OSKKO na
Konferencji "Edukacja - Misja i Odpowiedzialność" Ciepłowody - Stoszowice 25-02-2005r
Konferencja samorządowa na temat konieczności zmian prawa oświatowego |
25 lutego przedstawiciel OSKKO, dyrektor Biura OSKKO, Marek Pleśniar wziął na zaproszenie organizatorów udział w konferencji poświęconej inicjatywie jednostek samorządu terytorialnego zmierzającej ku uniezależnieniu oświaty w gminach od aktualnych regulacji Karty Nauczyciela oraz przejęciu szkół przez lokalne stowarzyszenia powoływane przez gminy. Ma to być początek walki o zmianę prawa oświatowego. |
Spośród członków Zarządu OSKKO obecna była też Ewa Czechowicz, Sekretarz OSKKO oraz członkowie Stowarzyszenia działający na Dolnym Śląsku.
Spotkanie odbyło się w budynkach Samorządowego Zespołu Szkół w Ciepłowodach k. Wrocławia |
W części pierwszej, pt. "Misja" odbyły się wystąpienia:
Część druga - "Odpowiedzialność"
Wystąpienia:
Marek Pleśniar przybliżył zebranym działalność Stowarzyszenia:
Do OSKKO należą dyrektorzy ponad 1000
placówek oświatowych oraz wizytatorzy, pracownicy OP, nauczyciele.
(ok. 1200 osób w lutym 2005r).
Organizujemy
konferencje ogólnopolskie dla ok. 1200 os./rok:
•Krajową Konferencję
Dyrektorów Szkół (VII KKDS w Toruniu – 22-24.09.2005
•Krajową Konferencję
Dyrektorów Przedszkoli (12-2005)
•Ogólnopolską
Konferencję Kadry Kierowniczej (11-13.03.2005)
Współorganizujemy
i konferencje: 4000 dyrektorów rocznie
Witryna oficjalna:
www.oskko.edu.pl
Forum kadry
Partner
społeczny MENiS - konsultujemy projekty oświatowych aktów
prawnych.
|
Przedstawił następnie spojrzenie na odpowiedzialność kadry kierowniczej, opierając się na Kodeksie Etycznym Kadry Kierowniczej.
§4. Postępuje rzetelnie, uczciwie i bezstronnie. §5. Wykonuje swój zawód z godnością i honorem. Przeciwdziała obniżaniu jego rangi i autorytetu. §6. Realizuje założenia polityki oświatowej państwa. §7. Stosuje przepisy prawne i działa na rzecz zmiany tych, które źle służą oświacie. §8. Działa na rzecz powstawania standardów pracy kierowniczej i postępuje zgodnie z nimi. §9. Podnosi poziom efektywności funkcjonowania podległego mu obszaru działań i podejmuje starania na rzecz usprawnienia systemu oświaty. |
Następnie przybliżył podstawowe obowiązki dyrektora (Art. 39. p1. UOSO). Dyrektor:
1) kieruje
działalnością szkoły lub placówki oraz
reprezentuje
ją na zewnątrz;
2) sprawuje
nadzór pedagogiczny
[…]
3) sprawuje
opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki
harmonijnego rozwoju
psychofizycznego […]
5) dysponuje
środkami określonymi w
planie finansowym […] i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie, […]
8) odpowiada
za
właściwą organizację i przebieg
sprawdzianu i egzaminów
[…]
3. [..] jest
kierownikiem zakładu
pracy […]
1) zatrudniania i
zwalniania […]
2) przyznawania
nagród oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom […]
|
Zwrócił uwagę na to, że dyrektor wykonując obowiązki wynikające z zapisów etyki zawodowej oraz przepisów oświatowych musi w pewnych przypadkach wystąpić wbrew organowi prowadzącemu a zgodnie ze swymi powinnościami osoby odpowiedzialnej za kształcenie uczniów zgodnie ze standardami, które im się nalezą.
Zaapelował do przedstawicieli samorządów o
zrozumienie dla takiej postawy oraz
współdziałanie dla dobra uczniów.
Przedstawił stanowisko w kwestii skuteczności
działań dyrektora. Należy uregulować zakres
kompetencji dyrektora.
Żeby sprostać stawianym przez aktualne
rozwiązania prawne zadaniom, ponosić
odpowiedzialność za ich realizację, szef
placówki powinien:
–mieć realny wpływ na kształtowanie budżetu
placówki, jasność co do zasad rozdzielania
środków pomiędzy poszczególne placówki;
–gospodarować przyznanym mu budżetem, decydując
o sposobie jego wykorzystania;
–decydować o sposobie, miejscu realizowania
przez nauczycieli zadań w ramach
czterdziestogodzinnego tygodnia pracy;
–mieć dużą swobodę w doborze członków zespołu
pedagogicznego.
–mieć większy wpływ na środki na doskonalenie
Marek Pleśniar, kończąc stwierdził, że z zebranymi na konferencji OSKKO ma podobne zdanie w pewnych sprawach.
Liczba uczniów w klasie | |
Dowozy (miasto pow. 100 tys.) | |
Dowozy (wieś) | |
Dostęp do stołówek |
Omówił
modele funkcjonujące w systemie edukacji
oraz ich uwarunkowania prawne, finansowe i organizacyjne
Funkcjonujący w szkołach JST
Nauczyciel i jego prawa
jako podmiot systemu:
- System finansowania nakierowany na pracownika a nie efekty jego pracy
- hojne przywileje i zabezpieczenia socjalne dla pracowników – brak
możliwości zmian personalnych
brak mechanizmu podwyższania jakości nauczania
Uczeń pojawia się w szkole z przydziału związanego z obwodem (i często) jest
elementem zbędnym w szkole.
Alternatywny - Rynkowy
Uczeń i poziom jego edukacji jako podmiot systemu :
- System finansowania nakierowany na ucznia (bon światowy)
Dobrowolność oddawania ucznia do konkretnej szkoły
Samoczynny mechanizm poprawy jakości szkoły
Elastyczność zatrudnienie i wynagradzania nauczyciela - brak przesadnego
zabezpieczenia socjalnego
Funkcjonowanie konkretnych nauczycieli w szkole jest pochodną oceny ich
pracy
Przedstawił wykresy:
Wyniki egzaminów „małych szkół” prowadzonych przez stowarzyszenia rodziców w
terenie wiejskim
Źródło: Maciej Jakubowski – Wydział Nauk Ekonomicznych UW, na podstawie badań własnych i danych CKE, oraz OKE we Wrocławiu i Warszawie. Wyniki wstępne - tylko dla województw opolskiego i mazowieckiego. Nie dotyczą całego kraju, (w tej skali badań nie przeprowadzono) |
Wójt zadał zebranym pytanie: czy możemy
pozwolić na przekreślanie szans naszej młodzieży.....kosztem olbrzymich
nakładów?
Przedstawił proponowane przez wójtów sposoby zmian
- Zmiana prawa oświatowego przez Sejm lub Trybunał Konstytucyjny
- Działania oddolne podejmowane przez lokalne wspólnoty polegające na
zmianie systemu z modelu obecnego na rynkowy
Szansa na zmianę Realizacja zadań w oparciu o art. 9 ust 1 ustawy o
samorządzie gminnym. Formy działań oddolnych podejmowanych przez JST
- Przekazywanie prowadzenia szkół stowarzyszeniom rodziców
- Powołanie przez samorząd odrębnych osób prawnych do prowadzenia szkół– np.
Fundacji, spółek itp.
- Przekazywanie szkół spółdzielniom nauczycieli
- Prywatyzacja zarządzania szkołami
Uwarunkowania powodzenia
- Zewnętrzna ocena wyników, na każdym poziomie nauczania. (jawna)
- Możliwość pełnego wyboru szkoły przez rodziców
- likwidacja obwodów
- Zapewnienie wygodnej komunikacji dzieciom
- Premiowanie wyników placówek
- konkurencja na poziomie osiągnięć szkół (w sytuacji zagrożenia lokalnym
monopolem)
W tym systemie samorząd staje się instytucją pilnującą zapewnienia
realizacji zadań własnych z dziedziny oświaty - zlecającą ich
wykonywanie i rozliczającą podmioty z ich efektów
Zagrożenie
Stanowisko MENiS zakładające konieczność
prowadzenia co najmniej jednej szkoły publicznej uniemożliwiające
funkcjonowanie całej gminnej oświaty w nowym systemie
Art. 80 ust 2 [ 3] ustawy o systemie oświaty
przedszkola [Szkoły], (publiczne, prowadzone przez inne niż JST podmioty)
otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy [JST],(...) w wysokości
równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach
[szkołach] prowadzonych przez gminę [JST. W przypadku nie prowadzenia przez
JST szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji
jest kwota przewidziana na jednego ucznia(...) w części oświatowej subwencji
ogólnej dla JST.
Art. 90 analogiczne rozwiązania dotyczące szkół niepublicznych
Artykułów 80 i 90 ustawy o systemie oświaty, art. 5.ust 5 w interpretacji
MENIS w połączeniu z przepisami art. 28 ustawy o dochodach JST i
przepisami „płacowymi” wynikającymi z Karty Nauczyciela nie da się, zdaniem
mówcy, z pogodzić z Art. 167 Konstytucji !
Metody wprowadzania zmian w systemie oświaty
Działania miękkie
Proponowanie, w porozumieniu z profesjonalistami lepszych rozwiązań
organizacyjnych
Presja polityczna i medialna
Działania twarde
Presja prawno – finansowa:
Skargi do WSA na blokowanie przekształceń
Odszkodowania w trybie cywilnym
Wnioski do TK w sprawie konkretnych przepisów
O ile działania miękkie nie wiążą się z większym zaangażowaniem ze strony
JST, to działania twarde wymagają wykonania pierwszego ruchu -
przekształcenia ze strony samorządu. Przekształcenie to może zostać
zablokowane przez Kuratorium, co może spowodować narastający spór.
Egzekwowanie obecnych przepisów – do czasu wprowadzenia postulowanej zmiany(
np. czas pracy nauczycieli, hospitacje itp.)
Przeszkoda główna - Opinia Kuratora - Postanowienie wydawane w trybie
określonym przez KPA
Pretekst do zaopiniowania negatywnego jest dowolny bo: Brak jest kryteriów
decyzji kuratora– tj. Rozporządzenia nt. standardów nauczania.
Atuty dla samorządowców:
Postanowienie jest decyzją administracyjną z wszelkimi jej konsekwencjami
Wyrok TK z 8 maja 2002r. K29/00
w przypadku uchylenia decyzji( WSA lub NSA ) przysługuje odszkodowanie.
Kurator występując w tej sprawie poza wyznaczone przez TK ramy, przekracza
zakres swoich kompetencji i naraża gminę na ponoszenie kosztów (stratę) jest
to działanie opisane w Art. 231 K.K.
Co ustalił Trybunał ?
... każdorazowa "negatywna opinia" kuratora w przedmiotowej kwestii musi
wskazać - co należy mocno podkreślić - podstawę prawną, nakładającą
na organ prowadzący szkołę konkretny obowiązek, związany z zapewnieniem
uczniom likwidowanej szkoły zrealizowania wszystkich tych uprawnień, które
wynikają z norm prawnych zawartych w ustawie o systemie oświaty lub w innych
ustawach. Dopiero bowiem niewykonanie lub realna groźba niewykonania takiego
konkretnego, wyraźnie wskazanego w ustawie obowiązku, mogłaby prowadzić do
odmowy wydania "pozytywnej opinii". W przeciwnym bowiem wypadku słusznie
postawiono by kuratorowi zarzut działania arbitralnego.
Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są
ostateczne. (art. 190 Konstytucji)
Podstawy prawne roszczeń finansowych
Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach
publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego
następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych. Art.
167 ust 1 i 4 Konstytucji RP
Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych,(...) w tym na
wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane
są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 5a ust.3 ustawy o systemie oświaty
Środki niezbędne na średnie wynagrodzenia nauczycieli,(...)zagwarantowane są
przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Art. 30 ust. 8
ustawy Karta nauczyciela.
Współdziałanie samorządów
Patryk Wild powiedział do zebranych samorządowców:
W Polsce jest ponad 2400 samorządów
Większość z nas ma podobne problemy
Każdy samorząd ma radcę prawnego
Większość ma dostęp do Internetu
Większość z nas ma wolę zmiany obecnego status quo
Stanowimy potencjalną siłę mogącą wymusić zmiany
-------------------------------
Samorządowcy wydają się być zdeterminowanymi.
OSKKO zostało zaproszone do obecności przy działaniach samorządów. Ruch ten ma szanse osiągnięcia pewnego wpływu na oświatę.
Powinniśmy monitorować ww. działania oraz postarać się współdziałać z samorządami tak, by stało się możliwe zmienienie prawa oświatowego. Działania obok prawa stanowią niebezpieczeństwo dla standardów, nawet w sytuacji ich oficjalnego braku.
Z wypowiedzi zebranych przedstawicieli samorządów wynika, że zależy im na jakości edukacji a nie tylko na oszczędnościach. Krzepiącym jest fakt zaproszenia OSKKO, naukowców, stowarzyszenia Mała Szkoła. Daje to szansę na porozumienie.
Oświata zmieni się niezależnie od braku działań ze strony MENIS. Działania organizacji pozarządowych oraz samorządów stały się w tej materii faktem
M. Pleśniar