Procedury postępowania dyrektora szkoły w przypadkach
uczniów z zaburzeniami zachowania, wynikającymi z ADHD, zespołu
Aspergera i innych związanych ze stanem zdrowia dziecka.
Teresa Krysztofiak,
redaktor naczelna "Poradnika Dyrektora Szkoły. Zarządzanie w praktyce".
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Spotkanie rozpoczęło się od przywołania przez referentkę sytuacji
kryzysowych w szkołach. Problem związany z agresywnymi dziećmi
nieprzerwanie powoduje bunt rodziców, którzy nie chcą, ażeby ich
pociechy uczyły się z uczniami przejawiającymi tendencje do gwałtownych
zachowań.
Prelegentka podkreśliła, iż problem cierpiących na zaburzenia zachowania
dzieci stanowi zagadnienie trudne do rozwiązania, bowiem z jednej
strony rodzice pozostałych uczniów zgłaszają skargi, a z drugiej strony,
rodzice dzieci z podobnymi problemami, mają pretensje, iż szkoła nie
jest przysposobiona do opieki nad uczniami z przypadłościami tego
rodzaju.
Następnie referentka dokonała próby charakterystyki zespołu zachowań,
które można nazwać typowymi dla zaburzenia. Wśród najważniejszych
zostały wymienione:
-
Nieadekwatne do sytuacji postępowanie ucznia,
-
Przekraczanie przez ucznia norm i zasad,
-
Brak adaptacji dziecka do otoczenia,
-
Niekonstruktywne próby zwrócenia na siebie uwagi,
-
Silne, negatywne emocje towarzyszące zachowaniom ucznia,
-
Powtarzalność wzorca działania,
-
Nieadekwatność zachowań ucznia do jego wieku,
-
Długotrwałość zachowań o określonym wzorcu.
Po omówieniu powyższych wyznaczników, referentka przeszła do opisu
następujących czynników ułatwiających radzenie sobie w takich
sytuacjach:
-
Rzetelna wiedza i kompetencje nauczycieli (umiejętność reagowania na
określone sytuacje w klasie),
-
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów zachowujących się
destrukcyjnie,
-
Atmosfera w szkole sprzyjająca rozmowie o trudnych sytuacjach
wychowawczych,
-
Prawidłowe relacje z rodzicami uczniów,
-
Dyrektor szkoły winien wspomagać kompetencje wychowawcze na
podstawie wniosków z ewaluacji, analizy przypadków itp.
Na podstawie przykładu, prowadząca opisała rolę dyrektora w trudnych
sytuacjach wynikających z choroby ucznia i wskazała błędy popełnione w
przytoczonym przypadku oraz podała wskazówki, które dałyby możliwość
lepszego rozwiązania kwestii spornych.
Pani Teresa Krzysztofiak, pragnąc dokonać rozróżnienia pomiędzy
przypadkiem cierpiącego z powodu zaburzeń zachowania ucznia, a
przypadkiem dziecka nie radzącego sobie z trudnościami wynikającymi ze
skomplikowanej sytuacji domowej, rozpoczęła omawianie innej historii,
jednakże została poproszona przez uczestników spotkania o przejście do
następnej części wykładu, w której referentka dokonała opisu obowiązków
dyrektora szkoły, wśród których znalazły się:
-
Konieczność utrzymania kontaktu z rodzicami ucznia,
-
Wypracowanie na spotkaniu rady pedagogicznej działań,
umożliwiających rozwiązanie sytuacji,
-
Konieczność poinformowania organu prowadzącego o zaistniałej
sytuacji,
-
Zawiązanie współpracy z zespołem kryzysowym,
-
Zasugerowanie wsparcia terapeutycznego dla rodziny ucznia, którego
sprawa dotyczy,
-
Opracowanie relacji z rodzicami uczniów.
Ostatni punkt został przez referentkę opisany dokładniej, podkreślona
została istota mediacyjnego charakteru spotkania z rodzicami z chorego.
Kolejną poruszoną kwestią, były sposoby obchodzenia się z mediami w
takich newralgicznych sytuacjach. Prelegentka wyjaśniła, iż nie należy
mediów unikać, nie należy także wprowadzać dziennikarzy w błąd i warto
powołać osobę odpowiedzialną za prowadzenie rozmów z przedstawicielami
medialnymi.
Spotkanie zostało zakończone konkluzją, iż nie istnieją uniwersalne
metody, które dałyby możliwość poradzenia sobie w takich sytuacjach i
każdy przypadek winien być rozpatrywany indywidualnie.
|