Rezultaty pracy grup uczestników XIII
Konferencji OSKKO - 5 marca 2016 r.
Blok I
Grupa – Reorganizacja sieci szkół - moderator
Jacek Rudnik
Konstatacja ogólna - pozostawić obecnie
funkcjonujący system szkolny; 6 lat szkoły podstawowej, 3 lata gimnazjum
i 3 lata liceum ogólnokształcącego
1. Pozostawić
rodzicom prawo wyboru w sprawie posłania do szkoły dziecka bez
formalizowania (opinia PPP) ze wskazaniem jednak ustawowo obowiązku
szkolnego od 6-ciu lat.
2. Wczesne
wspomaganie rozwoju dzieci (przedszkole od 3 lat lub dzieci młodsze).
3. Postulujemy
pozostawienie obecnego systemu szkolnego z bezwarunkowym zapewnieniem
specjalistów wspomagających proces edukacji jak; psycholog, pedagog,
doradca zawodowy w każdym gimnazjum
Na sieci szkół można budować doskonalenie
zawodowe wpisujące się w gminną politykę oświatową, dzięki czemu
wydatkowanie środków zostanie zracjonalizowane, a ponadto umożliwi się
rzeczywistą współpracę pomiędzy szkołami, wymianę doświadczeń itp.
Grupa - Egzaminy zewnętrzne - moderator
Bogusława Wojtczak
1. Egzamin
gimnazjalny zaplanować na koniec maja/początek czerwca i organizować go
w szkole.
2. Egzamin
maturalny zaplanować na lipiec - po zakończeniu zajęć dydaktycznych w
danym roku szkolnym.
Organizować go poza siedzibą szkoły lub w
szkole na podstawie umowy zawartej z CKE. Wyniki
i ewentualne egzaminy poprawkowe w sierpniu. Rekrutacja na uczelnie
wyższe prowadzona jest
w formie elektronicznej i może być organizowana w drugiej połowie
września.
3. Egzamin
potwierdzający kwalifikacje w zawodzie organizować poza szkołą, w
ośrodkach egzaminacyjnych ze względu na koszty wyposażenia i
dezorganizację pracy szkoły, gdyż obecnie egzaminy są przeprowadzane w
trakcie zajęć szkolnych.
4. Upublicznić
klucz odpowiedzi do wszystkich prowadzonych egzaminów zewnętrznych.
5. Pozwolić
szkołom, w następnym roku szkolnym, wykorzystać materiały przygotowane
i wykorzystane na egzaminie w poprzednim roku szkolnym - nie marnować
ich i nie niszczyć.
6. Stworzyć
bank pytań do matury i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w
zawodzie.
7. Zmniejszyć
liczbę kwalifikacji w egzaminie zawodowym - maksymalnie 2 kwalifikacje.
8. Zlikwidować
obligatoryjny wymóg uczestnictwa w egzaminie z przedmiotu w
rozszerzeniu, którego wynik nie ma wpływu na wynik egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje.
Grupa - finansowanie zadań
oświatowych - moderator Ewa Czechowicz
-
Traktować finanse na oświatę nie jako
wydatki ale inwestycję.
-
Określić minimalne, podstawowe
standardy edukacyjne warunkowane np. gęstością zaludnienia, na
których podstawie budżet państwa gwarantowałby określony minimalny %
subwencji oświatowej.
-
Objąć subwencjonowaniem wszystkie
oświatowe zadania obligatoryjne dla samorządu.
BLOK II
Pragmatyka zawodu nauczyciela, w tym
nauczyciela-dyrektora oraz awans zawodowy nauczycieli
- moderatorzy Ryszard Sikora, Edward Wiśniewski, Krzysztof
Kaźmierczak
Konstatacja ogólna - należy podjąć
konieczne, pilne działania zmierzające do zastąpienia ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela nową ustawą o zawodzie nauczyciela
określającą prawa i obowiązki nauczyciela, w tym nauczyciela-dyrektora.
1. Podtrzymujemy
zdanie wyrażone w stanowisku OSKKO z czerwca 2012 r. Status zawodowy
nauczyciela obejmujące:
-
zdobywanie uprawnień do wykonywania
zawodu nauczyciela
-
wykonywanie zawodu nauczyciela, jakość
pracy nauczyciela, w tym obejmująca: awans zawodowy
nauczycieli, zarządzanie wewnątrzszkolne, czas pracy nauczyciela,
efektywność pracy oraz wynagrodzenie nauczycieli.
2. Podtrzymujemy
w pełni zdanie wyrażone w stanowisku OSKKO z czerwca 2012 r. Status
zawodowy dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Jednocześnie
zwracamy uwagę na potrzebę pilnego uregulowanie kwestii dotyczących:
-
zatrudnienia dyrektora obejmującego
stanowisko w innej szkole,
-
określenia katalogu czynności z
zakresu prawa pracy wykonywanych przez organ prowadzący wobec
dyrektora,
-
określenia wymiaru urlopu dyrektora w
wymiarze 35 dni roboczych w ciągu roku szkolnego,
-
stworzenia możliwości wyboru
realizacji zajęć dydaktycznych w postaci rocznego lub tygodniowego
wymiaru godzin zajęć.
3. Postulujemy
również, by na wniosek wybranego dyrektora, w przypadku powierzenia
stanowiska dyrektora szkoły nauczycielowi obligatoryjnym było tworzenie
stanowiska kierowniczego w zakresie obowiązków
administracyjno-gospodarczych, któremu jednocześnie byłby przypisany
nadzór w tym zakresie, podobnie jak ma to miejsce obecnie, w przypadku
pełnienia nadzoru pedagogicznego art. 36. 2a.
Blok III
Grupa - doskonalenie zawodowe
nauczycieli - moderator Hanna Molendowska
1. Należy
zachować relacje między wspomaganiem a doskonaleniem nauczycieli, w
ramach wspomagania poza działaniami skierowanymi do całej kadry
pedagogicznej powinno być realizowane również wsparcie dla pojedynczych
nauczycieli, o ile wynika to ze zdiagnozowanych potrzeb szkoły.
2. Procesowe
wspomaganie powinno uwzględniać indywidualne wsparcie nauczycieli w
innych niż szkolenia formach np. takich jak: superwizja, coaching,
mentoring.
3. Wspomaganie
procesowe dla szkół należy organizować wyłącznie na życzenie/zaproszenie
szkoły
z uwzględnieniem możliwości pominięcia przez szkołę etapu wsparcia
procesowego, który został już w szkole zrealizowany. Musi ono odpowiadać
na realne potrzeby i oczekiwania szkoły.
4. Preferować
kursy jako bardziej doskonalące niż dokształcające studia podyplomowe,
nadające kwalifikacje i umiejętności nauczycieli.
5. Wprowadzić
możliwość prowadzenia kursów kwalifikacyjnych przez akredytowane
placówki doskonalenia nauczycieli w zakresie: terapii pedagogicznej oraz
oligofrenopedagogiki.
6. Wsparcie
dyrektora szkoły w zakresie integrowania poszczególnych działań szkoły i
myśleniu o jej funkcjonowaniu jako całości, a w szczególności w
zakresie: diagnozowania potrzeb rozwojowych szkoły i określania luk
kompetencyjnych nauczycieli.
7. Dokształcanie
nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z zakresu wychowania fizycznego z
wyłączeniem nauczycieli w szkołach funkcjonujących w zakładach
lecznictwa uzdrowiskowego oraz matematyki.
8. Podnosić
kompetencje "miękkie" nauczycieli w zakresie komunikacji
interpersonalnej w relacjach nauczyciel - uczeń, nauczyciel - rodzic,
nauczyciel - uczeń - rodzic, nauczyciel - nauczyciel, np. budowa
samoświadomości ucznia, zarządzanie konfliktem itp.
9. Doskonalić
kompetencje nauczycieli w zakresie umiejętności prowadzenia spotkań z
rodzicami, zajęć i prelekcji dla rodziców, np. "Szkoła dla rodziców",
"ABC rodzica" itp.
10. Zwiększyć zadania opiekuna stażu o
superwizję.
Grupa - nadzór pedagogiczny - moderator
Izabela Leśniewska
Konstatacja ogólna - Bez względu na
ekipę rządzącą każdą zmianę w edukacji wprowadzano "odgórnie"
ministerialnie z poleceniem "wykonać".
1. Ewaluacja:
-
doskonalić a nie likwidować formę
ewaluacji zewnętrznej,
-
zdecydowanie wykluczyć możliwość
łączenia wykonywania obowiązków ewaluatora i kontrolera przez
jednego wizytatora oraz doskonalić umiejętności wizytatora -
ewaluatora.
2. Kontrole planowe:
-
kontynuować dobrą praktykę opracowania
i publikowania arkuszy kontroli,
-
kontrolę prowadzić z uwzględnieniem
funkcji instruktażowej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku
kontroli PIP, gdzie inspektor jako profesjonalista odpowiada na
pytania kontrolowanego.
3.
Ewaluacja wewnętrzna - zdecydowanie
wzmacniać i doskonalić jej znaczenie.
4. Doskonalenie
oraz wspomaganie - zapewnić środki na doskonalenie w wysokości 1 % oraz
zagwarantować autonomię szkoły w realizacji wydatków z doskonaleniem
dyrektora włącznie.
Grupa - podstawa programowa edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej - moderator Alicja Kapcia
Uwagi:
1. Poza obszarami 13 i 14 projekt niewiele
różni się od dotychczasowej podstawy, zmieniono sformułowania.
2. Obszary
13 i 14 dotyczą możliwości prowadzenia w przedszkolu nauki czytania,
pisania i liczenia w zakresie 10, realizowanych obecnie w klasie I
szkoły podstawowej.
3. Szczegółowe
wymagania dla dziecka kończącego przygotowanie przedszkolne wskazują, że
nie będzie to tylko przygotowanie do nauki czytania i pisania lecz po
prostu nauka.
4. W
zalecanych warunkach istotną zmianą jest, że nie najwyżej a co
najmniej 1/5 czasu zajmują rożnego typu zajęcia dydaktyczne, bez
określenia górnej granicy - istotnym jest dookreślenie, co należy
rozumieć pod sformułowaniem "zajęcia dydaktyczne".
5.
„Dziecko sześcioletnie,
realizujące roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne powinno
podejmować aktywność podobną do aktywności ucznia”, co oznacza
przeniesienie nauki ze szkoły do przedszkola i stwarza niebezpieczeństwo
prowadzenia zajęć dydaktycznych polegających na siedzeniu przy stolikach
i wypełnianiu kart pracy.
6. Do
realizacji tak określonej podstawy potrzebne będą materiały edukacyjne i
ćwiczeniowe, których koszt poniosą rodzice.
Z zaleceń do pracy w klasach I - III
usunięto zapis "Nauczyciel nie powinien planować i przeprowadzać
zajęć edukacyjnych w systemie 45 - minutowych lekcji" dając tym
samym przyzwolenie na prowadzenie zajęć w regularnym szkolnym systemie
klasowo-lekcyjnym. Usunięty zapis powinien być przywrócony.
|