR JST NAD OŚWIATĄ.
Ewa Halska, Ewa Czechowicz,
OSKKO. Szkolenie przeznaczone było dla pracowników organów
prowadzących.
REGULAMINY WYNAGRADZANIA.
Ewa Halska, Ewa Czechowicz,
OSKKO. Praktyka dla JST. Omówiono przykładowe regulaminy z
analizą błędów popełnianych przez OP. Przytoczono
orzecznictwo.
CO ZNACZY DOBRA OŚWIATA SAMORZĄDOWA” Jan Zięba, ekspert ds. oświaty w VULCAN sp. z o.o.
Odbył się warsztat dla dyrektorów i JST, dyskusja,
mająca na celu uświadomienie sobie roli osób zarządzających
(los oświaty jest w ich rękach), w zakresie kreowania i
realizacji strategii rozwoju oświaty (w szkole, JST).
Warsztaty zostały przeznaczone dla dyrektorów szkół i
samorządowców. „Po co rodzice wysyłają dzieci do szkoły?” -
poszukiwano odpowiedzi na fundamentalne pytanie, które
powinno stać u podstaw lokalnego systemu edukacji na terenie
samorządu.
IV. ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ.
SCRUM, NOWATORSKI MODEL ZARZĄDZANIA INSTYTUCJĄ OŚWIATOWĄ Justyna Cholewińska,
Centrum Inicjatyw Edukacyjnych INACHIS. Omówiono model
oparty na organizacji uczącej się, pozwalający na
realizację zadań instytucji oświatowych poprzez pracę
zespołową pracowników. Wprowadzanie metody SCRUM do
zarządzania placówką oświatową umożliwia stworzenie
zwinnego systemu, opartego o elastyczność, planowania
pracy, oparcie realizacji zadań na rzeczywistej pracy
zespołowej i nowoczesnym systemie nadzoru pedagogicznego
prowadzonego przez dyrektora
„DYREKTOR, LIDERZY, ZESPÓŁ – JAK UNIKAĆ PUŁAPEK PRACY
ZESPOŁOWEJ W SZKOLE ”. Strefa Potencjału Coaching & Training TEAM.
Warsztat partnera kongresu. Omówiono zagadnienia: Problemy
jakie może napotkać Dyrektor w organizacji pracy zespołowej.
Jak delegować władzę i odpowiedzialność poprzez odpowiednie
umocowanie.
POMYSŁY NA NOWOCZESNĄ EDUKACJĘ FILMOWĄ MŁODYCH I
NAJMŁODSZYCH WIDZÓW.
Centralny Gabinet Edukacji Filmowej.
Jak zainteresować dzieci i młodzież dobrym filmem? Jak pomóc
im odnaleźć w powodzi propozycji filmowych te dzieła, które
są warte uwagi? W jaki sposób zachęcić młodych ludzi do
świadomego uczestnictwa w kulturze? Jak przekonać ich do
wnikliwego i wielopoziomowego odbioru dzieł filmowych?
Odpowiedzi na te pytania są poszukiwane stale przez
nauczycieli, edukatorów, rodziców. Te środowiska mogą
znaleźć wsparcie na stronie www.edukacjafilmowa.pl
prowadzonej przez Filmotekę Narodową, Centralny Gabinet
Edukacji Filmowej, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Veane
Artis”. W najbliższym czasie portal będzie miał trzy nowe
propozycje, które wzbogacą i uatrakcyjnią działania w
zakresie edukacji filmowej. Są to: Gra internetowa „Mój pierwszy film” umożliwiająca
wcielanie się przez graczy w młodych adeptów kina, którzy
zwiedzają wirtualny plan filmowy, poznają tajniki pracy nad
filmem i zbierają wirtualne środki na przygotowanie swojego
pierwszego dzieła. W myśl idei –nauczanie przez
zaangażowanie i działanie, celem gry jest zachęcenie młodych
widzów do poszukiwania wiedzy na temat wybranych zagadnień z
historii kina, filmowych środków wyrazu a także podstawowej
wiedzy z zakresu ekonomii produkcji filmowej. Uczestników
kongresu zaproszono na warsztaty prezentujące możliwości
wykorzystania gry „Mój pierwszy film” w pracy z młodymi
widzami, a także w promocji placówek edukacyjnych.
Filmowa mapa Polski
– działanie angażujące przedstawicieli społeczności
lokalnych (dzieci, młodzież, seniorów, grupy
międzypokoleniowe) do zbadania i opisania związków danej
miejscowości z filmem. Efektem pracy są materiały zamieszone
na Filmowej mapie Polski dostępnej na stronie
www.edukacjafilmowa.pl. Praca nad materiałami jest okazją do
integracji różnych grup zainteresowanych kulturą własnego
regionów, ale również sposobem na promocję danej
miejscowości na arenie ogólnokrajowej. Aplikację z
powodzeniem można wykorzystać na zajęciach szkolnych w
trakcie realizacji zadań z zakresu edukacji kulturalnej i
regionalnej.
„Elementarz młodego kinomana”
– pierwszy w Polsce podręcznik umożliwiający najmłodszym
widzom – uczniom szkół podstawowych – samodzielne zgłębianie
wiedzy filmowej, który udostępniony będzie tylko w formie
elektronicznej na stronie www.edukacjafilmowa.pl. W
podręczniku tym narrator-przewodnik, posługując się prostym
i przystępnym językiem, prowadzi czytelnika przez podstawowe
zagadnienia z historii kina, objaśnia proces pracy nad
filmem, wyjaśnia funkcje filmowych środków wyrazu itd.
Elementarz zawiera również propozycje zabaw, quizów,
krzyżówek itp. Rekomendowana pozycja może być także
przydatną lekturą dla nauczycieli pracujących z młodszymi
dziećmi oraz dla rodziców, którzy chcą świadomie wprowadzać
swoje dziecko w świat wartościowych filmów. Zaproszono
uczestników kongresu na warsztaty filmowe z wykorzystaniem
„Elementarza młodego kinomana” prowadzone przez jego autorkę
– dr Jadwigę Mostowską.
SEANS FILMOTEKI SZKOLNEJ. Anna Równy,
edukator filmowy, Agata Sotomska, Polski Instytut
Sztuki Filmowej. Uczestnicy wzięli udział w seansie filmowym
(polski film dokumentalny "Joanna", który był w tym roku
nominowany do Oscara) prowadzonym przez Lidera Filmoteki
Szkolnej. Po seansie odbyła się dyskusja - warsztat, na
którym uczestnicy otrzymali gotowe propozycje wykorzystania
filmu na lekcjach i godzinach wychowawczych oraz jako
przygotowanie do matury.
ROLA FILMU W BUDOWANIU RELACJI MIĘDZY UCZNIEM A
NAUCZYCIELEM. Dr Joanna Zabłocka-Skorek, Kino Szkoła
http://www.kinoszkola.pl/ . Wykład. „KinoSzkoła.
Ogólnopolski Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej”
to program złożony z różnorodnych form edukacyjnych, których
zasadniczym celem jest wzrost świadomości i kompetencji
medialnych wśród przedszkolaków, uczniów, nauczycieli,
rodziców i seniorów. Autorką programu Joanna
Zabłocka-Skorek, filmoznawczyni, pedagożka, certyfikowana
trenerka PISF i CEO w zakresie edukacji filmowej.
KSZTAŁCENIE POPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ U UCZNIÓW NA PRZYKŁADZIE
WARSZTATÓW MEDIALNYCH. Dr Marcin Skorek, Kino Szkoła
http://www.kinoszkola.pl/ . Warsztaty. Wszystkie
etapy edukacyjne. Prowadzący, dr nauk humanistycznych,
filmoznawca, autor programów edukacji filmowo-medialnej,
specjalizuje się w zagadnieniach audiowizualnej komunikacji
kulturowej, manipulacji i perswazji w mediach. Wiedzę
kulturoznawczą wykorzystuje do badań nad potrzebami
edukacyjnymi nauczycieli i uczniów.
OD ARYSTOTELESA DO COVEYA - JAK BUDOWAĆ PROGRAM WYCHOWAWCZY
W OPARCIU O ETYKĘ CNÓT. Bartosz Fingas, Collegium Wrtatislaviense. W czasie
warsztatu prowadzący podzielił się z uczestnikami wiedzą i
dobrymi praktykami - jak można zbudować program wychowawczy
posiłkując się klasyczną teorią etyki cnót przełożoną na
praktyczne działania wychowawcy (kształtowanie dobrych
nawyków) i wspólne projekty zespołu klasowego oraz jak można
wzmacniać taki program tutoringiem rodzinnym oraz
rozwojowym. Program najczęściej jest wykorzystywany w
szkołach podstawowych ale wskażemy jak może być modyfikowany
do późniejszych etapów edukacyjnych.
Bartosz Fingas jest trenerem Collegium Wrtatislaviense,
zajmuje się tematami edukacji spersonalizowanej, programów
wychowawczych i mentoringu. Jest współredaktorem
kompleksowej książki o tutoringu wydanej przez WoltersKluwer,
która osiągnęła status bestsellera. Związany z Uniwersytetem
Warszawskim, gdzie naukowo zajmuje sie Arystotelesowską
etyką cnót.
JAK UCZĄ MYŚLENIA NA OKSFORDZIE: PRAKTYKA TUTORINGU
NAUKOWEGO W OPARCIU O TAKSONOMIĘ BLOOMA. Marcin Szala, Collegium Wrtatislaviense. Pokazując
praktykę Uniwersytetu Oksfordzkiego i pracę na esejach w
oparciu o taksonomię umiejętności kognitywnych Blooma
pokazano jak można wykorzystać tutoring naukowy do budowania
umiejętności krytycznego myślenia u uczniów.
Marcin Szala jest dyrektorem programowym Collegium
Wratislaviense, zajmuje się edukacją spersonalizowaną i
przywództwem w edukacji. Absolwent Uniwersytetu
Oksfordzkiego, były wicedyrektor niepublicznego zespołu
Szkół ETE w Gliwicach, nauczyciele teorii wiedzy w programie
matury międzynarodowej IB. Jest współredaktorem książki "Tutoring.
Teoria, praktyka, studia przypadków" (wyd. WoltersKluwer).
WIZYTA W MODUŁOWYM PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU COLUMBUS WE
WROCŁAWIU
Dziesiąty Kongres
Zarządzania Oświatą po raz pierwszy odbył się we
Wrocławiu - w obiektach
Centrum Kongresowego Politechniki Wrocławskiej.
Główne obrady miały miejsce są
w budynku D-20 (zdjęcie po prawej), który znajduje się tuż obok Placu
Grunwaldzkiego - jednego z najważniejszych węzłów
komunikacyjnych we Wrocławiu.
Kontakt z
organizatorem:
tel: (89) 527-95-14
fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Kongresu - 513-057-820, 509-498-266;
noclegi na Kongresie: 509-498-266
dyrektor – 513-057-830
e-mail:
oskko@oskko.edu.pl