OSKKO w CODN
22 - 23 listopada 2002 r odbyło się IX spotkanie
przedstawicieli zarządów stowarzyszeń nauczycielskich. Byliśmy tam w składzie -
Joanna Berdzik - prezes, Ewa Czechowicz - sekretarz i Marek Pleśniar - dyrektor
biura OSKKO.
Dziewiątą edycję prowadziło Stowarzyszenie Nauczycieli Technologii Informacyjnej SNTI.
Dwa stowarzyszenia: SNTI i OSKKO.
OSKKO wspiera inicjatywę SNTI w sprawie szkolnych koordynatorów TI.
Wspieranie działalności stowarzyszeń nauczycielskich przez
CODN
W 2002 trwa wspieranie działań stowarzyszeń nauczycielskich o zasięgu
ogólnopolskim. Dla członków stowarzyszeń CODN organizuje trzy dwudziestogodzinne
szkolenia przygotowujące do pracy w nowoczesnej organizacji pozarządowej oraz
trzy dwudniowe spotkania dla przedstawicieli zarządów stowarzyszeń.
Upowszechnia informacje o działalności stowarzyszeń między innymi przez
opracowany raport "Ogólnopolskie stowarzyszenia nauczycielskie" oraz
prezentowanie w Mediotece czasopism i biuletynów stowarzyszeń.
W tym roku planowane jest wydanie zwartej publikacji na temat stowarzyszeń
nauczycielskich
Opiekę nad stowarzyszeniami sprawuje pani Beata Walkiewicz.
Zebrani przedstawiciele stowarzyszeń prowadzili prace nad stworzeniem federacji stowarzyszeń nauczycielskich. OSKKO weźmie w nich udział.
To istotne dla nas, bo umożliwia efektywniejsze osiąganie celów OSKKO.
Spotkanie trwało dwa dni. Przedstawiliśmy OSKKO i weszliśmy w grono twórców federacji.
Propozycje problemów, którymi miałby zająć się związek stowarzyszeń nauczycielskich,
wypracowane na IX Spotkaniu Przedstawicieli Zarządów Stowarzyszeń
GRUPA 1
I. Standardy:
warunków pracy
kwalifikacji pracowników oświaty
warunków i poziomu kształcenia nauczycieli
kwalifikacji i kompetencji kadry urzędniczej organów prowadzących szkoły
GRUPA 2
• zarejestrowanie Konfederacji stowarzyszeń nauczycielskich
• wymiana doświadczeń między stowarzyszeniami
• opracowanie standardów nauczycielskich (absolwenta uczelni) i nauczyciela konkretnego przedmiotu
• szkolenie dotyczące prawnych i finansowych aspektów działania stowarzyszeń (nadal potrzebne – uaktualnianie informacji)
• szkolenie – jak pisać projekt edukacyjny, zwłaszcza unijny
• stworzenie bazy informacyjnej dotyczącej projektów edukacyjnych (gdzie można znaleźć informacje na temat projektów)
GRUPA 3
• promocja efektów pracy poszczególnych stowarzyszeń
• wnioskowanie o ustalenie standardów kształcenia nauczycieli ( konferencja z MENiS, rektorami uczelni)
• wybranie władz konfederacji – sformalizowanie konfederacji stowarzyszeń nauczycielskich
• wyznaczenie stałych osób występujących w imieniu związku stowarzyszeń nauczycielskich
GRUPA 4
• Budowanie autorytetu zawodowego
• Usprawnienie współpracy między uczelniami wyższymi, placówkami doskonalenia, organami nadzoru pedagogicznego a szkołami (wolontariat, wymiana doświadczeń, system kształcenia nauczycieli)
GRUPA 5
I. Opracowanie standardów przygotowania nauczycieli do zawodu
1) Warsztat pracy nauczyciela:
- kwalifikacje przedmiotowe
- ocenianie
- tworzenie programów
- integracja międzyprzedmiotowa
- stosowanie technologii informacyjnej
2) Umiejętności wychowawcze:
- komunikacji interpersonalnej
- wartości (etyka zawodu)
- dyscyplina
II. Środowiskowa (niezależna) akredytacja zakładów kształcenia nauczycieli i uczelni wyższych