Przykłady dobrej praktyki - "Z małej szkoły w wielki świat".
Spotkanie
poprowadziła Elżbieta Tołwińska-Królikowska, prezeska Zarządu Federacji
Inicjatyw Oświatowych, która na wstępie opowiedziała o historii
utworzenia federacji oraz przyczynach, dla których zwrócono uwagę na
problem małych szkół. Podkreśliła specyficzną rolę szkoły wiejskiej w
środowisku lokalnym oraz zalety takiej szkoły jako ośrodka zazwyczaj
niewielkiego i mocno związanego ze społecznością lokalną. Następnie
przedstawiła główne założenia projektu „Z małej szkoły w wielki świat”,
umożliwiającego niewielkim szkołom ciągły rozwój oraz wprowadzanie
licznych innowacji przy jednoczesnej integracji szkoły ze społecznością
lokalną.
Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję zapoznać się z trzema
placówkami związanymi z projektem.
Jako pierwsza wystąpiła dyrektor Krystyna Wardach ze SP im. Astrid
Lindgren w Zastrużu. Prelegentka opowiedziała o ogromnym zaangażowaniu
rodziców w życie szkoły, które przejawia się takich działaniach jak
cotygodniowe wspólne spotkania rodziców, uczniów oraz nauczycieli,
udział w przygotowaniu filozofii oraz koncepcji pracy szkoły,
wprowadzenie „dzienniczków zachowania”, które uczniowie wykorzystują
również poza szkołą, występowanie rodziców oraz dziadków w roli
lokalnych ekspertów w rozmaitych dziedzinach. Szkoła aktywnie działa w
swojej miejscowości – organizuje np. „Dzień Sąsiada” oraz wolontariat na
rzecz seniorów. Szczególne zainteresowanie wśród słuchaczy wzbudziło
wspólne pisanie przez rodziców i uczniów próbnego testu szóstoklasisty.
Krystyna Wardach opowiedziała o tym, jak ogromne znaczenie ma dla
dziecka obecność rodzica podczas zmierzania się po raz pierwszy z tak
trudnym zadaniem oraz presją czasu.
Dyrektor Anna Grzybowska zaprezentowała SP im. św. Wojciecha we
Włodowicach. Opowiedziała o realizacji w szkole cotygodniowego „Dnia
projektowego”, polegającego na wspólnym wykonywaniu przez uczniów (w
mieszanych grupach wiekowych, przy wsparciu różnych nauczycieli)
określonego projektu. Podkreślona została ogromna rola „Dnia
projektowego” w budowaniu relacji pomiędzy uczniami, nabywaniu
umiejętności społecznych oraz nauce zdobywania potrzebnych informacji.
Anna Grzybowska przyznała, że efekty wprowadzenia w szkole „Dnia
projektowego” są niezwykle budujące, a uczniowie stali się bardzo
kreatywni oraz zaangażowani społecznie. Słuchaczy zainteresowała
organizacyjna strona przedsięwzięcia – opracowanie tematyki, zgodność z
programem nauczania i możliwość wprowadzenia „Dnia projektowego” w
ramach zajęć lekcyjnych.
SP im. Tadeusza Pezały w Purdzie została zaprezentowana przez dyrektor
Danutę Adamowicz, która opowiedziała o ruchu naukowym w szkole. Szkoła
należy do Klubu Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik,
współpracuje z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, bierze udział w
różnorodnych projektach oraz realizuje własne przedsięwzięcia.
Ustosunkowując się do pytań słuchaczy, dotyczących frekwencji dzieci w
wydarzeniach organizowanych poza lekcjami, Danuta Abramowicz podkreśliła
rolę, jaką odgrywa uświadomienie rodzica w tym, jak ogromne znaczenie ma
w edukacji dziecka rozwijanie różnorodnych zainteresowań już od
najmłodszych lat.
|