Referaty Sponsorów organizatora
W trosce o
jakość szkoły
Dziennik Optivum 2,
nowoczesne narzędzie zastępujące tradycyjny dziennik lekcyjny
Lesław Otręba, VULCAN; Adam Jankowski, Nowa Era
Nowoczesne narzędzie zastępujące tradycyjny dziennik lekcyjny.
Kwintesencja kilkuletnich doświadczeń setek szkół w Polsce. Może być
używany na bieżąco (on-line, w trakcie zajęć) przez wszystkich
nauczycieli równocześnie w całej szkole – zarówno pojedynczej, jak i w
zespole. Może także służyć każdemu wychowawcy do archiwizacji (off-line,
poza zajęciami) ocen i frekwencji uczniów jego oddziału w celu
przekazywania ich rodzicom oraz sporządzania zestawień i wydruków, jak
również każdemu nauczycielowi, jako dziennik prowadzonych przez niego
zajęć.
• Za pomocą współpracującej witryny internetowej przekazuje rodzicom
uczniów oceny, frekwencje, tematy lekcji, zapowiedzi zadań, uwagi o
uczniach oraz komunikaty.
• Sporządza w dowolnym momencie papierowe kopie stron tradycyjnego
dziennika lekcyjnego.
• Pozwala operować rozkładami materiału nauczania, które nauczyciele
tworzą samodzielnie lub pobierają z witryn wydawców programów nauczania
współpracujących z Dziennikiem. Nauczyciele z różnych szkół mogą
wymieniać się opracowanymi rozkładami, korzystając z internetowej
biblioteki prowadzonej przez VULCAN. Tematy lekcji wiązane są z
zagadnieniami składającymi się na rozkład materiału, dzięki czemu w
każdej chwili nauczyciel może sprawdzić stopień realizacji wybranego
przez siebie programu nauczania. Dyrektor może to zrobić w odniesieniu
do każdego nauczyciela. Dziennik wyposażono w rozkłady materiału wydane
przez wydawnictwa Nowa Era oraz Rożak.
• Dopuszcza rozmaite sposoby oceniania. Skale wewnątrzszkolne mogą być
także nieliniowe. Możliwe jest ocenianie punktowe z kumulacją punktów w
okresach klasyfikacyjnych. Dopuszcza komentowanie ocen oraz ich
wielokrotne poprawianie z zapamiętywaniem historii zmian. Oceniane
zadania są kategoryzowane i ważone.
• Zapewnia nauczycielowi zdalny dostęp (np. z domu) do centralnej bazy
danych w szkole.
• Synchronizuje dane ze szkolną ewidencją uczniów – Sekretariatem
Optivum, skąd oprócz danych osobowych uczniów przejmuje organizację
oddziałów wraz z ich planami nauczania na każdy rok szkolny. Z innymi
aplikacjami wymienia dane w formacie SOU (standard opisu ucznia) coraz
szerzej stosowanym przez wielu producentów oprogramowania dla oświaty.
• Korzysta z planów lekcji przygotowanych za pomocą Planu lekcji
Optivum.
• Zapewnia wysoki poziom ochrony danych przechowywanych w centralnej
bazie dzięki mechanizmom kontroli uprawnień oraz personalizacji autorów
wszystkich istotnych zapisów.
• Jest łatwy we wdrożeniu dzięki powiązaniu z innymi źródłami danych
oraz możliwości łączenia danych z wielu niesynchronicznie i oddzielnie
prowadzonych Dzienników.
Pierwszy katalog multimedialny
(przełom w wyborze szkolnych środków dydaktycznych)
Wojciech Szczerbak, Nowa Era
Multimedialny katalog jako nowoczesne narzędzie ułatwiające wybór
szkolnych środków dydaktycznych. Nowe możliwości i korzyści wynikające z
jego zastosowania. Prezentacja możliwości zastosowania katalogu
multimedialnego w praktyce:
-
Szybki dostęp do ponad tysiąca publikacji oraz pomocy dydaktycznych
dla każdego poziomu nauczania.
-
Łatwa obsługa oraz intuicyjny wybór zamawianych publikacji do
wszystkich typów szkół.
-
Możliwości edycji oraz aktualizacja sporządzonego zamówienia.
-
Przydatne
archiwizowanie zamawianych nowych pomocy dydaktycznych.
-
Efektywne rabaty oraz
korzyści dla szkoły.
O potrzebie zewnętrznej diagnozy osiągnięć
uczniów
Janusz Mulawa, Dariusz Sroka - Instytut Badań Kompetencji w
Wałbrzychu
O potrzebie zewnętrznej
diagnozy osiągnięć uczniów i pożytkach z niej płynących powiedziano już
wiele, głównie za sprawą egzaminów doniosłych na zakończenie szkoły
podstawowej i gimnazjum. Chcemy dziś mówić o potrzebie diagnozy przez
pryzmat doświadczeń Instytutu, czyli o diagnozie powszechnej,
zewnętrznej, o badaniu kompetencji w ciągu całego cyklu kształcenia.
Chcemy uświadomić co może dać szkole i uczniom wynik takiej diagnozy,
jak z tych wyników korzystać, jak je interpretować i do czego mogą one
służyć.
„Edukacja
egzaminacyjna” społeczeństwa powinna upowszechnić wiedzę o
diagnostycznej statystyce, o skalach, wskaźnikach, rozkładach. Czy jest
to dziś wiedza powszechna, czy ciągle jeszcze wiedza „tajemna”. W tym
krótkim wystąpieniu postawimy to pytanie, choć – być może jest to
pytanie retoryczne.
Do czego więc
szkole potrzebna jest diagnoza osiągnięć uczniów i jak z niej korzystać.
-
Dwie skale: jedna,
skala wyników surowych testu, (wyrażona w punktach, procentach lub
ocenach) rozstrzyga o stanie ilościowym efektów kształcenia (ile na
ile). Dopiero umieszczenie tego ilościowego wyniku na skali rozkładu
znormalizowanego populacji pozwala na oszacowanie jego jakości.
-
Badanie kompetencji
uczniów nierozłącznie wiąże się z rozwiązywaniem zadań, udzielaniem
odpowiedzi na pytania. Co wiemy o zadaniach, o ich empirycznych
normach łatwości wyznaczonych nie przez nauczyciela, lecz przez
poziom osiągnięć badanej populacji? Diagnoza zewnętrzna pozwala już
dziś stworzyć całkiem pokaźny zbiór pomierzonych zadań, które
wykorzystane w procesie dydaktycznym pozwalają lepiej ocenić
osiągnięcia uczniów.
-
Tylko systematyczne
badania dają ciąg wyników, z których możliwe jest wnioskowanie o
rozwoju ucznia, klasy szkoły. Pomiar jednokrotny nie daje punktu
odniesienia. Surowy wynik też niewiele mówi. Ocena wewnątrzszkolna
jest subiektywna i zawsze uwarunkowana czynnikami lokalnego
kontekstu. Przewidywanie szans ucznia w planowaniu jego ścieżki
kształcenia, jego szans w konkurencyjnym otoczeniu, wymaga stałej
obserwacji jego osiągnięć na staninowej (znormalizowanej) skali
rozkładu. Krzywa rozwoju badań wielokrotnych pozwala rozwój tych
osiągnięć obserwować i wnioskować o potencjalnym wyniku podczas
egzaminów doniosłych.
-
Wynik testów pokazuje,
co uczeń wie, umie, potrafi w wymiarze indywidualnym i zbiorowym na
tle badanej populacji. Jednak obraz „nieumiejętności” jest dość
rozproszony. Nie pozwala na przyjęcie założenia, że wszystkie one
mogą być wyeliminowane w trakcie procesu dydaktycznego. Umieszczenie
w programie naprawczym odpowiednich umiejętności wymaga więc
zastosowania strategii wyboru, uwzględniając nie tylko poziom
opanowania tych umiejętności w zespole klasowym (szkole), ale także
ich porównanie do osiągnięć populacji.
|